Hei, tenkte jeg skulle kjøpe nye dekk til pendlersykkelen, og lurer litt på Challenge Strada Bianca, G-one allround, G-one speed eller Challenge Chicane. Det blir jo mest asfalt til/fra jobb, men noen turer innom Kikut. Skinwall er et must. Strada er "bare" 30, det er jo perfekt til asfalt men burde kanskje hatt 32 eller 35 på grusen?
Noen som kan anbefale noe? Tror piggene må av nå etter vinterferien
Re: Graveldekk til pendling og litt grus i Nordmarka
[Re: sykkelslask]
#259193519/02/202008:16
Jeg har vært veldig fornøyd med Challenge dekkene jeg har hatt, men de er håndlagde og trange som eff, så husk å ta deg god tid (og en øl) første gangen du skal få de på. Jeg vet ikke hvordan grusen i Nordmarka er, men jeg har hatt god erfaring i å sykle grus med 28 og 30mm dekk (savner fortsatt mine Challenge Paris Roubaix, de var fantastiske)
// Too many roads, too little time
#259194219/02/202008:39
Jeg har syklet flere sesonger nå på Compass/Rene Herse Barlow Pass. 38mm slicks med skinwall. Utrolig komfortable og overraskende godt grep. Har akkurat lagt på Steilacoom fra samme merke for å se hvordan det er med knaster. Foreløpig oppleves de veldig raske og gode også på asfalt. De kan også settes opp tubeless.
#259215920/02/202014:45
Jeg har både G-One Speed i 35 mm og Allround i 40 mm. Begge er supre dekk - men det er ganske stor forskjell i mønsteret. Med hovedfokus på asfalt supplert med noen grusturer ville jeg nok valgt Speed. I 35 mm triller den supert på asfalt.
#259263224/02/202017:32
Hvordan er G-one allround vs WTB Byways iforhold til rullemotstand på asfalt?.
Vær oppmerksom på at siste generasjon av disse dekkene kommer med grovere gummi og/eller høyere punkteringsmotstand.
Hele G-One-familien har ny og grovere gummiblanding, og har gått fra 120 til 67 TPI (mål for tetthet i veven). Og er nå anbefalt av Schwalbe som egnet for el-sykling.
Byway har fått et ekstra lag punkteringsbeskyttelse SG2 (Slash Guard 2).
Begge dekkene er nylig testet i Bicycle Rolling Resistance og fikk dessverre kun 2,5 av 5 stjerner og "Ikke anbefalt".
Dessverre er testen foretatt med slange, men den gir likevel en indikasjon. Testen i seg selv synes noenlunde egnet for å anslå rullemotstand på jevn asfalt, men mindre egnet for røffere asfalt eller annet underlag.
Det er fortsatt mulig å få tak i de tidligere versjonene. Jeg var selv godt fornøyd både med G-One Allround og særlig det lettrullende Speed i 120 TPI. Av de to, ville jeg valgt sistnevnte, men den opprinnelige versjonen i 120 TPI er ikke helt enkel å finne i enkelte bredder.
På Biermans rulle er det forresten Panaracer Gravelking TLC og Continental Terra Speed TR som har fått lavest rullemotstand blant de testede grus/krossdekkene.
#264816314/02/202102:18
Det er vel fortsatt den gamle modellen som XXL selger for billige 250,-?
Det stemmer. Microskin TLE i 127 TPI. Til halv pris. Seks dekk igjen i skrivende stund. Har allerede hamstret flere par da de ble lagt ut til prisen i november i fjor. Teller på knappene om jeg skal ta et par til.
Dekkene har ikke like ettergivende sidevegger som en del italienske og amerikanske alternativer, men jeg har likt dem både for hverdag og de lange turene i hjem- og utland.
Dere kjenner gjerne historien bak G-One Speed. På et tidspunkt omdøpte Schwalbe vårklassiker-dekket S-One 30 mm og det ekstremt lettrullende strand-rittdekket Big One 2,35" til G-One Speed, og tilbød det etter hvert i flere størrelser og bredder som raske blandeveisdekk.
Jeg syntes alltid det var synd med navneendringen.
S-One ble i sin tid lovpriset som et attraktivt landveisdekk for røffere veier, ble brukt i Paris-Roubaix, og man gjenfant det på de lekreste bygg på Weight Wheenies og andre steder. Men etter at samme dekk fikk G i navnet, ble det plutselig helt uaktuelt. Nå var det jo blitt Gravel og alle vet jo at gravel er bare grus, og dermed noe helt annet enn landevei.... Men altså, det var akkurat samme dekk.
Sier bare noe om hvor misforstått og misvisende den amerikanske betegnelsen Gravel er for det brede spekteret av blandeveissykling, blandeveissykler og blandeveiskomponenter. Men ok, nå er jeg i gang igjen med mine gamle kjepphester
[Re: Sepeda]
#264816814/02/202107:56
Speed-versjonen med 127 TPI (det er det BikeShop oppgir her) er de gamle?
Stemmer. Men Bikeshop har nå fått inn flere av de nye dekkene i G-One-familien med annen gummi, så verdt å sjekke hva man faktisk mottar.
Sitat: torbus
Ser at noen kaller dem 38mm (f.eks. Bikeshop), mens XXL kaller dem 40mm, men dette er samme dekkene?
Samme bredde. Forskjellige målemetoder. 40-622, 700x38C eller 28 x 1.50. Det første målet er ETRTO i mm. Dermed er det enklest og mest presist å si 40 mm. Reell bredde vil avhenge av bl.a. felgbredde.
Hvor mange mil kan man forresten anta at dekk som dette normalt varer?
Godt spørsmål. Hører vidt forskjellige fra forskjellige brukere. Redaktør Alpers krysset USA på tvers på dekkene i 30 mm og opplevde at det var mye liv igjen. Jeg har brukt dem i både 30 og 40 mm daglig over lang tid i tillegg til noen lengre turer som tur/retur Oslo-Stockholm. Men jeg er ikke på Strava og måler ikke hvor langt jeg sykler. Andre forteller at de opplever at dekkene slites raskt.
Så hvem vet.
Nå er det i hvert fall 2 mindre hos XXL, så dere får være raske.
Se der. Bare fire igjen. De ble forresten utsolgt til samme lave pris sent i fjor, men noen få dukket altså nå opp igjen i nettbutikken.
#264817214/02/202108:46
Godt spørsmål. Hører vidt forskjellige fra forskjellige brukere. Redaktør Alpers krysset USA på tvers på dekkene i 30 mm og opplevde at det var mye liv igjen. Jeg har brukt dem i både 30 og 40 mm daglig over lang tid i tillegg til langturer som tur/retur Oslo-Stockholm, men jeg er ikke på Strava og måler ikke hvor langt jeg sykler. Andre forteller at de opplever at dekkene slites raskt.
Tidligere år har jeg syklet så lite at jeg knapt har trengt å skifte dekk mellom syklene, men WTB-dekkene (ganske mye kraftigere terrengdekk, dog) som fulgte med sykkelen, ser fortsatt omtrent nye ut etter rundt 200 mil i høst.
Uansett: For 250 kroner stk skader det ikke med et par i backup, og spesielt ikke når det som har vært med på å gjøre gamle årganger så populære, erstattes med noe annet.
Fikk kun tre relativt korte turer på G-One speed før hjul, da på rimete og småglatte veier, så jeg ser fram til å prøve dem skikkelig når snøen forsvinner. Førsteinntrykket er i hvert fall at 38mm er ganske tynt, noe som trolig sier noe om hva jeg er fant med, men jeg hadde overraskende godt grep på våte veier med tilløp til frost.
#264818314/02/202113:38
På Biermans rulle er det forresten Panaracer Gravelking TLC og Continental Terra Speed TR som har fått lavest rullemotstand blant de testede grus/krossdekkene.
Noen andre som syns det er litt rart at Terra Speed er så raskt når det tross alt har ganske mye mønster? Burde være potensial for en enda raskere utgave av dette dekket.
