Helt Ramm - Asia-edition
|
Helt Ramm - Asia-edition
01/08/2021 15:26
|
TrondAM
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Nokon som fikk sett det før NRK avpubliserte, eller sett via andre "metoder"? Fikk tak i via andre kanalar og må innrømme eg synst dei tre episodene var rimeleg fantastiske, som humor inspirert av japanske gameshow var det innertiar.
|
|
|
Re: Helt Ramm - Asia-edition
[Re: TrondAM]
01/08/2021 15:42
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke sett de men jeg synes at det er fullstendig på jordet at de ble kansellert. Det er en farlig utvikling.
|
|
|
01/08/2021 17:04
|
Tex
Besatt
|
Besatt
|
|
|
01/08/2021 20:18
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Let etter videoen denne "klageren" selv har laget om "marked i spania", og hvordan hun ikke liker å lures. Det lukter litt stein i glasshus av hele greia. Jeg venter bare på at noen på metrologisk ønsker å fjerne alt Kirkvaag produserte som omhandlet Vidar Theisen og Kristen Gislefoss - enhver meterolog må jo bare føle på det ... 
Redigert av eOpseth; 01/08/2021 20:18.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
02/08/2021 05:50
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Guttungen sier at episodene var "good shit".
IMO er ikke problemet at en YT-"personlighet" lager drama og krenkefest, men at voksne folk i NRK-redaksjonen velger å bøye av.
Barna mine vil ha is til frokost, og det er helt greit at de ønsker det, men det er min jobb å si nei og sette fram en brødskive i stedet. Det er ikke de som feiler om de får is, men jeg som voksen.
Dritskummelt når ikke ledere/politikere/embetsfolk har integritet nok til å være voksne. Hvordan vil de da oppføre seg om de settes under større press?
"Nei vi kunne ikke vedta ny pensjonsreform fordi vi var redd for hetsen vi ville få"
!
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
02/08/2021 12:37
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Enig, dette er et skråplan av dimensjoner.
Det verste er at Ramn selv har gått ut i media og sagt at det var en god ide å fjerne det. Hvor er ballene hans?
Eller ble han tvunget mer eller mindre ufrivillig?
|
|
|
02/08/2021 14:48
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Ikke sett programmet, og basert på det andre jeg har sett av Ramm er det lite trolig i min gate, men derfra til (selv)sensur er svært betenkelig. Kan ikke tenke meg Japan som nasjon er så skjør at de har problemer med en norsk komikers ablegøyer.
Det er allment akseptert at det er lov å sparke oppover, men ikke alltid nedover. Her er det noen som indirekte sier Japan er «nedover». Er det noen holdninger man skal ta avstand fra må det være slike.
|
|
|
[Re: Thomas-]
02/08/2021 15:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke sett programmet, og basert på det andre jeg har sett av Ramm er det lite trolig i min gate, men derfra til (selv)sensur er svært betenkelig. Kan ikke tenke meg Japan som nasjon er så skjør at de har problemer med en norsk komikers ablegøyer.
Det er allment akseptert at det er lov å sparke oppover, men ikke alltid nedover. Her er det noen som indirekte sier Japan er «nedover». Er det noen holdninger man skal ta avstand fra må det være slike. Tror det handlar om några få norsk - asiater som blivit krenkta. Det handlar alltså ikke om Japan eller Asia men till viss del hur norsk-asiater føler sig i Norge. Har ikke sätt programet men det verkar ju vara en efterapning av ett konsept som faktiskt finns i Japan så det kan väl kanske ikke ens kallas en parodi. Tycker sensuren verkar ha gått för långt på samma sätt som Ekbos mörka karaktär. Att man missförstår vad det handlar om. På den andra sidan så har humorn och samfundet ändrats och mycket som var ok för ett tag sen är det ikke nu utan att noen tycker det är rart. Vansklig å veta vad som egentligen är ok att göra nu. Ikke så göy dokk hvis man ikke får parodiera noen alls. Sen att egentligen helt ointressanta influensers får mer och mer plats i debatten är väl inte heller alltid så göy.
|
|
|
02/08/2021 15:42
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
hva skal man kunne spøke med egentlig, er trønder-/bergenser-/homo-/jøde-/katolikk-/svenske-/molbo-/neger- (huff)/blondinevitser noe som er krenkende eller er enkelte temaer lov og andre ikke ?
skal det blir slik at krenkerådet skal godkjenne alle morsomheter ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: fredriks]
02/08/2021 19:05
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Har ingen ting til overs for såkalte influencers, fristende å avskrive de som uinteressante på grunn av for mye sminke. Men like relevante som kilde til personlige opplevelser som "eliten". Ellers er vel saken litt spesiell ved at det visstnok er en kopi av et tidligere konsept som Rammes fikk kritikk for: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/6kJLb0/debatten-om-japanese-ramm-show-gir-meg-deja-vuKrenkerådet skal ikke godkjenne morsomheter, men man bør jo vurdere om man skal kopiere forsøk man har fått kritikk for. Satire skal selvsagt ha lov til mer, men dette var vel rent ærlig tøys uten noe videre poeng? Rett å fjerne det? Tja ikke vet jeg, har ikke vokst opp som asiat, så leser litt hva influencers og annet som skriver i avisene mener.
|
|
|
02/08/2021 20:39
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel ikke helt unaturlig å spørre om klageren faktisk prøver å se minst mulig asiatisk ut selv? Er det greit? ![[Linket bilde fra dagsavisen.no]](https://www.dagsavisen.no/resizer/Wxet_jKfYriuDxsrIFwHmWRd7jg=/800x0/filters:format(jpg):quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/6HKO4DPZXVCTVDKVGDTH74DBHA.jpeg) Kilde:dagsavisen.no
Redigert av eOpseth; 02/08/2021 20:40.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
03/08/2021 08:27
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg så episodene, og sa til kona at nå ble det krenkefest i media.. Men har noen av de krenkede egentlig sett asiatiske gameshow? Se her, 2:48 ut i videoen: https://www.youtube.com/watch?v=qaxG-Wc8kCURamm driver ikke harselas, han kopierer. Den ytterste form for smiger :-D At debatten nå skal domineres helt av at en random "influencer" drar rasismekortet og journalister ikke gidder sjekke materialet og stille oppfølgingsspørsmål, er kjiipt.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: eOpseth]
03/08/2021 08:44
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Det er vel ikke helt unaturlig å spørre om klageren faktisk prøver å se minst mulig asiatisk ut selv? Er det greit? ![[Linket bilde fra dagsavisen.no]](https://www.dagsavisen.no/resizer/Wxet_jKfYriuDxsrIFwHmWRd7jg=/800x0/filters:format(jpg):quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/6HKO4DPZXVCTVDKVGDTH74DBHA.jpeg) Kilde:dagsavisen.no OMG, stakkars ungdommer i dag at de har så dårlig selvverd at de må sminke seg slikt og fylle opp med botox for å bli annerkjent. Instagram generasjonen i dag, glad vi ikke hadde det sånn i min ungdom.
Redigert av Panda; 03/08/2021 08:45.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
03/08/2021 09:24
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg så episodene, og sa til kona at nå ble det krenkefest i media.. Men har noen av de krenkede egentlig sett asiatiske gameshow? Se her, 2:48 ut i videoen: https://www.youtube.com/watch?v=qaxG-Wc8kCURamm driver ikke harselas, han kopierer. Den ytterste form for smiger :-D At debatten nå skal domineres helt av at en random "influencer" drar rasismekortet og journalister ikke gidder sjekke materialet og stille oppfølgingsspørsmål, er kjiipt. Saken er jo at han som hvit mann parodierer japansk utseende og samtidig oppfører seg som en tulling. Om det er galt kan selvsagt også diskuteres, men det er altså saken. Unødvendig Import av «blackface»-problematikken fra USA? Ja det tenker jeg, men så forstår jeg ikke det enorme problemet med blackface i utgangspunktet heller. Det er uansett det som er saken, ikke gameshow i seg selv.
|
|
|
03/08/2021 11:51
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
03/08/2021 13:46
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er litt vanskelig når influensere skal ta denne samtalen til mediene, men ja, jeg heller nok mot mtbmaniac.
Generell regel tror jeg er, at man kan fleipe med hva en (gruppe) gjør, tenker sier osv. men når man skal fleipe med hva noen er (altså, noe personen/gruppen ikke kan gjøre noe med selv som hudfarge,'aksent, 'handikapp' osv) skal man være veldig, veldig forsiktig.
Om jeg har skjønt riktig gjør Ramm både-og her. Har sett hverken Japan eller annen versjon, men hadde han klart å få frem poenget uten å måtte gripe til 'sminke'?
Og det er dessverre slik at mange priviligerete hvite menn i voksen alder ikke klarer å sette seg inn i et barns tankeverden, speielt når barnet aldri vil komme til å ta del i denne priviligerte hvite menns verden.
|
|
|
[Re: Panda]
03/08/2021 14:19
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel ikke helt unaturlig å spørre om klageren faktisk prøver å se minst mulig asiatisk ut selv? Er det greit?
https://www.dagsavisen.no/resizer/Wxet_jKfYriuDxsrIFwHmWRd7jg=/800x0/filters:format(jpg):quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/6HKO4DPZXVCTVDKVGDTH74DBHA.jpeg
Kilde:dagsavisen.no OMG, stakkars ungdommer i dag at de har så dårlig selvverd at de må sminke seg slikt og fylle opp med botox for å bli annerkjent. Instagram generasjonen i dag, glad vi ikke hadde det sånn i min ungdom. 1. Er det ikke litt paradoksalt, at vi kritiserer en jente for at hun gjør endringer i utseende pga et angivelig dårlig selvverd, samtidig som vi viser så liten grad av forståelse for at noen misliker at det blir rakket ned på deres opphav og utseende ? 2. Til opplysning, denne jenta fikk kreft og så døden i hvitøyet. Måtte skjære av brystet, og fjerne det fra kroppen. Det er ganske tøft. Etter en sånn øvelse, kan jeg tenke meg at man driter ganske mye i hva noen måtte mene. 3. Bra humor har hun også. Fx spiser her grønnsaker for første gang https://www.youtube.com/watch?v=uTKhcTdFDLc
|
|
|
[Re: Tange]
03/08/2021 14:19
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Generell regel tror jeg er, at man kan fleipe med hva en (gruppe) gjør, tenker sier osv. men når man skal fleipe med hva noen er (altså, noe personen/gruppen ikke kan gjøre noe med selv som hudfarge,'aksent, 'handikapp' osv) skal man være veldig, veldig forsiktig.
Hvor står du i russisk ubåtkaptein-saken?
|
|
|
[Re: Tex]
03/08/2021 14:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvor står du i russisk ubåtkaptein-saken? Eller denne? Her gjøres det narr av demografi, kultur OG aksent. I tillegg spøker man med at folk blir skadet og dør. https://open.spotify.com/track/5FSJnvcOw4YE1LU4wunLkG?si=9f2bea6cc0b6457a
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
03/08/2021 14:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er bare trist å se på, synes jeg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tex]
03/08/2021 15:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvor står du i russisk ubåtkaptein-saken? Du kan begynne å 'analysere' den med utgangspunkt i en generell regel og så ser du hvor du ender opp. Og så kan du spørre deg Hva synes du om Kongolandsbyen?
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
03/08/2021 15:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det ikke litt paradoksalt, at vi kritiserer en jente for at hun gjør endringer i utseende pga et angivelig dårlig selvverd, samtidig som vi viser så liten grad av forståelse for at noen misliker at det blir rakket ned på deres opphav og utseende ?
Nu är hon rätt ekstrem men stilen är ju vanlig bland kvinnliga influencers och dokusåpa kändiser så är ikke helt övertygad om att hennes asiatiska ursprung och eventuell mobbing är orsaken. Har ikke sätt programmet så vet ikke hur det är men verkar som att vi snart ikke kommer kunna bruka några spelade karaktärer. Kommer alltid vara någon som känner igen sig och ikke liker det eller blivit mobbad för de är fra nordland och bor i Oslo och snakker konstigt, etc, etc Ska vi sensurera Almås sina ski karaktärer nästa gång? Nu kanske stigmatisering av asiater är vanligare än vad jag trott men folk kanske ikke ska vara så lettstötta heller? Ligger garanterat inget ont oppsått i Ramms program eller ekkbo's bruna karaktär och jag tvivlar starkt på att det kommer medföra mer stigmatisering.
|
|
|
03/08/2021 16:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Stoltenbergs Pirkka og Ali i "Borettslaget" er også like ille. Men sistnevnte fikk han brobyggerprisen for i 2007.
Dette er jo helt random.
|
|
|
[Re: GeirK]
03/08/2021 16:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stoltenbergs Pirkka og Ali i "Borettslaget" er også like ille. Men sistnevnte fikk han brobyggerprisen for i 2007.
Dette er jo helt random. 2007 var ett tag sen och du kan ikke jämföra det med idag.
|
|
|
03/08/2021 16:19
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Da burde vel Ramm f.eks. også fjerne alt av materiale som omhandle Johaug også; det bør finnes et lite knippe østerdøler bosatt i Dalsbygda som burde være svært krenket over harseleringen av dialekten deres. For ikke å snakke om alt KLM-materiale NRK må fjerne. Det jeg savner her, er jo at prosessen virker å være klage -> fjerning -> debatt, og det blir gal rekkefølge. Straks noe er fjernet er det antagelig kun tap-tap-utfall deretter.
|
|
|
03/08/2021 16:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denna saken handlar väl mest om vad gruppen gör och ikke hudferge, aksent och sånt trots att det också verkar vara en del av saken.
Kanske hade varit bättre hvis han ikke spelade asiat, hade antagligen ikke gjort programmet sämre, men usikker på hvis ikke noen hade blivit krenkt då också.
|
|
|
03/08/2021 16:41
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Poenget er vel at dersom NRK mener dette er alvorlig, så burde de pro-aktivt ta en gjennomgang av alt materialet de har liggende. Slik det fremstår nå så er det vanskelig å ta NRK på alvor.
|
|
|
03/08/2021 17:33
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hva synes du om Kongolandsbyen?
Den parodien kjenner jeg ikke til. Men hva med ‘Allo ‘Allo? Jeg vil tro den serien kan oppleves krenkende for nazister.
|
|
|
[Re: fredriks]
03/08/2021 18:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
2007 var ett tag sen och du kan ikke jämföra det med idag.
Hvorfor ikke?
|
|
|
|
|