Mine hvite Giro Empire SLX (landevei med grus på hver tur) er i sin 5. sesong nå. Det hender at jeg tar fram Zalo og en kjøkkensvamp for litt dybderens. De er fremdeles hvite nok.
Mine blendahvite Giro Empire får gå toppløs kun hvis det knusktørt, sønnavind og asfalt. Bruker forøvrig SPD-pedaler på gruscruiser’n.
Re: Kan du bruke terrengpedaler på en landeveissykkel?
[Re: Sepeda]
#266696905/06/202120:06
Jeg bruker spd-pedaler på racer, og har sko med kant rundt cleats. Mye mer behagelig å gå med før/etter sykling, og når man f.eks på langturer må ha påfyll av næring og ved transport med tog. Bryter nok med uskrevene regler, men who cares :-)
#267138205/07/202107:26
Sykling på bakhjul og forhjul var vel ikke helt det man driver med på den der, fant jeg ut etter noen forsøk, så det er mulig at klikkpedaler kommer på.
Redigert av ØysteinS; 05/07/202107:26.
[Re: ØysteinS]
#267145405/07/202112:43
Det er bare å glede seg over det fargerike mangfoldet vi får når stisyklistene kaster seg på gravel-bølgen.
Sitat: ØysteinS
Sykling på bakhjul og forhjul var vel ikke helt det man driver med på den der, fant jeg ut etter noen forsøk, så det er mulig at klikkpedaler kommer på.
Jeg sykler konstant - egentlig hele tiden - på bakhjul og forhjul, og trives med klikkpedaler
#267184507/07/202121:06
Også hyggelig at jeg bestilte fra Birmingham tirsdag formiddag og fikk dem levert på døren i Sørkedalen onsdag ettermiddag.
Takk for tipset om rask levering!
Ettersom jeg har trillet mye mer på grusen enn antatt denne sesongen har jeg kopiert to av dine anskaffelser. Hvite DHB Dorica, som ble levert på døren dagen etter bestilling, har vært midt i blinken på turer jeg vet jeg skal trø på grus. A520 fikk jeg også tak i, men brukte og i svært dårlig stand. Det ble overhaling med deler fra et annet par godt brukte M520.
Jeg er svært fornøyd med oppsettet. Til andre som måtte ønske å prøve skoene kan jeg melde at mine føtter har trivdes svært godt i Shimano XC501 og RC701 i størrelse 46 og de trives mist like godt i DHB Dorica i størrelse 45.
#267227512/07/202110:22
Lite visste yolo at han ville starte en subkultur av syklister med hvite sko med to-boltsfeste og landeveispedaler for SPD.
Kort om mine erfaringer med disse lisseskoene, som kan ha en viss generell interesse:
- Lissene holder ikke nødvendigvis stramt i lengden. Jeg tar meg selv i å gripe etter den ikke-eksisterende Boa'n for å stramme underveis.
- Lissene er lange. Klarte faktiske å vikle den ene inn i krankdrevet, akkurat som tregil forutså. Jeg gikk dog slett ikke på trynet. Påvirket ikke stabiliteten i sykkelen overhodet. Men gikk hardt utover lissen.
Men: Er det egentlig et problem?
Jeg troppet i dag opp i tradisjonsrike Valkyrien Skomagasin i gaten med samme navn, klar for et dypdykk i lisser.
Det gikk fort. Løsningen var visst fullstendig åpenbar: Bytte ut de originale lissene i polyester (som på bildet) med lisser i bomull. Og velge kortere lisser.
Det var en annen verden. Har allerede syklet en del mil med de kortere bomullslissene, og de holder både skoene fullstendig stramme og lisseknuten borte fra krankdrevene.
Tipper at det finnes noen skolisse-connoisseurer på forumet som kan fortelle meg at det finnes noe helt annet og mye bedre, men inntil videre er jeg strålende fornøyd med disse enkle bomullslissene.
Mistenker også at de vidt forskjellige erfaringene som andre i tråden rapporterte om lissesko, kan skyldes egenskaper i lissene.
Ellers er skoene rimelige, med kunststoff som til en viss grad er sårbart. Har allerede klart å hakke litt opp den ene skoen. Men jeg kan knapt klandre skoen. Det sier vel mer om at jeg bør gi opp å forsøke å være elegant så lenge jeg sykler såpass grovt som jeg gjør.
Sålen er ikke av de stiveste, men fungerer fint til mitt bruk, særlig siden jeg har pedal med bred plattform for tråkk og stabilitet. Så det, så!
Heller ikke er skoene blant de mest lettpustende. Ikke ideelt i dagens hete, men fint for meg de aller, aller fleste andre dager her på berget.
Og snart kan vi snakke om hvilke sko og pedaler Lachlan Morton valgte for sin modifiserte Cannondale SuperSix Evo da han syklet (og vant) alternative Tour de France
#267243113/07/202119:27
Lite visste yolo at han ville starte en subkultur av syklister med hvite sko med to-boltsfeste og landeveispedaler for SPD.
Jeg blir glad av å se pene, hvite sko, og hvite sokker i marka, selv om sokkene er i korteste laget, som dine Tommel opp herfra!
Jeg bruker selv svarte Fizik i «to-bolts SPD» når det er vått eller jeg må gå delstrekninger, men er det tørt => KEO-pedaler og pensko også på grusen. Føler tråkket er langt mer effektivt da.
Triks til lisser, Sepeda: Lån et hårstrikk fra frue/datter/venninne og tre på lissene nede på vristen. Holder godt på lissene.
[Re: yolo]
#267243213/07/202119:57
Jeg blir glad av å se pene, hvite sko, og hvite sokker i marka...
Takk. Men du har altså ennå ikke fått deg det du selv etterlyste, og som gav støtet til det hele Nå føles alt så meningsløst...
Sitat: yolo
....selv om sokkene er i korteste laget, som dine
Jamen... jeg har jo allerede forklart at kameraet lyver... måtte drive akrobatiske øvelser i Frognerparken for å få tatt bildet med mobilen... dette er Valentinos skyld!!
Samme Assosoires GT på dette bildet som i forrige innlegg, så vinkel og linse har alt å si
Men nå synes du kanskje de er for høye? Har enda høyere alternativer, jeg...
Forresten: Har kikket etter sokker i hovedstadens sykkelbutikker en stund i sommer. Alltid det samme. Jeg spør: Har dere noen sokker igjen? De svarer: Jada, de henger der borte. Og så ser de på meg og sier: Men du vil sikkert ha hvite. De er vi tomme for.
Har selv et par KEO med dertil hørende landeveissko med karbonsåle liggende. Mest av sentimentale grunner. Kanskje burde jeg bruke dem i sommerheten. Men du må jo prøve SPD-pedaler for landevei, så får du (kanskje) mer effektivt tråkk med dine to-bolts Fizik Det var jo slik hele tråden startet.
Og nå må du være grei med meg, ellers kan du bare glemme hele bergenssamholdet! Korte sokker, du liksom...
Uansett: Bomullslisser!
[Re: -Jan]
#267244714/07/202106:55
Litt av en type - og jeg kan forstå at det er digg å unngå sokker og sko på en sånn tur. Det vil jo bli temmelig spesielt klima i de skoene etter noen dager.
#267245714/07/202108:10
Jeg synes ikke det er noe rart at han endte opp med å bruke sandaler. Men jeg er helt sjokkert over at han brukte noe crocs lignende gummiræl med avklipte fra reimer Decathlon. Det er det mest "imponerende" ved hele prosjektet. Rart at han ikke kunne fått tak i noen Bedrock eller Teva sandaler.
Redigert av skubisan; 14/07/202108:10.
#267245914/07/202108:15
Heile poenget? Eg ser no at han bytta pga. knetrøbbel, og da forstår eg at han ikkje vil bruke klikkpedalar. Men viss problemet delvis er dårleg klima i sko (som runermm var inne på) så vil jo SPD-sandaler også vera til hjelp.
[Re: skubisan]
#267247214/07/202110:00
Jeg synes ikke det er noe rart at han endte opp med å bruke sandaler. Men jeg er helt sjokkert over at han brukte noe crocs lignende gummiræl med avklipte fra reimer Decathlon. Det er det mest "imponerende" ved hele prosjektet. Rart at han ikke kunne fått tak i noen Bedrock eller Teva sandaler.
Det er vel Birkenstock Arizona hvor frontreima er klipt av. De er vel statusmessig innafor?
[Re: DeepFu]
#267247314/07/202110:12
Lachlan brukte forresten forskjellige sandaler underveis, så kan være ulikt fra bilde til bilde.
Tipper valg av sandaler var et resultat av hva han var så heldig å komme over på denne unsupported turen mer enn et partsinnlegg fra hans side hva gjelder merke/type sandaler eller det betente spørsmålet om pro og kontra Shimanos SPD-sandaler
Topp regnværssko i varmen, som Lachlan nevner rundt 03:15. Og snart braker det løs østafjells med styrtregn, lyn og torden. Hmmm...
[Re: arekey]
#267247414/07/202110:20
Er hele poenget med sandaler å ikke være klipset inn i pedalene?
Poenget med sandaler må vel være frihetsfølelsen? Og den får man ikke når man sitter fast i pedalene eller halter rundt på klumpete fottøy med cleats. Og med mindre man er en sandalspurter så er det meningsløst med spd-sandaler uansett. Det har vel Lachlan Morton bevist en gang for alle nå.
[Re: DeepFu]
#267247514/07/202110:26
Det er vel Birkenstock Arizona hvor frontreima er klipt av. De er vel statusmessig innafor?
Han begynte vel med birkenstonks men han fikk gnagsår av de og de gikk i søpla ganske fort. Så kjøpte han noen billige kopier i gummi på fransk biltema. Tipper han hadde unngått gnagsår og spart mange tusen watt med Teva eller Bedrocks. Og hvem bryr seg om innafor?
#267247914/07/202111:00
- Lissene er lange. Klarte faktiske å vikle den ene inn i krankdrevet, akkurat som tregil forutså. Jeg gikk dog slett ikke på trynet. Påvirket ikke stabiliteten i sykkelen overhodet. Men gikk hardt utover lissen.
Jeg lurte litt på hvordan jeg skulle unngå dette selv. Etter å ha klådd litt nærmere på skoen fant jeg en elastisk anretning på tungen, som i tillegg har en lapp det går an å trekke i for å løfte strikket lettere. Etter knyting kan løse ender dyttes under strikket og de holder seg der hele turen. En finurlig løsning jeg ikke hadde sett for meg å finne på så rimelige sko.
Mulig jeg får røde prikker i pannen etter dette, jeg vet lite om det er innafor å legge lisser langs sykkelsko på denne måten.
Bomullslisser er notert og skal prøves. Eventuelt den gode gamle snurrelissen.
Redigert av fivestage; 14/07/202111:07.
[Re: fivestage]
#267253515/07/202107:28
Etter å ha klådd litt nærmere på skoen fant jeg en elastisk anretning på tungen, som i tillegg har en lapp det går an å trekke i for å løfte strikket lettere. Etter knyting kan løse ender dyttes under strikket og de holder seg der hele turen.
Takk for tips! Akkurat! Utmerket!
Specialized har nettopp sluppet lisseversjon av sin toppmodell blant blandeveissko S-Works Recon, og der ser jeg at vi gjenfinner dette. Her vist på modellen i Aloha
Er det vesentlige forskjeller på de ulike SPD-pedalene? Jeg bruker nå Shimano M540. Forskjellene ser kun ut til å være pris og vekt. Såvidt jeg leser er plattformen til XT- og XTR pedalene ørlite (trolig ubetydelig, i hvert fall med stive sko) bredere enn på de rimelige pedalene jeg bruker.
I kategorien har Shimano også et lettere par med navn ES600. Denne har bredere plattform, men innfesting kun på en side.
Da jeg snart trenger et nytt par til ny sykkel:
Er det kun noen titalls gram (litt mer for ES600) som gjør forskjellene i pris relativt stor?
#267512210/08/202114:12