[Re: Elmersen]
#264818614/02/202115:25
Bierman har selv vært tydelig på at mindre deformasjon av dekket gir lavere rullemotstand i hans tester. Metodikken hans synes dermed å belønne harde dekk og/eller høyt lufttrykk, ikke dekk med høy grad av ettergivenhet/suppleness og/eller lavt lufttrykk, som er den nye hellige gral på ujevnt underlag ute i den virkelige verden ifølge Zipp og mange andre. Jeg sier det forresten uten ironi, siden jeg er blant de frelste selv.
Og Bierman er konservativ, kjører slange og smale felger. Kanskje ville han ha endret praksis om han la inn en subjektiv test av dekkene ute på veiene.
Hvordan er G-one allround vs WTB Byways iforhold til rullemotstand på asfalt?.
Vær oppmerksom på at siste generasjon av disse dekkene kommer med grovere gummi og/eller høyere punkteringsmotstand.
Hele G-One-familien har ny og grovere gummiblanding, og har gått fra 120 til 67 TPI (mål for tetthet i veven). Og er nå anbefalt av Schwalbe som egnet for el-sykling.
Byway har fått et ekstra lag punkteringsbeskyttelse SG2 (Slash Guard 2).
Begge dekkene er nylig testet i Bicycle Rolling Resistance og fikk dessverre kun 2,5 av 5 stjerner og "Ikke anbefalt".
Dessverre er testen foretatt med slange, men den gir likevel en indikasjon. Testen i seg selv synes noenlunde egnet for å anslå rullemotstand på jevn asfalt, men mindre egnet for røffere asfalt eller annet underlag.
Det er fortsatt mulig å få tak i de tidligere versjonene. Jeg var selv godt fornøyd både med G-One Allround og særlig det lettrullende Speed i 120 TPI. Av de to, ville jeg valgt sistnevnte, men den opprinnelige versjonen i 120 TPI er ikke helt enkel å finne i enkelte bredder.
Mange takk for info!
Har per dags dato Panaracer SK GK 700x43mm på grusraceren (med slange). Så jeg ser etter noen rask grusdekk, kan man si. Mest for å holde tritt med landeveiskompisene, så får jeg heller ramdet rolig i nedoverbakkene når jeg sykler ring5 o.l.
Andre raske grusdekk jeg kan se etter? Vil tro noen dekk med slick i midten og knaster på sidene fungerer bra, slik som WTB Byways.
Redigert av bigp85; 17/02/202122:31.
#264868918/02/202108:26
Jeg har kjøpt WTB Riddler 700x37 mm for grusturer i Nordmarka ++ og jobbpendling (som av og til går innom litt grus også). Godt mulig de ikke er så raske på asfalt, men ville ha så brede jeg kunne få til min sykkel (maks 38 mm) og tanwall...
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
#264871718/02/202109:52
Godt godt! Bra med gode erfaringer. Den testen var en grunnene til at jeg prøver dem. Vet ikke om jeg setter opp slangeløst, så blir med slange i starten i hvert fall.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
#264877218/02/202115:50
Nå er jeg en tjukkas, men mitt største problem med Riddler var holdbarheten. Fungerte bra både på grus og asfalt, men punkterte ganske lett med slange, og bakdekket ble utslitt på under én sesong.
[Re: arekey]
#264881419/02/202105:30
Nå er jeg en tjukkas, men mitt største problem med Riddler var holdbarheten. Fungerte bra både på grus og asfalt, men punkterte ganske lett med slange, og bakdekket ble utslitt på under én sesong.
Jeg er også på den tyngre enden av skalaen, så vi får se! Mange variabler som spiller inn på punktering, kanskje de tilter i min favør? En sesong kan jeg leve med hvis jeg ikke punkterer for ofte! (Men, jeg funderer jo på slangeløst etterhvert...)
