|
Alpha RoS 2 light vs Mille GT v/h (jakkeråd)
|
Alpha RoS 2 light vs Mille GT v/h (jakkeråd)
01/08/2021 06:07
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Skal kjøpe ny jakke til landeveg og grus og ser meg om i markedet. Ser foreløpig på disse, men kjekt om noen kan gi meg en lendeorientering over andre jakker. Castelli Alpha RoS2 LIGHTAssos Mille GT vår/høstKriteria -ikke fislete windbreaker uten lommer -ikke rein regnjakke -må tåle en skur/byge uten at jeg blir for våt -må puste bra. -vindtett -lommer -mer "vår-høst" enn "vinter", men for all del ikke "sommer". -"Tilraadelight uti deet Nordenfiældske veir". Takk
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
Re: Alpha RoS 2 light vs Mille GT v/h (jakkeråd)
[Re: Jomar Henriksen]
01/08/2021 20:47
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Jeg liker både 7Mesh Synergy og Strategy. Trøndelag tested and approved
|
|
|
02/08/2021 09:01
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
Har Castellis første generasjon Alpha RoS Light, og er veldig fornøyd med den. Ville ha kjøpt den igjen. Har ikke noen egne erfaringer med andre tilsvarende jakker.
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
02/08/2021 09:52
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mille GT vår/høst er vanntett kun på brystet. Det varmende RX-materialet på oversiden av ermene og magen er ikke DWR-behandlet.
|
|
|
02/08/2021 09:55
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Alpha-jakken har overrasket meg stort. Det er den beste jakken jeg noen gang har hatt til syklig. Opplever den som fleksibel i bruk. Kan benyttes i omtrent all slags temperaturer foruten om midt på sommeren. Passformen oppleves også veldig bra! Kan trygt anbefale Alpha-jakken ut i fra kriteriene du har satt opp for ønsket jakke.
|
|
|
[Re: TonyN]
03/08/2021 07:30
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Alpha-jakken har overrasket meg stort. Det er den beste jakken jeg noen gang har hatt til syklig. Opplever den som fleksibel i bruk. Kan benyttes i omtrent all slags temperaturer foruten om midt på sommeren. Passformen oppleves også veldig bra! Kan trygt anbefale Alpha-jakken ut i fra kriteriene du har satt opp for ønsket jakke. Snakker du om Light-jakka?
|
|
|
03/08/2021 08:16
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Liker tema og vil gjerne si noe  men mine liknende allværsjakker er enten ute av produksjon (les: forrige generasjon Castelli Gabba med Gore Tex Windstopper) eller uforsvarlig kostbare (les: 45NRTH Naughtwind med Schoeller softshell). Får forsøke å si noe som i det minste er relatert og forhåpentligvis en smule relevant: - Castelli Alpha RoS 2 Light synes å være et utmerket valg. Men ta gjerne også en titt på Sportfuls Fiandre-serie. Sportful er som kjent et søsterselskap av Castelli. I likhet med RoS (Rain or Shine) fra Castelli, bruker Sportful ofte vindtette og vannavvisende Gore Tex Infinium i sine allværsklær. Begge merker bruker også Polartec i enkelte varmere plagg. Mens Castelli som kjent har vannavvisende Nano Flex, har Sportful liknende No Rain. Har selv et sett med Fiandre for mildt, vått vær som jeg er fornøyd med, og er nysgjerrig på de varmere jakkene. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118738&filename=Sportful Fiandre No Rain.jpg) Au! Slik går det når det er Black Friday og man blir ivrig. Har savnet lette, vannavvisende, praktiske klær i mildt blandevær. Altså for varmt for langermet Gabba, og uten nedbørsmengder som krever Tempesta. Trodde det skulle bli mer Castelli Nano, men endte opp med søsteren Sportful Fiandre, oppkalt etter den belgiske vårklassikeren Ronde van Vlaanderen, og fra samme Manifattura Valcismon i Fonzaso, Veneto. Heldigvis annen prisklasse enn Tempesta. Har merket meg at særlig kortbuksa i NoRain Pro, sykkeltrøya i NoRain Light og lua i NoRain har fått mye skryt i Road.cc for å være allsidige plagg som man ender opp med å bruke svært så ofte i britisk, skiftende vær. Knevarmerne og armvarmerne i alminnelig NoRain så vel som hanskene i Light har også fått hederlig omtale, om enn individuell passform er avgjørende. Og så skader det ikke at ryttere som Museeuw, Cancellara, Nuyens og Sagan har kjempet seg gjennom Flandern i liknende plagg. - Gitt at materialer fra Gore i så høy grad brukes av andre merker, om det så er Gore Tex Shakedry, Infinium eller annet, er det nærliggende å vurdere Gores egne jakker. Ikke alltid like elegant og landeveisrettet design, men trolig utmerket funksjon. Verdt å merke seg at Gore selv er tydelig på at Infinium, som vi altså finner i mange allværsjakker for sykling, herunder Castelli RoS, ikke er vanntett. Nevner det fordi en del brukere synes skuffet over at man blir våt etter en viss tid i regn. - Merker at jeg selv i praksis har beveget meg bort fra varmere, vannavvisende allværsjakker over til lettere mellomsesongsjakker, gjerne med vindtett front, som jeg trekker tynn regnjakke over ved behov. Men det har du sikkert tenkt på. Ulike værforhold i vårt langstrakte land gir gjerne forskjellige preferanser. - Velg helst bort sort, grå, "våt asfalt" eller hva det er av duse og mørke farger man forsøker å selge som klær for mørketiden og selv sommeren. Skarpe farger er både stilig og synlig på dagtid, reflekser er synlig i mørket. Om du får både synlige farger og reflekser, er du i mål. - Om man skal holde seg varm og tørr, er innerste lag like viktig som ytterjakka. Her får hver velge sin favoritt. De fleste sverger til ull. Selv har jeg inntil videre valgt bort ull som innerlag til fordel for Spatzwear Basez 2 i kaldt vær. Tenker å anskaffe Race Layer for mildere vær. Syklet hyppig i Marka i vinter, gjerne i morgenfrosten ned mot 15-20 blå, og det var interessant å se hvordan innerlaget var tilnærmet tørt etter tur med noen hundre meters klatring. Fuktigheten var effektivt ført bort fra huden. Har også god erfaring med Basez 2 i regn. Da plukket jeg nylig opp trøya Spatz Basez 2. Som nevnt i forrige innlegg, er den designet av den tidligere proffrytteren Tom Barras til bruk rett under jakke i vått og kaldt vær uten å måtte ty til lag-på-lag: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117565&filename=Spatzwear%20Basez%202.jpg) “I designed the baselayer to sit away from skin. It’s a quilted fabric and feels quite thick and lofty, like a wool jumper, but when you turn it inside out you realize that it’s very light. Ridges of material sit against your skin, but they hold 90% of the garment away from your skin, creating a layer of warm air.”
Barras describes a foul-weather ride with two pros—all three riders were wearing Gabba jerseys.
“We rode for three hours, got to the cafe, and I took my Gabba off—my base layer was dry and warm.” I dag velsignet værgudene oss med et himmelfall over Oslo og omegn som fikk denne utflyttede bergenseren til å føle at han ikke levde i utlendighet likevel. En utmerket sjanse til å prøve trøya. Tok den vanlige testturen tur/retur Sørkedalen-Drammen gjennom vegger av regn, gatestubber som var forvandlet til elver med vann til kranken og tykk vannsøyle til knærne, underganger der små fossefall flommet ned fra veien over, og heftige skyller fra passerende biler. Bare deilig når utstyret fungerer. På overkroppen trøya og Tempesta. Så hva med trøya? Under sykling var den varm og god, selv når Tempesta slapp inn fuktighet i syndefloden. Kommer trolig enda bedre til sin rett når det faktisk er kaldt, ikke sommerlig mildt som i dag. Men vi kjenner alle problemet i uvær eller på vinterstid: Man sykler og er god og varm, men under pausen over en varm espresso, forvandler den fuktig trøya seg til en kald og klam klut rundt overkroppen, om det så er ull eller kunststoff. Og nettopp her skinte trøya: Den var merkbart varmere i pausen enn andre trøyer jeg har brukt. Selv om den var fuktig. Husker fortsatt hvordan jeg hutret og skalv i fuktig trøye over en massiv kopp gloheit kaffe i vesle Potomac i Maryland etter å ha syklet en dag i den rå og fuktige novemberlufta på en tynn landstripe mellom den mektige Potomac-elva og en gammel kanal på Canal Towpath Trail. Er rimelig sikker på at denne trøya hadde forskånet meg fra det. Og nettopp det er min motivasjon - de lange turene i røft vær. Eneste innvendig må være at på feltene der stoffet ikke er i det tykke, luftige kilt-materialet, som på for-armene, var det merkbart kaldere i pausen. Jeg forstår at mye tenking har gått inn i felter med optimal funksjon for landeveissykling, men for min del, kunne det gjerne vært mer av det luftige og varmende materialet. Håper det kommer flere innspill i tråden! Erfaringer fra brukere er topp.
|
|
|
03/08/2021 08:40
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Alpha-jakken har overrasket meg stort. Det er den beste jakken jeg noen gang har hatt til syklig. Opplever den som fleksibel i bruk. Kan benyttes i omtrent all slags temperaturer foruten om midt på sommeren. Passformen oppleves også veldig bra! Kan trygt anbefale Alpha-jakken ut i fra kriteriene du har satt opp for ønsket jakke. Snakker du om Light-jakka? Ja.
|
|
|
[Re: Sepeda]
03/08/2021 14:01
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Har du testet denne til langrenn på vinteren? Den bør vel i utgangspunktet fungere til alle aktiviteter i kulda, men på langrenn bruker man overkroppen mer (=mer varme, mulighet for gnissing, mer behov for fleksibilitet i tøyet, etc)...?
|
|
|
[Re: simson]
03/08/2021 16:11
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har du testet denne til langrenn på vinteren? Nei, og jeg tror vi skal la det bli med det 
|
|
|
04/08/2021 17:05
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for tips, @Sepeda . Det er nettopp ei eldre gore windstopperjakke som jeg vil erstatte. Den har føltes som en rustning og har alt jeg ser etter. Fiandre-serien har jeg en shorts fra, og den er jeg fornøyd med. Mulig jeg får prøve litt, kan jo bestille og så returnere.
Gore sine jakker er også fine. men jeg sliter med å finne ut av porteføljen med tilnærma likelydende jakker.
Føler et sterkt behov for å prøve jakker, men utvalget her i byen er ikke allverden. Hank har Assos, men lite akkurat nå.
|
|
|
13/08/2021 15:20
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
|
|
|
13/08/2021 16:00
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Den Santini Vega Extreme har XXL solgt billig tidligere også. Jeg kjøpte den i vinter for halve prisen av det Spinn selger den for på tilbud nå. Jeg ser på den som vinterjakke og ikke vår/høstjakke. Men vi er veldig ulike når det gjelder temperaturer. Jeg kjenner syklister som bruker hummerhandsker i varmegrader.
|
|
|
[Re: joje]
13/08/2021 19:10
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg kjøpte den i vinter for halve prisen av det Spinn selger den for på tilbud nå. Ja, det er bare helt hinsides hvor billig XXL kan finne på å selge kvalitetsmerker de skal slutte å forhandle eller varer de av en eller annen grunn vil kvitte seg med. Italienske Santini Vega Extreme er et eksempel. Nevnte amerikanske 45NRTH Naughtwind, som forresten slett ikke er en tykk vinterjakke, men en forholdsvis tynn, avansert softshelljakke, er et annet. Den plukket jeg opp til rundt 15% av veiledende pris. Det er i grunnen ille. Poenget mitt er at man ikke må tro at noe er et "billigplagg" eller ikke er verdt mer, selv om XXL skulle ha solgt det latterlig billig. Det forekommer derimot topp kvalitet fra mindre kjente merker som kundene ikke nødvendigvis velger. Selv Assos har jeg funnet i billighyllene. Håper vi hører hva trådstarter endte opp med 
|
|
|
13/08/2021 20:56
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Æsj, jeg ser hva trådstarter ønsker men likevel. Er det fare for en del nedbør, rolig og mange timer digger jeg Gore C7 som er et rent skall med lange armer / rygg, sitter kroppsnært og tett rundt halsen. Den jakka er helt super men som de skriver i Landevei litt kjedelig design. Har lang bukse i mykt stoff i samme serie som fungerer i et bredt temperaturområde og blir ikke svett. Evt et rent regnskall fra Rapha. https://www.exxpozed.com/herren-jacken-gore-m-c7-goretex-active-jacket-red-black-18aEn langermet ulltrøye med lommer på ryggen fra Search & State er helt kalas under og blir det opphold er den ytterplagg også. Evt ullsinglet fra Rapha og sykkeltrøye + armvarmere, evt superundertøy. https://searchandstate.com/products/long-sleeve-merino-jersey/#NavyI tørt eller mindre regn bruker jeg heller en Gabba med avtagbare ermer (de tar jeg aldri av men den er dobbel og varm over skuldrene) og justerer med armvarmere utenpå og div under eller en myk jakke som puster godt fra Sugoi. Jeg bruker ikke tykke ytterjakker men heller flere lag under. Pleier å ha plass til klær om jeg må ta av noe. Varme hender, føtter, forside lår, bryst, skuldre og rundt halsen betyr mest for meg når det er kaldt og eller vått. Den Alpha jakken kunne jeg tenkt meg å prøve. Har en tendens til å starte veldig tidlig og kle av meg når det blir litt varmere etter en time eller to og da er flere lag enklere.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|