Jeg vurderer sterkt å slå til på en GT Grade i størrelse 55, men har ikke mulighet til å prøvesitte. Jeg blir ikke helt klok på geometrien på denne sykkel. Sånn tall-messig. 55(medium) virker kanskje for liten og 58(large) virker veldig stor.
Jeg er 186cm, sitter veldig godt på følgende sykler som jeg har i stallen.
GT Grade 2015 str 56 med 120mm stem BMC Teammachine SLR01 2019 str 58 120mm stem Ridley Kanzo A 2020 str M 120mm stem og gravelstyre med litt rise
GT GRADE 2021, i str 55, har lengre reach og høyere stack enn Kanzo'en for eksempel. Er det bare å kjøre på med 55, og satse på at den blir lang nok med 120mm stem? Eller blir det mye saddle-to-bar drop?
"GT Grade" og "geometri" i samme tittel - snakk om klikkagn!
Det er veldig mye artig å grave i hva gjelder geometri for opprinnelige og siste utgave av den ikoniske GT Grade, ikke minst justerbart fremløp/fork rake og forskjellig slep/trail, kjedestagslengde og akselavstand. For ikke å nevne egenskapene i rammesettet, særlig de smått berømte setestagene.
Hva gjelder det mindre spennende spørsmålet om størrelser og sittestilling, blir det en avveining.
Om du har trivdes med forrige versjon av Grade i 56 og Kanzo A i 57, som er de mest sammenliknbare av syklene du nevner, burde du kunne finne deg til rette på siste generasjon Grade i M/55. Men den er reelt hakket mindre i størrelsen enn de andre to.
Se visualisering av geometri for opprinnelig og siste generasjon Grade i samme størrelse M/55 her. Legg merke til at siste generasjon på alle vis er lengre, også i rammelengde/reach. Men: Den er er designet for kortere styrefremspring/stem. Trolig rundt 20 mm kortere. Det har den til felles med flere blandeveissykler av siste generasjon, som har hentet inspirasjon fra terrenggeometri. Målene for rammelengde/reach er dermed ikke direkte sammenlignbare. Sykkelen er altså designet for å være lengre enn sykler i samme størrelse med mer tradisjonell geometri.
Om vi visualiserer forrige Grade i 56 versus siste Grade i 55, får vi dette. Forskjellene er innenfor alminnelig tilpassing. Men for å få samme sitttestilling som du er vant med, må du ty til lengre stem enn sykkelen strengt tatt er designet for.
Men spiller det noen rolle om man setter 120 mm stem på sykkel som originalt kommer med f.eks. 80 mm? Det vil sikkert gjøre den enda mer stabil i høy fart. Men i lavere fart, og gjerne røffere underlag, kan det lengre fremspringet gjøre den hakket mindre manøvrerbar. Og det kan potensielt påvirke balansen ved å endre tyngdepunktet, men det har jeg knapt greie på. Det koker ned til hvor opptatt du er av spesifikke kjøreegenskaper.
Se sammenlikning av Kanzo A og siste generasjon Grade i M her. Igjen er de små forskjellene innenfor hva du enkelt kan tilpasse, men du må da igjen bruke stem som er noe lengre enn sykkelen er designet for.
Om du klikker på lenkene, kan du enkelt visualisere med siste Grade også i 58.
Men: Øyvind på 184 cm fant seg godt til rette på M/55 i testen av nye GT Grade. Her finner du også gode betraktninger om geometri. Kanskje kan Øyvind kommentere i tråden.
Hva gjelder drop fra sete til styret, er det som kjent enkelt å tilpasse, så det spiller mindre rolle.
Og så kan vi ikke skrive om denne sykkelen uten å vise lanseringsvideoen med Phil Kmetz.
Jeg rakk forresten ikke å sjekke alle målene på Bike Insights med de kjekke visualiseringene. Så vidt jeg kan se i farten, er målene som påvirker sittestilling korrekte. Men må for ordens skyld si at det dessverre ikke gjelder alle målene. F.eks. kjedestagslengde.
Opprinnelige Grade hadde semi-lange 430 mm kjedestag, mens siste generasjon har hele 445 mm. Ikke 430 mm som registrert på Bike Insights. Det burde gi stabilitet og grep i massevis, men trolig også noe seigere akselerasjon.
(Uriktige mål er trolig en følge av at ved lansering av ny Grade i karbon sommeren 2019 hadde Grade i alu fortsatt gammel geometri. Kjedestagslengde ble derfor oppgitt som 445/430.)
Her har altså GT, med sin styrke i terrengsykling, gjort et helt annet valg enn mange andre, fremfor alt Gerard Vroomen med Open og 3T, som etterstreber kortest mulige kjedestag ved å senke disse. Øyvinds Exploro har kjedestag på kun 415 mm. Det er det samme som Canyon Ultimate (!). Men like fullt er dekklaringen massiv.
Da er sykkelen i hus, montert og såvidt prøvesyklet. Kom levert med 100mm stem, og det føltes ikke helt krise. Blir perfekt med 110mm og slam'et stem. Gleder meg til lange grus-eventyr!
Da er sykkelen i hus, montert og såvidt prøvesyklet. (...) Gleder meg til lange grus-eventyr!
Gratulerer!
Dette blir knall.
Legg gjerne ut bilde
Jeg hadde selv den opprinnelige versjonen av GT Grade, som ble kåret til årets nykommer i 2015
Den kom originalt med uhørt brede 28 mm, men hadde plass til fullstendig vanvittige 35 mm, og var blant pionérene som forut for sin tid banet vei for kjappe, men ikke-kross, bukkestyresykler med bred dekklaring. Ville sikkert ha beholdt den til den dag i dag, om den ikke hadde vært hakket for stor i størrelsen for meg (!) Det problemet unngår du!
Takk takk! Og takk igjen for geometri-hjelp. Jeg har snart syklet ut min første Grade, fra 2015. Den har nesten gått hver dag, året rundt som pendle- og altmuligsykkel. True love.
Bildet kommer, - i neste uke. Da har jeg Lofoten som bakgrunn..
Er det meningen at det skal være lav standover på GT Grade? Kjøpte akkurat alu utgaven i størrelse 55 som har veldig lik stack og reach som min Ultimate i L. Eller skal man ha en større sykkel til gravel enn man ville brukt på landeveien? Ser stack på GT øker med 22 mm hvis man går opp fra 55 til 58 og da ville det blitt 20mm mer enn på min Ultimate.
Grade og Ultimate er to forskjellige dyr, og man kan ikke uten videre sammenlikne rammehøyde/stack og rammelengde/reach direkte.
Grade er i siste generasjon en gravelsykkel designet for noe kortere styrefremspring, inspirert av terrenggeometri. Som forklart i denne tråden. Fronten er likeledes rimelig høy.
Ultimate er en landeveissykkel designet for lengre styrefremspring, i tråd med tradisjonell landeveisgeometri. Fronten er alminnelig lav.
Samme rammelengde/reach vil altså gi forskjellige størrelser i Grade og Ultimate.
Canyon anbefaler i utgangspunktet Ultimate i L for ryttere på 184-190 cm.
GT har ikke størrelsesguide på nettsiden, og henviser til forhandler. Ser at forhandlere anbefaler Grade i 55 for 175-185 cm, og 58 for 182-190 cm.
Kort sagt synes Ultimate i L å ligge nærmere Grade i 58. Og ja, fronten/rammehøyde/stack hos Grade er høyere.
Merk at XXL har Grade til eksepsjonelt god medlemspris, men er som så ofte før fullstendig, komplett og håpløst på bærtur hva gjelder størrelsesanbefalinger. Synd.
Jeg et en enkel sjel og tanken min er det at hvis jeg sitter godt og har en ganske fersk bikefit så vil jeg ta med meg mål til neste sykkel. Er 188cm høy og kjøpte 55 for å få ca lik stack og reach men er usikker på om 55 er liten og 58 er stor.
XXL bommer også kraftig på vekta på sykkelen, den er langt unna 10 blank men det regnet jeg med.
Jeg har forsøkt å forklare at lik stack og reach ikke betyr lik størrelse på disse syklene
Så du kan ikke uten videre ta med deg akkurat disse geometriske målene fra Ultimate, bikefit eller ei, og overføre dem på Grade.
Grade i 55 er en størrelse mindre enn Ultimate i L.
Ut fra høyde 188 cm er du midt i anbefalingen for 58, men trolig utenfor anbefalingen for 55.
Men 55 kan sikkert tilpasses til deg, alt etter mål på armer og ben og dine personlige preferanser.
Om du på en terrenginspirert gravelsykkel som Grade vil ha samme stack og reach som Ultimate, må du ha mindre størrelse enn anbefalt, slik du har, og trolig lengre styrefremspring enn den er designet for. Da vil den kunne få noe andre kjøreegenskaper enn GT ønsket å oppnå. Og du får naturlig nok noe lav standover, som var ditt første spørsmål, og lang synlig setepinne. Ikke noe av dette behøver å være et problem.
Jeg er selv 180 cm og fant meg godt til rette på forrige generasjon Grade i 55 og standard fremspring på 100 mm
Mens Hurricane Hal på 186 cm fant seg altså også til rette med siste Grade i 55 og lengre fremspring på 110 mm.
Trodde lite drop og flare på styret skulle gi terrengegenskaper jeg. Sykkelen kommer forøvrig med relativt langt stem. Førsteinntrykket mitt er at det er en artig sykkel men ikke noe jeg vil bruke til annet enn pendling og turer med >30% grus.