Elsykkel og Strava
|
Elsykkel og Strava
07/07/2021 08:18
|
Mr.Jacobsen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Vi har noen lokale helter som for tiden driver å tar masse KOMer på el-sykler. Hva er egentlig gjeldende kutyme her? Burde ikke slike turer være merket med e-bike eller noe slikt slik at man ikke konkurrerer mot folk som tråkker for egen maskin? Innafor å flagge slike økter?
|
|
|
Re: Elsykkel og Strava
[Re: Mr.Jacobsen]
07/07/2021 08:20
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Burde såklart logges som e-bike ride og det er godt innafor å flagge 
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
07/07/2021 08:54
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har sett en del tilfeller av å bruke el for å transportere seg til segmentstart og så skru av hjelpemotor. Fint med friske bein da...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
07/07/2021 09:12
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg har sett en del tilfeller av å bruke el for å transportere seg til segmentstart og så skru av hjelpemotor. Fint med friske bein da... Er ofte kom på bortover- og oppoverbakker også? Trådstarter nevnte ikke noe om utforKOM her.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
07/07/2021 10:50
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Hva med å opprette e-bike segmenter hvor e ikke hjelper, og ta de med sykkel?  Det hadde jo vært litt kult i motsetning til det motsatte. Tror de mest hardcore tradisjonelle stravajegerne kommer til å miste motivasjonen dersom det blir mye flagging. Antar at Strava før eller senere vil lage algoritmer for å automatisk oppdage e-doping.
|
|
|
[Re: knutspeed]
07/07/2021 10:54
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hva med å opprette e-bike segmenter hvor e ikke hjelper, og ta de med sykkel?  Det hadde jo vært litt kult i motsetning til det motsatte. Tror de mest hardcore tradisjonelle stravajegerne kommer til å miste motivasjonen dersom det blir mye flagging. Antar at Strava før eller senere vil lage algoritmer for å automatisk oppdage e-doping. De leker/prøver med dette allerede, fikk spørsmål på en tur hjem fra sentrum "do you want to change this ride to ebike-ride?" Jeg sykla bak fruen, som hadde elsykkel... men de burde jo skjønt at jeg sykla vanlig sykkel opp siste 1.5km... for jeg hadde ikke sjanse i havet til å holde følge med henne :-)
|
|
|
[Re: knutspeed]
07/07/2021 10:58
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hva med å opprette e-bike segmenter hvor e ikke hjelper, og ta de med sykkel?  Det hadde jo vært litt kult i motsetning til det motsatte. Tror de mest hardcore tradisjonelle stravajegerne kommer til å miste motivasjonen dersom det blir mye flagging. Antar at Strava før eller senere vil lage algoritmer for å automatisk oppdage e-doping. Jeg får allerede forslag om å endre når jeg glemmer å sette aktiviteten som E-Ride. Selvfølgelig skal disse merkes E-Ride, bare å flagge i vei..
|
|
|
07/07/2021 11:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvordan flagger man? Går det i appen? Har prøvd å finne noe, da vi har en morroklump som sykler elsykkel som vanlig sykkel på Strava i området.
|
|
|
[Re: JoachimV]
07/07/2021 12:00
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg får allerede forslag om å endre når jeg glemmer å sette aktiviteten som E-Ride.
men det er vel kun dersom du bruker appen? Ihvertfall mange som dukker opp i feeden min med hundre KOM, for så et par timer senere ha redigert til e-bike.
|
|
|
07/07/2021 12:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har default til privat på alle aktiviteter, så jeg kan dumpe alle pendleraktivitene inn til en default sykkel, men alle viktige turer må jeg uansett inn og justere på med navn og sykkel, og da blir det jo null problem med å dukke opp med segmenter man ikke skulle tatt eller at man får alle uvesentlige pendlerturer inn i feeden.
|
|
|
07/07/2021 12:17
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bruker elsykkelen daglig til/fra jobb og har ønske om at e-bikeride er default som aktivitet i appen. Dette har jeg ikke klart å sette opp, er bare std «ride» som er default. Må derfor inn å endre hver eneste tur, der burde være unødvendig. Hadde strava kunne lagt inn valg om default aktivitet som elsykkel så kunne alle el-folkene hatt dette valgt og problemet vært løst. Så går man da bare inn å endrer de gangene man sykler uten motor.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
[Re: baronKanon]
07/07/2021 12:57
|
Mr.Jacobsen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hvordan flagger man? Går det i appen? Har prøvd å finne noe, da vi har en morroklump som sykler elsykkel som vanlig sykkel på Strava i området. Har ikke funnet måte å flagge på i appen, men du kan gå inn på aktiviteten du ønsker å flagge i nettleseren og flagge via de tre prikkene der du også kan eksportere exp.fil og lignende.
|
|
|
07/07/2021 15:02
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Når jeg bruker strava rett fra mobilen så pleier den å foreslå å endre til e-bike-ride selv. Mens fra garmin så kan jeg velge ebike allerede før jeg begynner og da lastes den opp riktig.
Men ang KOM, så har jeg prøvd (for moro skyld) å sette til vanlig sykkeltur i området til rundbaneløypa på langsettløkka og opp bakkene i grefsenkollen. Bare for å kikke og så sette tilbake til elsykkel. Har ikke vært i nærheten av KOM en gang, ikke topp 10 heller. Det ferdes alt for mange toppidrettsutøvere på lette sykler der og de slår lett toppfarten på elsykkelen gitt! Kanskje om det hadde vært mye brattere opp, så kunne elsykkel vært raskere? Og så er jo ikke akkurat Maxxis Assegai helt rått på rundbane eller GK-asfalt da...
Hadde vært artig om Ole Chr prøvde med og uten? Tipper dog at tregheten over 25kmt hadde gått i elsykkelens disfavør selv for han?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
07/07/2021 19:33
|
olechr
More than words
|
More than words
Når jeg bruker strava rett fra mobilen så pleier den å foreslå å endre til e-bike-ride selv. Mens fra garmin så kan jeg velge ebike allerede før jeg begynner og da lastes den opp riktig.
Men ang KOM, så har jeg prøvd (for moro skyld) å sette til vanlig sykkeltur i området til rundbaneløypa på langsettløkka og opp bakkene i grefsenkollen. Bare for å kikke og så sette tilbake til elsykkel. Har ikke vært i nærheten av KOM en gang, ikke topp 10 heller. Det ferdes alt for mange toppidrettsutøvere på lette sykler der og de slår lett toppfarten på elsykkelen gitt! Kanskje om det hadde vært mye brattere opp, så kunne elsykkel vært raskere? Og så er jo ikke akkurat Maxxis Assegai helt rått på rundbane eller GK-asfalt da...
Hadde vært artig om Ole Chr prøvde med og uten? Tipper dog at tregheten over 25kmt hadde gått i elsykkelens disfavør selv for han?
Jeg kan prøve noen av de jeg. Er ikke bakkene bratte nok så har man ikke kjangs med elsykkel på fint underlag da man stort sett er store deler av bakken over 25 km/t. Der elsykkel er tullete raskt er i terreng oppover. Ser man elsyklister på Strava som ikke skifter til elsykkel er det bare å flagge en etter en. Jeg flagger så fort jeg ser KOMer som må være satt på elsykkel
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
08/07/2021 06:13
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Strava driter jo i den stadig økende brukermassen og er ikke villig til å utvikle løsningen slik at flere benytter e-ride kontra vanlig. Skjønner godt at mange driter i å sette som vanlig ride.
Gjorde det en liten periode selv, men nå står e-bike som stadig og strava er stadig mindre interessant.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
08/07/2021 17:25
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Har default til privat på alle aktiviteter, så jeg kan dumpe alle pendleraktivitene inn til en default sykkel, men alle viktige turer må jeg uansett inn og justere på med navn og sykkel, og da blir det jo null problem med å dukke opp med segmenter man ikke skulle tatt eller at man får alle uvesentlige pendlerturer inn i feeden. Om alle var som deg... Det er så frustrerende å se ørten "Morning ride" med 7 km strekning på intetsigende kart, og påfølgende retur på ettermiddagen. Om man på død og liv skal legge turen til jobb åpent, bør man ta bilder eller koste på seg en morsom tekst.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
09/07/2021 08:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har default til privat på alle aktiviteter, så jeg kan dumpe alle pendleraktivitene inn til en default sykkel, men alle viktige turer må jeg uansett inn og justere på med navn og sykkel, og da blir det jo null problem med å dukke opp med segmenter man ikke skulle tatt eller at man får alle uvesentlige pendlerturer inn i feeden. Om alle var som deg... Det er så frustrerende å se ørten "Morning ride" med 7 km strekning på intetsigende kart, og påfølgende retur på ettermiddagen. Om man på død og liv skal legge turen til jobb åpent, bør man ta bilder eller koste på seg en morsom tekst. Takk 
|
|
|
09/07/2021 11:13
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Har default til privat på alle aktiviteter, så jeg kan dumpe alle pendleraktivitene inn til en default sykkel, men alle viktige turer må jeg uansett inn og justere på med navn og sykkel, og da blir det jo null problem med å dukke opp med segmenter man ikke skulle tatt eller at man får alle uvesentlige pendlerturer inn i feeden. Om alle var som deg... Det er så frustrerende å se ørten "Morning ride" med 7 km strekning på intetsigende kart, og påfølgende retur på ettermiddagen. Om man på død og liv skal legge turen til jobb åpent, bør man ta bilder eller koste på seg en morsom tekst. Takk  Og innendørssykling.
|
|
|
10/07/2021 09:51
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Skjønner ikke problemet, skal du bruke Strava er det bare å velge aktivitet type før start. Det er mange valg og en av dem er e-bike ride. Feil valgt aktivitet vil alltid lage tull på listene.
El-sykler er raskere i en typisk XC-trasė. Tidene fra VM viser det, hvor de beste på vanlig sykkel også var best på el-sykkel. Simon Andreassen og Thomas Pidcock kjører også litt el-sykkel og de er som regel raskest.
|
|
|
[Re: eldo472]
10/07/2021 11:55
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Skjønner ikke problemet, skal du bruke Strava er det bare å velge aktivitet type før start. Det er mange valg og en av dem er e-bike ride. Feil valgt aktivitet vil alltid lage tull på listene.
Eller bare endre etterpå...? Jeg får opp "your activity is ready" på tlf, og da kan jeg redigere aktivitetstype, legge inn bilder, etc.
|
|
|
[Re: eldo472]
16/07/2021 15:41
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
El-sykler er raskere i en typisk XC-trasė. Tidene fra VM viser det, hvor de beste på vanlig sykkel også var best på el-sykkel. Simon Andreassen og Thomas Pidcock kjører også litt el-sykkel og de er som regel raskest. 1) Ja hvis du logger på Strava så kan du velge på forhånd. Logger du på vanlig GPS computer må du redigere etterpå- 2) Hva er det du sier her? At fordi Pidcock er en jævel på elsykkel i tillegg til terrengsykkel (og alle andre sykler) beviser det at elsykkel er raskest? LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
16/07/2021 16:50
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
På Garmin Edge (1000) kan man velge at det var en "eMountain"-tur istedet for "Ride" på skjermen der man velger save eller discard ride. Da dukker det opp riktig i Strava uten redigering.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
17/07/2021 06:01
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Har default til privat på alle aktiviteter, så jeg kan dumpe alle pendleraktivitene inn til en default sykkel, men alle viktige turer må jeg uansett inn og justere på med navn og sykkel, og da blir det jo null problem med å dukke opp med segmenter man ikke skulle tatt eller at man får alle uvesentlige pendlerturer inn i feeden. Om alle var som deg... Det er så frustrerende å se ørten "Morning ride" med 7 km strekning på intetsigende kart, og påfølgende retur på ettermiddagen. Om man på død og liv skal legge turen til jobb åpent, bør man ta bilder eller koste på seg en morsom tekst. Om challengene på Strava er viktig for deg vil man at alle kilometer/høydemeter skal med, selv jobbpendling. Om turen settes til private teller de ikke med.
Redigert av RoyE; 17/07/2021 06:01.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
17/07/2021 06:35
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Nå bruker jeg kun strava for statistikk og kart, så jeg bryr meg lite om andre, men er det ikke litt søkt å "kreve" at alle turer som legges ut er episke gromruter? Bare hyggelig å se at en kompis/bekjent har sykla til jobben. Er ikke noe verre enn alle de 10km stiturene på de samme stiene, så mange andre legger ut.
|
|
|
[Re: RoyE]
27/07/2021 11:29
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Har default til privat på alle aktiviteter, så jeg kan dumpe alle pendleraktivitene inn til en default sykkel, men alle viktige turer må jeg uansett inn og justere på med navn og sykkel, og da blir det jo null problem med å dukke opp med segmenter man ikke skulle tatt eller at man får alle uvesentlige pendlerturer inn i feeden. Om alle var som deg... Det er så frustrerende å se ørten "Morning ride" med 7 km strekning på intetsigende kart, og påfølgende retur på ettermiddagen. Om man på død og liv skal legge turen til jobb åpent, bør man ta bilder eller koste på seg en morsom tekst. Om challengene på Strava er viktig for deg vil man at alle kilometer/høydemeter skal med, selv jobbpendling. Om turen settes til private teller de ikke med. Jeg mener at de teller på challenge selv om de er private faktisk. De teller i alle fall på statistikken.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: JonAre]
31/07/2021 12:22
|
mogens
Besatt
|
Besatt
På Garmin Edge (1000) kan man velge at det var en "eMountain"-tur istedet for "Ride" på skjermen der man velger save eller discard ride. Da dukker det opp riktig i Strava uten redigering. På Edge 530 bruker jeg Ebike aktivitetsprofil når jeg bruker elsykkel, da blir det automatisk ebike ride i Strava når den syncer fra Garmin. (Men må endre sykkel manuelt etterpå i Strava.)
|
|
|
24/08/2021 17:24
|
Jon K
Fersking
|
Fersking
Jeg tok en liten privat sammenligning i helgen og tok samme runde med EL og uten EL. Begge logget via Strava. Det som er litt trist er at det nesten ikke er noen segmenter på EBike i Strava  . Sitter nå og prøver å lage så mange som mulig av de som er på de rutene jeg sykler slik at det blir lettere å sammenligne med og uten EL. Burde forøvrig være mulig å kopiere segmenter og lagre dem som ebike
|
|
|
[Re: vids]
25/08/2021 12:02
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Har default til privat på alle aktiviteter, så jeg kan dumpe alle pendleraktivitene inn til en default sykkel, men alle viktige turer må jeg uansett inn og justere på med navn og sykkel, og da blir det jo null problem med å dukke opp med segmenter man ikke skulle tatt eller at man får alle uvesentlige pendlerturer inn i feeden. Om alle var som deg... Det er så frustrerende å se ørten "Morning ride" med 7 km strekning på intetsigende kart, og påfølgende retur på ettermiddagen. Om man på død og liv skal legge turen til jobb åpent, bør man ta bilder eller koste på seg en morsom tekst. Om challengene på Strava er viktig for deg vil man at alle kilometer/høydemeter skal med, selv jobbpendling. Om turen settes til private teller de ikke med. Jeg mener at de teller på challenge selv om de er private faktisk. De teller i alle fall på statistikken. De fleste Challengene krever åpne turer, men man kan jo fint hake av for Commute der det gjelder. Og så er det jo helt fritt frem å avfølge dem man synes logger uinteressante turer. Noen bruke Strava som et sosialt medium med tilhørende bildedeling og historiefortelling. Andre bruker det som et fint arkiv og en enkel treningsdagbok. De som bruker Strava har vel i veldig liten grad et ansvar ovenfor følgerne sine, annet enn å ikke logge elsykkelturer som vanlige turer og unngå å ta KOMer med sykkelen på biltaket osv.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
25/08/2021 14:55
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Mener at GCN forklarte at noen byer rundt i verden har brukt algoritmer fra Strava til bruk i planlegging av sykkelinfrastruktur. Da kan det jo være greit at pendleturene dokumenteres.
Ketil
|
|
|
[Re: Jon K]
26/08/2021 06:27
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Jeg tok en liten privat sammenligning i helgen og tok samme runde med EL og uten EL. Begge logget via Strava. Det som er litt trist er at det nesten ikke er noen segmenter på EBike i Strava  . Sitter nå og prøver å lage så mange som mulig av de som er på de rutene jeg sykler slik at det blir lettere å sammenligne med og uten EL. Burde forøvrig være mulig å kopiere segmenter og lagre dem som ebike Ikke kan de kopieres og ikke få man laget LIKE segmenter heller, ergo man får ikke en sammenligning mange synes er gøy. emtb segmenter fungerer heller ikke som live-segments ELLER er tilgjengelig i søk i kart. Lett å gi faen i å sette det som ebike da.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
|
|