Helt Ramm - Asia-edition
|
Re: Helt Ramm - Asia-edition
[Re: GeirK]
03/08/2021 18:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
2007 var ett tag sen och du kan ikke jämföra det med idag.
Hvorfor ikke? För att ting ändras med tiden, men ok jag vet ikke vad du vill fram till. Det är i alla fall inget konstigt att ett program som fick pris 2007 inte ens skulle lages 2021 hvis det er det som är tillfället. Gå tillbaka och slete gamla program efter dagens regler kan man dokk göra som noen påpekte.
|
|
|
[Re: TrondAM]
03/08/2021 18:24
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du som skoleoppgave viser elever/ studenter en hvilken som helst norsk komedie og oppgaven lyder: "finn diskriminerende, rasistisk eller på annet vis krenkende elementer", tror jeg alle vil finne det de leter etter. I dag er det populært å være krenket på andres vegne. Markere moralsk overhøyde. Folk tvittrer om uretten på en telefon laget av slavearbeidere i Kina. Å feie for egen dør er ikke i vinden.
|
|
|
[Re: fredriks]
03/08/2021 18:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor ikke? För att ting ändras med tiden, men ok jag vet ikke vad du vill fram till. Det är i alla fall inget konstigt att ett program som fick pris 2007 inte ens skulle lages 2021 hvis det er det som är tillfället. Gå tillbaka och slete gamla program efter dagens regler kan man dokk göra som noen påpekte. Så hva er det som gjør at et program som fikk en brobyggerpris i 2007 ville blitt depublisert i 2021? Hva konkret er det som har endret seg?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
03/08/2021 18:29
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor ikke? För att ting ändras med tiden, men ok jag vet ikke vad du vill fram till. Det är i alla fall inget konstigt att ett program som fick pris 2007 inte ens skulle lages 2021 hvis det er det som är tillfället. Gå tillbaka och slete gamla program efter dagens regler kan man dokk göra som noen påpekte. Så hva er det som gjør at et program som fikk en brobyggerpris i 2007 ville blitt depublisert i 2021? Hva konkret er det som har endret seg? Vet du ikke det? Folks oppfattning av vad som är kränkande, helt enkelt vad som är ok att visa. Må jag förklara mer?
|
|
|
03/08/2021 18:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vet du ikke det? Folks oppfattning av vad som är kränkande, helt enkelt vad som är ok att visa. Må jag förklara mer?
Jo - jeg vet det, jeg ville bare høre at du sa det. Det er kjernen i problemet her.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
03/08/2021 18:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet du ikke det? Folks oppfattning av vad som är kränkande, helt enkelt vad som är ok att visa. Må jag förklara mer?
Jo - jeg vet det, jeg ville bare høre at du sa det. Det er kjernen i problemet her. Ok... är du ferdig med din lek nu? Jag har ingen aning om vad du vill fram till eller vad kjernen av problemet är enligt dig. Är ju inget konstigt att vad som är ok ändras. Kan du ikke bara sluta med din spörrelek och skrive ett vanligt inlägg där du skriver vad du vill fram till (föresten vann du? Gick jag i fällan?)
|
|
|
03/08/2021 18:57
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Stoltenbergs Pirkka og Ali i "Borettslaget" er også like ille. Men sistnevnte fikk han brobyggerprisen for i 2007.
Dette er jo helt random. Hvorfor skriver du dette når du vet at det er forskjell på 2007 og 2021?
|
|
|
03/08/2021 18:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jo - jeg vet det, jeg ville bare høre at du sa det. Det er kjernen i problemet her. Ok... är du ferdig med din lek nu? Jag har ingen aning om vad du vill fram till eller vad kjernen av problemet är enligt dig. Är ju inget konstigt att vad som är ok ändras. Kan du ikke bara sluta med din spörrelek och skrive ett vanligt inlägg där du skriver vad du vill fram till (föresten vann du? Gick jag i fällan?) Nei. Du gikk ikke i fellen. Du bekreftet at du så samme årsak som meg. Nei - jeg kan ikke skrive hva du mener er årsaken siden jeg da gjør meg skyldig i å tillegge deg meninger jeg ikke har forutsetninger for å vite noe om. Hvis jeg vil vite hva du mener om en sak, må jeg faktisk spørre. Det må du nesten bare finne deg i.
|
|
|
03/08/2021 19:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag gir opp. Jag välger att svara dig med ett uppenbart påstand och jag må alltså presisera vad jag menar trots att du vet jag menar... samtidigt som du också alltså vet att det du skriver ikke stämmer...
Nu ser jag att anonymous22 gjorde samma misstag som mig att kommentera det du skrev.
|
|
|
03/08/2021 19:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jag gir opp. Jag välger att svara dig med ett uppenbart påstand och jag må alltså presisera vad jag menar trots att du vet jag menar... samtidigt som du också alltså vet att det du skriver ikke stämmer...
Nu ser jag att anonymous22 gjorde samma misstag som mig att kommentera det du skrev. Jeg hadde en mistanke om hva du mente, men jeg visste ikke. Jeg vet ikke hva du mener før du sier hva du mener.
|
|
|
[Re: anonym22]
03/08/2021 19:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor skriver du dette når du vet at det er forskjell på 2007 og 2021?
Jeg hadde ikke reflektert over det på det tidspunktet jeg skrev det du siterer meg på.
|
|
|
03/08/2021 20:10
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Som andre er jeg også noe skeptisk til krenkoramatidene vi er inne i, særlig de som virker til å bli krenket på andres vegne. Men som typisk hvit, rik mann med full score på alle statistiske suksessparametre tenker jeg at mine følelser på hvorvidt enkeltsaker er overdrevent eller ei, er uten betydning. Det er altfor mye humor på andres bekostning og slik har det vært i flere tiår. Det er ganske billig humor. Humor på andres bekostning på skolen eller arbeidsplassen er stort sett mobbing. På tide at det blir mindre av det i det offentlige rom, mye mindre av det. Hvis prisen å betale for at komikere skifter kurs er noen overdrevne enkeltrekasjoner/selvsensureringer, er det greit nok for meg. Tviler på at dette Ramm-innslaget var stor kunst tapt for allmennheten. Han har altså etterapet (parodi, hyllest, kopi, whatever) japansk gameshow. For vestlige øyne er japanske gameshow annerledes. Japanske musikkfans er også annerledes. De har en annen kultur. Kan godt hende de synes det er rart at nordmenn i tjue år ser på Skavlan koseprate om ingenting med kjendiser også (jeg synes det er veldig rart, men jeg ser ikke på TV, forstår ikke mediet). Det er ikke veldig vanskelig å sette seg inn i at mennesker som har vært ertet personlig og i mediene i hele sitt liv for kulturen og annerledesheten sin synes at det er mer mobbing enn morsomt når dette etterliknes av Ramm? Det er vel heller ikke korrekt å si at årsaken bare er at folk har blitt mer lettkrenka de siste årene, dette handler vel så mye om at man nå sier ifra. Sosiale medier slipper til alle, ikke bare hvite, rike menn. NRK kjørte sikkert mye humor på bekostning av nordlendinger på søtti- og åttitallet, samtidig som Aftenpostens hybelannonser lød "ikke nordlendinger". De som ikke fikk seg hybel syntes sikkert det var kjempegøyal humor på den eneste TV-kanalen. Også er det jo NRK i beste sendetid da, altså så tilgjengelig som det kan få blitt. Det er nok fortsatt mer enn høyt nok under taket på et smalere medium, i kunst eller i bokform. Det er usselt med humor på andres bekostning når "de andre" tilfeldigvis er en gruppe som har blitt hundset i åresvis: svarte, asiater, homoseksuelle osv. Skal humor være på bekostning av noen, velg din egen gruppe. Gode utgangspunkter for humor?: Mann 44, 12 gode råd fra to menn med lav utdanning eller Ahmed Mamow
|
|
|
03/08/2021 20:28
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Men som typisk hvit, rik mann med full score på alle statistiske suksessparametre tenker jeg at mine følelser på hvorvidt enkeltsaker er overdrevent eller ei, er uten betydning.
Det er en ganske tøff påstand egentlig - at du på bakgrunn av en rekke parametre ikke skal kunne tillegges vekt i en slik debatt. "Mindre betydning" kunne jeg ha kjøpt, til nød, men det vil uansett være viktig å ha en balansert debatt der alle sidene bidrar konstruktivt. Jeg er ikke så sikker på at pasivitet er veien til noe bedre.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
03/08/2021 20:34
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Men som typisk hvit, rik mann med full score på alle statistiske suksessparametre tenker jeg at mine følelser på hvorvidt enkeltsaker er overdrevent eller ei, er uten betydning.
Det er en ganske tøff påstand egentlig - at du på bakgrunn av en rekke parametre ikke skal kunne tillegges vekt i en slik debatt. "Mindre betydning" kunne jeg ha kjøpt, til nød, men det vil uansett være viktig å ha en balansert debatt der alle sidene bidrar konstruktivt. Jeg er ikke så sikker på at pasivitet er veien til noe bedre. Man kan argumentere med fakta? (Ikke sikkert noen har gjort det, vet ikke hva faktaene er annet enn at dette nok er mobbing og rasisme, men har ikke sett innslaget.) At jeg eller andre hvite føler at dette må man tåle, er uten betydning.
|
|
|
03/08/2021 20:52
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Dersom dette er mobbing og/eller rasisme - da bør NRK gjøre en proaktiv jobb med å gjennomgå sine arkiver. De får i hvert fall ikke troverdighet av nevneverdig grad ved kun å agere selektivt. Og nettopp derfor trenger vi debatten etter mitt syn; en balansert og konstruktiv debatt. Når går det fra grøft til grøft.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
03/08/2021 20:53
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er en ganske tøff påstand egentlig - at du på bakgrunn av en rekke parametre ikke skal kunne tillegges vekt i en slik debatt. "Mindre betydning" kunne jeg ha kjøpt, til nød, men det vil uansett være viktig å ha en balansert debatt der alle sidene bidrar konstruktivt. Jeg er ikke så sikker på at pasivitet er veien til noe bedre. Man kan argumentere med fakta? (Ikke sikkert noen har gjort det, vet ikke hva faktaene er annet enn at dette nok er mobbing og rasisme, men har ikke sett innslaget.) At jeg eller andre hvite føler at dette må man tåle, er uten betydning. Så vi får alltså aldrig ha en åsikt om vad folk fra andra grupper ska få tåla? Vad som är rätt och fel är helt på mottagarens side? Må si att jag är väldigt skeptiskt till att de här episoderna med Ramm kan anses vara mobbing eller rasism samtidigt som jag har förståelse för att noen er emot dem.
|
|
|
[Re: eOpseth]
03/08/2021 21:00
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Dersom dette er mobbing og/eller rasisme - da bør NRK gjøre en proaktiv jobb med å gjennomgå sine arkiver. De får i hvert fall ikke troverdighet av nevneverdig grad ved kun å agere selektivt. Og nettopp derfor trenger vi debatten etter mitt syn; en balansert og konstruktiv debatt. Når går det fra grøft til grøft.
Hvis de har endret kurs, så holder det vel at de holder stø kurs framover? Skjønner ikke hvorfor de skal gå gjennom alt som er vist tidligere. Debatten har jeg ikke fulgt særlig nøye. Tipper den verken er faktabasert eller konstruktiv.
|
|
|
03/08/2021 21:02
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Tipper den verken er faktabasert eller konstruktiv.
Bingo!
|
|
|
03/08/2021 21:07
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Så vi får alltså aldrig ha en åsikt om vad folk fra andra grupper ska få tåla? Vad som är rätt och fel är helt på mottagarens side?
Aldri var voldsomt. Nei, det mener jeg ikke. Synes kanskje ikke privilegerte hvite trenger å dra offerkortet fordi vi ikke kan mene noe om alt. Mengden humor og humorkarrierer som er bygget på karikering av andre folkegrupper eller andre utsatte grupper er massiv og allestedsnærværende. Det kan vi ta innover oss. En eventuell god og faktabasert debatt hadde vært bra det, men nå er det vel mest småpjatt og forsvar av å holde på som før for hver enkelthendelse?
|
|
|
03/08/2021 21:17
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Men som typisk hvit, rik mann med full score på alle statistiske suksessparametre tenker jeg at mine følelser på hvorvidt enkeltsaker er overdrevent eller ei, er uten betydning. Identitetspolitikk er farlig. Vi er 8 milliarder individer. Ikke "hvite middelaldrende menn" og "andre undertrykte". Det er begått masse urett gjennom historien, men handlinger er begått av individer og ikke grupper. Å frata noen retten til en mening pga gruppeidentitet er og blir feil. Prøv substitusjonstesten. Bytte ut "hvit mann" med "jøde" og hør om det klinger godt.
|
|
|
[Re: Thomas-]
03/08/2021 21:21
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det blir helt likt med jøde når vi her skal vurdere japansk harselas.
Selvfølgelig er ikke vi bare en gruppe og ikke individer. Merk at jeg skrev følelser, ikke mening.
Redigert av anonym22; 03/08/2021 21:22.
|
|
|
[Re: Thomas-]
03/08/2021 21:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men som typisk hvit, rik mann med full score på alle statistiske suksessparametre tenker jeg at mine følelser på hvorvidt enkeltsaker er overdrevent eller ei, er uten betydning. Identitetspolitikk er farlig. Vi er 8 milliarder individer. Ikke "hvite middelaldrende menn" og "andre undertrykte". Det er begått masse urett gjennom historien, men handlinger er begått av individer og ikke grupper. Å frata noen retten til en mening pga gruppeidentitet er og blir feil. Prøv substitusjonstesten. Bytte ut "hvit mann" med "jøde" og hør om det klinger godt. Det är ju inte alla vita män i 40 årene som har allt på stell eller haft en fantastisk barndom utan problem de heller.
|
|
|
03/08/2021 21:23
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Men som typisk hvit, rik mann med full score på alle statistiske suksessparametre tenker jeg at mine følelser på hvorvidt enkeltsaker er overdrevent eller ei, er uten betydning. Identitetspolitikk er farlig. Vi er 8 milliarder individer. Ikke "hvite middelaldrende menn" og "andre undertrykte". Det er begått masse urett gjennom historien, men handlinger er begått av individer og ikke grupper. Å frata noen retten til en mening pga gruppeidentitet er og blir feil. Prøv substitusjonstesten. Bytte ut "hvit mann" med "jøde" og hør om det klinger godt. Det är ju inte alla vita män i 40 årene som har allt på stell eller haft en fantastisk barndom utan problem de heller. Og de blir det også gjort humor av.
|
|
|
03/08/2021 21:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men som typisk hvit, rik mann med full score på alle statistiske suksessparametre tenker jeg at mine følelser på hvorvidt enkeltsaker er overdrevent eller ei, er uten betydning. Identitetspolitikk er farlig. Vi er 8 milliarder individer. Ikke "hvite middelaldrende menn" og "andre undertrykte". Det er begått masse urett gjennom historien, men handlinger er begått av individer og ikke grupper. Å frata noen retten til en mening pga gruppeidentitet er og blir feil. Prøv substitusjonstesten. Bytte ut "hvit mann" med "jøde" og hør om det klinger godt. Det är ju inte alla vita män i 40 årene som har allt på stell eller haft en fantastisk barndom utan problem de heller. Og de blir det også gjort humor av. Vet ikke vad du vill fram till men vita män i 40 årena är väl den gruppen man får skämta mest om av alla grupper just för att alle i den gruppen är så priviligierade.
|
|
|
03/08/2021 21:32
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er laget humor på mobbeoffer, humor på barn som har hatt vanskelig barndom osv.
« hvit, rik mann med full score på alle statistiske suksessparametre» er ikke det samme som alle hvite menn.
Å spøke med en suksessfull hvit mann eller gruppe er å sparke oppover (eventuelt til siden).
|
|
|
[Re: ]
03/08/2021 21:38
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvis du tror at jeg er PK så har du bommet helt totalt, bare så det er sagt. (Men jeg skjønner at du kan tenke det utifra postene i denne tråden.)
|
|
|
03/08/2021 22:00
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Nå tror ikke jeg at japanere ser på seg selv som en svak, undertrykt eller utsatt gruppe … Så hvis det er greit å sparke oppover eller til siden skulle Ramm være innafor.
|
|
|
[Re: Tex]
03/08/2021 22:04
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå tror ikke jeg at japanere ser på seg selv som en svak, undertrykt eller utsatt gruppe … Så hvis det er greit å sparke oppover eller til siden skulle Ramm være innafor. Tänkte på samma sak. Att bara tillåta sparkar oppover samtidigt som man ikke tillåter att spøke med endel grupper har en uppenbar slutsats ...
|
|
|
[Re: Tex]
03/08/2021 22:11
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Nå tror ikke jeg at japanere ser på seg selv som en svak, undertrykt eller utsatt gruppe … Så hvis det er greit å sparke oppover eller til siden skulle Ramm være innafor. Nå har vel alle klagene jeg har sett gått på hvordan folk følte seg som barn med asiatisk opphav i Norge. Hva (Voksne) japanere som gruppe ser på seg selv som er vel heller lite relevant på alle måter.
|
|
|
03/08/2021 22:34
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vil egentlig anbefale alle med asiatisk bakgrunn i Norge som føler seg støtt krenket om å sette seg inn i hvordan de med vestlig bakgrunn har det i f.eks. Japan. Norge er ikke unik, og Norge er langt fra verstingen her!
Når det kommer til Ramm programmet så forstår jeg ikke helt hvorfor de trakk det. En feig handling av dem, siden disse programmene ikke akkurat har endret karakter siden de først oppstod, og ble promotert av NRK.
Det begynte vel når pc-telefon ble allemannseie. De som ikke forstod seg på hva som foregikk på forskjellige forum, og hvilket språk som ble brukt der begynte nå oftere å oppsøke disse plassene. Dette var personer som aldri hadde benyttet seg mye av internett tidligere, og sett ned på alle som faktisk brukte det. Nå har de blitt majoriteten av brukerne, og fått innsyn i hva erfarne brukere bedriver med. Det er en selvfølge at de vil føle seg 'støtt' av det, fordi de ikke forstår det. (Dette spiller 'influensere' bevist på, for å øke sin følgermasse.) Hvorfor skal det gi dem makt til å sensurere?
Hvis intern humor, og holdninger blant sykehusansatte, eller brannmenn ble belyst; ja da skulle du hørt om baluba, og bråk fra personer som følte seg 'krenket'!
|
|
|
|
|