Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka

Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka #2591927 19/02/2020 07:14
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 163
S
sykkelslask Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 163
Hei, tenkte jeg skulle kjøpe nye dekk til pendlersykkelen, og lurer litt på Challenge Strada Bianca, G-one allround, G-one speed eller Challenge Chicane. Det blir jo mest asfalt til/fra jobb, men noen turer innom Kikut. Skinwall er et must. Strada er "bare" 30, det er jo perfekt til asfalt men burde kanskje hatt 32 eller 35 på grusen?

Noen som kan anbefale noe? Tror piggene må av nå etter vinterferien ICON_SMILE

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2591935 19/02/2020 08:16
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Jeg har vært veldig fornøyd med Challenge dekkene jeg har hatt, men de er håndlagde og trange som eff, så husk å ta deg god tid (og en øl) første gangen du skal få de på. Jeg vet ikke hvordan grusen i Nordmarka er, men jeg har hatt god erfaring i å sykle grus med 28 og 30mm dekk (savner fortsatt mine Challenge Paris Roubaix, de var fantastiske)


// Too many roads, too little time
Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2591942 19/02/2020 08:39
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 38
bedsvaag Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 38
Jeg har syklet flere sesonger nå på Compass/Rene Herse Barlow Pass. 38mm slicks med skinwall. Utrolig komfortable og overraskende godt grep.
Har akkurat lagt på Steilacoom fra samme merke for å se hvordan det er med knaster. Foreløpig oppleves de veldig raske og gode også på asfalt. De kan også settes opp tubeless.

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2592159 20/02/2020 14:45
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
mogens Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
Jeg har både G-One Speed i 35 mm og Allround i 40 mm. Begge er supre dekk - men det er ganske stor forskjell i mønsteret. Med hovedfokus på asfalt supplert med noen grusturer ville jeg nok valgt Speed. I 35 mm triller den supert på asfalt.

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2592632 24/02/2020 17:32
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 578
tregil Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 578
Sitat: sykkelslask
Hei, tenkte jeg skulle kjøpe nye dekk til pendlersykkelen, og lurer litt på Challenge Strada Bianca,

Noen som kan anbefale noe? Tror piggene må av nå etter vinterferien ICON_SMILE


Har brukt Strada Bianca til nettopp det du etterspør i en stund. Funker fint. Kan dog oppleves glatte på våt asfalt, men deilig og komfortable.

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2648125 12/02/2021 22:59
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
B
bigp85 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
Hvordan er G-one allround vs WTB Byways iforhold til rullemotstand på asfalt?

Begge to er vel ganske like på grus (veier i østmarka og nord).

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: bigp85] #2648131 13/02/2021 07:52
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: bigp85
Hvordan er G-one allround vs WTB Byways iforhold til rullemotstand på asfalt?.

Vær oppmerksom på at siste generasjon av disse dekkene kommer med grovere gummi og/eller høyere punkteringsmotstand.

Hele G-One-familien har ny og grovere gummiblanding, og har gått fra 120 til 67 TPI (mål for tetthet i veven). Og er nå anbefalt av Schwalbe som egnet for el-sykling.

Byway har fått et ekstra lag punkteringsbeskyttelse SG2 (Slash Guard 2).

Begge dekkene er nylig testet i Bicycle Rolling Resistance og fikk dessverre kun 2,5 av 5 stjerner og "Ikke anbefalt".

Se sammenlikning av de to dekkene. Om du klikker på det enkelte dekk, får du den mer omfattende beskrivelsen.

Dessverre er testen foretatt med slange, men den gir likevel en indikasjon. Testen i seg selv synes noenlunde egnet for å anslå rullemotstand på jevn asfalt, men mindre egnet for røffere asfalt eller annet underlag.

Det er fortsatt mulig å få tak i de tidligere versjonene. Jeg var selv godt fornøyd både med G-One Allround og særlig det lettrullende Speed i 120 TPI. Av de to, ville jeg valgt sistnevnte, men den opprinnelige versjonen i 120 TPI er ikke helt enkel å finne i enkelte bredder.

På Biermans rulle er det forresten Panaracer Gravelking TLC og Continental Terra Speed TR som har fått lavest rullemotstand blant de testede grus/krossdekkene.

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2648163 14/02/2021 02:18
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 80
H
hvordetgaar Offline
Medlem
Offline
Medlem
H
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 80
Det var synd å høre, jeg har selv brukt G-One Speed 700x38, men da en tidligere versjon. Var ikke klar over at de har endret dem.

