Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Ndreas] #2641704 10/12/2020 16:05
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Ndreas

Østmarka er mye "arbeidet i" og er dermed i utgangspunktet "ikke innafor" mtp designering som nasjonalpark (litt usikker her, hodet er ikke helt med)

Ser ut som at det er det «arbeidet» som er utgangspunktet for «deler av Østmarka». Høyspentlinjer og demninger var noe jeg fikk med meg som vil bli utenfor en nasjonalpark.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2641708 10/12/2020 16:21
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er mot nasjonalpark i Østmarka, men såvidt jeg forstår er det svært få som sykler i det aktuelle verneområdet.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: larsdx] #2641720 10/12/2020 16:51
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx
Jeg er mot nasjonalpark i Østmarka, men såvidt jeg forstår er det svært få som sykler i det aktuelle verneområdet.

Slik jeg leser kartet i saken hos Fylkesmannen så tar du 100% feil på akkurat dette.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: DesmoSkier] #2641730 10/12/2020 17:15
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: DesmoSkier

Slik jeg leser kartet i saken hos Fylkesmannen så tar du 100% feil på akkurat dette.

Jeg gir meg! Men dette opplegget virker enda mer idiotisk enn det som var skissert i utgangspunktet. Antar at man kun har valgt dette området av hensyn til å unngå konflikt med grunneiere.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2641732 10/12/2020 17:19
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Og at disse områdene er "relativt" uberørt av maskineri/veier, og dermed lettere kan passe inn i nasjonalpark-kravene elns.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2641735 10/12/2020 17:27
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er jo masse grusveier her.

Ser for meg som mannesten utelukkende foreslår nasjonalpark i skogene Oslo kommune eier

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2641736 10/12/2020 17:30
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Dette gjelder bare kommunal eiendom sånn jeg forsto det ja, de private aktørene "dekkes" ved rause betal/bevar ordninger virket det som.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2645381 21/01/2021 15:02
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er et glimrende mulighet til å involvere seg i vernearbeidet til NOTS!

Gi Arne beskjed om du vil vite mer. Dette er ingen stor oppgave per person, men vi trenger flere som ønsker å bidra. De siste årene har dette hovedskelig falt på en helt, noe som ikke er bærekraftig. Vi er i oppstartsfasen for en mer "distribuert modell", og trenger folk som kan bidra med en time eller tre i måneden.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2655097 29/03/2021 09:09
ventle Online
Besatt
Besatt
Artikkel om temaet i Aftenposten i dag. Bak betalingsmur, men ikke så mye ny informasjon. Sykling er ikke nevnt med ett eneste ord, men det fremheves at det ikke skal legges begrensninger på de aktiviteter som bedrives i marka i dag - som må kunne antas å inkludere sykkel (selv om det bare er fokus på "klassisk" friluftsliv her)?

https://www.aftenposten.no/oslo/i/6zWX00/dette-kan-bli-landets-desidert-mest-urbane-nasjonalpark

Friluftslivet skal ikke svekkes

Og da er vi fremme ved det veldig mange gamle og nyfrelste markabrukere lurer på: Blir det slutt på bålbrenning, telting, hengekøye-liv og preparerte løyper?

Det som er sikkert, er at skogen i en nasjonalpark ikke kan drives kommersielt, bare skjøtsel og forbedring er tillatt.

Men ifølge seniorrådgiver Christian Hillmann hos Statsforvalteren har friluftsfolket liten grunn til engstelse. Politikernes beskjed er krystallklar: Friluftslivet skal styrkes, ikke svekkes i en eventuell park.

– Friluftslivet er viktig i alle nasjonalparkene, sier Hillmann, som samtidig minner om at ingen park tidligere har ligget så nær en storby. I en tid da svært mange har fått øynene opp for nettopp friluftsliv.

– Vi vet ikke hvordan det vil fungere og vil skaffe oss kunnskap og erfaringer.

Utgangspunktet er at dagens aktiviteter skal kunne fortsette som før. Men om noen år kan det dukke opp helt nye aktiviteter – som krever nye inngrep.

– Vi skal ivareta alle hensyn og må vurdere om det er områder som egner seg for tilrettelegging, sier han.

mvh Helge
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: ventle] #2655261 30/03/2021 08:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: ventle
Artikkel om temaet i Aftenposten i dag. Bak betalingsmur, men ikke så mye ny informasjon. Sykling er ikke nevnt med ett eneste ord, men det fremheves at det ikke skal legges begrensninger på de aktiviteter som bedrives i marka i dag - som må kunne antas å inkludere sykkel (selv om det bare er fokus på "klassisk" friluftsliv her)?

https://www.aftenposten.no/oslo/i/6zWX00/dette-kan-bli-landets-desidert-mest-urbane-nasjonalpark

Friluftslivet skal ikke svekkes

Og da er vi fremme ved det veldig mange gamle og nyfrelste markabrukere lurer på: Blir det slutt på bålbrenning, telting, hengekøye-liv og preparerte løyper?

Det som er sikkert, er at skogen i en nasjonalpark ikke kan drives kommersielt, bare skjøtsel og forbedring er tillatt.

Men ifølge seniorrådgiver Christian Hillmann hos Statsforvalteren har friluftsfolket liten grunn til engstelse. Politikernes beskjed er krystallklar: Friluftslivet skal styrkes, ikke svekkes i en eventuell park.

– Friluftslivet er viktig i alle nasjonalparkene, sier Hillmann, som samtidig minner om at ingen park tidligere har ligget så nær en storby. I en tid da svært mange har fått øynene opp for nettopp friluftsliv.

– Vi vet ikke hvordan det vil fungere og vil skaffe oss kunnskap og erfaringer.

Utgangspunktet er at dagens aktiviteter skal kunne fortsette som før. Men om noen år kan det dukke opp helt nye aktiviteter – som krever nye inngrep.

– Vi skal ivareta alle hensyn og må vurdere om det er områder som egner seg for tilrettelegging, sier han.

Når blir en aktivitet gammel nok til å være klassisk, tro?

Jeg har sykla sti siden ca 1990. Begynner å kjenne på at det nærmer seg klassisk...selv om de virkelige gæmlissene nok er uenige ennå.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: RazeFaze] #2655295 30/03/2021 14:02
G
GTBiffo Offline
Fersking
Fersking
G
Sitat: RazeFaze

Jeg har sykla sti siden ca 1990. Begynner å kjenne på at det nærmer seg klassisk...selv om de virkelige gæmlissene nok er uenige ennå.

Det kvalifiserte nok ikke til konkurransenivå akkurat, det bar vel mer preg av "nedoverflytsti", men stisyklingen min startet med Apache på 70 tallet, og jeg har fremdeles et friskt minne av å tverre styret på en DBS Touring (den briljante fødte stisykkel....) på den ENESTE rota i en lokal supersmooth flytsti som forsvant da noen fjomper bygget en haug med rekkehus på 80-tallet. Tipper vel egentlig at noen begynte å sykle på sti ca når sykkelen ble oppfunnet :-D

Fattern fikk aldri helt med seg at vi crossa rundt på stiene der tror jeg, han lurte alltid på hvordan jeg klarte å ødelegge så mye rart...

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: GTBiffo] #2655326 30/03/2021 19:49
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: GTBiffo

Fattern fikk aldri helt med seg at vi crossa rundt på stiene der tror jeg, han lurte alltid på hvordan jeg klarte å ødelegge så mye rart...

I 70/80-talls nybbygernabolaget jeg vokste opp hadde vi en snarvei mellom grenene av nybyggingen. "Cross-stien". Tror faktisk den er der enda. 250m flytsti/gjørmesti, avhengig av sesong. Den var megafet med Apache, men også med Motobecane-racer hvor QR på forhjulet gjorde at forhjulet satt igjen i ethvert gjørmehull. Det fantes også en DH-løype, "Detter'n". Vi snakker Østfold.

Håper ikke fredingen går utover sløyfene til TSR. Det vil være merkelig å forstå for min del, ikke akkurat villmark.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: simenf] #2655327 30/03/2021 19:54
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: simenf

Hva gjør NOTS med dette? Har man i det hele tatt henvendt seg til ansvarlige myndigheter om saken?

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: RazeFaze] #2655348 30/03/2021 21:54
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Dette er bare litt andre ord men budskapet er det samme som de har forfektet noen år nå "Det enkle friluftsliv". Egentlig mener de bare folk som har passert 50 og som går på beina. Til nød på ski, og bare klassisk. Ikke glassfiberski.

(Jeg vet jeg fremstår vrang og fjasete her, men jeg har møtt så mange av disse personene, inkludert Statsforvalteren over, så dette er ikke bare fjas...)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Anders A-R] #2655370 31/03/2021 06:25
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Anders A-R

Dette er bare litt andre ord men budskapet er det samme som de har forfektet noen år nå "Det enkle friluftsliv". Egentlig mener de bare folk som har passert 50 og som går på beina. Til nød på ski, og bare klassisk. Ikke glassfiberski.

(Jeg vet jeg fremstår vrang og fjasete her, men jeg har møtt så mange av disse personene, inkludert Statsforvalteren over, så dette er ikke bare fjas...)

Helst gummistøvler og rød anorakk også, tenker jeg.

Neida, jeg vet hva "de" mener, men heldigvis er disse løkene utdøende... :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2655389 31/03/2021 07:49
ventle Online
Besatt
Besatt
For ordens skyld så var det jeg som dro inn ordet "klassisk" her, det ordet er ikke brukt i artikkelen. Poenget var bare at det er kun "gå på tur og fyre bål"-måten å bruke marka på som blir omtalt når de prøver å berolige med at nasjonalparkstatus ikke skal legge begrensninger på hvordan man bruker marka, jeg skulle ønsket journalisten også hadde tatt opp andre aktivitetsformer (som Aftenposten definitivt kjenner til ICON_SMILE )

mvh Helge
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: RazeFaze] #2655403 31/03/2021 08:55
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R

Helst gummistøvler og rød anorakk også, tenker jeg.

Det som er litt drit er at det virker som om de avler fram nye generasjoner med sure og tverre turgåere som er trent fra de gikk i barnehagen til å spre sur stemning på stiene i Oslomarka.
Sist jeg sykla runden på TSR- stiene møtte vi en ung dame som hadde vært ganske så flott å se til hadde det ikke vært for det sure trynet.
Klassiks bitch-face, og dere må ikke tro at hun klarte å holde seg for god til å rope barnslige kallenavn etter oss, 4 voksne menn i 40-åra som stoppa, smilte og sa hei.

Jeg tror de har samlinger hvor de legger strategi og fyrer hverandre opp til å gå ut i marka, sperre steiene og gjøre livet surest mulig for alle som ikke ferdes til fots.
Så rekruttering til sykling i skogen har aldri vært viktigere, vi må gi dem et knips så de blir hekta.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Ripen] #2655414 31/03/2021 09:42
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ripen

Jeg tror de har samlinger hvor de legger strategi og fyrer hverandre opp til å gå ut i marka, sperre steiene og gjøre livet surest mulig for alle som ikke ferdes til fots.
Så rekruttering til sykling i skogen har aldri vært viktigere, vi må gi dem et knips så de blir hekta.

Snakk om å fyre hverandre opp... Jeg er faktisk usikker på hvem som har seminar om andre brukere av marka. ICON_WINK Sist jeg var ute i Trulsen gikk jeg på trynet rett foran en flokk fra en barnehage. En av de voksne i følget spurte om alt gikk greit og vi slo av en kort prat. Han var MXer og mente at jeg hadde holdt litt _liten_ fart (korrekt observert) og så ønsket vi hverandre god tur.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Garpen] #2655421 31/03/2021 10:09
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Garpen
Sitat: Ripen

Snakk om å fyre hverandre opp... Jeg er faktisk usikker på hvem som har seminar om andre brukere av marka. ICON_WINK Sist jeg var ute i Trulsen gikk jeg på trynet rett foran en flokk fra en barnehage. En av de voksne i følget spurte om alt gikk greit og vi slo av en kort prat. Han var MXer og mente at jeg hadde holdt litt _liten_ fart (korrekt observert) og så ønsket vi hverandre god tur.

Jeg fant ikke humor-merket men tenkte at det var underforstått..

ICON_WINK

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2655449 31/03/2021 15:35
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alltid litt alvor i en god spøk....

Det er veldig sant, men det man ikke skal undervurdere, er at mange av disse har all tid i verden - de er pensjonister og sitter godt posisjonert i utvalg, foreninger og annet. Jeg sitter selv i flere styrer med snittalder "godt voksne" og har hørt alle "argumentene" 100 ganger.

Så lenge vi har politikere som evner å skille en kvalifisert mening fra utsagn med GGG-karakter, så er det jo greit, men de har sine allierte i forvaltningen også, så det er ikke bare grunnløse bekymringer.

Redigert av Anders A-R; 31/03/2021 16:35.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2655622 02/04/2021 07:46
ventle Online
Besatt
Besatt
Ny sak fra Aftenposten. Jan Bøhler er visst en overraskende alliert for syklende markabrukere:

– Jeg elsker å ferdes i Østmarka og er stolt av at jeg var sentral da vi fikk lovfestet Markagrensa på Stortinget, sier han og viser til at loven inneholder strenge regler for vern, og at friluftsliv og naturopplevelse blir godt ivaretatt av loven.

Bøhler sier han er opptatt av bekymringene Skiforeningen og andre har for mulige restriksjoner for friluftslivet, og at det skal bli vanskeligere å legge til rette for sykling og andre aktiviteter i fremtiden.

– I et Oslo-perspektiv er det det som er viktig, ikke skogbruket, sier han.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/7...arti-og-syn-paa-nasjonalpark-i-oestmarka

mvh Helge
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: larsdx] #2656016 04/04/2021 18:46
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: simenf

Hva gjør NOTS med dette? Har man i det hele tatt henvendt seg til ansvarlige myndigheter om saken?

Ser min forrige post. Skal sjekke opp status.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Anders A-R] #2656017 04/04/2021 18:47
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
-

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2656197 05/04/2021 20:10
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2673861 01/08/2021 11:45
ventle Online
Besatt
Besatt
Ny sak fra Aftenposten med fokus på mulige konsekvenser for brukerne av Østmarka dersom nasjonalpark blir realitet. Østmarkas Venner har fått komme til orde og benytter muligehten til å argumentere for begrensninger for syklister på sti.

https://www.aftenposten.no/norge/i/...ark-i-oestmarka-ny-rapport-viser-hva-det

Nede på bakken viser Johann Gulbrandsen, nestleder i Østmarkas venner, vei gjennom skogen. Langs stien finnes både kantareller og blåbær. Gulbrandsen tror heller ikke en nasjonalpark vil føre til store endringer for bruken av Østmarka.

– Et viktig formål for nasjonalparken vil også være å tilrettelegge for friluftsliv.

Han tror snarere det vil bli bedre tilrettelagt for ferdsel i skogen, både vinter- og sommertid.

– Et mulig konfliktområde er sykling, påpeker Gulbrandsen.

– Vi har erfaring med at terrengsykling sliter veldig på naturunderlaget. Det er én av årsakene til at vi har bedt om begrensninger i området.

Artikkelen linker også til en rapport NINA har forfattet om temaet, publisert for en måneds tid siden. Jeg har ikke lest noe i den enda.

https://brage.nina.no/nina-xmlui/bi...pport2016.pdf?sequence=6&isAllowed=y

mvh Helge
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2673863 01/08/2021 12:52
ventle Online
Besatt
Besatt
Holder på å lese rapporten nå. Jeg syns det er en god og grundig rapport, med nøkterne, faktabaserte vurderinger. Håper politikerne som skal bestemme utfallet av denne saken setter seg godt inn i rapporten og tillegger den stor vekt når de tar sine avgjørelser.

Et av kapitlene i rapporten oppsummerer resultatene fra en rekke intervjuer som er gjort med brukere av marka. En hel side er tilegnet temaet konflikt med terrengsyklister. Jeg gjengir det jeg synes er den mest interessante delen, og særlig den uthevede delen virker å være temmelig spot on hva som er realitetene. Kudos til NOTS som tydelig har nådd langt med sitt opplysningsarbeid!

Mens det finnes lite litteratur om konflikter rundt terrengsykling i periurbane naturområder i land det er naturlig å sammenlikne oss med, som Finland og Sverige, har temaet vært gjenstand for forskning i Australia og New Zealand i lengre tid. En av hovedkonklusjonene i en undersøkelse fra New Zealand fra 1994 (Horn) var at slike konflikter som oftest er asymmetriske. Litt forenklet betyr det at turgåere misliker terrengsyklister mer enn terrengsyklister misliker turgåere. På bakgrunn av informasjonen vi fikk fra våre informanter, fremstår også sykkelkonflikten i Østmarka som asymmetrisk. Mens noen betegnet forholdet mellom brukergruppene som svært konfliktfylt, beskrev andre konfliktnivået som lavt.

De som var mest positive til terrengsykling i Østmarka, tegnet et langt mer harmonisk bilde av forholdet mellom turgåere og stisyklister. Riktig nok ble det også blant disse påpekt at noen former for sykling, først og fremst organiserte sykkelritt, gjerne utløser konflikter. Selv om disse informantene anerkjente at det finnes en del skepsis til stisyklister, understreket de at konflikter som oppstår i møtet mellom syklister og andre er sjeldne. Disse informantene snakket mye om det ansvaret som hviler på syklistene selv for å forebygge nettopp konflikter og kritikk. De fortalte at det jobbes aktivt blant syklister for å spre informasjon om «stivettregler» og hensynsfull framferd, både overfor andre brukergrupper og i sårbar natur. Å unngå at stisyklister ferdes i store grupper er et ledd i denne strategien.

Selv om informantene som var positive til stisykling, beskrev forholdet mellom stisyklister og andre brukergrupper som langt mindre konfliktfylt enn de som var skeptiske, uttrykte de frustrasjon over påstanden om at stisykling fører til økt slitasje i terrenget. De understreket at slike påstander må bygge på vitenskapelig dokumentasjon og ikke «synsing». Både forskningslitteraturen vi har referert til over, og den informasjonen vi fikk i andre intervjuer, antyder imidlertid at motstanden mot terrengsykling ser ut til å dreie seg vel så mye om turgåeres oppfatninger av hva gode naturopplevelser består i som effekten av sykling har på naturen og det biologiske mangfoldet.

mvh Helge
Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: ventle] #2673874 01/08/2021 14:39
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Har vært litt i kontakt med Østensjø Venstre i denne saken og de bedyrer at de ikke deler syn med Østmarkas venner og jobber aktivt for å sikre alle brukergrupper videre bruk. Jeg har gang på gang påpekt at det fremstår som svært rotete når Østmarkas venner får lov til å komme med grunnløse anklager om andre brukergrupper ifm disse artiklene i Aftenposten uten tilsvar fra andre brukergrupper og en presisering fra hva egentlig partiet mener om saken og man kan jo håpe at det kommer en presisering fra deres side utover tåkepraten til i dette tilfelle Rotevatn.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: BRD] #2673914 01/08/2021 20:46
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Nordre Follo Venstre har laget et inforskriv om myter om nasjonalparken:

https://www.venstre.no/artikkel/2019/05/28/myter-og-fakta-om-ostmarka-nasjonalpark/

Jeg har i dag vært i kontakt med organisasjonsrådgiver i Oslo Venstre og kommet med et hint at om de ønsker bred støtte fra de ulike brukergruppene som i dag benytter seg av Østmarka må de være tydelig på hva de ser for seg av begrensing av bruk og å kommunisere dette bedre. Venstre ønsker ikke sier de da i det minste gjennom sitt forslag å stoppe dagens bruk av skogen med unntak av de som skader naturen og mangfoldet deriblant skogsdrift og etablering av mye veier.

Hvis man leser artikkelen i dagens Aftenposten hvor Østmarkas venner igjen får stå uimotsagt med terrensykkelmotstanden og skaden de mener den påfører marka sin og Rotevatn ikke svarer tydelig på noe som helst får man inntrykk av at det blir store begrensingser for sykkelbruk og annen aktivitet. Når i tillegg Jan Bøhler står frem i en tidligere artikkel og er i mot parken med bakgrunn i at han er redd for begrensing både på ski og sykkel virker det som at det det er det såkalt tradisjonelle friluftslivet som kun skal ha sin plass der. Det er synd at Aftenposten nører opp under denne misforståelsen og i denne saken etter min mening ikke ønsker å oppklare den.

Sykkelhat selger vel aviser…..

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2673922 01/08/2021 22:35
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Har kommit i diskussioner om vern av natur vs friluftsliv noen gånger på facebook siste tiden. På en måte en interessant diskussion men min oppfattning är att det viktigaste i områden som Östmarka och Bymarka i Trondheim är att man värnar för stora ingrepp som hogst, veier, bygging etc och tillåter alla former av friluftsliv. Tycker faktiskt att det er helt tullat att begränsa folks bruk i stadsnära områden (och jag tvivlar också på att skadan på naturen och djurlivet är speciellt stor hvis folk går och syklar i skogen).

Verkar tillvis del vara den diskussionen dere får nok en gang i Oslo.

I Trondheim är det en del som var emot en fin trästol på en topp i bymarka naturreservat för att den enligt reglerna ikke skulle vara där och den medförde att flera gick turen dit och lagade spår i en myr samtidigt som det kommer nya stora hogsfelt i andra delar av marka varje år och det har byggt en bred vei in dit för att få ut tömmern.

Tycker det blir så meningslöst hvis en massa folk som bruker marka jämlikt är emot värning av naturen för att man vill förbjuda alltför mycket av deras aktiviteter.

Re: Østmarka foreslås vernet som nasjonalpark [Re: Heliboy] #2673927 02/08/2021 06:46
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg var veldig aktiv sist gang det var snakk om vern i Østmarka, og husker også med med gru hvordan Østmarkas Venner klarte å få gjennomslag hos Statsforvalteren. Hadde vi ikke mobilisert tilbake i 2011-2013 så hadde vi allerede i dag hatt ferdselsrestriksjoner på stisykling.

Derfor er jeg også denne gangen mot Nasjonalpark, rett og slett fordi det er totalt uforutsigbart hva som kommer til å komme av restriksjoner eller ikke. Partiet Venstre har jeg observert flere ganger gjøre knefall for Østmarkas Venner, så der er tilliten ganske begrenset. De områdene som er tett på Oslo er stort sett eiet av Oslo kommune så min oppfatning er at Markaloven er mer en god nok i forhold til Østmarka.

Rapporten som ligger her har mange bra saker i seg, men også dårlige og er ikke godt nytt for oss syklister - måten de framhever "det enkle friluftsliv" og setter det synonymt med hva NOA og ØV står for er en sak, de sammenligner også med parker i utlandet som har totalforbud mot sykling, mon tro hvorfor det, er det for å forberede grunnen for delvise restriksjoner?

Samtidig har de helt rett i at uten oppslutning så kommer heller ikke folk til å respektere evt. regler, og det er kanskje den største tabben de som er mot sykling og annen aktivitet enn de med "Bergans-anorakk og kvikklunsj på lomma" nå gjør i denne fasen. Jeg sykler selv inntil tre ganger i uka i Østmarka, og kan garantere allerede nå at jeg ikke vil respektere et ferdselsforbud mot sykling på sti når det kommer til noen av de stiene jeg til daglig oppsøker.

Dagens bruk er det beste vernet vi kan ha av Østmarka, tåpelige uvitenskapelige begreper som "eventyrskog" (ØV/NOA hadde ikke andre argumenter, så da fant de på et) med flere er akkurat det tåpelig. Blir Østmarka reservert for de få så er det egentlig bare å bygge blokker der, og det kommer til å skje om noen år forutsatt ferdselsrestriksjoner, en by har ikke råd til at et så stort område ikke har oppslutning og blir brukt av alle.

Lars-Erik
Side 2 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå