Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 140 av 152 1 2 138 139 140 141 142 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Asterix] #2680179 10/09/2021 07:56
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Asterix
Sitat: Tulling
Men en ny X til over 1 mill passer dårlig til min ordinære økonomi så blir nok en brukt i såfall.

Så en bil til 600-700.000 passer bra til folk med ordinær økonomi…?

Ja det kan passe fint. Det kommer an på mye du vil bruke på bil pr mnd og hvor mye du kjører, det finnes egne kalkulatorer der du kan sammenligne en elbil med f.eks billigere fossilbiler.
Jo mer du kjører jo mer lønner det seg med elbil.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Asterix] #2680181 10/09/2021 08:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Asterix

Så en bil til 600-700.000 passer bra til folk med ordinær økonomi…?

Ja. I allefall hvis man kjører 25000km/år, som vi gjør.

Vår Model S, kjøpt som demobil for 705 000 har tapt seg ca 5500 i måneden siden den var ny. Jeg har gunstig lån, så betaler bare rundt 500 kroner i renter. I tillegg sparer vi 3000 kroner på drivstoff og bompenger. Har hatt en service til 6000 ved 40000km og skal ha en til ved 80000, som kommer snart. Så her kommer vi litt bedre ut enn fossilbil.

Når jeg ser på hva jeg kunne fått av fossilbil med 3000 i lån og avdrag per måned er dette en no-brainer.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tulling] #2680186 10/09/2021 08:09
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Nyttelasten må være et oppkonstruert problem. Den dagen jeg tar med meg over 200 kg bagasje har jeg større problemer enn overlast.

Mulig det, men med sykkelfamilie, feriebagasje og CX-5 som jeg hadde før gikk vi over totalvekt, den har 400 og et eller annet som nyttelast. Thule stativ. 4 sykler, 4 store bagger, sykkelverktøy, sko, hjelmer, sekker, mat mm. + passasjerer, blir fort noen kg dette...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: jaks74] #2681430 16/09/2021 11:20
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: jaks74
Nyttelasten må være et oppkonstruert problem. Den dagen jeg tar med meg over 200 kg bagasje har jeg større problemer enn overlast.

Mulig det, men med sykkelfamilie, feriebagasje og CX-5 som jeg hadde før gikk vi over totalvekt, den har 400 og et eller annet som nyttelast. Thule stativ. 4 sykler, 4 store bagger, sykkelverktøy, sko, hjelmer, sekker, mat mm. + passasjerer, blir fort noen kg dette...

Regnet kjapt gjennom hva dette ville betydd for oss om vi skal ha med 4 sykler på tur, som vi ofte har. Om vi skulle byttet til Model Y med 390kg nyttelast.

Når alle 4 i bilen er trukket fra så står vi igjen med 166kg nyttelast med en Y.
Thule Velospace XT3 + adapter veier ca 21 kg, så trekker jeg fra de 4 syklene og sitter igjen med 95kg, litt grovt regnet.

Nå har jeg aldri veid bagasjen vår på helgeturer eller ferier, men snaue 100kg er vel ganske mye bagasje i form av klær, stæsj og mat?
Ungene vokser jo, men utifra snittvekt jeg finner på nettet så veier ikke de ikke mer enn 5kg mer om 2-2,5 år fra nå (de er 7 og 1/2) nå.
Så snaut 90kg igjen om et par år.
Vi voksne skal jo helst ned noen kg på hver, så kanskje dette er motivasjonen som skal til?

Så det er kanskje ikke et veldig reelt problem med såpass lav nyttelast som 390kg for de fleste med en sånn bil?
Eller undervurderer jeg vekten av bagasjen?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2681438 16/09/2021 11:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Ripen

I alla fall hvis du ska ha med camping utstyr så tror jag det.

Tror vi ofta kommer opp i 50-60kg når vi flyr och då har vi inte alls med oss allt vi skulle velat ha med oss.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2681558 17/09/2021 09:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Regnet kjapt gjennom hva dette ville betydd for oss om vi skal ha med 4 sykler på tur, som vi ofte har. Om vi skulle byttet til Model Y med 390kg nyttelast.

Når alle 4 i bilen er trukket fra så står vi igjen med 166kg nyttelast med en Y.
Thule Velospace XT3 + adapter veier ca 21 kg, så trekker jeg fra de 4 syklene og sitter igjen med 95kg, litt grovt regnet.

Nå har jeg aldri veid bagasjen vår på helgeturer eller ferier, men snaue 100kg er vel ganske mye bagasje i form av klær, stæsj og mat?
Ungene vokser jo, men utifra snittvekt jeg finner på nettet så veier ikke de ikke mer enn 5kg mer om 2-2,5 år fra nå (de er 7 og 1/2) nå.
Vi voksne skal jo helst ned noen kg på hver, så kanskje dette er motivasjonen som skal til?

Så det er kanskje ikke et veldig reelt problem med såpass lav nyttelast som 390kg for de fleste med en sånn bil?

Man kan jo evt vurdere å bytte ut sykkelstativet med en egnet tilhenger. Y kan jo trekke 1500 kilo. Da øker jo muligheten for å få med seg det man «trenger» betraktelig.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: sykkeloyvind] #2681561 17/09/2021 09:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sykkeloyvind

Man kan jo evt vurdere å bytte ut sykkelstativet med en egnet tilhenger. Y kan jo trekke 1500 kilo. Da øker jo muligheten for å få med seg det man «trenger» betraktelig.

Men gjør et kraftig innhogg i rekkevidden samt gjør det trøblete å lade på de superladerne som ikke har stolper for bil med henger.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2681571 17/09/2021 09:39
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Nei, det gjør man ikke.
Sitat: GeirK

Men gjør et kraftig innhogg i rekkevidden samt gjør det trøblete å lade på de superladerne som ikke har stolper for bil med henger.

Enig, det blir fort fiklete og tungvint å drasse rundt på henger på ferie eller helgeturer.
Jeg vil heller ha en bil med god nok nyttelast.

En annen faktor, for meg i alle fall, er at jeg ikke er fryktelig glad i å gå fra bilen med dyre sykler på stativet, det er naivt å tro at de garantert får stå i fred.
Men jeg har Sentry Mode og alarm på bilen min, så det vil både bli uling og varsler om noen begynner å tukle med stativet.
Det vil det ikke bli fra hengeren om den står frakoblet et annet sted på parkeringen.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2681586 17/09/2021 10:17
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Så da er det faktisk et reelt problem for noen. Selv kan jeg ikke se for meg at jeg skal ha med meg hverken 100 kg sykler eller 100 kg bagasje. Skulle det være sannsynlig ville jeg uansett valgt en helt annen bil. Y er for liten til slik stapping.
Når det er sagt kan jeg nå sammenligne med X'n jeg hadde. Etter ei uke med Y har jeg litt å komme med. Savner at døra lukker seg når jeg trykker på bremsen. Savner vingedørene. Savner mykere fjæring som ikke er så "dump". Bortsett fra det er Y ei herlig kjøremaskin. Tight og fin. Veldig lavt forbruk. Ligger på 150 i forbruk på småkjøring. Passe størrelse for familie på 4 som aldri skal ha med seg 200 kg bagasje. Angrer ikke på byttet - enda.

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tulling] #2681594 17/09/2021 10:37
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Så da er det faktisk et reelt problem for noen. Selv kan jeg ikke se for meg at jeg skal ha med meg hverken 100 kg sykler eller 100 kg bagasje. Skulle det være sannsynlig ville jeg uansett valgt en helt annen bil. Y er for liten til slik stapping.
Når det er sagt kan jeg nå sammenligne med X'n jeg hadde. Etter ei uke med Y har jeg litt å komme med. Savner at døra lukker seg når jeg trykker på bremsen. Savner vingedørene. Savner mykere fjæring som ikke er så "dump". Bortsett fra det er Y ei herlig kjøremaskin. Tight og fin. Veldig lavt forbruk. Ligger på 150 i forbruk på småkjøring. Passe størrelse for familie på 4 som aldri skal ha med seg 200 kg bagasje. Angrer ikke på byttet - enda.

Det med syklene kommer jeg nok forhåpentligvis ikke utenom på noen år, selv om de ikke er 100kg så veier stativet og syklene ca 70kg p.t.

Artig med noen som har erfaring fra både X og Y, og jeg kjenner meg igjen i det jeg tror jeg ville savnet, bortsett fra det med å lukke døra selv.
Det som er så nydelig med X er komforten på langtur, hvor mye mindre sliten man er i den etter en tur på 60 mil enn hva som var tilfellet med den tradisjonelle stasjonsvogna.

Merker du noe mer hjulstøy i Y? Og vil man bli litt mer sliten av å kjøre langt med den pga stivere fjæring tror du?

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2681603 17/09/2021 11:05
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Det er litt hjulstøy, men langt ifra skjemmende eller plagsomt. Overhodet ikke noe jeg tenker over i hverdagen. Komforten på langkjøring tror jeg må være tett opp til X. Svært behagelig og den stive fjæringa gjør bare bilen mer stabil og tight. Innen en måned skal jeg på en 100-mils dagstur og det gleder jeg meg til. Helt alene med full musikk. Forøvrig trodde jeg musikkanlegget skulle være enda bedre. Har hørt at flere mener anlegget i 3 er bedre enn X (uten premium) og at Y var på nivå med 3. Men jeg mener X-anlegget (uten premium) er helt på nivå med Y. Absolutt bra nok. Så er det veldig uvant med mobilen som nøkkel. Vi var borte på besøk i går og da jeg kom tilbake til bilen ser jeg at den ikke er låst. Så det må jeg finne ut av. I dag låste den seg selv da jeg gikk fra bilen så innstillingene skal være riktig.

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tulling] #2681604 17/09/2021 11:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
. Innen en måned skal jeg på en 100-mils dagstur og det gleder jeg meg til. Helt alene med full musikk.

Det er de beste turene! Og spesielt med ny bil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2681617 17/09/2021 11:59
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Etter å ha hatt TM3 siden -19 og TMY siden mandag, må jeg nok si at "drømmebilen" hadde vært TM3 eller TMS stasjonsvogn. TM3 er bedre å kjøre, man sitter lavere og den føles kvikkere. Men har en idiotisk formfaktor. Sedan er nokså håpløst, selv om jeg synes de har fått maks ut av det.
TMY har plassen, men man sitter i 2. etasje og kjører. Utrolig hvor forskjellig samme setet kan oppleves. I 3 sitter man I setet, mens i Y sitter man PÅ setet.
Denne forestillingen om at bælfeite kombikupeer, eller SUV, som noen kaller det, er så fantastisk begriper jeg bare ikke.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2681624 17/09/2021 12:22
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg har vært enig med deg helt til alderen gjorde sitt inntog. Nå liker jeg bedre å sette meg inn i en bil enn ned i en bil. Jeg hadde mod S for noen år siden og syntes bilen var helt fantastisk bortsett fra akkurat det at jeg satt på gulvet. Så da ble det byttet til X som nå er byttet til Y. Har hatt 6-7 biler på de årene og Y er nok hittil den bilen som er best tilpasset min situasjon akkurat nå. Bytter sikkert igjen innen et par år og kan hende det er andre kriterier da.

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2681627 17/09/2021 12:48
ventle Online
Besatt
Besatt
Kamm-hekk, som bakendeformen Tesla bruker kalles, gir betydelig aerodynamisk fordel sammenlignet med en bratt avslutning av bakenden. Derfor vil du aldri få en Tesla med stasjonsvogn-form.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kammback

Se side 61 i denne: https://www.catchmentsandcreeks.com.au/docs/Race-Car-Aerodynamics-print.pdf

Også noe info her:
https://books.google.no/books?id=6a...%20advantage%20of%20kammback&f=false

https://books.google.no/books?id=ps...%20advantage%20of%20kammback&f=false

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2681632 17/09/2021 13:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ventle
Kamm-hekk, som bakendeformen Tesla bruker kalles, gir betydelig aerodynamisk fordel sammenlignet med en bratt avslutning av bakenden.

Og samler noe sykt med snø om vinteren!
[Linket bilde]

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2681635 17/09/2021 13:05
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Kamm-hekk, som bakendeformen Tesla bruker kalles, gir betydelig aerodynamisk fordel sammenlignet med en bratt avslutning av bakenden.

Og samler noe sykt med snø om vinteren!

Opplever du det der ofte?
Såpass med oppbygging har jeg tilgode å se på min X.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2681646 17/09/2021 14:27
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Kamm-hekk, som bakendeformen Tesla bruker kalles, gir betydelig aerodynamisk fordel sammenlignet med en bratt avslutning av bakenden. Derfor vil du aldri få en Tesla med stasjonsvogn-form.

Har sett det sagt mange ganger, men skulle likt å visst hva den reelle forskjellen i aerodynamikk mellom f.eks 3, Y og en moderne stasjonsvogn basert på en 3 ville vært. Volvo kjørte BTCC med stasjonsvogn fordi den var mer aerodynamisk enn sedanen. Uten sammenligning forøvrig.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: DeepFu] #2681656 17/09/2021 19:28
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: DeepFu
Etter å ha hatt TM3 siden -19 og TMY siden mandag, må jeg nok si at "drømmebilen" hadde vært TM3 eller TMS stasjonsvogn. TM3 er bedre å kjøre, man sitter lavere og den føles kvikkere. Men har en idiotisk formfaktor. Sedan er nokså håpløst, selv om jeg synes de har fått maks ut av det.
TMY har plassen, men man sitter i 2. etasje og kjører. Utrolig hvor forskjellig samme setet kan oppleves. I 3 sitter man I setet, mens i Y sitter man PÅ setet.
Denne forestillingen om at bælfeite kombikupeer, eller SUV, som noen kaller det, er så fantastisk begriper jeg bare ikke.

Føler du at Y ligger dårligere på veien pga høyere tyngdepunkt?

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2681660 17/09/2021 20:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Opplever du det der ofte?
Såpass med oppbygging har jeg tilgode å se på min X.

Drar mye på topptur og har leilighet i Åre hvilket innebærer kjøring på usaltede veier og da blir dette ofte resultatet. Kjører man mest motorvei på Østlandsområdet er dette et ikke-problem.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: eGo] #2681663 17/09/2021 22:50
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Nei, men jeg merker helt klart at jeg sitter lengre fra veien. Og at jeg sitter mer som på en stol.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2681730 18/09/2021 17:26
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg prøvekjørte Tesla Y i dag.
Kom rett fra modell 3, og er enig i siste talers opplevelse av å sitte OPPÅ setet, og ikke i setet.

En klart større bil enn TM3, men relativt lik å kjøre. Hard fjæring og lite krengning. Ca like mye støy, men TMY kan kanskje bli stillere om man ordner seg trekk over det åpne bagasjerommet?

Likte bilen, men legger ikke en krone i den før den kommer med hengerfeste ferdig montert fra butikk. Har fortsatt friskt i minne alle de med tidlig TM3 som ble "lurt" på dette.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2682145 22/09/2021 18:15
Dan Offline
More than words
More than words
Super-Skodaen (en Fabia fra 2001) er hjemme på Norgesferie så nå har vi to biler i en periode. I dag benyttet jeg meg av det da kona dro på trening med Teslaen og jeg skulle i butikken. Da ble jeg minnet om hva som er så utrolig dritt med Tesla (i hvert med Model 3, men jeg går ut fra at det er det samme med de andre modellene). Blinklyset! Så deilig med blinklysspaker som faktisk funker og gjør det man forventer når man skal gå fra ventstreblink direkte til høyre blink i en rundkjøring. Hvorfor må blinklysprogrammeringen på Tesla suge så vanvittig?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2682149 22/09/2021 18:40
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Hmm… Nå må jeg tenke meg om. Hva er problemet med blinklysene? ICON_CONFUSED

Forøvrig oppstått første reklamasjonssak her på vår Model 3. Nettopp rundet 38.000 km, vi har kjørt rett i overkant av 20k av dem. Nå knirker det som en gammel, knusktørr dobbeltseng i furu under et nyforelsket par fra venstre forhjulsområdet, oppsto for noen dager siden.
Regner med det er fóring elns, verkstedtime om én måned. Kunne gjerne tatt den litt før, kjenner jeg.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2682152 22/09/2021 19:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan
men jeg går ut fra at det er det samme med de andre modellene).

Har aldri slått meg at det er noe feil. Jeg drar rett fra venstre til høyre i Model S.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2682166 22/09/2021 22:03
jaronsen Offline
Entusiast
Entusiast
Flere som har bestilt TMYP, og ønsker å synse på leveringstidspunkt (bestilte i desember 2020)? Februar/mars 2022? Fordelen er jo at jo lenger tid det tar, jo billigere blir den gamle bilen i drift (hvis vi bare slutter å krasje den haha, ref. kaskotråd). Tror dere Tesla holder fast ved å levere YP fra giga Berlin? Gøy å se YLR i gatene, liker det jeg ser og gleder meg veldig til levering selv om det fortsatt er langt unna ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2682176 23/09/2021 06:34
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Super-Skodaen (en Fabia fra 2001) er hjemme på Norgesferie så nå har vi to biler i en periode. I dag benyttet jeg meg av det da kona dro på trening med Teslaen og jeg skulle i butikken. Da ble jeg minnet om hva som er så utrolig dritt med Tesla (i hvert med Model 3, men jeg går ut fra at det er det samme med de andre modellene). Blinklyset! Så deilig med blinklysspaker som faktisk funker og gjør det man forventer når man skal gå fra ventstreblink direkte til høyre blink i en rundkjøring. Hvorfor må blinklysprogrammeringen på Tesla suge så vanvittig?

Hmmm? Dette må du forklare, funker ikke blinklysene i TM3?
I X fungerer de som på de fleste andre nyere biler, aldri savna noe der.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: jaronsen] #2682179 23/09/2021 06:45
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: jaronsen
Tror dere Tesla holder fast ved å levere YP fra giga Berlin?

Om de gjør det eller ikke burde ikke føre til noen forsinkelser, ettersom giga Berlin åpner om to uker ICON_SMILE

https://electrek.co/2021/09/17/tesla-announces-giga-fest-launch-gigafactory-berlin/

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2682208 23/09/2021 10:02
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev

Er blinklyset PÅ, og man flytter på spaken en gang (uansett retning) slår man blinklyset AV. Så blinker man til venstre og skal legge rett over i høyreblink må man ta spaken mot høyre to ganger for å blinklys til høyre.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: DeepFu] #2682214 23/09/2021 10:28
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: DeepFu

Er blinklyset PÅ, og man flytter på spaken en gang (uansett retning) slår man blinklyset AV. Så blinker man til venstre og skal legge rett over i høyreblink må man ta spaken mot høyre to ganger for å blinklys til høyre.

Har aldri merket eller tenkt over at det er sånn i bilen min, jeg gjør dette i alle runkjøringer mange ganger i uka og har aldri tenkt over det.
Jeg hadde vel merka at det var noe ekstra/annerledes når jeg fikk bilen, om det hadde vært annerledes enn på f.eks Passaten jeg hadde.

Tenkte å prøvekjøre Y når køen på det har roa seg litt, akkurat nå gjør jeg det jo mest for nysgjerrighetens skyld så det er ikke høyt prioritert.
Men da skal jeg ha dette i bakhodet og se om jeg merker noe forskjell.

Roy

Side 140 av 152 1 2 138 139 140 141 142 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå