Når er bildekk (alt)for gamle?
|
Når er bildekk (alt)for gamle?
21/07/2021 21:08
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg holder i liv i ei gammel dieselpurke som kun blir brukt 2-3000 km på sommeren. Det betyr at dekka som er på begynner å bli gamle, men mønsteret minner nesten om nye dekk.
Men når bør jeg bytte dekk på alder? Øker risikoen for punktering betraktelig etterhvert? (kun sommerkjøring (mai - august)
Siden den skal inn på EU-kontroll i høst, noe jeg regner med skal går greit som en sist passering av det hinderet, så blir det jo en faktor om jeg også må ha nytt dekksett til bilen. Det er bil #3 i husstanden, så den har liten pri på ekstra kostnader, men samtidig greit å ha en slik varebil for å kaste en møkkete sykkel baki uten å måtte være altfor forsiktig.
Redigert av eOpseth; 21/07/2021 21:08.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Når er bildekk (alt)for gamle?
[Re: eOpseth]
22/07/2021 06:04
|
ziggy68
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
På dyngebilen vi har stående så bytter jeg dekk med ca 8års intervaller. Den brukes en tanke mer enn det du beskriver. Lot det gå til 10år sist mener jeg. Da kom jeg ut til tilbake til 2 flate morkne dekk etter en topptur som nok ikke hadde tålt kjerreveien opp til parkeringsplassen. Begge to var på samme siden og den siden som står vendt mot sør så eksponeringen for sol og varme igjennom hele dagen, hele året har nok bidratt til aldringsprosessen.
-BSK
|
|
|
22/07/2021 06:46
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Bildekk er bra i to år, ok til fire år og bør skiftes etter det. når dekkene blir eldre enn det vil du få betydelig lengre bremsestrekning og spesielt på vått føre. som du korrekt påpeker så vil du også punktere lettere. kort sagt vil du være en fare for deg selv og andre hvis du kjører rundt med gamle drittdekk
hvis du er på ett budsjett så kjøp regummierte- eller billig dekk fra laveste hylle
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
22/07/2021 08:22
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Jeg holder i liv i ei gammel dieselpurke som kun blir brukt 2-3000 km på sommeren. Det betyr at dekka som er på begynner å bli gamle, men mønsteret minner nesten om nye dekk.
som vanlig tar jeg ett sidesprang eller en avsporing for spesielt bilinntresserte, neste gang du ser en superbil ala Lambo eller Ferrari - sjekk datostemplingen på dekkene  hvis dekkene er eldre enn to år så har eieren enten kjøpt for dyr bil, kun kjøpt dyr bil for å posere og/eller trekke billige damer, ikke kan kjøre bil, ikke har særlig kunnskap om superbiler. så kan du jo le i skjegget mens du rusler tilbake til din egen Yaris
|
|
|
[Re: Flamini]
22/07/2021 10:44
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
hvis du er på ett budsjett så kjøp regummierte- eller billig dekk fra laveste hylle Vil ikke si dekk er der du burde spare penger. Du får gode sommerdekk til under tusenlappen (i de mindre dimensjonene) og da vil jeg si det er ganske unødvendig å risikere sikkerheten din for noen hundrelapper. Med mindre man aldri kjører i regnet da. Billigdekk er som regel helt ok på tørt føre.
|
|
|
22/07/2021 13:26
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Veldig lenge. Over 10 år. Om det ikke er sprekker i gummi på siden eller i slitebane så er det ikke noe problem . Vil tro at dine gamle dekk er vel så bra som ‘billig’ dekk. Alder på dekk er ikke mangel på PKK.(EU-kontroll). Hilsen han som har utført PKK siden det kom. Basta.
|
|
|
[Re: erik e]
22/07/2021 14:06
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Veldig lenge. Over 10 år. Om det ikke er sprekker i gummi på siden eller i slitebane så er det ikke noe problem . Vil tro at dine gamle dekk er vel så bra som ‘billig’ dekk. Alder på dekk er ikke mangel på PKK.(EU-kontroll). Hilsen han som har utført PKK siden det kom. Basta. helt seriøst, vil du sykle med ti år gamle dekk hvis de ikke er morkne og dekkmønsteret er ok ? gummien er sannsynligvis steinhard og har vel omtrent samme friksjonen mot asfalt som granitt gummi er ferskvare og dekk er den viktigste enkelkomponenten på kjøretøyet ditt, som trafikant har du også ansvar ovenfor andre i trafikken og du plikter derfor å ha kjøretøyet i forsvarlig stand
|
|
|
22/07/2021 15:27
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Selvfølgelig ! Skulle vi tenke i de baner burde det være forbudt og kjøre bil som er over 10 år gammel. Det er neste umulig og bli drept i en ny bil i dag. Ny bil bremser og styrer for deg og om du er uheldig. Og treffer bilen noe blir du reddet av alt det andre sikkerhetsutstyret. Selvfølgelig startet jeg ikke Styrkeprøven eller Birken med gamle dekk. Les hva trådstarter spør om,kom ikke med tullprat.
|
|
|
22/07/2021 15:28
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Veldig lenge. Over 10 år. Om det ikke er sprekker i gummi på siden eller i slitebane så er det ikke noe problem . Vil tro at dine gamle dekk er vel så bra som ‘billig’ dekk. Alder på dekk er ikke mangel på PKK.(EU-kontroll). Hilsen han som har utført PKK siden det kom. Basta. De fleste kilder melder at det bør byttes etter 7 år, så over 10 år hadde jeg ikke satt penga mine på som ok. Én ting er sprekker, men dekket kan bli mye dårligere lenge før du ser slikt. At du har sett 10 år gamle dekk på PKK uten sprekker betyr da ikke at de fortsatt holder mål. Vi klarer ikke se forskjell i gummiblanding med det blotte øye, så hvordan tenker du at du klarer å se lignende forandringer i gummiblandingen over tid? Gummi har adskillig flere stadier enn fabrikkny og sprukket.
|
|
|
22/07/2021 17:59
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Tipper du kan ha dekkene ganske lenge. Vil anta at du i alle fall kan ha dekkene i ti år, men helt sikkert lengre også avhengig av ytre faktorer. For sommerdekk har nok ikke alderen like mye å si for egenskapene som for vinterdekk.
|
|
|
[Re: Paulus]
22/07/2021 18:17
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
For sommerdekk har nok ikke alderen like mye å si for egenskapene som for vinterdekk. Snakker vi "godværsbilist" her?
|
|
|
22/07/2021 19:04
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Selvfølgelig ! Skulle vi tenke i de baner burde det være forbudt og kjøre bil som er over 10 år gammel. Det er neste umulig og bli drept i en ny bil i dag. Ny bil bremser og styrer for deg og om du er uheldig. Og treffer bilen noe blir du reddet av alt det andre sikkerhetsutstyret. Selvfølgelig startet jeg ikke Styrkeprøven eller Birken med gamle dekk. Les hva trådstarter spør om,kom ikke med tullprat. fra mitt ståsted er det ikke tullprat å fraråde bruken av ti år gamle dekk, uansett om det er sykkel- bil- mc- buss- eller lastebildekk. trådstarter ba om gode råd og fikk ett par av meg, hvis du mener at det er OK og bruke ti år gamle dekk så får du stå inne for det
|
|
|
23/07/2021 05:55
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Selvfølgelig . Dette går bra. God tur.
|
|
|
23/07/2021 07:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er neste umulig og bli drept i en ny bil i dag. Ny bil bremser og styrer for deg og om du er uheldig. Og treffer bilen noe blir du reddet av alt det andre sikkerhetsutstyret. . Mener du seriøst at dette er et argument for at det er greit å kjøre rundt med gamle dekk?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/07/2021 10:11
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Det er neste umulig og bli drept i en ny bil i dag. Ny bil bremser og styrer for deg og om du er uheldig. Og treffer bilen noe blir du reddet av alt det andre sikkerhetsutstyret. 54 personer i 2020 hadde vært ganske uenig i det der om de fortsatt var i live og kunne ytret sin mening. Og prøver du å si at det å kollidere liksom er ok fordi man ikke dauer? Finnes da nok av konsekvenser av en kollisjon man burde ha lyst til å unngå. For øvrig interessant å nevne at bilen bremser og styrer for deg når det vi snakker om er dekk. Hjelper ikke med elektronikk når problemet er at man vannplaner eller bruker 10m for mye på å stoppe på vått føre.
Redigert av Jacobsen; 23/07/2021 10:23.
|
|
|
[Re: Jacobsen]
23/07/2021 11:04
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Så så. Det er ikke noe argument eller unnskyldning for og kjøre med gamle dekk. Les starten,nytteverdi i forhold til kostnad er vel et argument . Ikke tro at jeg er helt uerfaren med dekk og alder. Har noen 100 runder på Rudskogen og Vålerbanen når det er ‘Trackdays’ . Som regel med dekk som er gamle/nesten utslitt i biler med fwd,rwd og 4 wd . Og selvfølgelig med helt nye dekk,vått og tørt. Det er forskjell på nytt og gammelt men det er ‘gummi-pushere som overdriver med dødsbudskap. Kjør forsiktig og god tur.
|
|
|
23/07/2021 11:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så så. Det er ikke noe argument eller unnskyldning for og kjøre med gamle dekk. Les starten,nytteverdi i forhold til kostnad er vel et argument . Ikke tro at jeg er helt uerfaren med dekk og alder. Har noen 100 runder på Rudskogen og Vålerbanen når det er ‘Trackdays’ . Som regel med dekk som er gamle/nesten utslitt i biler med fwd,rwd og 4 wd . Og selvfølgelig med helt nye dekk,vått og tørt. Det er forskjell på nytt og gammelt men det er ‘gummi-pushere som overdriver med dødsbudskap. Kjør forsiktig og god tur. Så hvordan er airbags og andre sikkerhetsfunksjoner relevant i diskusjonen i det hele tatt?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/07/2021 11:45
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Så så. Det er ikke noe argument eller unnskyldning for og kjøre med gamle dekk. Les starten,nytteverdi i forhold til kostnad er vel et argument . Ikke tro at jeg er helt uerfaren med dekk og alder. Har noen 100 runder på Rudskogen og Vålerbanen når det er ‘Trackdays’ . Som regel med dekk som er gamle/nesten utslitt i biler med fwd,rwd og 4 wd . Og selvfølgelig med helt nye dekk,vått og tørt. Det er forskjell på nytt og gammelt men det er ‘gummi-pushere som overdriver med dødsbudskap. Kjør forsiktig og god tur. litt av problemet med gamle dekk er jo bremeselengden og redusert kurvehastighet, spesielt på vått. gode dekk kan være forskjellen på en dødsulykke og det å unngå ulykken. det at du har kjørt noen runder på rudskogen betyr ikke annet enn at du har kjørt rundt banen, med hundre runder rundt rudskogen burde du ha erfaring nok til å skjønne at det er enorm forskjell på nye og ti år gamle dekk men, ja, det går alldeles fint an å kjøre rundt med ti år gamle dekk til du sitter med skjegget i naboens postkasse
|
|
|
23/07/2021 12:04
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Leser Erik E dithen at det er greit med gamle dekk så lenge du er klar over at du kjører med gamle dekk. Det er mange andre ting enn dekk som (også) har betydning for trafikksikkerhet. En ny bil med alt av sikkerhetsteknologi er sikrere enn en eldre bil, men det er likevel ikke uansvarlig å bruke noe som ikke er optimalt.
|
|
|
23/07/2021 13:16
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Så så. Det er ikke noe argument eller unnskyldning for og kjøre med gamle dekk. Les starten,nytteverdi i forhold til kostnad er vel et argument . Ikke tro at jeg er helt uerfaren med dekk og alder. Har noen 100 runder på Rudskogen og Vålerbanen når det er ‘Trackdays’ . Som regel med dekk som er gamle/nesten utslitt i biler med fwd,rwd og 4 wd . Og selvfølgelig med helt nye dekk,vått og tørt. Det er forskjell på nytt og gammelt men det er ‘gummi-pushere som overdriver med dødsbudskap. Kjør forsiktig og god tur. Så så. Nå er det litt forskjell på å kjøre på en oversiktelig bane og det å måtte foreta en nødbrems på landevei da ...Det er derfor vi mener man burde sørge for å ha de marginene man kan på sin side. Gamle dekk gir deg mindre margin på bremselengde, så enkelt er det. 100 runder på Rudskogen forandrer ikke det. Om man ser nytten i det får det være opp til den enkelte, men en generell anbefaling om at over 10 år gamle dekk er innafor er jo det vi argumenterer mot her. Ingen har sagt du er uerfaren med dekk heller, men du har nå gjort det ganske tydelig i flere innlegg at du føler du ikke er det i hvert fall. Leser Erik E dithen at det er greit med gamle dekk så lenge du er klar over at du kjører med gamle dekk. At du vet dekka dine er slitt hjelper lite når du plutselig må bråbremse for noe da.
Redigert av Jacobsen; 23/07/2021 13:25.
|
|
|
[Re: Thomas-]
23/07/2021 13:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Leser Erik E dithen at det er greit med gamle dekk så lenge du er klar over at du kjører med gamle dekk. Du bare bremser litt tidligere når det løper en unge ut i veien, lissom ...
|
|
|
23/07/2021 15:50
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Mener å huske en kjørelærer som nevnte noe om at man alltid må avpasse hastigheten til forholdene. Forstår ikke den aggressive tonen noen har i denne tråden. Ganske sikkert på at trådstarter ikke spurte fordi han skal kjøre rally i boligfelt.
|
|
|
23/07/2021 16:25
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Er det slik at man ikke skal kjøre bil på vinterføre. Regner med at de fleste som er hardbarka motstandere av å kjøre bil med noen dekk som har bra mønster, men likevel har begynt å få noen år på seg ikke kjører om vinteren når det er vinterføre. Har ikke noe forskning å vise til, men regner med at 10 år gamle dekk med solid mønster på sommerføre sitter bedre en splitternye vinterdekk dekk på vinterføre
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
23/07/2021 16:28
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Så så. Det er ikke noe argument eller unnskyldning for og kjøre med gamle dekk. Les starten,nytteverdi i forhold til kostnad er vel et argument . Ikke tro at jeg er helt uerfaren med dekk og alder. Har noen 100 runder på Rudskogen og Vålerbanen når det er ‘Trackdays’ . Som regel med dekk som er gamle/nesten utslitt i biler med fwd,rwd og 4 wd . Og selvfølgelig med helt nye dekk,vått og tørt. Det er forskjell på nytt og gammelt men det er ‘gummi-pushere som overdriver med dødsbudskap. Kjør forsiktig og god tur. Hele denne diskusjonen knyttet til holdbarhet på dekk etter hva jeg forstår på min far, som har vært bilmekaniker siden 70-tallet, og sikkert utført PKK like lenge som deg avhenger vel veldig mye av hvor hard gummien har blitt. Harde dekk bremser vel omtrent like godt som nye på tørr asfalt, men mye dårligere på bløt asfalt.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
23/07/2021 17:10
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Mener å huske en kjørelærer som nevnte noe om at man alltid må avpasse hastigheten til forholdene. Forstår ikke den aggressive tonen noen har i denne tråden. Ganske sikkert på at trådstarter ikke spurte fordi han skal kjøre rally i boligfelt. Igjen er det jo særdeles vanskelig å vurdere forholdene for uforutsette ting. Er du redd for vannplaning? Da kan du senke farten når det står på som verst ja. Men hvordan kjører man etter forholdene når problemet er at du har lenger bremselengde? Skal man da kjøre permanent saktere i regnvær? Det er vel i så fall et godt tegn på at det er på tide med nye dekk. Men poenget har nå hele veien vært at vi snakker om å øke marginer her, ikke at 10 år gamle dekk er en automatisk dødsfelle. Hva angår aggressiv tone så tror jeg du kanskje ikke burde lese for mye tone skriftlig på et internettforum. Det er forskjell på uenighet og aggressivitet.
|
|
|
[Re: Jacobsen]
24/07/2021 06:19
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Men hvordan kjører man etter forholdene når problemet er at du har lenger bremselengde? Skal man da kjøre permanent saktere i regnvær? På samme måte som om du har tilhenger, tungt lastet bil, bil uten ESP/ABS, full takboks, etc. Og ja, i regnvær må du kjøre saktere enn ved tørr asfalt.
|
|
|
24/07/2021 07:11
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Men hvordan kjører man etter forholdene når problemet er at du har lenger bremselengde? Skal man da kjøre permanent saktere i regnvær? På samme måte som om du har tilhenger, tungt lastet bil, bil uten ESP/ABS, full takboks, etc. Og ja, i regnvær må du kjøre saktere enn ved tørr asfalt. Du senker farten til under fartsgrensa hver gang det regner? Det høres nå litt vel forsiktig ut. Men poenget var nå uansett dette med marginer og risiko. Tilhenger, takboks og last er jo som regel midlertidige ting som gjøres fordi man må. Det er altså ikke noe man kjører rundt med hele tiden og man har derfor liten eksponering til denne litt farligere situasjonen. Dekkene er alltid der, og i motsetning til ABS og antiskrens er kostnaden ganske liten for å forbedre det aspektet ved bilen din. Det er det eneste poenget jeg har her: Hvorfor skal man knuge på gammal gummi når det koster relativt lite å få større marginer for trafikksikkerhet?
|
|
|
[Re: hrukin]
24/07/2021 07:11
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Er det slik at man ikke skal kjøre bil på vinterføre. Regner med at de fleste som er hardbarka motstandere av å kjøre bil med noen dekk som har bra mønster, men likevel har begynt å få noen år på seg ikke kjører om vinteren når det er vinterføre. Har ikke noe forskning å vise til, men regner med at 10 år gamle dekk med solid mønster på sommerføre sitter bedre en splitternye vinterdekk dekk på vinterføre det ligger en del videoer ute på youtube som er produsert av de store dekkfabrikantene, NAF etc. som Trump ville sagt, fake news. uansett så er de fleste enige i om at dekk er ferskvare, jeg merker ihvertfall stor forskjell på årets og fjorårets sykkeldekk
|
|
|
[Re: hrukin]
24/07/2021 10:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det slik at man ikke skal kjøre bil på vinterføre. Regner med at de fleste som er hardbarka motstandere av å kjøre bil med noen dekk som har bra mønster, men likevel har begynt å få noen år på seg ikke kjører om vinteren når det er vinterføre. Har ikke noe forskning å vise til, men regner med at 10 år gamle dekk med solid mønster på sommerføre sitter bedre en splitternye vinterdekk dekk på vinterføre Stråmannsargument. Når det er vinter har du ikke noe alternativ til vinterføre. Når det er sommer har du et alternativ til dårlige dekk. Det blir like håpløst som å forsvare heving av promillegrensen fordi en edru 80-åring har samme reaksjonsevne som en 25-åring med 0,5 promille. (Det siste fant jeg opp og vet ikke om det stemmer, men poenget mitt står)
|
|
|
[Re: GeirK]
24/07/2021 14:06
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Du kan kalle det hva du vil. Du er like (lite) uforsvarlig, bare at du rettferdiggjør det med at du ikke har noe valg. Regner med at om det er så veldig uforsvarlig så hadde det vært forbudt. Korriger meg om jeg tar feil, men har ikke du skrevet tidligere at du liker følelsen av å gi på litt på vingete øde veier der det er 80 grense og du kan nyte veigrepet til Teslaen. Ikke sikkert det er mer forsvarlig enn en defensiv kjørestil med lite brukte, men 10 år gamle dekk. Poenget er at man tilpasser farten til utstyret og selvfølgelig fartsgrensen. Har du en 2CV så ligger du ikke full pupp på en svingete vei selv med nye dekk. Har du eldre dekk har du muligheten å senke farten litt. Det er så mye man kan gjøre for å tilpasse farten etter forholdene. Ikke alle har råd til å skifte dekk annethvert år, ei heller kjøpe seg den nyeste bilen med det siste av sikkerhetsutstyr. Det gjør de ikke automatisk til uansvarlig sjåfører.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
|
|