#264881819/02/202107:12
WTB-dekkene er anerkjente, men lav punkteringsbeskyttelse har dessverre lenge vært deres akilleshæl. Det burde ha blitt bedre med SG2. Om SG2 har økt rullemotstanden, er et åpent spørsmål, ref. den nevnte testen av Byway. Men jeg tror at en eventuell forskjell i rullemotstand på testrulle spiller ingen eller minimal rolle utenfor asfalten.
Jeg overtok i sin tid et par Riddler, hvorav ett var brukt en del. Det var fullt av små og litt større hull. Eier hadde bare byttet slange, og latt hullene være der. Etter noen runder med guffe var dekket heldigvis potte tett igjen.
Jeg likte Riddler godt på et par testturer på de røffere skogsveiene du finner på vestsiden mellom Sørkedalen og Bogstad, og tviler ikke på at det er utmerkede dekk. Men på landeveien er jeg ikke så glad i kombinasjonen av lavt mønster i rullebane og mer markante sideknaster, med den litt ujevne følelsen det gir i svinger. Eller kanskje har jeg bare vennet meg av det.
Det minner meg på: Hva er det som nå egentlig diskuteres i tråden? Dekk for pendling og litt grus, eller dekk for ren grussykling?
Og uten å gjøre dette om til enda en diskusjon om hva vi har i dekkene: Med slange vil dere dessverre ikke kunne utnytte til fulle dekkene dere diskuterer. Det er ikke tilfeldig at alle disse dekkene er laget for slangeløst oppsett. Poenget er i mine øyne ikke punkteringsbeskyttelsen i seg selv, men anledningen til å kjøre et annet spenn av mer egnet lufttrykk. Min erfaring er at forskjellen i grep, komfort og følelse kan variere mer mellom forskjellig lufttrykk i ett og samme dekk enn mellom forskjellige dekk.
For den interesse det måtte ha, bruker jeg som bor i Nordmarka for tiden tre dekk på nettverket av grus- og skogsveier: På sommerstid Challenge Strada Bianca 30 mm, på vinterstid 45NRTH Gravdal 38 mm, og for den gjørmete vårløsningen og de røffeste turene, har jeg anskaffet René Herse Hurricane Ridge Endurance 42 mm på grovsykkelen.
Knastedekkene fra René Herse er konstruert med samme knastehøyde og samme avstand mellom knastene både i rullebane og på sidene, for jevnt grep og lav rullemotstand på vidt forskjellig underlag. Testen av Steilacoom 38 mm i Bicycle Rolling Resistance bekrefter ikke så lav rullemotstand på landevei som Jan Heine hevder, men her er det snakk om to diametralt forskjellige skoler, og resultater målt på rulle versus ute i den virkelige verden. Gran Fondo var begeistret i sin test
Det er forresten en offentlig hemmelighet at de japanske mestrene i Panaracer produserer både René Herse (tidligere Compass), Soma og Ultradynamico. Alle burde være aktuelle.
Høykvalitets slicks har den fordel at de er deilige både på landevei, grus og skogsveier. Men jo bredere dekkene er, jo mer flyter de på grusen, og jo mer føler man behov for sideknaster i krappe svinger. Smalere dekk graver seg litt ned og gir et visst grep uten knaster. Jeg er derfor mer glad i rundt 30 mm enn 40 mm bredde i slicks i kuperte og svingete Nordmarka.
Brede slicks liker jeg derimot veldig godt i mindre svingete og kupert terreng, til hverdags/bybruk eller de lange turene med bagasje. Nevnte Schwalbe G-One Speed 40 mm har vært utmerkede på variert underlag i hjem- og utland.
Og så spiller det åpenbart en rolle hvilken sykkel man er på Et hissig beist av en krossykkel eller en grovere, eventyrlysten grussykkel vil gjerne ha bredere og røffere dekk. Det både føles og ser mer riktig ut. Ulempen er at mens knaster er veldig kjekt på den groveste grusen og annet røft føre, er det som regel ikke noe særlig på landeveien. Så da er vi tilbake til N+1 eller N-1 Eller den evige søken etter det optimale kompromiss i mylderet av gode alternativer
#264886319/02/202109:54
Hvis du mener mine små innspill er overflødige, så hadde jeg ikke forventet et essay! Men, altså: Jeg er en av dem som kun har ett hjulsett og heller ikke bytter dekk etter underlag. Jeg kjøper ett par med dekk og bruker de en sesong eller to. (Blir det mange punkteringer, så finner jeg noe annet). Jeg sykler mye på grus, men bruker også sykkelen til kort pendling i sommerhalvåret. Tar poenget med slangeløst, men det er noe søl og mas å fikse altså, for meg da, sikkert ikke for andre!
[Re: ganskefort]
#264886619/02/202110:07
Hvis du mener mine små innspill er overflødige, så hadde jeg ikke forventet et essay!
Beklager, det var absolutt ikke ment som kritikk på noe vis eller rettet til deg, jeg ville bare nevne at vi diskuterer litt forskjellige ting i en og samme tråd, og tipse om et par andre relevante tråder
Sykkelslask sin pendling og avvekslende turer på fine Ring 4 forbi Kikut, er ikke helt det samme som når bigp85 skal holde følge med spreke kompiser på lengre, raske grusturer rundt omkring i Marka, om jeg har forstått begge rett.
Sitat: ganskefort
Jeg er en av dem som kun har ett hjulsett og heller ikke bytter dekk etter underlag. Jeg kjøper ett par med dekk og bruker de en sesong eller to.
Det der stemmer forresten på en prikk for meg også.
Jeg prøver i alle sammenhenger å trekke frem nettopp allsidighet slik at man slipper å bytte mellom forskjellige dekk og/eller hjul og/eller sykler. Dessverre skriver jeg så langt og snirklete at andre gjerne tror at jeg mener det motsatte. Kort og fyndig er ikke min styrke.
Slange eller slangeløst er opp til enhver å velge selv, fordelene og ulempene er vel kjent og hyppig diskutert, og jeg skal ikke si noe mer om det
#264886719/02/202110:27
Sorry, Sep, var litt rask der, tenkte på det nå før du svarte!
Jeg får se an, mulig et mindre grovt dekk bør inn til vårpendlingen før det blir langturer i marka mot sommeren (og jeg motsier meg greit her, ser den). Rene Herse Barlow Pass frister, men de er jamen dyre...!
Så, beklager den litt sure tonen og god helg!
[Re: ganskefort]
#264887719/02/202111:23
Jeg har samme oppsett. Var ikke mulig å oppdrive to extralight når jeg kjøpte de. Endte opp med å sette extralight foran og standard bak. Tenkte at det er greit å ha det mest solide der det er mest vekt. Det har fungert helt fint i 1500-2000km så langt. Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg nok gjort det motsatt da. Extralight dekkene blir ca 1mm bredere, og det er best for komforten å ha bredest dekk bakk.
#267438505/08/202107:05
Jeg sykler en og annen langtur og bytter heller ikke dekk / hjul på grussykkel mellom økter. 72 kg men har ofte med noen kilo ekstra i vesker. Frem til i fjor hadde jeg 38 mm Specialized Pathfinder med en glatt 7-8 mm rullebane i midten av dekket og knaster på siden. Et flott alternativ til noe asfalt og grus. De rullet kjempebra. I år har jeg gått for litt mer knaster, 40 mm Pirelli Cinturato. Jeg synes jeg får mer feste på dem, både på vått og når det er tørt og løst på toppen, ruller ganske bra men ikke like raske som Pathfinder. Til mitt bruk med vesentlig flest meter på grus liker jeg Cinturato veldig godt. Det skal sies at jeg stort sett sykler langt og rolig fremfor å hissige raske turer med slædd i svingene :-) Bank i bordet, jeg punkterer "aldri". Hadde jeg ikke hatt et par landeveissykler hvorav den ene benyttes på langtur med innslag av grus ville jeg fortsatt med Pathfinder. Jeg er ikke like ivrig som en del andre på å lese meg opp på all verdens tester og egenskaper men har en flink sykkelpusher som gir meg ok råd.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro