Skade hofte/lår
|
Skade hofte/lår
13/07/2021 07:15
|
Volderke
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Etter en time hos en sykkeltilpasser i januar (stilte sadel og styrestem ned noen mm.) opplevde jeg lett ubehag i overgangen mellom lår og hofte i venstre ben. Jeg fikk beskjed om at det ikke er uvanlig med litt ubehag/ tilvenning etter å ha endret sittestilling og jeg fortsatte med den nye sittestillingen. Ubehaget utviklet seg til smerte, først utelukkende i denne muskelen/senen i overgangen lår/hofte (fremsiden) og deretter en følelse av stivhet i låret på samme ben. Følelsen kan sammenlignes med melkesyre, en brennende følelse og en opplevelse av at benet er utmattet. Ingen symptomer i høyre ben.
Jeg har nå endret sittestilling tilbake, oppsøkt flere behandlere, utredet nervesykdom; alt uten å finne ut hva som er problemet eller at smertene/ubehaget forsvinner. Jeg har hatt lange pauser fra sykling, uten hell. Følelsen av å være sliten i benet er tilstede i andre aktiviteter også; løping, styrketrening osv, og blir gradvis sterkere etterhvert som jeg tar i. Stivhet/slitenhet i benet (særlig låret) er også tilstede etter endt aktivitet (mer etter hard trening, men også merkbar etter rolig trening).
Er det noen som er erfaring med lignende symptomer?
|
|
|
Re: Skade hofte/lår
[Re: Volderke]
02/08/2021 05:57
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Har erfaring med en del lårskader, og svaret er ofte "tren mer styrke", og da gjerne ettbeinsøvelser med tunge vekter. Men hva sier fysio? Jeg vil anbefale at du hører deg igjennom denne episoden der folk fra skadefri.no går igjennom vanlige belastningsskader. Kanskje du kjenner deg igjen i noen av dem? https://open.spotify.com/episode/59WjztTjwHH02Wz2doB3fl?si=HxZb5PCWRGunmUNzIWhBtg&dl_branch=1Regel nr 1 er å ikke trene seg igjennom en skade. Det er skitviktig.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
02/08/2021 08:08
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Har hatt litt den samme følelsen, ikke direkte i fremkant hofte/lår, men mer front/side. Var så ille en periode at jeg ikke fikk med meg venstrebeinet over toppen i en jevn bevegelse, men at det ble et lite dødpunkt enkelte ganger så det smalt litt i kranken da inngrepspunktet i bosset tok tak pga det ble litt dødgang. Har også tosidig wattmåling og til vanlig har jeg ligget rundt 48,5%/51,5% i kraft på hhv venstre/høyre. Når dette sto på som verst hadde jeg perioder hvor det var godt nede under 45% på venstre beinet. Er nå tilbake der jeg var med øvelsene under.
Hadde en murrende følelse samt litt følelse av melkesyre i overgangen hofte/lår fremme, men litt på yttersiden. Har ikke gått til utredning, men googlet vettet av meg. Kom over noen videoer av Vegan Cyclist hvor han hadde opptrening etter skade. Han brukte noe foam roller samt styrke og strikk for glute aktivisering. Hele poenget er glute-aktivisering, den brukte han både for kneproblemet sitt og etter opptrening da han knakk lårbeinet
Hva har jeg gjort: Foam roller på frem/utsiden av låret, og jeg lover deg det var vondt i forhold til høyrebeinet. Tøying ræva og hofteleddsbøyerene.
Jobbet mye med gluteaktivisering hjemme med strikk. Dessuten nesten alltid før jeg drar på sykkeltur tar jeg en strikk og bruker 2 min på å aktivisere ræva, så prøver jeg å visualisere ræva litt i tråkket i begynnelsen av turen. Enkelte ganger i motbakker reiser jeg meg og prøver aktivt å tråkke med ræva.
Div styrke ettbeins, alt gjøres hjemme. Har en kettlebell som vekt for enkelte øvelser.
Vet også at noen som har problemer med at de er litt trang i hofteleddet og kan hjelpes med kortere krankarmer. Da lukker du hofteleddet mindre i topposisjon og det blir mindre irritasjon. Vet at det fort kan skille mye i beinlengde på en veldig kort rytter og en veldig lang rytter, men krankarmen ofte bare endrer seg fra 170mm til 175mm. Regner kanskje med at din sykkeltilpasser hadde tatt tak i dette om det var et problem.
Jeg er jo ingen doktor eller fysio, men dette har hjulpet meg, samt jobbe med glute-aktivisering er noe de fleste av oss uansett trenger.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
02/08/2021 11:10
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg har hatt svært liknende og det har vært hofteleddsbøyer i klem. Gikk bl.a. til manuellterapeut (en jeg hadee god erfaring med fra før) som ikke klarte å finne ut hva det var og drev mye rart uten hjelp. Og gikk så til en annen behandler (fysioterapeut og osteopat, men det vesentlige er at han er svært dyktig), som skjønte hva det var bare utifra 30 sekunders beskrivelse og så var det løst. Mange år siden nå.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
03/08/2021 11:43
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Regel nr 1 er å ikke trene seg igjennom en skade. Det er skitviktig.
Ja, men gjelder denne alltid eller finnes det unntak? Har smerter foran på undersiden av kneskåla opp mot midten. Er ganske så sikker på at jeg kjenner årsaken, har svært stram/øm/betent (?) lårmuskel som gjør at sene ligger for tett på kneskåla. Hadde samme for noen år siden grunnet løping, da var kuren tøying, foamroller og styrkeøvelser med strikk. Men har nå prøvd i 3-4 uker å bli smertefri med tøying++ uten at det hjelper, så får oppsøke spesialister igjen i neste uke. Er det noen som har vellykkede erfariner i fortsette kontrollert sykling med slike knesmerter, eller er eneste fornuftige, kjedlige løsning å holde seg unna tråkking til kne er bra igjen?
Redigert av kolli; 03/08/2021 11:46.
|
|
|
[Re: kolli]
05/08/2021 18:54
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Nå er jeg ikke fagmann, men jeg har litt erfaring med skader i lår.
Tenk på en skade som noe en må styrketrene seg ut av, ikke hvile seg fra. På min siste skade var det kombo av hissig ettbeins styrketrening, tøying, skumrulling + sånn punktmassasje med korkball
Første fysio sa bare "tøy til det går over" og det funka ikke, men så gikk jeg til en kiropraktor som mente at en av de små hoftemusklene (tensor facia eller noe) mine var "stram og jævlig" og trengte å rulles med en sånn liten korkball. Det gjorde vondt i starten, men etter hvert forsvant smerten både under rullinga, men også under løpinga!
Min erfaring er altså å gå til flere ulike fysioer, og at mange skader er "like", men har ulik årsak. Jeg har stor respekt for fysioene, men kiropraktorer kan også hjelpe litt uten at jeg vil ha det på meg at jeg er alternativ eller noe liknende.
|
|
|
[Re: kolli]
05/08/2021 18:56
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Regel nr 1 er å ikke trene seg igjennom en skade. Det er skitviktig.
Ja, men gjelder denne alltid eller finnes det unntak? Har smerter foran på undersiden av kneskåla opp mot midten. Er ganske så sikker på at jeg kjenner årsaken, har svært stram/øm/betent (?) lårmuskel som gjør at sene ligger for tett på kneskåla. Hadde samme for noen år siden grunnet løping, da var kuren tøying, foamroller og styrkeøvelser med strikk. Men har nå prøvd i 3-4 uker å bli smertefri med tøying++ uten at det hjelper, så får oppsøke spesialister igjen i neste uke. Er det noen som har vellykkede erfariner i fortsette kontrollert sykling med slike knesmerter, eller er eneste fornuftige, kjedlige løsning å holde seg unna tråkking til kne er bra igjen? Smerte under øvelse er NOGO, annet enn under heavy-slow styrektrening for å komme ut av tendiopati. Men det skal ikke gjøre vondt etter økta, og især ikke ila dagen derpå.
|
|
|
08/08/2021 17:45
|
Thunder670
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei!
Jeg har noe av det samme problemet og kan ikke finne ut hva/hvorfor. Venstre lår på toppen begynner sakte men sikkert å svi og gjøre vondt etter 30-40 km og videre på sykkelen. Når jeg sitter på en stol og strekker beina rett ut og strammer musklene på låret så er det akkurat som den muskelen buler opp/eller er større en på høyre beinet hvis det gir mening. Jeg kan føle stor forskjell når jeg føler på de med hendene. Som sagt så er det bare når jeg sykler x antall kilometer at det begynner å svi/brenne i muskelen. Har en sånn rulle til muskler men har ikke brukt den mye. Det er ikke noe som fortsetter når jeg er ferdig med å sykle, men det kommer alltid tilbake når jeg prøver å sykle lengre turer. Noen forslag her?
Takk
Redigert av Thunder670; 08/08/2021 17:48.
|
|
|
[Re: Thunder670]
09/08/2021 09:51
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Hei!
Jeg har noe av det samme problemet og kan ikke finne ut hva/hvorfor. Venstre lår på toppen begynner sakte men sikkert å svi og gjøre vondt etter 30-40 km og videre på sykkelen. Når jeg sitter på en stol og strekker beina rett ut og strammer musklene på låret så er det akkurat som den muskelen buler opp/eller er større en på høyre beinet hvis det gir mening. Jeg kan føle stor forskjell når jeg føler på de med hendene. Som sagt så er det bare når jeg sykler x antall kilometer at det begynner å svi/brenne i muskelen. Har en sånn rulle til muskler men har ikke brukt den mye. Det er ikke noe som fortsetter når jeg er ferdig med å sykle, men det kommer alltid tilbake når jeg prøver å sykle lengre turer. Noen forslag her?
Takk
Ikke fagperson men erfaring med div muskelplager og greier. Det kjedelige svaret er at jeg må holde ting i sjakk ved å styrketrene ved siden av syklingen og foam rolle/bruke massasjepistol/ få idrettsmassasje/tøye lett. Jeg får spesielt et overarbeidet høyrelår og dertil vondt i kne så må behandle de musklene kanskje 2-3 ganger i uken for å dempe smerten. Dette har jeg lært av en fysioterapeut. Videre handler styrketreningen om å være mest mulig funksjonell og i balanse sånn ellers, med ettbeinsøvelser som er tunge nok + div øvelser hvor muskler som ikke blir brukt for mye i syklinga, får seg litt å tygge på, kjerne/gluteus medius og slikt. Alt i alt holder disse tingene seg i sjakk når jeg er flink med øvelser og selvbehandling, og blir verre når jeg sluntrer unna. Det er ikke helt uvanlig å ha et sterkere bein som også er større, men var jeg deg ville jeg forsøkt å foamrolle litt evt ta en tur til fysio som kan kjenne på musklene. Du merker det om det er muskler som går i lås for å si det sånn. Idrettsmassasje av vond lårmuskel er virkelig, virkelig ...noe man merker.
|
|
|
|
|