Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til kjøp av grussykkel

Hjelp til kjøp av grussykkel #2673444 26/07/2021 18:30
B
BoKristoffer Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Jeg er på jakt etter en ny sykkel og trenger i den forbindelse litt hjelp. Det er i hovedsak en grussykkel / allroundsykkel til asfalt og grus i Oslo og marka ellers jeg leter etter.

Har ikke erfaring med denne type sykling eller sykler og lurer på om det er noe spesielt jeg skal se etter?
Har stort sett bare syklet terreng/sti/downhill. Har fulldemper så trenger ikke sykkel med demper (Tror jeg 😅).

Sykkel vil i stor grad bli brukt til «eventyr-sykling», småturer, sykling til jobb og transport A til B. Jeg vet enda ikke om dette er noe for meg, men ønsker gjerne å sjekke ut om det er noe jeg kan like.

Ønsker til spesifikasjoner:
- Hydrauliske bremser
- Bukkestyre
- Komfortabel sittestilling/ ikke for aggressiv
- Tåle litt grus og ujevnheter

Har sett litt på Cannondale Topstone og Scott Speedster - liker de godt både designmessig og slik jeg har forstått harr disse OK komponenter også. Disse er nok over min prisklasse.
Ønsker gjerne å ikke bruke mer enn 10 000. Gjerne heller nærmere 5000 om mulig.

Dersom noen har tips om hva jeg som uerfaren asfalt- og grussyklist skal se etter, både nytt og brukt, så er jeg takknemlig for alle svar!

Re: Hjelp til kjøp av grussykkel [Re: BoKristoffer] #2673465 26/07/2021 20:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

Jeg synes både de ønskede spesifikasjoner og syklene du nevner er fornuftige og gode.

Men hva gjelder pris, har du dessverre en utfordring.

Kjenner ikke til noen nye bukkestyresykler med hydrauliske skivebremser innenfor ditt budsjett. Tviler på om det vil dukke opp noen.

På hele Finn finner jeg kun et par ved hjelp av søkeord "gravel" og et par til med søkeord "hydrauliske". Finnes gjerne andre, særlig om du søker med litt høyere utropspris.

Om du finner aktuelle kandidater i rett størrelse, kan forumet garantert hjelpe til med vurdering.

Re: Hjelp til kjøp av grussykkel [Re: BoKristoffer] #2673616 28/07/2021 18:23
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Man fikk vel slikt for ~10k for noen år siden, men det er vanskelig nå. Ville prøvd å legge inn noen autosøk etter sykler med "Tiagra" og "Apex" på Finn (velg både landevei og cyclocross). Det er de billigste gruppesettene for bukkestyre som kan være hydraulisk (etter min viten). + Kanskje et likt søkt med "disc". Det ville isåfall fått frem denne

Syklene som bør kunne falle under 10k på annenhåndsmarked er f. Eks Diamant AR Tiagra eller White GX. Ev. en CX med hydraulisk oppsett. Kan ikke være for kresen i det prissjiktet.

Har du mekka litt selv på terrengsykkel?

Redigert av soeder; 28/07/2021 18:31. Rediger grunn: Lagt til "disc"
Re: Hjelp til kjøp av grussykkel [Re: Sepeda] #2673622 28/07/2021 18:57
B
BoKristoffer Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Takk - og takk for svar!
Jeg ser nok det at budsjett må økes litt - om ønskene mine skal bli oppfylt

Re: Hjelp til kjøp av grussykkel [Re: soeder] #2673623 28/07/2021 19:00
B
BoKristoffer Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Skjønner! Takk for innspill.
Autosøk opprettet.

Har mekka litt selv på fulldemperen ja, men i stor grad bare skiftet slitedeler og luftet bremser/setepinne og bytta girvaier. Så er ikke helt utlært der enda

Re: Hjelp til kjøp av grussykkel [Re: BoKristoffer] #2673665 29/07/2021 11:50
S
Sam3 Offline
Fersking
Fersking
S
Lete etter en brukt Cannondale CaadX eller Cannondale Topstone eller Merida Silex på bruktmarkedet. For eksempel:
Silex 400:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=226350309

Cyclocross 100:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=226050785

Redigert av Sam3; 29/07/2021 18:14.
Re: Hjelp til kjøp av grussykkel [Re: BoKristoffer] #2673833 31/07/2021 18:18
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Finn.no Focus paralane

Det er jo en flott sykkel, men som du kanskje må ta i et tak på. Mener 2017 versjon også tar 35mm.

Re: Hjelp til kjøp av grussykkel [Re: BoKristoffer] #2674852 09/08/2021 16:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
White GX Ltd. Med GRX 2x10.

Har skrevet noen ord om den her.

Re: Hjelp til kjøp av grussykkel [Re: BoKristoffer] #2675795 14/08/2021 12:39
F
fivestage Offline
Fersking
Fersking
F
Til info ser det ut til at de har fått inn flere sykler i størrelse M og L i nettbutikken.
Jeg har skaffet meg en slik og jeg er storfornøyd. Veldig mye sykkel for pengene.

Gå over sykkelen før bruk. Fra XXL var ingenting montert med nok moment. Jeg gikk over stort sett alt og fikset indeksering av gir, justerte bremsekalipere, osv. Top cap og stem var heller ikke skrudd til riktig og det var mye slark. Veldig ivrig etter å ta en tur ignorerte jeg å sjekke at TA var tilstrekkelig skrudd til og tengte at hjulene i det minste var montert forsvarlig. En km ut i første tur syns jeg det var mye bevegelse i fronten... TA var løs og hjulet vandret en halv cm. Etter stramming gikk det fra å være svært nervøst i front til veldig gøy. Jeg har aldri syklet en dyr grussykkel og har ingenting å sammenligne med.
For at sykkelen skal holde seg i live bør man kort fortalt legge inn en inspeksjon før man triller en tur for å unngå å ødelegge noe.

GRX er gull og clutch på bakgiret er supert. Hendler og styre med flare er nytt for meg og har levert langt over forventning.

Selv er jeg 190 cm høy og har innsteg på omtrent 90-91 cm. Jeg tok en L og syns det var et bra valg, selv om XXL anbefaler maks 187. Komptakt og fin sykkel som innbyr til lekne turer. Jeg har til sammenligning en Canyon Endurace i L som føles lenger og mer utstrekt, veldig stabil, men mindre leken i flytsti og i veldig kupert terreng (ikke så overraskende, men greit å nevne hva jeg kjenner til fra før).

Redigert av fivestage; 14/08/2021 12:39.

Moderator  support, Valentino