Har vært på utkikk etter en rimelig backup-racer og ser nå at XXL har fått inn White "RC Pro" med 105 gruppe til 7999. Vet ikke om dette er en kampanje de kjører nå, men til prisen virker det som en no-brainer, spesielt i disse tider hvor bruktprisene er skyhøye og tilgang på nytt er sterkt begrenset.
Noen som kjenner til størrelsene til White og kan uttale seg om de generelt oppleves som små eller store for størrelsen?. Jeg bruker normalt XL/60 cm, men denne kommer ikke i større enn 58. Fant ingen geometritabell i farten.
Det der er et røverkjøp. Bare 105-gruppen koster jo 6000 (som jo heller ikke er å få tak i). Kunne faktisk vurdert en slik til kona (eller som reisesykkel til meg selv), men ser ikke ut som den kommer i xs/50? En geometritabell hadde jo vært oppklarende.
Jeg har egentlig samme spørsmål, men mer mot de mindre størrelsene.
Er selv 167cm og har en Orbea Terra m30 i størrelse XS. Har jeg noe håp om at en White RC Pro i størrelse S som de sier passer for 170-177cm kan passe for meg?
Det der er et røverkjøp. Bare 105-gruppen koster jo 6000 (som jo heller ikke er å få tak i). Kunne faktisk vurdert en slik til kona (eller som reisesykkel til meg selv), men ser ikke ut som den kommer i xs/50? En geometritabell hadde jo vært oppklarende.
Ja det er tilsynelatende en ok pris, spesielt når man ser hva man kan få i dette prisleiet på bruktmarkedet... Underholdende å følge med på FINN, utrolig hva slags sykler som f.eks sorterer under "gravel" begrepet nå for tiden. "Nesten ny" er også mye brukt, ofte på 10-12 år gamle sykler..
Komponentmessig er det jo et røverkjøp. White-delene er sikkert OK, det er hva det er. Men det må da være verdens kjipeste design? Hadde dette vært en blodtrimma klatremaskin på 6,2 kg kunne jeg godt med på det veldig spinkle utseendet. På en billigracer over 9 kg ser det bare stusselig ut.
Dette må da være årets røverkjøp!? Vurderer nesten å kjøpe en selv som nr2-sykkel, eller bare for å ha tilgjengelige deler
Sitat: Hincapie
Noen som kjenner til størrelsene til White og kan uttale seg om de generelt oppleves som små eller store for størrelsen?. Jeg bruker normalt XL/60 cm, men denne kommer ikke i større enn 58. Fant ingen geometritabell i farten.
Hvor høy er du? Mitt inntrykk er at andre White modeller er store i størrelsen, og jeg med mine 186 hadde valgt en 56-ramme her. Det er også innenfor den enkle størrelsestabellen de har.
Komponentmessig er det jo et røverkjøp. White-delene er sikkert OK, det er hva det er. Men det må da være verdens kjipeste design? Hadde dette vært en blodtrimma klatremaskin på 6,2 kg kunne jeg godt med på det veldig spinkle utseendet. På en billigracer over 9 kg ser det bare stusselig ut.
Skal være enig i at den ser ganske stusselig ut...men man får vel ikke i både pose og sekk. Under mer normale omstendigheter hadde jeg nok sett etter noe annet, men det er jo ytterst få som kan levere for tiden.
Komponentmessig er det jo et røverkjøp. White-delene er sikkert OK, det er hva det er. Men det må da være verdens kjipeste design? Hadde dette vært en blodtrimma klatremaskin på 6,2 kg kunne jeg godt med på det veldig spinkle utseendet. På en billigracer over 9 kg ser det bare stusselig ut.
Skal være enig i at den ser ganske stusselig ut...men man får vel ikke i både pose og sekk. Under mer normale omstendigheter hadde jeg nok sett etter noe annet, men det er jo ytterst få som kan levere for tiden.
Sitat: Brusdalen
Dette må da være årets røverkjøp!? Vurderer nesten å kjøpe en selv som nr2-sykkel, eller bare for å ha tilgjengelige deler
Sitat: Hincapie
Noen som kjenner til størrelsene til White og kan uttale seg om de generelt oppleves som små eller store for størrelsen?. Jeg bruker normalt XL/60 cm, men denne kommer ikke i større enn 58. Fant ingen geometritabell i farten.
Hvor høy er du? Mitt inntrykk er at andre White modeller er store i størrelsen, og jeg med mine 186 hadde valgt en 56-ramme her. Det er også innenfor den enkle størrelsestabellen de har.
195 cm. Rett utenfor tabellen, men skulle gjerne sett eksakte mål.
For å oppnå ønskede egenskaper med en aluminiumsramme, særlig vibrasjonsdemping, velger man gjerne kort seterør, slik at man får en lang synlig setepinne som gir en viss fleks. Siden man har kort seterør, får man skrånende overrør. Og så er det naturlig å velge senkede, tynne setestag for fleks/vibrasjonsdemping i baktriangelet. Og en alu-ramme trenger ikke nødvendigvis overdimensjonert krankhus og underrør, slik vi er blitt vant til å se på karbon-racerne.
For enda mer moro, kan vi sammenlikne dem enda mer.
RC Pro synes for øvrig å ha svært så mye til felles med fjorårets RR Pro. I begge tilfeller oppgis rammen som RR AL og gaffelen som RR CF. Komponentene synes å være like, med unntak av oppgitt setepinne og stem/styre.
Mistenker derfor at RC Pro 21 og RR Pro 20 i praksis er samme sykkel, og i så fall finner dere geometritabellen på Whites hjemmeside. Dessverre uten mål for XL, men for XS som ikke tilbys for øyeblikket.
Vi ser da at den kan skille seg både i størrelse og millimeter-mål fra Allez Elite/Allez Sport/Allez, selv om likhetene er iøynefallende.
Også verdt å huske at egenskapene i materialet i ramme og gaffel kan skille seg mellom White og Specialized sine modeller.
I skrivende stund synes ikke RC Pro å være tilgjengelig i butikk, men det er mellom 20 og 65 eksemplarer igjen av hver størrelse i nettbutikken. Da er det fortsatt trolig mulig å bytte til annen størrelse, om man ikke skulle treffe ved første forsøk.
***
Mer om Bikeradars kåring fra 2020. Allez Elite fra 5:05.
Virker som det kan løsne litt på tilgangen på noen sykkelmerker fremover. XXL sier de skal få inn 35 000 i ukene fremover og Sport1/Intersport har vel 20 kontainere med sykler på Ever Given som nå har kommet seg til Sicilia
Jeg hadde inntil nylig en White RR Pro 20 i størrelse XL. Jeg er 190 cm og den syns jeg selv passet bra med enkelte justeringer.
I dag har jeg en marginalt mindre sykkel og den passer meg bedre. Det kan være XL er stor nok for deg på 195.
Jeg mistenker at bildene som ligger på xxl.no nå er fra en White RR Pro 20 og ikke RC Pro 21. Easton-delene (stem, styre, setepinne) fra RR er i følge spesifikasjonene byttet ut med White-deler på CR.
Hvis du velger sykkelen kan jeg informere om at den tar 28mm GP5000 uten problemer. Større enn det går ikke pga. bremsene. Ellers var gir og bremser satt opp helt feil fra butikken jeg kjøpte min RR i. Bakhjulet hadde også 3-4 mm kast. Vil anbefale å gå over sykkelen før du triller første tur.
Som trådstarter vurderer jeg også denne som backup-/commuter-/reise-/rullesykkel. Det blir også fint å sammenligne med andre sykler - hvor god er en rimelig husmerkesykkel mhp. kjørefølelse og prestasjon?
Jeg tenker prisen er god, men noterer at det ikke er full 105 - Hvilket er helt greit til den prisen. Kanskje på tide å dra frem "ventepølse" begrepet igjen?
Jeg skjønner at du ikke mener det bokstavelig, og du har jo helt rett i prinsippet - hos mange modeller gjenfinner vi de samme valgene, som kort seterør, skrånende overrør og senkede kjedestag.
Du har også helt rett i at det er påfallende fellestrekk mellom Van Rysel EDR AF og Specialized Allez Elite (til venstre), men ikke i like høy grad som mellom RC Pro og Allez Elite (til høyre).
(Oppdatering, ref, ditt innlegg under: Ja, artig at Van Rysel'n er på førstesiden av Bikeradar akkurat i dag )
Så kan du finne mange landeveissykler i aluminium med andre valg og annet utseende, som CAAD13, Trek Émonda ALR og Domane AL, Canyon Endurace osv.
Dette bare for å ri min kjepphest om at nei, ikke alle sykler er like eller ser like ut, uansett hvor ofte det sies på forumet
Aha, men det er en distinkt forskjell på "ser" og "er" Skiftet rett over på Bikeradar etter å ha lest denne tråden, og den så nesten prikk lik ut, men ja... jeg burde sjekket geo nærmere før jeg lirte av meg en slik tankeløs kommentar Uansett, savner ventepølse-sykler som var hot for 10'ish år siden på forumet... var vel BMC i alu variant som var hot den gang. Covid og tilgjengelighet mener jeg burde tilsi at XXL har et prima eksemplar av en ventepølse i stallen sin med denne sykkelen!
Uansett, savner ventepølse-sykler som var hot for 10'ish år siden på forumet... var vel BMC i alu variant som var hot den gang. Covid og tilgjengelighet mener jeg burde tilsi at XXL har et prima eksemplar av en ventepølse i stallen sin med denne sykkelen!
Uansett, savner ventepølse-sykler som var hot for 10'ish år siden på forumet... var vel BMC i alu variant som var hot den gang. Covid og tilgjengelighet mener jeg burde tilsi at XXL har et prima eksemplar av en ventepølse i stallen sin med denne sykkelen!
Er det noen som vet om det er mulig å gjøre denne sykkelen slangeløs med de medfølgende hjul/dekk? Er den evt. slangeløs "ready" eller blir det mye jobb for å få det tett?
En kompis kjøpte den som første racer. Han har allerede oppgradert med kulere hjulsett. Men tror ikke det var noe galt med de orginale, altså. Sykkelen ser virkelig bra ut.
Er det noen som vet om det er mulig å gjøre denne sykkelen slangeløs med de medfølgende hjul/dekk?
Dekkene er ikke egnet for slangeløst oppsett og bør absolutt ikke brukes for det.
Jeg vet ikke om felgen er egnet for slangeløst oppsett, men jeg tviler på det. Det spesifiseres som regel, som f.eks. for RC Interceptor, som nanonils spør om. Du får høre med XXL.
Å konvertere ikke-slangeløs felg til slangeløst oppsett er ikke å anbefale i utgangspunktet, og særlig ikke for landeveisfelger, der lufttrykket i dekkene vil være betydelig høyere enn for terreng- og krossfelgene vi drev på og konverterte for noen år tilbake.
Sitat: Feilert
For min del ser jeg egentlig etter en pendlesykkel på en rute med 15 km asfalt, 3 km grusvei og 2 km 'trillesti', og har forestilt meg at CX var veien å gå. Men en sykkel som denne, med 28 mm dekk med mønster, gjør kanskje nytta?
Vet ikke om du med "trillesti" mener grov sti der du går og triller sykkelen, eller enklere sti der du faktisk triller på sykkelen
Uansett: Brukte i sin tid landeveissykkel med felgbremser og 28 mm dekk på landevei, grus og noen ganger innom sti.
Min erfaring er at det fungerte dårlig straks det ble innslag av gjørmete underlag. Legger seg mellom bremsekalipere og felg.
Du får heller ikke 28 mm dekk som har mønster i betydning knaster som vil gi deg grep på sti. Igjen kan det fungerer på enkel sti i tørt og fint vær, men det er langt fra optimalt straks det blitt vått, sleipt og gjørmete.
Om du i praksis mener kun grus, vil sykkelen sikkert kunne fungere fint, med forbehold om at jeg ikke kjenner dekklaringen. Men for pendling under alle værforhold med 5 km utenfor landevei, med lengre innslag av sti, ville jeg valgt sykkel med skivebremser og romslig dekklaring. Gjerne skjernfester også.
Som du gjerne vet, har blandevei/grus/gravelsykler i praksis tatt over for krossykler/CX for allsidig bruk, men du finner fortsatt krossykler som vil fungere utmerket til formålet.
***
Som nevnt i tråden, ser RC Pro ut til å være i praksis samme sykkel som fjorårets RR Pro. Et sett med alu-setepinne, stem og styre er byttet ut med et annet, men det har knapt noen betydning. Begge er åpenbart inspirert av Specialized Allez.
Fjorårets RR Pro ser jeg fortsatt i butikk for nærmere 12 tusen.
Hentet denne i størrelse Small nå på fredag og har fått en tur inn og ut av Sørkedalen på den.
Som nevnt er jeg 167cm og var litt nervøs for at selv small skulle bli for stor (står 170-177 i beskrivelsen). Føler ikke at den blir for stor, og er faktisk positivt imponert over hvor behagelig sittestilling jeg fikk på den.
Alt i alt er jeg veldig fornøyd over både utseende og teknisk gjennomføring til at sykkelen koster 8k. Innvending kabelføring sånn at en kan bruke rammeveske "uten friksjon" var for eksempel en stor overraskelse.
Det er nok unektelig ventepølse, men tror den skal holde meg mett ganske mye lengre enn planlagt.
Takk for nyttig svar! 'Trillesti' er et begrep som brukes på noen skilt i Oslomarka, for stier som er snarveier på en sykkeltur, men der man vel er tenkt å trille sykkelen. For min del gjelder det stien mellom Movatn og Rotnes. Det virker som jeg trenger noe grovere enn en ren racer, så da må jeg vel vente og håpe på flere gode tilbud.
XXL meldte for noen uker siden at de forventet inn et større forsinket parti sykler på tampen av sesongen, og at de ville gi gode tilbud utover høsten for å få solgt flest mulig av disse.
Det er trolig dette man ser med de oppsiktsvekkende lave prisene for RC Pro og GX Ltd. Blir spennede å se hvilke andre modeller som måtte dukke opp.
(Bare husk å sjekke nøye hvilken størrelse i GX Ltd som måtte passe. Størrelsesanbefalingene for Whites grussykler er notorisk upresise og potensielt på bærtur.)
Sist jeg kikket innom XXL i Storgata, hadde de stående RC Pro 21 og RR Pro 20 i L ved siden av hverandre. De er som nevnt i tråden for alle praktiske formål helt like. Men prisforskjellen er 50% i favør av 21-modellen
"Rammen har to skruefester oppå overrøret, to på seterøret, tre fester oppå underrøret og to fester under underrøret. Her har man med andre ord alle muligheter til å få på alt man ønsker av bager og flaskeholdere."
OK. Nå banner jeg i kirka igjen. Men dette ser jo ut som en ganske så bra modell for pendling. Jeg ser imidlertid ikke noe feste for verken skjermer eller bagasjebrett?
Forøvrig en +1 for Sepedas bemerkning om å sjekke størrelse på White!!
Kan bekrefte at den har fester for både heldekkende skjermer og bagasjebrett.
Det samme gjelder for den enda rimeligere GX Lite med Claris og mekaniske skivebremser.
GX Ltd har WTB-felger som oppgis å være TCS, altså slangeløsklare, uten at jeg i farten kan se at det er oppgitt på selve felgen. Dekkene er WTB Riddler, men en rimeligere OEM-utgave (Comp) som så vidt jeg vet ikke er slangeløse.
GX Lite har White-felger. Ikke oppgitt om de er slangeløsklare, så neppe. Samme dekk som Ltd.
Vet ikke om geometrien til GX Ltd er tilsvarende fjorårets Pro og Lite. Men ramme og gaffel hos Ltd ser visuelt ut til å være prikk lik årets Lite. Så jeg tipper at årets Ltd og Lite har lik geometri, som igjen er lik fjorårets Pro og Lite.
Men vent... Det oppgis at årets modeller har større dekklaring i rammen enn tidligere modeller. Med mindre teksten er klipp og lim fra i fjor, kan det altså muligens være forskjeller mellom fjorårets og årets rammesett, f.eks. i kjedestagslengde. Jeg tviler i grunnen på det.
GX-grussyklene har jo flere andre tråder på blandeveisforumet, og videre dypdykk bør egentlig tas der