Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp. Bredere sko?

Hjelp. Bredere sko? #2673785 30/07/2021 21:57
E
Elwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Alright. Jeg har forholdsvis brede føtter, men det at jeg er plattfot er nok hovedgrunnen til at dette er vanskelig. De siste 3 årene har jeg brukt Northwave SRS Phantom. Disse funker fint, men jeg kan ikke stramme de voldsomt mye før det begynner å knipe. Jeg har kastet meg over Northwave Extreme Pro 21 på tilbud. Selv om jeg har meeget lyst til at de skal passe blir det nok et tungt nei etter en prøvetur. Jeg merker også at tærne mine får kjørt seg i tuppen på gamleskoene (og de nye), muligens fordi jeg ikke strammer skoen så mye som den "egentlig" skal.

Det verste er jo at noen ganger skriker føttene før beina. Jeg har googlet og lest litt her og der, men det jeg finner er enten utgåtte modeller eller bare ikke mulig å få tak i i Norge. Er behagelige sko for mye å be om, eller er det noen som kan hjelpe meg?

Re: Hjelp. Bredere sko? [Re: Elwood] #2673786 30/07/2021 22:53
F
fuzzy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Har samme problem. Prøvde en Scott modell på XXL forleden. Overraskende positiv opplevelse. Virker veldig komfortabel. Vesentlig bedre enn nevnte Northwave som klemte på steder jeg ikke visste jeg kunne få vondt.

Men altså - det er ikke en "test" fra min side, bare et tips om å kanskje kikke på Scott.

Re: Hjelp. Bredere sko? [Re: Elwood] #2673790 31/07/2021 06:50
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
DMT D1.
Helt nydelig for oss med pailabber.

Re: Hjelp. Bredere sko? [Re: Elwood] #2673792 31/07/2021 07:23
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Bont sko er breiere i front enn mange andre sko

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Hjelp. Bredere sko? [Re: Elwood] #2673799 31/07/2021 09:03
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Lake! Plattfot må kanskje avhjelpes med såler?

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Hjelp. Bredere sko? [Re: ohjelm] #2673827 31/07/2021 16:19
E
Elwood Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Sitat: ohjelm
Lake! Plattfot må kanskje avhjelpes med såler?

Jeg har prøvd sånne frankenstein-såler fra Drevelin, støpt etter foten. Skal ikke ha de i skoen et sekund til, for maken til smerter har jeg aldri vært borti.

Re: Hjelp. Bredere sko? [Re: Elwood] #2673837 31/07/2021 19:26
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Flere produsenter har egne wide-størrelser, deriblant Shimano og Bont. Sidi og noen andre har "high volume" i stedet, som ikke hjelper så mye på bredden.

Av en eller annen grunn prioriterer omtrent samtlige sykkelbutikker unntatt Bikeshop å ta inn fem millioner merker og modeller, i stedet for å ta inn størrelser som passer norske føtter. Bikeshop har den billigste og dyreste skoen inne av Shimano nå, jeg synes RC300 virket vel rimelig (dårlig stramming, hardt materiale over foten osv. RC90x(1/2) wide er hakket smalere enn wide-størrelsene fra forrige generasjon, R32x-(0/1) wide-serien. Sistnevnte er mine favoritter, da de er bredest og overdelen også kan vakumbehandles for å passe perfekt til foten.

Første bud er å måle opp føttene for å få et ordentlig bilde av hvor brede og lange de er, og så gå etter størrelsestabellene til produsentene.
Bont har en illustrasjon på hvordan det skal gjøres https://bontcycling.com/items/support/size-wizard/index.html

Angående plattfothet, Shimano sine (dyrere i hvert fall) sko kommer med utbyttbare innlegg for å bygge opp/ned sålen. Som andre nevner finnes det også en del såler man kan få kjøpt (Bl.a. Specialized og Fizik har en del utvalg i dette). Men det beste resultatet virker det som om man får av å gå til en ortoped og få støpt ortopediske fotsenger.

Redigert av DuffMcShank; 01/08/2021 06:24.

Create the problem and sell the solution
Re: Hjelp. Bredere sko? [Re: Elwood] #2673862 01/08/2021 12:51
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har ganske brei fot, har sko fra northwave, giro, shimano, scott og diadora. Av dem er diadora desidert breiest.

Re: Hjelp. Bredere sko? [Re: Elwood] #2674006 02/08/2021 13:45
ekstraslange Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg bestilte sko fra Bont. Synes tabellen deres er detaljert og god. De hadde ikke sko i målene mine inne, men produserte opp et skopar pronto.
Ellers var det Lake og Northwave som ble mye nevnt når jeg gjorde research i fjor, blant annet her på forumet. I tillegg var det noen som hadde spesialbestilt fra spanske Luck, og var fornøyd med det.
Til ditt spørsmål "er behagelige sko for mye å be om?" - ja, kanskje? Det kommer an på foten din. Jeg har i hvert fall slått meg til ro med at det muligens aldri blir like komfortabelt i sykkelsko/skisko/etc for meg som for mange andre. I år har jeg til og med hatt legetime for å undersøke føttene. Dommen er at det ikke er noe feil med føttene, men at de er såpass knoklete at det fort vil bli klempunkter. Det er visst vanlig å ha mer kjøttfulle føtter, ifølge ekspertisen.
Jeg har kompensert med å teipe opp utsatte knokler/områder med sportstape. Det har fungert greit.

Re: Hjelp. Bredere sko? [Re: Elwood] #2674023 02/08/2021 17:21
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: Elwood
Alright. Jeg har forholdsvis brede føtter, men det at jeg er plattfot er nok hovedgrunnen til at dette er vanskelig. De siste 3 årene har jeg brukt Northwave SRS Phantom. Disse funker fint, men jeg kan ikke stramme de voldsomt mye før det begynner å knipe. Jeg har kastet meg over Northwave Extreme Pro 21 på tilbud. Selv om jeg har meeget lyst til at de skal passe blir det nok et tungt nei etter en prøvetur. Jeg merker også at tærne mine får kjørt seg i tuppen på gamleskoene (og de nye), muligens fordi jeg ikke strammer skoen så mye som den "egentlig" skal.

Det verste er jo at noen ganger skriker føttene før beina. Jeg har googlet og lest litt her og der, men det jeg finner er enten utgåtte modeller eller bare ikke mulig å få tak i i Norge. Er behagelige sko for mye å be om, eller er det noen som kan hjelpe meg?

Om du bor i nærheten av Sandefjord ville jeg tatt kontakt med Marius på Velocity Sport. De har agenturet på Lake og har et godt utvalg av ulike modeller.

Re: Hjelp. Bredere sko? [Re: Elwood] #2674049 03/08/2021 03:58
S
Sam3 Offline
Fersking
Fersking
S
Lake.

Bikefixx.

Re: Hjelp. Bredere sko? [Re: joje] #2674133 03/08/2021 12:50
B
Bukowski Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Etter kjøp av mine første Lake cx402 wide for mange mange år siden - er nå på par #2 - har jeg aldri sett meg tilbake. Håper Lake aldri slutter med denne modellen. Med mange runder i stekeovnen og litt ordentlig arbeid kan jeg si at det nesten er som å ha på seg tøfler. Trenger ikke stramme hardt til, og får aldri vondt i mine vanskelige føtter.
Føttene mine og jeg blir fortsatt glade hver gang jeg tar dem på.

/Ole

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå