Nytt utstyrskrav for elsykkel lokalt i Oslo for å få leie ut (gjelder ikke egenkjøpte da de har litt peil):
- Påby en bredde på hjulene som er 2cm bredere enn trikkespor - da er det ikke mulig å kile seg fast i trikkespor og å gå på trynet - Påby en høyde på hjulene som er dobbelt så store som dagens - da går en ikke på trynet over den minste ujevnhet - Påby sete (i stedet for å forby) på elsparkesykkel, sånn at tyngdepunktet kommer 30-40cm lavere, og en kan ta imot ujevnheter med hendene mot styret (hendene står rett frem), i stedet for at hendene står på skrå nedover, og du er sjanseløs mot hindringer. Et tredje kontaktpunkt (ræven) vil og hjelpe på balansen - Kunne jo og foreslått at elsparkesykler kunne hatt en bred plate å stå på, som trøene på en sykkel, siden det uansett ikke er noen som bruker det som en sparkesykkel...alle står jo bare uansett, så hvorfor skal en stable beina bak hverandre....vil og bli mer naturlig når en har sete.
For pengene en sparer på disse geniale forslagene står du fritt til å lage fine, jevne sykkel/elsparkesykkelveier evt. tunneler for biler, så de slipper å kjøre gjennom Oslo-gatene. Velbekomme. Bare hyggelig.
Om du vil snakke om ansvarlighet og løsningen på skader, ikke lenke til en forhandler som spekulerer i smutthull i loven og skor seg på å selge el-sykler og -sparkesykler som er komplett ulovlig å bruke og som ikke dekkes av noen form for privat ansvarsforsikring.
(Du beskriver forresten en el-scooter som går i 20 km/t uten at man må trå, og løsningen du foreslår er å likestille en slik el-scooter med dagens el-sparkesykkel, som igjen betyr å likestille den med sykkel.)
Re: Elsparkesykler i Oslo - løsningen på skader
[Re: Sepeda]
#267164606/07/202114:05
Om du vil snakke om ansvarlighet og løsningen på skader, ikke lenke til en forhandler som spekulerer i smutthull i loven og skor seg på å selge el-sykler og -sparkesykler som er komplett ulovlig å bruke og som ikke dekkes av noen form for privat ansvarsforsikring.
Lenken var kun ment for å vise at det er fullt mulig for elsykkel-produsenter å lage elsparkesykler med så brede hjul at hjulene ikke kan komme nedi trikkespor, sånn at en lovendring er praktisk gjennomførbar. Produsentene vil da tilpasse seg den nye etterspørselen. Jeg kjenner ikke til E-wheels eller noen andre elsparkesykkel-leverandører. Har du noen du vil anbefale?
[Re: Tormod..]
#267165106/07/202114:33
Her er forresten et eksempel på "Oslo-Elsparkesykkel" etter min smak - brede store hjul som ikke kjører nedi trikkespor, ruller over fortauskanter, har lavt tyngdepunkt og sikkert gode bremser. Begrens farten til 22km/t, så har vi en vinner. Iverksett, Lan.
Ja, som sagt foreslår du en legalisering av de ulovlige el-scooterne som flere useriøse aktører allerede selger i Norge. Om enn med fartssperre.
Idéen er ikke fryktelig original, og jeg er ikke sikker på at vi alle vil ha tusenvis av disse brede og tunge doningene hvinenende rundt i hovedstadens gater, på fortau og på gang- og sykkelveier. Og uvørent parkert eller henslengt.
Kanskje tøyser du bare. Uansett mistenker jeg at du ikke bor i Oslo, også gitt en noe sviktende forståelse av hvem som sitter i byrådet og hva det kan bestemme
Og bare så noen sier det opplagte: Elektriske bysykler finnes allerede i landet, er mer stabile og tryggere enn el-sparkesykler, fullt lovlige og bedre for folkehelsa.
Enda mer opplagt er alminnelige bysykler, men gud forby at man må trå av egen kraft Dessverre har mikromobilitet vippet over til å bety motorisering av all slags ferdsel overalt, også til erstatning for å gå eller sykle. En kan bare håpe at man til slutt innser at det ikke er veien å gå for hverken bærekraft eller helse.
#267171907/07/202107:52
Kanskje tøyser du bare. Uansett mistenker jeg at du ikke bor i Oslo, også gitt en noe sviktende forståelse av hvem som sitter i byrådet og hva det kan bestemme
Sitat: Tormod.
Ser at Oslo-folk ikke er spesielt talentfulle...
Jeg er ganske sikker på at Tormod er en uvitende bedreviter når det gjelder temaet el-spareksykler, samme hvor han bor hen. For å si det rett ut.
Stig
#267176207/07/202110:58
Nei, jeg er nok en vitende bedreviter. Sykt smart. Har svar på alt. Er bare å spørre. Det nytter ikke å si til folk at "du burde like å sykle vanlig sykkel i byen" når folk etterspør noe de slipper å trø på. Det er ikke vanlige sykler de vil ha. Det var inntil nylig 16.000 elsparkesykler i Oslo (ble vedtatt halvert). Dersom alle som bodde i Oslo var terrengsyklister så hadde det gått helt fint med dagens elsparkesykler, men den gjennomsnittlige elsparkesykkel-personen er dårlig til å sparke/sykle, dårlig til å krysse røtter og trikkeskinner på skrå, og skjønner ikke at en våt hvit stripe er glatt. Beviset på dette er at 421 personer i Oslo ble skadet på elsparkesykkel i juni alene. Det er helt sykt mange. Det beviser at de som bruker elsparkesyklene ikke mestrer det. Og hva skal så løsningen være? Jeg synes det å gjøre faren for å tryne mindre er en fin løsning med bredere dekk, lavere tyngdepunkt (sete) og større hjul.
Har forøvrig vært i Oslo mange ganger og sett og kjørt på de mange dårlige veiene. De er ikke dårlige om du har Ford Explorer, men mange plasser er ikke egnet for nybegynnere uten hjelm på tynne elsparkesykler...særlig der trikken går.
En litt bredere sitte-elsparkesykkel trenger ikke ta særlig mer plass enn en vanlig elsparkesykkel. Synes forøvrig de bør lage garasjer på siden av busskur hvor de får sin faste plass, gjerne med lademuligheter, hvor leietakeren må plugge i om det begynner å bli lite strøm.
Redigert av Tormod..; 07/07/202111:02.
#267176507/07/202111:07
Fint det, men kan du ikke bare kalle det el-scooter, slik dette kjøretøyet faktisk heter?
Det du snakker om er ikke noe nytt. Det har vært på markedet lenge. Det er bare ikke lovlig i Norge i dag.
Så det er bare å begynne det politiske arbeidet mot Storting og regjering for legalisering. Lykke til, men håper du ikke lykkes
(Er for øvrig helt enig med deg i beskrivelsen av problemet, bare ikke i løsningen )
Så hva mener du er løsningen på disse ulykkene? Det du beskriver (med sete) har jeg som tiltak 3 i parantes, siden de krever lovendring, men to andre tiltak som ikke krever lovendring. Mitt forslag 3 vil endre kategorien fra el-scooter/elmoped til "elsparkesykkel", siden den bare skal kunne kjøre i 20km/t, og bør da behandles som en elsparkesykkel. Hvorfor skal en ikke får kjøre den når en kan kjøre elsparkesykkel?
Har nå sendt mail til Byråd for Miljø og Samferdsel i Oslo (MDG) en forklaring på min fortreffelighet og kunnskap på området, samt mine tiltaksforslag, sånn at skattepengene dine ikke går til å reparere mennesker som tror at knøttsmå hjul i en stor by er lett:
" ....... Så for å oppsummere så vil jeg foreslå å Innføre strengere utstyrskrav for å få leie ut elsparkesykler i Oslo:
- Påby en bredde på hjulene som er minst 2cm bredere enn trikkespor - da er det ikke mulig å kile seg fast i trikkespor og fly over styret - Påby en høyde på hjulene som er minst dobbelt så store som dagens - da flyr en ikke over styret over den minste ujevnhet / fortauskant / stein / grus.
(- Påby sete (i stedet for å forby) på elsparkesykkel, sånn at tyngdepunktet kommer 30-40cm lavere, og en kan ta imot ujevnheter med hendene mot styret (hendene står rett frem), i stedet for at hendene står på skrå nedover, og du er sjanseløs mot hindringer. Et tredje kontaktpunkt (baken) vil og hjelpe på balansen...men da trenger en vel lovendringer nasjonalt) "
#267178107/07/202112:16
Jeg forstår at det er velment fra din side og ser de praktiske poengene dine. Del gjerne eventuelt svar fra byråden.
Om el-sparkesyklene som er til leie i Oslo skulle komme med størrelse på hjul og/eller volum på dekk som er mer egnet for bykjøring, er det flott og prisverdig.
Du spør hva jeg mener er løsningen for disse ulykkene. Den har jeg ikke. Men min umiddelbare tanke er som nevnt at vi allerede har lovlige, mer stabile, betydelig tryggere, praktiske og attpåtil mer helsefremmende alternativer til el-sparkesykkel. Det er el-bysykkel, som bør og kan tilbys, og tradisjonell bysykkel.
Vi behøver ikke og bør ikke klassifisere enda et motorisert kjøretøy som sykkel - i ditt tilfelle el-scooter med fartsgrense som el-sparkesykkel. Som du vet, har debatten kretset rundt det motsatte, nemlig å omklassifisere el-sparkesykkel fra sykkel til motorvogn, slik at man kan ha bl.a. promillegrense, eventuelt hjelmpåbud, lovpålagt aldersgrense og ansvarsforsikring, og begrensninger for hvor man kan ferdes.
Om sykler vil bli tatt med i et dragsug av fremtidige regelendringer - siden vi dessverre har valgt å likestille en rekke motoriserte kjøretøy med sykkel - gjenstår å se.
#267179107/07/202113:59
Har nå sendt mail til Byråd for Miljø og Samferdsel i Oslo (MDG) en forklaring på min fortreffelighet og kunnskap på området, samt mine tiltaksforslag, sånn at skattepengene dine ikke går til å reparere mennesker som tror at knøttsmå hjul i en stor by er lett:
Nei, men jo. Byrådet i Oslo bestemmer hvor mange elsparkesykler som skal få leies ut i Oslo. De har nå nylig halvert antall tillatte, og dermed kan de og gi premisser på hvordan disse elsparkesyklene skal være utformet. De kan si: [i]"den samlede utleiebransjen får leie ut 2000 vanlige elsparkesykler, men dere får leie ut 8000 av elsparkesykler med fotpedaler på sidene å stå på for bedre balanse som har dekk bredere enn 2,6 tommer, som ikke går ned i trikkeskinner. Dette for å unngå fulle sykehus ved en mulig pandemi". I tillegg kan de jo for eksempel foreslå for utleierne aktører som tilbyr salg av slike sykler, for å vise hva de mener. Jeg tenker at den jeg her har funnet må være den perfekte Oslo-sparkesykkelen, som får ungdommen ut av stolene sine, og tantene trygt frem: (kan leveres uten sete og med fartsbegrensning): https://electrek.co/2021/07/05/the-...that-fits-in-a-trunk-and-in-your-budget/
Jeg tenker at den jeg her har funnet må være den perfekte Oslo-sparkesykkelen, som får ungdommen ut av stolene sine, og tantene trygt frem: Splach-Transfomer
Nydelig.
Jeg har mistenkt fra begynnelsen av at dette er lystig trolling, og hyggelig å få det bekreftet
Hatten av!
Så får vi se om den ferske byråden biter på, slik som vi gjorde.
#267205009/07/202111:11
Og med denne lille filmen så viser man fort hvor grå grensene er mellom en elsparkesykkel og elmotorsykkel. At det nå strømmer ut i markedet alle mulige versjoner, gjør at det fort er vanskelig for brukere å se hva som er lovlig, og hva som ikke er lovlig Ikke lett å forklare for et barn/ungdom at den de har lyst på er på feil side av lovverket når man kan enkelt trimme og forandre topphastigheter.
Men: Jeg ser at det ofte snakkes om å "trimme" el-sykler og små elektriske kjøretøy som el-sparkesykkel.
Som regel er det ikke snakk om å trimme, men å fjerne fartssperre for motor/motorassistanse.
Rett fra samlebåndet uten fartssperre kan de fleste elektriske kjøretøy som vi i vår visdom har likestilt med sykkel, gi motorstøttet fart opp mot det vi kjenner fra mopeder. Logisk nok.
#267205509/07/202111:29
Men: Jeg ser at det ofte snakkes om å "trimme" el-sykler og små elektriske kjøretøy som el-sparkesykkel.
Som regel er det ikke snakk om å trimme, men å fjerne fartssperre.
Rett fra samlebåndet uten fartssperre kan de fleste elektriske kjøretøy som vi i vår vishet har likestilt med sykkel, gi motorstøttet fart opp mot det vi kjenner fra mopeder. Logisk nok.
Helt riktig. Akkurat som det er med de aller fleste mopeder som kan gå langt fortere enn lovverket i Norge tillater, så er det med enkle middel lett å få høyere effekt/fart Der det et klart skille på en moped med typegodkjenning, skilt, forsikring, aldersgrense og sertifikatplikt mot en elsparkesykkel som mangler alt dette. Men for barn og ungdom blir dette skillet borte når de kan kjøre like fort med en elsparkesykkel som mopeden I min verden så er det håpløst av myndighetene å tillate elsparkesykkel slik de har gjort nå. Fart, skadepotensiale vs opplæring og sikkerhetsutstyr er jo helt på bærtur. Legg på alkohol i ligningen då er det helt katastrofe
#267235613/07/202108:20
Byrådet har ikke hatt anledning til å regulere noe som helst inntil nylig, ettersom det har manglet vilje til å gi kommunene rettigheter til å vedta lokale forskrifter for elsparkesykler. De har ikke hatt mulighet til å regulere antall sykler, hastighet, sperre i ulike tidsrom - kommunene har ikke en gang hatt mulighet til å ta betalt for leie av gateareal. Både Bergen og Trondheim har tapt rettssaker mot utleieselskapene - ettersom lovverket ikke har åpnet opp for lokale reguleringer.
Byrådet har heller ikke mulighet til å gjennomføre de reguleringene du beskriver. Lan Marie Berg ble forøvrig felt i et mistillitsforslag 15. juni.
Videre: Problemet med elsparkesyklene er ikke trikkeskinner, hullete Oslo-gater eller at de har smale hjul. Det er at det er over 25000 elsparkesykler i Oslo som brukerne kan kaste fra seg overalt uten konsekvenser. De kan brukes hele døgnet, på fortauet, på Ring 3, i sykkelfelter, gågater eller kollektivfelt - og det finnes praktisk talt ikke sanksjonsmuligheter mot verken utleier eller bruker. Elsparkesyklene ble akkurat det vi fryktet Segway skulle bli - en episode av South Park.
Det er nylig kommet en endring i lovverket, slik at det nå åpnes opp for lokale reguleringer. Ettersom det tar tid å lage forskrifter (det tar typ mange måneder) blir det ikke voldsomme endringer når den nye forskriften trer i kraft - men noe blir det. I dagens ekstraordinære byråd blir det noen endringer, men ikke så mange som ønskelig. I første omgang er det færre sykler i hele byen, samt en soneinndeling av løsningen. Det betyr noe færre sykler i sentrum - noe flere utenfor ring 2. Det blir også endringer i hastighet i gitte deler av døgnet, samt sperring på nattestid.
Vi trenger ikke flere el-doninger i byen, sittende eller stående. Oslos borgere trenger ikke sittedoninger med fete dekk for å komme seg fra a til b. Summen av brukerne trenger et forutsigbart regelverk å forholde seg til, og starten på dette ser vi nå.
Ettersom leietagerne ikke greier å regulere dette selv, må vi desverre ha ganske mye strammere regler.
Jeg synes det er så vilt at det er lov å dumpe tonnevis med søppel i gatene og i tillegg ta betalt for det.
Ja, men selve parkeringsdelen kunne sikkert fungert noenlunde. En del av problemet slik jeg forstår det er at fjortisene (de som er det i hodet) mener det er kult å parkere så dårlig som mulig. Kombinert med generell dårlig folkeskikk og at folk ikke bryr seg om ting de ikke eier, så blir det dritt.
#267236613/07/202109:29
Jeg tenker at den jeg her har funnet må være den perfekte Oslo-sparkesykkelen, som får ungdommen ut av stolene sine, og tantene trygt frem: Splach-Transfomer
Nydelig.
Jeg har mistenkt fra begynnelsen av at dette er lystig trolling, og hyggelig å få det bekreftet
Hatten av!
Så får vi se om den ferske byråden biter på, slik som vi gjorde.
Haha, fantastisk ja. Low center of gravity. Slake vinkler, lang hjulavstand. My ass.
Men det jeg likte mest er at den gjør slutt på den evige 26" vs. 29" diskusjonen. 29" er bare hype. 8" er det nye 29".
#267236713/07/202109:30
Dessverre har mikromobilitet vippet over til å bety motorisering av all slags ferdsel overalt, også til erstatning for å gå eller sykle. En kan bare håpe at man til slutt innser at det ikke er veien å gå for hverken bærekraft eller helse.
Greit å å uthevet dette en gang til.
[Re: Appelsin]
#267236813/07/202109:50
Jeg synes det er så vilt at det er lov å dumpe tonnevis med søppel i gatene og i tillegg ta betalt for det.
Ja, men selve parkeringsdelen kunne sikkert fungert noenlunde. En del av problemet slik jeg forstår det er at fjortisene (de som er det i hodet) mener det er kult å parkere så dårlig som mulig. Kombinert med generell dårlig folkeskikk og at folk ikke bryr seg om ting de ikke eier, så blir det dritt.
Det er jo enkelt å regulere ved å pålegge utleiselskapene å kun leie ut fra faste ut/innleveringsplasser. Ok, det koster utleiselskapene noen kroner når de må etablere inn/utleveringsplasser, men det forenkler samtidig lading og nødvendig vedlikehold av dritten de leier ut.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
[Re: stosu]
#267237313/07/202110:13
Det er jo enkelt å regulere ved å pålegge utleiselskapene å kun leie ut fra faste ut/innleveringsplasser. Ok, det koster utleiselskapene noen kroner når de må etablere inn/utleveringsplasser, men det forenkler samtidig lading og nødvendig vedlikehold av dritten de leier ut.
Den muligheten har en altså ikke hatt lokalt. Så lenge de som har utarbeidet lovverketk, altså da regjeringen, ikke har villet gjøre noe med det er en like langt.
Det er nok flere muligheter her, men sparkesykkelselskapene vil ikke plage brukerene sine uten tvang.
[Re: Appelsin]
#267238013/07/202110:34
Det er nok flere muligheter her, men sparkesykkelselskapene vil ikke plage brukerene sine uten tvang.
Tenker 2-3 inn-utleveringssteder er passe og forleng minsteleie til 24 timer. Da kan folk ta med sparkesykkelen hjem og levere tilbake dagen etter. Er vi heldige blir dette et såpass stort tapsprosjekt at alle utleiere går konk.
Nei, man skal ikke plage brukerne, men utleierne.
[Re: Tange]
#267239013/07/202113:26
Som oppvokst i en tid hvor det var forbudt med skateboard, får jeg litt av de samme tankene mht streng regulering eller forbud mot sparkesykler. Ja, jeg erkjenner at det er problem, men tror det finnes noen oppsider i dette også - enkel og effektiv transport, men også forbundet med risiko - noe også feks sykling er. Kan tillegge at jeg for min del vil oppleve 2-3 inn/utleveringssteder og minsteleie på 24t som relativt plagsomt. Mht. videre debatt tenker jeg ikke bruke sommertiden på debatt så kan heller forskuttere en enighet om uenighet. :-)
#267239313/07/202114:19
Er dette bare et norsk problem? Er jo el sparkesykler i resten av Europas storbyer. De får det åpenbart til. Eller også er det slik at de ikke kjører sparkesykkel stupfull som nordmenn flest.