Rittfulldemper
|
Rittfulldemper
27/07/2021 12:50
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Er på kjøret igjen når det gjelder sykkel....
Har en Ibis Ripley AF som jeg er veldig happy med til det meste, men har barn som kjører aktivt rundbane og da må far være med å kjøre intervaller og treningsrunder i løypene.
Til dette så føles Ripleyen med sine 13.5 -14kg litt dorsk og tung selv om den i dag ruller på Enve M60/40 HV hjul og lette dekk dvs Forkaster 2.35 framme og Recon Race 2.35 bak.
Første innskytelse er å kjøpe en brukt Trek Supercaliber. Er det et dårlig valg eller finnes det bedre alternativer som jeg har oversett?
Prisramme er rundt 30k og jeg vil noe som gir respons og føles (og er) raskt, men samtidig sånn at en halvgammel mann ikke dreper seg fordi den så aggressiv.
Kan godt tenkes at jeg kaster meg med over rundbane ritt eller sykler ultra eller terrengsykkel rittet med den også.
Samtidig er det greit med en sånn sykkel for å banke lange turer på grus med kona som har en rittfulldemper.
Vil helst ha boost ramme slik at alle hjula vi har passer. Ellers er jeg åpen for mye.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
Re: Rittfulldemper
[Re: Gullars]
27/07/2021 13:09
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Faren er jo at du kjøper en sykkel som er ganske lik den du har. Spørsmålet er du da om du heller burde gjøre en av følgende:
- kjøpe en lett rittsykkel og beefe opp Ripley AF mer i retning stisykkel - kjøpe en lett rittsykkel, selge Ripley AF og kjøpe en Ripmo AF - selge Ripley AF og kjøpe en Ripley karbon som er noe lettere, men ikke flere kilo. Her kan du evt bare kjøpe ny ramme siden du har såpass lette hjul fra før.
Jeg ville ha testet en lettere rittsykkel først for å få et inntrykk av hva du får og taper på det.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
27/07/2021 17:04
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Får du en supercaliber til 30 laks da? Du kan jo se på trek top fuel hvis du er glad i trek. Ellers har du spec epic og scott spark som er populære sykler og som du vanligvis kan finne brukt.
Ellers burde jo ripleyen funke fint til rundbane selv om den ikke er superlett. Du kan kjøre litt ekstra luft i demperen eller redusere volumet. Da blir nok ripleyen like ubehagelig som enhver rittsykkel.
|
|
|
[Re: Paulus]
27/07/2021 22:34
|
FormannMjao
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ellers burde jo ripleyen funke fint til rundbane selv om den ikke er superlett. Du kan kjøre litt ekstra luft i demperen eller redusere volumet. Da blir nok ripleyen like ubehagelig som enhver rittsykkel.
Ripley AF kan føles som et flygende teppe når det går nedover, men den er litt treig bortover, og jeg tror det skal mye til å gjøre noe med det. Den har styrker og svakheter.  Ibis foreslår å bytte til 120 mm gaffel for å gjøre den mer xc-vennlig, men det virker som en stor og dyr omvei for å få en halvbra rittsykkel.
|
|
|
28/07/2021 05:37
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
Sitter i samme båt selv, hadde tildligere rittfulldemper til rundbaneritt og grovere stisykkel til ellers bruk, solgte disse for å kjøpe "the one to rule them all", Evil Following, men den er noe tung og dorsk på rundbaneritt, savner spesielt remote lockout på spurter og bratte grusklatringer. Har den nede rett under 13kg med lette karbonhjul, men det er fortsatt 2-3kg mer å dra på enn nødvendig. Er dog veldig kjekk nedover og på de groveste løypene. Kjører den ellers med grovere hjulsett.
Som nevnt oppi her ser det ut til at en noe eldre Spark er veien å gå, men det blir jo fort veldig likt det en har fra før...
|
|
|
[Re: simenf]
28/07/2021 07:59
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Faren er jo at du kjøper en sykkel som er ganske lik den du har. Spørsmålet er du da om du heller burde gjøre en av følgende:
- kjøpe en lett rittsykkel og beefe opp Ripley AF mer i retning stisykkel - kjøpe en lett rittsykkel, selge Ripley AF og kjøpe en Ripmo AF - selge Ripley AF og kjøpe en Ripley karbon som er noe lettere, men ikke flere kilo. Her kan du evt bare kjøpe ny ramme siden du har såpass lette hjul fra før.
Jeg ville ha testet en lettere rittsykkel først for å få et inntrykk av hva du får og taper på det. Det meste er fornuftig her Simen, men jeg må arrestere deg på denne setningen: "beefe opp Ripley AF mer i retning stisykkel". Hallo liksom. Dette er da prototypen på en moderne stisykkel og trenger ingen biffing om man ikke skal kjøre heis med den sju dager i uka! LarsB
|
|
|
28/07/2021 08:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Selv ville jeg kjøpt Top Fuel og ikke Supercaliber hos Trek. Skal du feks kjøre Ultrabirken mener jeg at det er mange sykler som er bedre egnet enn supercaliber til folk flest. (kjenner ikke til hvor teknisk god du er)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
29/07/2021 07:26
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for tilbakemeldinger alle!
Viktig å fremheve at jeg har fått det jeg ønsket meg i Ripley AF, dvs. noe som funker til alt og gjør det bra.
Det som har skjedd er vel at «ønskelisten» er blitt omskrevet og der kommer ritt sykkelen inn for jeg savner noe med umiddelbar respons som gjør motbakkene og flatene (og kanskje til og med et grusstrekk) til noe mer enn jobb.
Ripley AF på rundbane funker det, men den mangler den litt snerten som en skikkelig ritt fulldemper har. Har et hjulsett på 1500g med 28mm innerbredde i tillegg som kan settes på, men tror ikke det hjelper nok.
Har sykla endel på den i sommer og en er hysterisk morsom på sti og spesielt når det peker nedover.
Har egentlig lite preferanser om merker, men liker at det er mulig å få tak i deler etc så da er det greit å ha sykkel av et kjent merke.
Eldste datteren sykler på Trek derav tankene rundt Supercaliber og evt Top Fuel. Ripley er vel mer i kategori Fuel EX ?? Grunnen til at jeg liker Supercaliber er at den sies å føles som en hardtail, men med mer komfort. Da kan jeg beholde Ripley AF og Supercaliber. En evt Top Fuel kommer ganske nærme Ibisen i vandring, men er vel endel lettere.
Teknisk er jeg vel helt grei, dvs kommer meg greit gjennom alle A spora i de rundbane løypene som det kjøres Norgescup og NM i, men det skorter naturlig nok litt på farten. Det blir vel aldri nok mengde og riktig trening.
Hadde en Scott Spark RC Comp i fjor og den var kvikk, men noe tung da ramma på den er i alu. I tillegg så hadde den en klønete løsning på dropout på ikke drivsiden bak som gjorde at bla I9 nav ikke passet. Antar drop out løsningen er lik på carbon utgaven av Spark RC?
Har også hatt 2 runder med Tallboy 3 CC en med 120mm gaffel og en med 130mm og begge har føltes som Ripley AF oppover og bortover, men kanskje litt mindre trygge nedover.
Før dette har jeg hatt Trek Superfly FS, Giant Anthem 27.5, Merida Ninetysix, Intense Spider XVP, Intense Tracer, Ellsworth Joker, ikke i kronologisk rekkefølge ;o)
AG
Redigert av Gullars; 29/07/2021 07:34.
|
|
|
[Re: larsb]
29/07/2021 09:50
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det meste er fornuftig her Simen, men jeg må arrestere deg på denne setningen: "beefe opp Ripley AF mer i retning stisykkel". Hallo liksom. Dette er da prototypen på en moderne stisykkel og trenger ingen biffing om man ikke skal kjøre heis med den sju dager i uka!
LarsB
Haha, det var jo bare for å gjøre det litt vanskeligere. Men seriøst: det er jo mulig å gå opp til 140 foran og en bedre demper bak for å gjøre den noe grovere hvis man ønsker det.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
29/07/2021 11:53
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Tips. Rocky Mountain Element... for en sykkel! 120 foran, 100mm bak. Høres snaut ut, men de 100 bak kjennes ut som mye mer. Virker omtrent bunnløs, om det kan sies om en 100mm bakdemper. :-) Har denne selv og har fått testet den skikkelig på hjemlige stier i Drammen og på høfjellstier i Valdres og i Gol i den siste tiden. Den er helt sjuk allsidig og leken. Den er beregnet til xc og maratonritt, men svelger over mye mer en det. Ride9 systemet kan tweake geometrien ganske mye. Denne kommer uten tvil til å bli min go to bike når det gjelder, normal stisykling der det ikke skal høkkes og ritt fremover. Offroad Valdres blir første ritt-test.
Nesten så jeg må begynne å logge på strava igjen for å sammenligne tider satt med grovsykkelen...
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
29/07/2021 20:20
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Element har vert innom ønskelista mange ganger og jeg har holdt på å kjøpe flere ganger, men aldri kommet i mål med den Kanskje det er på tide å se på den igjen?
Takk for tips
AG
|
|
|
02/09/2021 09:46
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Ublygt forsøk på å kapitalisere på Fjeldheims uhemmede skryt av Rocky Mountain Element: Jeg har en Large rød 2017 RM Element 950 RSL (samme ramme som 2021..) til salgs straks jeg får montert den (lenke til bike.com)950 RSL orginal spec (tilnærmet ubrukt hjul og cockpit), oppgradert med 2018 F34 Fit4 Factory gaffel, XT 1x12 gir m. ubrukt SunRace 11-50 kassett, Magura MT Trail bremser og 125mm 9point8-hev/senk setepinne. PM meg om noen er interessert, tenkte rundt 21k ink. patina? ![[Linket bilde fra s14761.pcdn.co]](https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/2016/07/Element950_RSL_1x11_Profile-1140x760.jpg)
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
08/09/2021 21:57
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tips. Nesten så jeg må begynne å logge på strava igjen for å sammenligne tider satt med grovsykkelen... Hm. Nå har jeg registrert at du sykla helt kokko mye i 2017, men det er forbaska bra tider du har prestert til og med på enkelte oppoversegmenter med grov endurosykkel. 
Gaute
|
|
|
|
|