Hva er gode alternativer for lettrullende slicks rundt 40 størrelse nå da?

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: hvordetgaar] #2648165 14/02/2021 07:35
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
J
joje Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
J
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
Sitat: hvordetgaar
Det var synd å høre, jeg har selv brukt G-One Speed 700x38, men da en tidligere versjon. Var ikke klar over at de har endret dem.

Hva er gode alternativer for lettrullende slicks rundt 40 størrelse nå da?


Det er vel fortsatt den gamle modellen som XXL selger for billige 250,-?

https://www.xxl.no/schwalbe-g-one-speed-microskin-tl-easy-40-622-sykkeldekk/p/1146193_1_style

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: joje] #2648167 14/02/2021 07:43
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: joje
Det er vel fortsatt den gamle modellen som XXL selger for billige 250,-?

Det stemmer. Microskin TLE i 127 TPI. Til halv pris. Seks dekk igjen i skrivende stund. Har allerede hamstret flere par da de ble lagt ut til prisen i november i fjor. Teller på knappene om jeg skal ta et par til.

Dekkene har ikke like ettergivende sidevegger som en del italienske og amerikanske alternativer, men jeg har likt dem både for hverdag og de lange turene i hjem- og utland.

Dere kjenner gjerne historien bak G-One Speed. På et tidspunkt omdøpte Schwalbe vårklassiker-dekket S-One 30 mm og det ekstremt lettrullende strand-rittdekket Big One 2,35" til G-One Speed, og tilbød det etter hvert i flere størrelser og bredder som raske blandeveisdekk.

Jeg syntes alltid det var synd med navneendringen.

S-One ble i sin tid lovpriset som et attraktivt landveisdekk for røffere veier, ble brukt i Paris-Roubaix, og man gjenfant det på de lekreste bygg på Weight Wheenies og andre steder. Men etter at samme dekk fikk G i navnet, ble det plutselig helt uaktuelt. Nå var det jo blitt Gravel og alle vet jo at gravel er bare grus, og dermed noe helt annet enn landevei.... Men altså, det var akkurat samme dekk.

Sier bare noe om hvor misforstått og misvisende den amerikanske betegnelsen Gravel er for det brede spekteret av blandeveissykling, blandeveissykler og blandeveiskomponenter. Men ok, nå er jeg i gang igjen med mine gamle kjepphester ICON_SMILE

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: Sepeda] #2648168 14/02/2021 07:56
Registrert: Aug 2020
Innlegg: 251
T
torbus Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Aug 2020
Innlegg: 251
Speed-versjonen med 127 TPI (det er det BikeShop oppgir her) er de gamle?

Ser at noen kaller dem 38mm (f.eks. Bikeshop), mens XXL kaller dem 40mm, men dette er samme dekkene?

Nå er det i hvert fall 2 mindre hos XXL, så dere får være raske. ICON_SMILE

Hvor mange mil kan man forresten anta at dekk som dette normalt varer?

Redigert av torbus; 14/02/2021 08:01.
Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: torbus] #2648171 14/02/2021 08:14
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: torbus
Speed-versjonen med 127 TPI (det er det BikeShop oppgir her) er de gamle?

Stemmer. Men Bikeshop har nå fått inn flere av de nye dekkene i G-One-familien med annen gummi, så verdt å sjekke hva man faktisk mottar.

Sitat: torbus
Ser at noen kaller dem 38mm (f.eks. Bikeshop), mens XXL kaller dem 40mm, men dette er samme dekkene?

Samme bredde. Forskjellige målemetoder. 40-622, 700x38C eller 28 x 1.50. Det første målet er ETRTO i mm. Dermed er det enklest og mest presist å si 40 mm. Reell bredde vil avhenge av bl.a. felgbredde.

Sitat: torbus
Hvor mange mil kan man forresten anta at dekk som dette normalt varer?

Godt spørsmål. Hører vidt forskjellige fra forskjellige brukere. Redaktør Alpers krysset USA på tvers på dekkene i 30 mm og opplevde at det var mye liv igjen. Jeg har brukt dem i både 30 og 40 mm daglig over lang tid i tillegg til noen lengre turer som tur/retur Oslo-Stockholm. Men jeg er ikke på Strava og måler ikke hvor langt jeg sykler. Andre forteller at de opplever at dekkene slites raskt.

Så hvem vet.

Sitat: torbus
Nå er det i hvert fall 2 mindre hos XXL, så dere får være raske. ICON_SMILE

Se der. Bare fire igjen. De ble forresten utsolgt til samme lave pris sent i fjor, men noen få dukket altså nå opp igjen i nettbutikken.

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: Sepeda] #2648172 14/02/2021 08:46
Registrert: Aug 2020
Innlegg: 251
T
torbus Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Aug 2020
Innlegg: 251
Sitat: Sepeda


Godt spørsmål. Hører vidt forskjellige fra forskjellige brukere. Redaktør Alpers krysset USA på tvers på dekkene i 30 mm og opplevde at det var mye liv igjen. Jeg har brukt dem i både 30 og 40 mm daglig over lang tid i tillegg til langturer som tur/retur Oslo-Stockholm, men jeg er ikke på Strava og måler ikke hvor langt jeg sykler. Andre forteller at de opplever at dekkene slites raskt.

Så hvem vet.



Leste nettopp denne, og lærte et og annet der.

Tidligere år har jeg syklet så lite at jeg knapt har trengt å skifte dekk mellom syklene, men WTB-dekkene (ganske mye kraftigere terrengdekk, dog) som fulgte med sykkelen, ser fortsatt omtrent nye ut etter rundt 200 mil i høst.

Uansett: For 250 kroner stk skader det ikke med et par i backup, og spesielt ikke når det som har vært med på å gjøre gamle årganger så populære, erstattes med noe annet.

Fikk kun tre relativt korte turer på G-One speed før hjul, da på rimete og småglatte veier, så jeg ser fram til å prøve dem skikkelig når snøen forsvinner. Førsteinntrykket er i hvert fall at 38mm er ganske tynt, noe som trolig sier noe om hva jeg er fant med, men jeg hadde overraskende godt grep på våte veier med tilløp til frost. ICON_SMILE

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: Sepeda] #2648183 14/02/2021 13:38
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Elmersen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Sitat: Sepeda
På Biermans rulle er det forresten Panaracer Gravelking TLC og Continental Terra Speed TR som har fått lavest rullemotstand blant de testede grus/krossdekkene.


Noen andre som syns det er litt rart at Terra Speed er så raskt når det tross alt har ganske mye mønster? Burde være potensial for en enda raskere utgave av dette dekket.

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: Elmersen] #2648186 14/02/2021 15:25
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Elmersen
Noen andre som syns det er litt rart at Terra Speed er så raskt når det tross alt har ganske mye mønster?

Mange av resultatene er overraskende, ja.

Bierman har selv vært tydelig på at mindre deformasjon av dekket gir lavere rullemotstand i hans tester. Metodikken hans synes dermed å belønne harde dekk og/eller høyt lufttrykk, ikke dekk med høy grad av ettergivenhet/suppleness og/eller lavt lufttrykk, som er den nye hellige gral på ujevnt underlag ute i den virkelige verden ifølge Zipp og mange andre. Jeg sier det forresten uten ironi, siden jeg er blant de frelste selv.

Og Bierman er konservativ, kjører slange og smale felger. Kanskje ville han ha endret praksis om han la inn en subjektiv test av dekkene ute på veiene.

Det er forresten en egen tråd om kross/blandeveisdekk på Bicycle Rolling Resistance som er egnet for betraktninger rundt test og resultater.

Det er gjerne bedre å dele egne erfaringer enn å studere tester - beklager i så fall avsporing ICON_SMILE

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: Sepeda] #2648672 17/02/2021 22:30
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
B
bigp85 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
Sitat: Sepeda
Sitat: bigp85
Hvordan er G-one allround vs WTB Byways iforhold til rullemotstand på asfalt?.

Vær oppmerksom på at siste generasjon av disse dekkene kommer med grovere gummi og/eller høyere punkteringsmotstand.

Hele G-One-familien har ny og grovere gummiblanding, og har gått fra 120 til 67 TPI (mål for tetthet i veven). Og er nå anbefalt av Schwalbe som egnet for el-sykling.

Byway har fått et ekstra lag punkteringsbeskyttelse SG2 (Slash Guard 2).

Begge dekkene er nylig testet i Bicycle Rolling Resistance og fikk dessverre kun 2,5 av 5 stjerner og "Ikke anbefalt".

Se sammenlikning av de to dekkene. Om du klikker på det enkelte dekk, får du den mer omfattende beskrivelsen.

Dessverre er testen foretatt med slange, men den gir likevel en indikasjon. Testen i seg selv synes noenlunde egnet for å anslå rullemotstand på jevn asfalt, men mindre egnet for røffere asfalt eller annet underlag.

Det er fortsatt mulig å få tak i de tidligere versjonene. Jeg var selv godt fornøyd både med G-One Allround og særlig det lettrullende Speed i 120 TPI. Av de to, ville jeg valgt sistnevnte, men den opprinnelige versjonen i 120 TPI er ikke helt enkel å finne i enkelte bredder.

På Biermans rulle er det forresten Panaracer Gravelking TLC og Continental Terra Speed TR som har fått lavest rullemotstand blant de testede grus/krossdekkene.


Mange takk for info!

Har per dags dato Panaracer SK GK 700x43mm på grusraceren (med slange). Så jeg ser etter noen rask grusdekk, kan man si. Mest for å holde tritt med landeveiskompisene, så får jeg heller ramdet rolig i nedoverbakkene når jeg sykler ring5 o.l.

Andre raske grusdekk jeg kan se etter? Vil tro noen dekk med slick i midten og knaster på sidene fungerer bra, slik som WTB Byways.

Redigert av bigp85; 17/02/2021 22:31.
Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2648689 18/02/2021 08:26
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
ganskefort Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
Jeg har kjøpt WTB Riddler 700x37 mm for grusturer i Nordmarka ++ og jobbpendling (som av og til går innom litt grus også). Godt mulig de ikke er så raske på asfalt, men ville ha så brede jeg kunne få til min sykkel (maks 38 mm) og tanwall...


Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2648717 18/02/2021 09:52
Registrert: Oct 2015
Innlegg: 126
C
chimpern Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
C
Registrert: Oct 2015
Innlegg: 126
Riddler i 37c kjører jeg også med, de funker bra på landeveien og grus

https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire-2/2/

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: chimpern] #2648750 18/02/2021 12:31
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
ganskefort Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
Sitat: chimpern
Riddler i 37c kjører jeg også med, de funker bra på landeveien og grus

https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire-2/2/


Godt godt! Bra med gode erfaringer. Den testen var en grunnene til at jeg prøver dem. Vet ikke om jeg setter opp slangeløst, så blir med slange i starten i hvert fall.


Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2648772 18/02/2021 15:50
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 325
A
arekey Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 325
Nå er jeg en tjukkas, men mitt største problem med Riddler var holdbarheten. Fungerte bra både på grus og asfalt, men punkterte ganske lett med slange, og bakdekket ble utslitt på under én sesong.

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: arekey] #2648814 19/02/2021 05:30
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
ganskefort Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
Sitat: arekey
Nå er jeg en tjukkas, men mitt største problem med Riddler var holdbarheten. Fungerte bra både på grus og asfalt, men punkterte ganske lett med slange, og bakdekket ble utslitt på under én sesong.


Jeg er også på den tyngre enden av skalaen, så vi får se! Mange variabler som spiller inn på punktering, kanskje de tilter i min favør? En sesong kan jeg leve med hvis jeg ikke punkterer for ofte! (Men, jeg funderer jo på slangeløst etterhvert...)


Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2648818 19/02/2021 07:12
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Som nevnt om Byway, kommer nå nye WTB-dekk med Slash Guard 2 punkteringsbeskyttelse. Det gjelder også siste Riddler og etterfølgeren, nye Raddler.



...som WTB sa ved lanseringen av SG2 ICON_SMILE

WTB-dekkene er anerkjente, men lav punkteringsbeskyttelse har dessverre lenge vært deres akilleshæl. Det burde ha blitt bedre med SG2. Om SG2 har økt rullemotstanden, er et åpent spørsmål, ref. den nevnte testen av Byway. Men jeg tror at en eventuell forskjell i rullemotstand på testrulle spiller ingen eller minimal rolle utenfor asfalten.

Jeg overtok i sin tid et par Riddler, hvorav ett var brukt en del. Det var fullt av små og litt større hull. Eier hadde bare byttet slange, og latt hullene være der. Etter noen runder med guffe var dekket heldigvis potte tett igjen.

Jeg likte Riddler godt på et par testturer på de røffere skogsveiene du finner på vestsiden mellom Sørkedalen og Bogstad, og tviler ikke på at det er utmerkede dekk. Men på landeveien er jeg ikke så glad i kombinasjonen av lavt mønster i rullebane og mer markante sideknaster, med den litt ujevne følelsen det gir i svinger. Eller kanskje har jeg bare vennet meg av det.

***

Det minner meg på: Hva er det som nå egentlig diskuteres i tråden? Dekk for pendling og litt grus, eller dekk for ren grussykling? ICON_SMILE

For begge deler, kan dere også finne alternativer i trådene Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei og motparten Dekk til IKKE 80% asfalt og 20% marka/grus ICON_SMILE

***

Og uten å gjøre dette om til enda en diskusjon om hva vi har i dekkene: Med slange vil dere dessverre ikke kunne utnytte til fulle dekkene dere diskuterer. Det er ikke tilfeldig at alle disse dekkene er laget for slangeløst oppsett. Poenget er i mine øyne ikke punkteringsbeskyttelsen i seg selv, men anledningen til å kjøre et annet spenn av mer egnet lufttrykk. Min erfaring er at forskjellen i grep, komfort og følelse kan variere mer mellom forskjellig lufttrykk i ett og samme dekk enn mellom forskjellige dekk.

***

For den interesse det måtte ha, bruker jeg som bor i Nordmarka for tiden tre dekk på nettverket av grus- og skogsveier: På sommerstid Challenge Strada Bianca 30 mm, på vinterstid 45NRTH Gravdal 38 mm, og for den gjørmete vårløsningen og de røffeste turene, har jeg anskaffet René Herse Hurricane Ridge Endurance 42 mm på grovsykkelen.

Knastedekkene fra René Herse er konstruert med samme knastehøyde og samme avstand mellom knastene både i rullebane og på sidene, for jevnt grep og lav rullemotstand på vidt forskjellig underlag. Testen av Steilacoom 38 mm i Bicycle Rolling Resistance bekrefter ikke så lav rullemotstand på landevei som Jan Heine hevder, men her er det snakk om to diametralt forskjellige skoler, og resultater målt på rulle versus ute i den virkelige verden. Gran Fondo var begeistret i sin test ICON_SMILE

Det er forresten en offentlig hemmelighet at de japanske mestrene i Panaracer produserer både René Herse (tidligere Compass), Soma og Ultradynamico. Alle burde være aktuelle.



Strada Bianca finnes i forskjellige bredder og er nettopp lansert i 40 mm i den deiligste håndlagede, slangeløse versjonen, se Challenge fattens up Strada Bianca as wide, supple 40mm gravel-ready slick tire. Med anbefalt lufttrykk 25-45 PSI på sideveggen. For min versjonen i 30 mm er tilsvarende 45-65 PSI.

Høykvalitets slicks har den fordel at de er deilige både på landevei, grus og skogsveier. Men jo bredere dekkene er, jo mer flyter de på grusen, og jo mer føler man behov for sideknaster i krappe svinger. Smalere dekk graver seg litt ned og gir et visst grep uten knaster. Jeg er derfor mer glad i rundt 30 mm enn 40 mm bredde i slicks i kuperte og svingete Nordmarka.

Brede slicks liker jeg derimot veldig godt i mindre svingete og kupert terreng, til hverdags/bybruk eller de lange turene med bagasje. Nevnte Schwalbe G-One Speed 40 mm har vært utmerkede på variert underlag i hjem- og utland.

***

Og så spiller det åpenbart en rolle hvilken sykkel man er på ICON_SMILE Et hissig beist av en krossykkel eller en grovere, eventyrlysten grussykkel vil gjerne ha bredere og røffere dekk. Det både føles og ser mer riktig ut. Ulempen er at mens knaster er veldig kjekt på den groveste grusen og annet røft føre, er det som regel ikke noe særlig på landeveien. Så da er vi tilbake til N+1 eller N-1 ICON_SMILE Eller den evige søken etter det optimale kompromiss i mylderet av gode alternativer ICON_SMILE

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2648863 19/02/2021 09:54
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
ganskefort Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
Hvis du mener mine små innspill er overflødige, så hadde jeg ikke forventet et essay! Men, altså: Jeg er en av dem som kun har ett hjulsett og heller ikke bytter dekk etter underlag. Jeg kjøper ett par med dekk og bruker de en sesong eller to. (Blir det mange punkteringer, så finner jeg noe annet). Jeg sykler mye på grus, men bruker også sykkelen til kort pendling i sommerhalvåret. Tar poenget med slangeløst, men det er noe søl og mas å fikse altså, for meg da, sikkert ikke for andre!


Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: ganskefort] #2648866 19/02/2021 10:07
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: ganskefort
Hvis du mener mine små innspill er overflødige, så hadde jeg ikke forventet et essay!

Beklager, det var absolutt ikke ment som kritikk på noe vis eller rettet til deg, jeg ville bare nevne at vi diskuterer litt forskjellige ting i en og samme tråd, og tipse om et par andre relevante tråder ICON_SMILE

Sykkelslask sin pendling og avvekslende turer på fine Ring 4 forbi Kikut, er ikke helt det samme som når bigp85 skal holde følge med spreke kompiser på lengre, raske grusturer rundt omkring i Marka, om jeg har forstått begge rett.

Sitat: ganskefort
Jeg er en av dem som kun har ett hjulsett og heller ikke bytter dekk etter underlag. Jeg kjøper ett par med dekk og bruker de en sesong eller to.

Det der stemmer forresten på en prikk for meg også.

Jeg prøver i alle sammenhenger å trekke frem nettopp allsidighet slik at man slipper å bytte mellom forskjellige dekk og/eller hjul og/eller sykler. Dessverre skriver jeg så langt og snirklete at andre gjerne tror at jeg mener det motsatte. Kort og fyndig er ikke min styrke.

Slange eller slangeløst er opp til enhver å velge selv, fordelene og ulempene er vel kjent og hyppig diskutert, og jeg skal ikke si noe mer om det ICON_SMILE

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2648867 19/02/2021 10:27
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
ganskefort Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 944
Sorry, Sep, var litt rask der, tenkte på det nå før du svarte!

Jeg får se an, mulig et mindre grovt dekk bør inn til vårpendlingen før det blir langturer i marka mot sommeren (og jeg motsier meg greit her, ser den). Rene Herse Barlow Pass frister, men de er jamen dyre...!

Så, beklager den litt sure tonen og god helg!


Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: ganskefort] #2648877 19/02/2021 11:23
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: ganskefort
Så, beklager den litt sure tonen og god helg!

Ingenting å beklage, og god helg!

Har for sikkerhets skyld gjort innlegget enda lengre, nå oppgradert med raffe videoer ICON_LAUGH

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2649733 25/02/2021 20:09
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
B
bigp85 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
Endte opp med noen Panaracer Gravel king slicks 700x35 etter anbefaling fra sykkelbutikken jeg var hos.

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2674358 04/08/2021 18:59
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
B
bigp85 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Dec 2015
Innlegg: 558
Jeg har noen Bon jon pass liggende. En med standard casing og en med extralight casing. Hvor setter jeg extralight-dekket - foran eller bak?

Tenkte å bruke de til pendling i Oslo pluss noen grusturer i Østmarka, Lillo og Nordmarka

Redigert av bigp85; 04/08/2021 19:00.
Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: bigp85] #2674380 05/08/2021 06:42
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 38
bedsvaag Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 38
Jeg har samme oppsett. Var ikke mulig å oppdrive to extralight når jeg kjøpte de.
Endte opp med å sette extralight foran og standard bak. Tenkte at det er greit å ha det mest solide der det er mest vekt. Det har fungert helt fint i 1500-2000km så langt. Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg nok gjort det motsatt da. Extralight dekkene blir ca 1mm bredere, og det er best for komforten å ha bredest dekk bakk.

Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka [Re: sykkelslask] #2674385 05/08/2021 07:05
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Jeg sykler en og annen langtur og bytter heller ikke dekk / hjul på grussykkel mellom økter. 72 kg men har ofte med noen kilo ekstra i vesker. Frem til i fjor hadde jeg 38 mm Specialized Pathfinder med en glatt 7-8 mm rullebane i midten av dekket og knaster på siden. Et flott alternativ til noe asfalt og grus. De rullet kjempebra. I år har jeg gått for litt mer knaster, 40 mm Pirelli Cinturato. Jeg synes jeg får mer feste på dem, både på vått og når det er tørt og løst på toppen, ruller ganske bra men ikke like raske som Pathfinder. Til mitt bruk med vesentlig flest meter på grus liker jeg Cinturato veldig godt. Det skal sies at jeg stort sett sykler langt og rolig fremfor å hissige raske turer med slædd i svingene :-) Bank i bordet, jeg punkterer "aldri". Hadde jeg ikke hatt et par landeveissykler hvorav den ene benyttes på langtur med innslag av grus ville jeg fortsatt med Pathfinder. Jeg er ikke like ivrig som en del andre på å lese meg opp på all verdens tester og egenskaper men har en flink sykkelpusher som gir meg ok råd.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino