Å sitte riktig - posisjonstråden
|
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden
[Re: Valentino]
17/07/2022 21:06
|
Mangel
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har selv fått lignende problem som blir nevnt her på høyre side. Skaden kom etter 5000 km. Etter at jeg byttet til pro stealth sitt sete. Tror problemet mitt er at tuppen på sete er for bred. Så jeg skal prøve å kjøpe nytt sete med smalere tupp for å se om det hjelper.
|
|
|
[Re: espenpåhjul]
01/08/2022 12:34
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
3-4 timer hos en profesjonell "bikefitter" / sykkeltilpasser er noe av det smarteste jeg har gjort i år. En ting er at du mest sannsynlig sykler fortere, men en annen ting er at det er forebyggende mot eventuelle skader og slitasje. Jeg merket kjapt på enkelte deler av kroppen som korsrygg, kne og håndledd at det var en smart investering. I tillegg fikk jeg papirer med en hel haug mål som kan benyttes senere om jeg skal kjøpe ny sykkel f.eks eller leie ved turer jeg ikke gidder ta med sykkelen min. Noen som erfaring med sykkeltilpaasing hos Unaas?
|
|
|
[Re: 123nils]
01/08/2022 14:00
|
Mangel
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vet du hvem de bruker? Tror de bruker eksternt. jeg bruker en i bergen som også jobber i oslo med det.
|
|
|
[Re: Mangel]
01/08/2022 17:02
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Vet du hvem de bruker? Tror de bruker eksternt. jeg bruker en i bergen som også jobber i oslo med det. De bruker Bikefitstudio/Are Iversen.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
01/08/2022 20:44
|
Mangel
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har brukt han 2 ganger. Var hos han senest på Fredag. Veldig flink og jeg er fornøyd. Kjør på! 
|
|
|
05/08/2022 07:11
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Vedrørende sittesår, har opplevd det samme - alltid på samme sted. Prøvd mye forskjellig for å få has på det, og etter mye lefling med forskjellige bibs, seter, justering av sittestilling var det så enkelt som å begynne å bruke krem på puta i shortsen. Drar på en grei dose rett på chamoisen, "bretter" den, og gnir til det ikke er synlig, rett før tur. Selv Rapha core går fint nå - og den opplevde jeg som fryktelig innledningsvis.
|
|
|
05/08/2022 13:17
|
LJdZZ
Fersking
|
Fersking
Å sitte komfortabelt på setet har alltid vore utfordring nr. 1 etter eg begynte å sykle, og noko eg aldri blir heilt klok på/fornøyd med.
Har hatt bikefit og antar dermed at eg sit nokså bra på sykkelen. Har fått målt avstand mellom sitteknutene og sitter derfor på 143mm. bredt sete. Sykla på Specialized Power Comp siste par åra. Liker at den er kort og gir bra trykkavlastning i perineum-området. Som hos andre i denne tråden gir dette setet imidlertid ubehag i overgang rumpe/lår, som om øverste del av låret treffer setekanten i bunn av tråkket. For å bøte på dette har eg eksperimentert med å tilte setet litt opp, slik at tuppen/fronten ikkje lenger er i vater. Bakre del og fremre del av setet er då omtrent i vater. Dette gir ei "grop" midt på setet og mindre nummenhet/ubehag, men er vel kanskje ikkje anbefalt posisjon.
Tanken har slått meg at eg kanskje ikkje treng den "ekstra" bekkenrotasjonen som Specialized Power Comp gir ved å løfte bakre del av setet kontra fronten. Ifølge Fizik Spine Concept har eg middels fleksibilitet. Prøver derfor Antares R5 Open som er flatare og har meir gradvis overgang/kurve mellom bakre og framre del av setet (for å unngå gnissing i overgang rumpe/lår). Har såvidt begynt å teste setet (4,25timer). Merker at mindre grad av bekkenrotasjon framover er uvant, samtidig som det føles litt "rart" å sitte på eit flatt sete. Virker å vere mindre gnissing mot låret, og meir merkbart trykk på sitteknutene (særlig venstre side). Har tenkt at det siste er positivt (skal jo sitte på sitteknutene), men blir litt usikker fordi nummenhet/lett ubehag og dermed behov for trykkavlastning (ved å reise seg) melder seg omtrent samtidig som på Specialized Power Comp.
Tenker at eg må gi Antares ein del fleire timer før endelig konklusjon, og at baken kanskje treng å herdast litt på nytt etter overgang til nytt sete.
Litt bakgrunn: Eg liker best å sykle sittande, og står generelt lite, omtrent kun ved behov for trykkavlastning. Ute kjem eg meg greit igjennom 3-4 timers turer og er ikkje (lenger) plaga med sittesår. Blir likevel alltid nummen og meir urolig på setet pga lett ubehag utover i økta. På rulla melder behovet for trykkavlastning og uro på setet seg raskare enn ute (meir statisk på rulla), gjerne etter ca. 30 minutter og deretter med kortare tidsintervaller. 2 timers økter går greit, og overlever også 3 timer, men ikkje uten at tankane jevnlig streifer innom komfort og eit ønske om mindre ubehag og å bruke mindre energi på temaet. Tolker dette som eit tegn på at det er mulig å sitte med mindre nummenhet/ubehag.
Spørsmål: 1. Ubehag er subjektivt og dette er nok litt vanskelig å svare på, men lurer på kor mykje nummenhet/ubehag andre regner med å måtte "leve med"? Har eg for store forhåpninger til komfort? 2. Kor lenge kan andre sitte på setet (på rulla og på landeveien) før behovet for trykkavlastning melder seg (30min, 1t, 2t etc, etc)? 3. Kor ofte reiser andre seg for å avlaste trykket? 4. Har inntrykk av at både Power Comp og Antares R5 har ein del padding. Har nokon erfaring med om mindre padding kan gi mindre nummenhet? 5. Eg er meir plaga med trykk/nummenhet på venstre side. Har nokon erfaring med dette (asymmetriske sitteknuter?) og mulige løsninger?
Beklager, dette blei langt! Tanker / innspel?
|
|
|
08/08/2022 06:38
|
Freddepåski
Medlem
|
Medlem
Nummenhet i favør av en av sidene kan vel være tegn på at sete er for høyt. Fizik sete er flatere, og derfor kanskje påvirket setehøyden din?
|
|
|
08/08/2022 09:13
|
Hapatron
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg bestilte GT og GTS forrige uke. Førsteinntrykket var at de satt helt fantastisk på; god kompressjon og bra følese av kvalitet. Dog, så fort jeg satt meg på sykkelen så var det noe galt -- store deler av padden henger ut på baksiden av setet.. Altså, det var gode 3-4 cm i lengde som rett og slett ikke brukes til noe og det ender med at jeg sitter på kun de smaleste delene av puta. Er dette "working as intended", eller passer de enkelt og greit ikke kropsfasongen min?
|
|
|
[Re: Hapatron]
09/08/2022 04:27
|
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Når du skriver "henger" lurer jeg på om du har kjøpt for store bukser. Men vi er alle forskjellige. Noen ruller bekkenet mer fremover enn andre .eks. Jeg er en av dem, jeg tror nok jeg viser 4 cm pute bak setet jeg og. Slik disse Assos-putene er konstruert, med sømmer langs omtrent halvparten av omkretsen, trenger de å være ganske store i areal for å virke slik det er ment.
|
|
|
09/08/2022 06:06
|
Hapatron
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg kjøpte begge to i L. Bruker L i Rapha Core og XL i Giordana fr-c pro.
Det kan selvfølgelig være at M hadde gått; hadde blitt tight rundt lår og midje, men mulig det er verdt å prøve i alle fall.
|
|
|
[Re: Hapatron]
16/08/2022 12:49
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Det kan selvfølgelig være at M hadde gått; hadde blitt tight rundt lår og midje, men mulig det er verdt å prøve i alle fall. Jeg bruker L i Rapha, passer perfekt, men Assos er helt merkelig. Kjøpte bib i str XL etter size guide. Puta var grei-ish, men den er alt for kort på lårene når jeg sitter i bukken, og snau i midjen. Selene var dog ok. Husker ikke hva den het, men det er den med "hengekøye-seler".
|
|
|
[Re: knutspeed]
17/08/2022 08:16
|
Hapatron
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det kan selvfølgelig være at M hadde gått; hadde blitt tight rundt lår og midje, men mulig det er verdt å prøve i alle fall. Jeg bruker L i Rapha, passer perfekt, men Assos er helt merkelig. Kjøpte bib i str XL etter size guide. Puta var grei-ish, men den er alt for kort på lårene når jeg sitter i bukken, og snau i midjen. Selene var dog ok. Husker ikke hva den het, men det er den med "hengekøye-seler". Har kun fått én tur med Assos buksa til nå, og den var overraskende god; dog så føltes det litt ut som at puta generelt sitter veldig langt bak, i hvert fall sammenlignet med Rapha og Giordana.
|
|
|
|
|