Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker
|
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker
[Re: Sepeda]
06/06/2021 18:50
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Skiforeningen hadde denne uken et veldig godt turforslag for å sykle Lillomarka rundt. Jeg hadde faktisk ikke tenkt på denne før. Syklet den i helgen, med en liten vri, og det er en fin og morsom runde i et terreng som går opp og ned, slik bare Lillomarka kan! Vil anbefale å lage en GPS rute å kjøre etter da det tidvis er mye veier og stier på kryss og tvers. Jeg syklet motsatt vei enn beskrivelsen, dvs med klokka. Tips: Sykle heller grusveien øst for toglinja, mellom Sandermosen og Grytabekken, framfor over Sander gård. https://www.skiforeningen.no/magasinetmarka/markaturen-rundt-lillomarka/
|
|
|
06/06/2021 19:44
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig, Lillo er en undervurdert perle. Skal du på en lenger runde i det området anbefales en sveip innom Nittedal stasjon hvor du finner den veldige hyggelig og fine Rav kaffebar. Etterpå sykler du opp til Ørfiske-dammen (nydelig sted i ettermiddagssola) for du stuper ned mot Movann.
Spor er et absolutt must i Lillo. Det går opp og ned, høyre og venstre, fram og tilbake, rundt og forbi hele tida, samtidig som det er lite eller ingenting å peile etter. Tar år å bli kjent der. Bare hør med Lillolosen...
|
|
|
[Re: EmilZipp]
17/06/2021 15:02
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Emil & Co imponerer igjen. Denne fortjener dobbeltpostering, nå som turforslag.
|
|
|
[Re: runermm]
17/06/2021 18:02
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Skal du på en lenger runde i det området anbefales en sveip innom Nittedal stasjon hvor du finner den veldige hyggelig og fine Rav kaffebar. Nå tok koronaen og manglende pendlere knekken på Rav kaffebar noen dager etter det innlegget. Det var synd. Er lov å håpe på nye leietakere etter hvert, men det skjer nok neppe før vi er i normalsituasjon.
|
|
|
17/06/2021 20:30
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uff, det var kjedelig! Håper de kommer sterkere tilbake senere.
Det ligger en kaffebar ikke langt unna, i Stasjonsveien 41, Nybrent heter den. Noen som har testet den?
|
|
|
18/06/2021 18:32
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Uff, det var kjedelig! Håper de kommer sterkere tilbake senere.
Det ligger en kaffebar ikke langt unna, i Stasjonsveien 41, Nybrent heter den. Noen som har testet den? Ja, jeg bor i området, så kjenner begge. Nybrent er helt kurant. De har fått ny uteplass i år med utsikt også. På Rav har det typisk vært litt utplukka midt på dagen, men Nybrent pleier å ha greit utvalg. Minuset er at det ligger litt unna marka og sykkelveien langs riksveien, så det krever en vilje for en avstikker. Nede i dalen på Mosenteret ligger også en kafé. Nå er det også uteplasser mot elven. Der ligger også Krutt Gastropub. Den er ganske nyåpnet, i oktober, så de kjører fortsatt forsiktig åpning og meny. Kan jo håpe på at de utvider med mulighet for sykkelvennlig påfyll etter hvert. På stasjonen var det flere som hadde interesse for å fortsette kafédrift da de forrige driverne flyttet, da Rav tok over. Så det skulle være gode muligheter for ny kafédrift. Er jo dog et begrenset marked der, men tror det gikk rundt for de første driverne.
|
|
|
07/07/2021 14:01
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Altså denne burde være full av gøyale tips, ideer, forslag og spørsmål. Jeg lurer på om noen har syklet strekningen Hønefoss - Ådalen til Skollerud - over til Strømsoddveien (Nord for Sokna) og over åsen til Gulsvik. Nedenfor er ruta jeg har tenkt å sykle. Partiet jeg spør om er det Strava som foreslår... Og jeg har funnet en fin variant til finalen som går parallelt med den vanlige veien opp til Flenten fra Stavn. Vegvesenet har fortsatt ikke skiltet at brua på vestsiden av elva nord for Flå har rast ned og alle som bruker kart får seg en fin ekstra runde på 18K. https://www.strava.com/routes/2846130554579476890
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
07/07/2021 20:47
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Planlegger en tur fra rett over kommunegrensen Oslo Øst til Damtjern/Åsa området på grusraceren. Ikke kjent på Nordmarka grusen. Hvordan er denne trillestien mellom vest for Kikut og Langlia? Så korter jeg litt ned på distansen ved å slippe turen over Store Sandungen (tror jeg?) Det er den røde midt i her https://mtbmap.no/#14/60.0920/10.5930(Skulle være et skjermbilde her av kartet, men filen krangler)
Redigert av jsdk; 07/07/2021 20:49.
|
|
|
07/07/2021 21:09
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den trillestien kan du ikke sykle, men er grei å gå. Heldigvis ikke så lang. Du kan sykle opp via Sørkedalen, da blir det ikke noe trilling eller rundt Sandungen, som du skriver.
|
|
|
11/07/2021 07:04
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Kan dessverre ikke bidra med erfaringer. Håper du hører fra andre. La dog ruten inn også i Komoot og kikket på den i diverse kart. Den ser fin, men tøff ut, med en del potensielt grove partier og en skrekkinngytende klatring mot slutten. Det vet vi at du takler, men kudos likevel om du fullfører! Syklet delvis i samme himmelretning i en rundtur Sørkedalen-Norefjell, som jeg skrev om og viste bilder fra her. Jeg burde gjerne valgt mer grus og skogsveier begge veier, men jeg var lat. Nasjonal sykkelrute 4 på hjemturen var fin og behagelig. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120537&filename=Emils tur.jpg) Du krysser jo sykkelrute 4 på tampen av turen, så kanskje et alternativ hjemover for deg også? Om den ikke er for lett for deg. Her i din rute vist i Open Cycle Map. God tur - håper å høre rapport, med eller uten bilder! *** I første innlegg nevnte jeg noen spisesteder i Nordmarka. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120536&filename=Sørkedalen landhandel 3.jpg) Benytter anledningen til å oppfordre om å ta sommerpollen Hva vil du ha på Sørkedalen Landhandel? Her har vi sjansen til å spille inn ønsker og forslag! *** Takk for alle turforslag, ruter og spørsmål - og god sommer! 
|
|
|
12/07/2021 11:32
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den beste grusruta om du skal til Gulsvik / Nesbyen / Gol / Hallingdal fra Oslo ??. Nordmarka til Jevnaker, over åsen til Sokna og over neste ås til Gulsvik. En nydelig tur ! Sepeda har noen betraktninger litt lengre opp i tråden som svar på mitt spørsmål om "virker denne". Jeg syklet den i går og må si det er en helt fantastisk flott rute med svært høy andel grus. terningkast 6. Altså igjennom Nordmarka via Gjerdingen til Jevnaker, deretter igjennom skog med innslag av fine stier på "sandbunn" før man kommer inn på grusveier. Noen hundre meter med litt grovt steinete underlag ellers helt supert. Kan være ørlite knot å finne frem på stiene. Etterhvert følger man Ådalen nordover på asfalt et stykke og krysser en ås (15 kilometer med høyeste punkt på ca 300 moh) på helt fantastisk stuegulvgrus og Nordmarka-følelse over til Strømsoddveien nord for Sokna. Herfra på asfalt et stykke før man krysser elva og mitt lille bonustrack. Fant grusveien som heter Bråtasida (6 km på grus). Den ender i ingenting men etter noen bomforsøk fant jeg ei lita bru (etter å ha gitt opp og tatt asfaltveien) gikk over og fant igjen stien på andre siden. NB det er litt vanskelig å finne stien. Det er ca 75 meter å gå, brua er superkul med høyt gittergjerde så smalt at du må dytte sykkelen foran deg). Det vakreste partiet på planeten er noen hundre meter etter dette ved demningen ved Frisvatnet. Jeg tok en ny bomtur da jeg håpet østsiden var et alternativ (takk til deg bærplukker som ga feil info). Etter vannet blir det grus igjen, (15 kilometer, toppen er ca 450 moh) og man krysser åsen over til Gulsvik. Vanvittig flott område langs bekker, elver og vann med fjellene som bakgrunn. Tror ikke det er noe alternativ utenom RV7 et stykke før man kommer inn på merket sykkelsti inn Roppevegen. Her ender man på grus og et litt knotete sti-parti før man kommer inn på asfaltveien som ender i Flå. NBNBNB ! ! ! Fra Flå er sykkelveien tegnet inn på østsiden av elva. Vi syklet den for noen uker siden og hengebrua hvor man krysser elva har rast ut, ingen som helst info om dette og vi fikk 18 km ekstra. Vi sa ifra til Statens Vegvesen og til Kommunen men fortsatt er det skiltet. Det er flere steder å handle. Jevnaker med alt du trenger fra bensinstasjon til cafèer Hallingby, avstikker på et par kilometer akkurat der du skal over åsen mot Sokna Gulsvik på nedsiden av motorveien Flå med bensinstasjon, cafe, handlesenter etc For deg som sykler Nordmarka på racersykkel, hva med denne ??? Ja det er like bra som i Nordmarka omtrent hele veien med unntak av noen kortere partier etter Jevnaker og den stien etter Gulsvik hvor man krysser elva før Flå. Men altså sannsynligheten for at en eller annen skogeier legger på noen lass pukk er nok overhengende, men altså nå var det gull ! trillestien ved Gjerdingen er også litt spennende (tok den nå igjen uten fotisett noe som er ørlite mer gøy på vått som i går). Liker du ikke knotete underlag kan du droppe "omveien" via Movatn og sykle direkte via Ullevållseter eller vestsiden av Maridalsvannet. Men altså alt er relativt, jeg vet hva jeg synes er ok på smale dekk, kanskje er vi ikke like... Her er ruta jeg har laget inkl krumspringene jeg fant i går, men NB jeg tegnet inn veien på Østsiden etter Flå men vent med den til brua er bygget. https://www.strava.com/routes/2849580898270357962Bare for å ha sagt det, ruta mellom Jevnaker og Gulsvik har jeg ikke syklet før men hva gjør det når Strava gjør hele jobben for deg og gang etter gang foreslår kalas gode alternativer ! ! ! Og her er ruta jeg faktisk syklet, forsøkte å sykle veien parallelt med Stavnsbakken opp til Tollevsrudsetra og bommet først på stien over og da jeg fant den var det et par kilometer hvor jeg helst skulle hatt stisykkel, ren bonus etter 19 mil og 3.500 høydemetre. https://www.strava.com/activities/5611953113Ønsker jeg noen tips ? Ja som følger: > Finnes det en grusvei på østsiden av Ådalselva som er grus, det kan se slik ut > Langs strømsoddveien er det masse små stier på kryss og tvers og jeg lurer på om man kan kutte ned litt asfalt. Ikke noe på Strava heatmap > Finnes det et alternativ fremfor å sykle ned til Gulsvik men følge åsen mellom Hallingdal og Valdres hvor man for eksempel kan sykle ned til Flå, Nesbyen eller Gol God sommer og god fornøyelse ! ! ! Edit: Har beskrevet denne før, Oslo via Vestmarka, Finnemarka, Noresund og vestsiden av Krøderen. Et annet alternativ hvor man kommer ut mellom Gulsvik og Flå rett nord for Krøderen https://www.strava.com/routes/2838181456910320334Her er den turen vi hadde tidligere i år som dag 1 av 3, Oslo - Haglebu - Synnfjell - Oslo https://www.strava.com/activities/5452604047
Redigert av EmilZipp; 12/07/2021 13:03.
|
|
|
22/07/2021 10:14
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei & Hå, i avdelingen for selvskryt har jeg laget et alternativ for langturgrus: Oslo - Jevnaker - Gulsvik - Ringeriksåsen - Buvatnet - Rundt Krødervannet - Koboltgruvene - Åmot - Finnemarka - Vestmarka - Oslo. Veldig flott tur med høy andel grus. https://www.strava.com/routes/2853223872815191596... og storebror som jeg syklet i går rundt Norefjell: Oslo - Ringkollen - Ringeriksåsen - Buvatnet - Gulsvik - Stavn - Haglebu - Prestfoss - Finnerud - Koboltgruvene - Åmot - Finnemarka - Vestmarka - Oslo (riktignok en avstikker for lunsj og sette opp sauegjerdet på hytta på Haglebu). Har vanligvis syklet via Jevnaker og det er mer grus enn alternativet via Ringkollen/Hønefoss. Min GPS ga 5.242 høydemetre og 31,5 mil. https://www.strava.com/routes/2853219199972383276Her er turen min, har ikke syklet så langt på grus før, helt kalas og passet på pulsen i de varmeste bakkene. Kanskje litt mye informasjon men Imodium og dopapir reddet dagen etter flere akutte byks til skogs. Pleier å ha med førstehjelps sett samt paracet, imodium og altså dopapir på langtur. Endelig fikk jeg bruk for det :-) https://www.strava.com/activities/5665264812
Redigert av EmilZipp; 22/07/2021 10:49.
|
|
|
22/07/2021 10:31
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Takk for ruter og rapport, Emil! Nydelige og krevende turer vel verdt skryt fra deg selv og kudos fra andre. Må prøves. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120602&filename=EmilZipp bro.jpg) Siden du er for beskjeden til å gjøre det selv, legger jeg ut ditt bilde av en SuperX på en bro
|
|
|
22/07/2021 14:16
|
ekstraslange
Entusiast
|
Entusiast
Dette er hva jeg kaller to solide dagsetapper tatt på én dag  utrolig imponerende!
|
|
|
02/08/2021 11:34
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Tenkte å ta grusen hjem fra jobb på Lysaker snart. Kommentarer til løypevalget? https://www.strava.com/routes/2857214564719151558
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: ohjelm]
02/08/2021 11:44
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
02/08/2021 12:10
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Kjapt og tommel opp fra den kanten må jo bli bra  Da er det bare å finne en ettermiddag som passer.
|
|
|
02/08/2021 12:51
|
LCU
Medlem
|
Medlem
Ta med deg Mærradalen fra Radiumhospitalet til Hovseter så får du med deg et par eksra km med grus i starten :-) Alternativ kan man følge Lysakerelven av og på.
Gavia Terra 2021, BMC Teammachine Slr02 2019, Birk Elite 290 2015.
|
|
|
[Re: LCU]
02/08/2021 17:23
|
soeder
Entusiast
|
Entusiast
Kan støtte den, men verdt å sjekke ut status for vannforsyningsarbeidet. Forrige gang jeg dro på kontoret (pre korona) var det plunder med både Mærradalen og Hovseterdalen.
|
|
|
03/08/2021 07:07
|
LCU
Medlem
|
Medlem
De to undergangene mellom Mærradalen og Hovseterdalen har åpnet igjen ( etter føring av nye høyspentkabler til TBM). Den Øst/Vestgående gang- og Sykkelveien ( ny undergang) har også åpnet.
Gavia Terra 2021, BMC Teammachine Slr02 2019, Birk Elite 290 2015.
|
|
|
03/08/2021 12:32
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Takk for tips. Har modifisert litt og tror jeg nå unngår Sørkedalsveien helt. Litt usikker på strekket forbi Jordsbråten. Mulig det blir litt bæring/triling der. Vanskelig å si fra kartet. https://www.strava.com/routes/2857214564719151558
Redigert av ohjelm; 03/08/2021 12:36.
|
|
|
[Re: ohjelm]
03/08/2021 12:52
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Litt usikker på strekket forbi Jordsbråten. Mulig det blir litt bæring/triling der. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117559&filename=20200704_182235_resized.jpg) Kanskje om det er vått, alt etter hvordan doningen er skodd  Vet ikke om du har kikket på Alternative ruter Bogstad-Sørkedalen. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118046&filename=20200901_081344.jpg) Vakreste ruten, men også med flest høydemeter, er det jeg beskriver som første alternativ, på vestsiden av Bogstadvannet. Du har valgt tredje alternativ, som også er variert og fin, men flatere og kortere. Kanskje like greit siden du skal rett oppover i Nordmarka fra Sørkedalen  Flott rute du har laget, som du kan utvide og variere etter hjertens lyst om det blir hyppig pendling gjennom Marka. Jeg er ikke så godt kjent på østkanten (altså øst for Kikutstua!), så kanskje kopierer jeg ruten din forbi Mellomkollen og sørøstover 
|
|
|
08/08/2021 11:25
|
soeder
Entusiast
|
Entusiast
Kan legge til at resten av stien over Soterud er like grei/morsom med 35mm for min del ihvertfall: Strava
|
|
|
11/08/2021 12:58
|
ekstraslange
Entusiast
|
Entusiast
Lagde meg en fin liten rute i Lillomarka i dag. Tidligere har jeg syklet opp til Lilloseter, og inn på stien mot Kjulstjern, deretter grusvei ned i Nittedal, som en kort tur fra meg med både asfalt, grus og sti. I dag ville jeg prøve noe nytt, og få litt mer grus på bekostning av asfalten. Syns det ble en ganske så flott tur.  Lurt å ta det veldig med ro forbi Romstjern og Steinbruvann, for der kryr det av folk. Tro det eller ei, men det går altså en Kongelig Bergensvei også her i østsiden av (Nord)marka, i tillegg til den ultrafabelaktige Bergenske Kongevei over Krokskogen lenger vest. Dere bergensere er spoilt for choice, som det heter på nynorsk. Sjekka Wikipedia, og Kongeveien deler seg tydeligvis ved Granavollen på Hadeland, med valgmulighetene Harestua/Nittedal og Krokskogen/Bærum. Var det noen som sa at det lukter langtur lang vei...? Lillomarka-spor på Strava![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120707&filename=IMG_20210811_111543.jpg) ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120708&filename=IMG_20210811_123408.jpg)
|
|
|
12/08/2021 18:42
|
TorbjornJ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ville bare si takk for alle bidragsytere her i tråden (og andre tråder), mye fine forslag som lurer enn ut på tur (beste form for lureri!) ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120723&filename=IMG_20210802_192614.jpg)
|
|
|
13/08/2021 06:29
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kortreist moro, nydelige Alnaelva fra sentrum og inn i Østmarka mot Mariholtet / Nøklevann og sydover mot Ski og Nesodden. Har linket til den før men denne gangen enda litt høyere andel grus signert ErikR. På Nesodden tok vi straka vegen men spør om du vil ha mer grus på slutten så har vi det også. En fin tur etter jobben og gjerne en pils eller skalldyr fat på Nesoddtangen (Signalen). Denne turen kan du fint kombinere med Høstfestenløypa, fortsette sydover eller mot Losby fremfor Mariholtet. NB du er ikke alene langs elva, vært snill mot hundelufterne, det er best å sykle rolig oppover. Fart er ikke poenget akkurat her. Hjem fra jobb turen vår https://www.strava.com/activities/5782008214Lagret som rute https://www.strava.com/routes/2861144535672515828(møtte Sunflyer ved Opera'n som på dag 12 av Around Norway like godt avsluttet med Mjølkevegen og Gjøvik/Oslo løypa). Jeg synes Landevei skulle lage en flott artikkel om en av de seigeste, han har div gøyalt på CV'n. Husker du tråden hans fra Oslo til Bergen over fjellet med piggdekk i bagasjen ?) Ekstraslange, den Lillomarka turen skal jeg prøve, takker ! ! !
|
|
|
13/08/2021 10:03
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
https://www.komoot.com/tour/432020838#previewMapDette er ikke en anbefalt rute, men mer en kuriositet: Stuevannsveien og sti/traktorvei ned til Kringla. Stuevannsveien er ikke godt vedlikeholdt, høyt gress med grovere steiner under. Men traseen veien følger er vill og vakker. Stien er ikke sykkelbar. Traktorveien er bratt, men ville vært sykkelbar hadde det ikke vært for masse trefall som ikke ser ut til å bli ryddet. Tenker å prøve sti/traktorvei den andre veien neste gang jeg har god tid, men det er sykt bratt her så jeg tviler på at det blir mye sykling. Hvis noen har erfaringer med området så si gjerne i fra. Stuevannsveien er for meg et lite mysterium, det virker som om det er brukt mye ressurser på å bygge den i sin tid, det er antageligvis sprengt ut endel fjell og jevnet ut en fin trase, men den ender bare i en snuplass. Noen som kjenner bakgrunnen for når/hvordan/hvorfor den ble bygget?
|
|
|
[Re: jorlie]
13/08/2021 10:43
|
arekey
Entusiast
|
Entusiast
“This Tour is private”
Tror du må endre innstillingene for å gjøre turen offentlig.
|
|
|
13/08/2021 11:58
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Skal vi se... nå bør den iallefall være tilgjengelig for alle.
|
|
|
|
|