Ibis Exie - fulldemper XC-rakett
|
Re: Ibis Exie - fulldemper XC-rakett
[Re: runermm]
02/07/2021 06:18
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt overraskende at Ibis bruker tid og ressurser på en slik type sykkel - og til en slik pris! Kan da ikke være noe stort marked for Exie?
Sykkelen er sikkert bra til formålet, men jeg ville ikke valgt den framfor Ripley, selv om jeg kjører noen ritt.
Exie er jo en ren rundbanesykkel, så det er vel fulltreff i segmentet for rittsyklister som stort sett driver med det. De ville ikke brukt en Ripley til det samme.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: simenf]
02/07/2021 07:04
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I tillegg til rundbane vil slike sykler ha et segment som sykler mye på grus i tillegg til sti. Hvor stort dette segmentet er vet jeg ikke.
|
|
|
02/07/2021 07:13
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig i det, Parob, den er sikkert perfekt til rundbane. Bare overrasket over at Ibis går inn i dette smale segmentet og til et prisnivå som ikke så mange har råd til. Men de kan jo dette markedet bedre enn meg
|
|
|
02/07/2021 07:20
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Enig i det, Parob, den er sikkert perfekt til rundbane. Bare overrasket over at Ibis går inn i dette smale segmentet og til et prisnivå som ikke så mange har råd til. Men de kan jo dette markedet bedre enn meg Stiene i Ibis' hjemmeområde er jo også veldig godt egnet til denne typen sykler. Området rundt Santa Cruz og den delen av California mellom Monterey og SF har mange sti-kilometere som er smoothe og raske. Topp egnet til slike kvikke sykler. Selv enduro-rittet i Sea Otter Classic blir jo syklet med XC-rigger. Eksempelvis løypa til det lokale rittet - Old Cabin Classic - https://oldcabinclassic.com/
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
02/07/2021 07:21
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Trodde Ripley var definisjonen av downcountry, jeg.
Du skal være en veldig ambisiøs rittrytter med god lommebok for å velge Exie foran (eller i tillegg til) Ripley.
Veldig interessant video om den nye fabrikken, får et ganske godt innblikk i hvilket puslespill det er å lage ei sykkelramme i 2021. Exie er vel aldri ment å bli noe volum-produkt, men den spiller sikkert godt på patriotiske strenger med "made in USA" over dammen ved at man faktisk har den. Jeg blir ikke helt klok på mange amerikanere og stisykling må jeg tilstå. Ser at mange påståelig sier at Ripley er en XC-sykkel samtidig som de legger ut videoer fra det jeg vil karakterisere som ganske uinspirerende lette stier (av og til med bygde hopp av varierende størrelse) som de mener at man må ha grov enduro-rigg for å takle.
Lars-Erik
|
|
|
02/07/2021 08:29
|
olek
Medlem
|
Medlem
Jeg sykler for det meste på stier i Oslo, i all hovedsak i nordmarka, og på stier i Hallingdal og på Nesbyen, og for min del er denne sykkelen midt i blinken. Jeg har i år kjøpt en Specialized Epic Evo, ikke veldig ulik sykkelen fra Ibis. Etter at den kom i hus har både Hightower og stihardtailen blitt lite brukt, de tas kun frem når jeg sykler stiene rundt Nesbyen sentrum. Jeg hadde personlig vurdert Exie-sykkelen hadde den blitt sluppet et par måneder tidligere.
For sykling i Oslo og sykling på høyfjellet på Nesbyen og i Hallingdal, er det for meg ikke gøy med en sykkel med 140/150mm vandring og 65 graders styrevinkel. Til slikt er det for meg utrolig mye mer gøy med en rask 100-120mm sykkel med brattere styrevinkel, gjerne rundt 67 grader.
|
|
|
[Re: Ugla]
02/07/2021 08:32
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Jeg blir ikke helt klok på mange amerikanere og stisykling må jeg tilstå. Ser at mange påståelig sier at Ripley er en XC-sykkel samtidig som de legger ut videoer fra det jeg vil karakterisere som ganske uinspirerende lette stier (av og til med bygde hopp av varierende størrelse) som de mener at man må ha grov enduro-rigg for å takle.
Er jo en viss grad av over-biking her i landet også. Spesielt på østlandet. Jeg møter titt og stadig folk i de lokale skogene (Drammen-Eiker) på 160mm endurosykler, som etter min mening er mye kjipere enn kvikke 120-140mm stisykler. Mye mulig folk kjøper sykkel etter de få endurorittene de skal være med i (har vært der selv).
|
|
|
[Re: aug11x]
02/07/2021 08:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg blir ikke helt klok på mange amerikanere og stisykling må jeg tilstå. Ser at mange påståelig sier at Ripley er en XC-sykkel samtidig som de legger ut videoer fra det jeg vil karakterisere som ganske uinspirerende lette stier (av og til med bygde hopp av varierende størrelse) som de mener at man må ha grov enduro-rigg for å takle.
Er jo en viss grad av over-biking her i landet også. Spesielt på østlandet. Jeg møter titt og stadig folk i de lokale skogene (Drammen-Eiker) på 160mm endurosykler, som etter min mening er mye kjipere enn kvikke 120-140mm stisykler. Mye mulig folk kjøper sykkel etter de få endurorittene de skal være med i (har vært der selv). Noe av problemet ligger nok i litt uvitenhet. Mange tror de får en mer behagelig tur på typisk lette stier bortover med litt røtter og steiner om de har mer vandring, hvilket selvsagt ikke stemmer, men de får en mer slitsom tur ettersom det er tyngre å drasse på tunge endurosykler. Ser det stadigvekk her oppe også, folk som har handlet seg 150mm sykler for viddesykling på kjerrevei. Om man ikke bruker hele vandringa på en 100/100mm sykkel, hvorfor skal det da blir mer behagelig med en 150mm sykkel? Her kunne nok sikkert sportsbutikkene også gjort en bedre jobb med å kommunisere ut at det ikke funker slik.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
02/07/2021 08:59
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Er jo en viss grad av over-biking her i landet også. Spesielt på østlandet. Jeg møter titt og stadig folk i de lokale skogene (Drammen-Eiker) på 160mm endurosykler, som etter min mening er mye kjipere enn kvikke 120-140mm stisykler. Mye mulig folk kjøper sykkel etter de få endurorittene de skal være med i (har vært der selv). Jeg synes egentlig det er en uting å mene så mye om andres valg av sykkeltype uten at man vet hvilke prioriteringer til grunn. Etter min mening er det ikke vanskelig å finne grunner til å velge enduroslede selvom man mest sykler i Oslomarka. Det er ikke vanskelig å finne grunner til å velge downcountry eller xc sykkel heller. De fleste som ikke er helt nybegynnere innser vel at et hvert sykkelvalg er en form for kompromiss, og at man selv må velge hvilke egenskaper man vil prioritere Nå var ikke denne egentlig ment direkte til deg altså, jeg bare irriterer meg litt over forutinntatthet over andres sykkelvalg (har vært der selv). Det meste er jo så bra nå at både grov sykling med lett rask sykkel og rask sykling med grov sykkel funker fint
|
|
|
02/07/2021 09:48
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes denne sykkelen ser perfekt ut for det de sier den skal være. En XC sykkel for (som meg selv) ikke-sponsede ryttere som vil ha noe som funker. Om den faktisk tåler å bli brukt og er enkel å mekke på gjenstår jo å se, men jeg liker ideen. Ser ut til at den har gjenget kranklager(?), lavt overrør som hindrer styret i å slå i overrøret, moderne XC-geometri og 120mm gaffel som er perfekt til segmentet. Lav krank er kanskje det eneste negative, men mulig det funker pga VPP-opphenget? Litt skeptisk til om det faktisk er plass til 2 flasker i rammen. Ser ganske trangt ut med flaskene de viser med veldig lav drikketut.
I Oslomarka er det mange som er over-biked (spesielt nå som el-syklistene inntar marka), men det er også mange som er under-biked. At man ikke bruker mer enn 100mm av dempingen betyr ikke at man ikke kan ha fordel av en sykkel med kraftigere 120mm gaffel. En sykkel med kraftigere komponenter som tåler å bli brukt på de grove steinete stiene fulle av røtter i Norge uten at det føles som om sykkelen er som spagetti under deg vil heve sykkelgleden, selv om ikke hele vandringen brukes.
Segmentet for denne type sykler tror jeg er ganske stort. Om de lykkes avhenger mer av tilgjengelighet og markedsføring. Om sykkelen ikke finnes hos XXL eller hos LBS så kommer ikke folk flest til å velge denne foran en Scott Spark eller lignende. Sånn sett vil den heller konkurrere om de samme kundene som vurderer nye Santa Cruz Blur (som jeg selv har).
|
|
|
02/07/2021 10:11
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Er jo en viss grad av over-biking her i landet også. Spesielt på østlandet. Jeg møter titt og stadig folk i de lokale skogene (Drammen-Eiker) på 160mm endurosykler, som etter min mening er mye kjipere enn kvikke 120-140mm stisykler. Mye mulig folk kjøper sykkel etter de få endurorittene de skal være med i (har vært der selv).
Jeg faller nok fint inn i kategorien her, med en 160/160 sykkel hvor 98% av syklingen min er på normale stier i Oslo/bærumsmarka. Mulig jeg teknisk sett kunne hatt det artigere med en kvikkere sykkel, men jeg er veldig fornøyd med opplevelsen sånn den er, og føler det er flere ganger sykkelen har reddet meg fra hårete situasjoner der overmot og dårlig teknikk har konspirert sammen. Det pluss å ha fleksen til å kunne kjøre i Drammen og Nesbyen etc med god selvtillit (og lite erfaring) gjør at jeg er veldig fornøyd med min sykkel til mitt bruk, til tross for at det nok for mange er overkill.
|
|
|
[Re: magnusc]
02/07/2021 10:30
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Om den faktisk tåler å bli brukt og er enkel å mekke på gjenstår jo å se, men jeg liker ideen.. Har selv blitt overrasket over min "downcountry" Epic Evo. Tidligere Epics og sykler generelt i det segmentet har jo vært litt pinglete, og krevd en litt varsom (eller svært teknisk god) rytter. Jeg har ikke holdt tilbake noe på min siden jeg fikk den i fjor sommer, utover å ikke kjøre den på vinteren, og har null problemer. Mye deng, PR på rufsete stier både opp og ned, fortsatt snorrette hjul og null slækk. Imponert over både gaffel og demper (nye SID) sammenliknet med tidligere lettvektere. I tillegg er den mye enklere å skru på enn tidligere generasjoner, har inntrykket av at det begynner å bli gjengs på tvers av merkene. Sendte mail til LBS for et par dager siden for å spørre om jeg burde ha service på den snart, men det er jo ingenting som tyder på det utover samvittighet og serviceintervallene til RS...
|
|
|
[Re: Håvard.]
02/07/2021 10:35
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Jeg synes egentlig det er en uting å mene så mye om andres valg av sykkeltype uten at man vet hvilke prioriteringer til grunn. Etter min mening er det ikke vanskelig å finne grunner til å velge enduroslede selvom man mest sykler i Oslomarka. Det er ikke vanskelig å finne grunner til å velge downcountry eller xc sykkel heller. med lett rask sykkel og rask sykling med grov sykkel funker fint
Blir tynt på forumet her om man ikke kan mene noe da ;-) Hvor kokko må sykkelvalget være før man kan mene at det ikke er optimalt? Racer på dh? Dhsykkel på landeveisritt?
|
|
|
02/07/2021 10:36
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Er jo en viss grad av over-biking her i landet også. Spesielt på østlandet. Jeg møter titt og stadig folk i de lokale skogene (Drammen-Eiker) på 160mm endurosykler, som etter min mening er mye kjipere enn kvikke 120-140mm stisykler. Mye mulig folk kjøper sykkel etter de få endurorittene de skal være med i (har vært der selv). Min refleksjon gikk først og fremst på "fordommene" om bruksområder på ulike sykler og opplevd behov. Hva man velger seg til syvende og sist får være opp til den enkelte ut fra en totalvurdering. Personlig har jeg både Ripley og Ripmo og trives godt med det. Bruksområdet er i stor grad overlappende, i det minste når jeg er hjemme i Oslo, samtidig er det slik at min Ripley er mye bedre enn Ripmo på hytta som er inntil Gressvik-marka, mens Ripmo er bedre enn Ripley i rufsete nedoverorientert terreng. Når det er sagt har jeg allikevel brukt Ripmo på hytta og det har fungert fint i relativt flatt terreng, og jeg har til meg å være kjørt fort nedover med Ripley, på enkelte steder til og med raskere enn med Ripmo.
Lars-Erik
|
|
|
02/07/2021 10:47
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om den faktisk tåler å bli brukt og er enkel å mekke på gjenstår jo å se, men jeg liker ideen.
Lav krank er kanskje det eneste negative, men mulig det funker pga VPP-opphenget?
Litt skeptisk til om det faktisk er plass til 2 flasker i rammen. Ser ganske trangt ut med flaskene de viser med veldig lav drikketut.
Segmentet for denne type sykler tror jeg er ganske stort. Om de lykkes avhenger mer av tilgjengelighet og markedsføring. Om sykkelen ikke finnes hos XXL eller hos LBS så kommer ikke folk flest til å velge denne foran en Scott Spark eller lignende. Sånn sett vil den heller konkurrere om de samme kundene som vurderer nye Santa Cruz Blur (som jeg selv har). Kult å se at det allerede er en egen tråd om den nye modellen fra Ibis, vi er spente på mottagelsen og hvor stort markedet kan være for denne sykkelen. Kanskje særlig mtp prisen på syklene med ramme som er laget i USA, som er de eneste som blir tilgjengelige allerede i år. Egentlig skulle ikke denne sykkelen lanseres før 27 juli men Pinkbike hadde visst sett feil på kalenderen og Ibis måtte bare hive seg på med det de hadde klart. Derfor mangler det også fortsatt litt info på Ibis sine hjemmesider på Exie, f.eks studiobilder og spesifikasjoner. Så vi har ikke absolutt all info ennå men vi har ganske mye likevel og det kommer mer info innen kort tid. Den er laget nettopp for å tåle bruk og ikke bare være en ultralett rittsykkel som slites fort om man bruker den på sti eller trener mye. Ibis har lagt ned mye arbeid i å finne den beste fiberlayupen mtp vekt og styrke, samt designet på ramma. Den kommer med gjengede kranklager ja, både vi og Ibis mener det er bedre og mer holdbart enn pressfit. I artikkelen til Pinkbike kan man lese at Ibis mener en slik sykkel skal tåle skikkelig bruk av ryttere med mer normal BMI enn de beste og mest asketiske topprytterne. Altså lager man en sykkel som er en bro mellom XC og sti. Lav krank er vi spente på, Ibis mener den er høy nok til å ikke være bekymret for kontakt med moder jord, samt lav nok til å gi den stabile og gode følelsen nedover og i teknisk terreng. Den er til sammenligning litt høyere enn på Ripley. Det du ser på bildet er 2 stk 0,6L flasker, man kan ha en 0,6l flaske på seterøret og en 0,8l flaske på underrøret, begge vil nok fungere best med sideloader flaskeholder. Denne sykkelen kommer du ikke til å finne hos XXL eller andre store kjeder eller nettbutikker, ikke andre sykler fra Ibis heller for den del, vi satser på et begrenset antall flinke forhandlere. Når det gjelder spørsmål om hvorfor Ibis velger å satse på en slik sykkel nå, til et nisjemarked så er svarene relativt enkle. Ibis har ikke begynt å jobbe med denne modellen i år eller i fjor, dette er et prosjekt som har pågått lenge. Og Ibis mener at denne sykkelen ikke bare dekker behovet i et nisjemarked, men at den altså utvider nisjen og bygger en bro mellom XC og sti. Så får det være opp til hver enkelt hva slags sykkel man ønsker til sin egen bruk, men jeg har klokketro på at dette blir en artig sak på norske stier.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
02/07/2021 11:10
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke fullt med så mye på utvikling innenfor XC, men hvor mange merker/modeller innen for rittsykkel ligger på 67 grader eller slakkere?
|
|
|
[Re: polkaDOT]
02/07/2021 11:31
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke fullt med så mye på utvikling innenfor XC, men hvor mange merker/modeller innen for rittsykkel ligger på 67 grader eller slakkere? Nye Scott spark: 65.8 Nye SC Blur: 68.3 BMC Fourstroke 66.5 Specialized Epic: 69.5 Trek supercaliber: 69 En håndfull jeg fant i farten. Så jeg tror vel svaret er "ikke så mange".
|
|
|
02/07/2021 11:38
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Er kranken så lav? BB height = 339 mm
Blur = 331 mm Blur TR = 340 mm Epic = 324 mm Epic EVO = 336 mm
|
|
|
[Re: knuthaug]
02/07/2021 11:46
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har ikke fullt med så mye på utvikling innenfor XC, men hvor mange merker/modeller innen for rittsykkel ligger på 67 grader eller slakkere? Nye Scott spark: 65.8 Nye SC Blur: 68.3 BMC Fourstroke 66.5 Specialized Epic: 69.5 Trek supercaliber: 69 En håndfull jeg fant i farten. Så jeg tror vel svaret er "ikke så mange". Ikke helt korrekt dette vel: Spark = 65,8 (Kan økes med 1,2) Spark RC = 67,2 (Kan reduseres med 1,2) Blur = 68,3 Blur TR = 67,1 Epic = 67,5 Epic EVO 66,5 (Kan økes med 0,5) Fourstroke = 67,5 Fourstroke LT = 66,5 Supercaliber = 69 Top Fuel = 68 (Kan reduseres med 0,5)
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
02/07/2021 11:53
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Er kranken så lav? BB height = 339 mm
Blur = 331 mm Blur TR = 340 mm Epic = 324 mm Epic EVO = 336 mm Nei, det høres jo helt kurant ut. Leste et sted at den var veldig lav så jeg forventet noe lignende Scott Spark sin krankhøyde.
|
|
|
[Re: Ripen]
02/07/2021 12:37
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
...
Denne sykkelen kommer du ikke til å finne hos XXL eller andre store kjeder eller nettbutikker, ikke andre sykler fra Ibis heller for den del, vi satser på et begrenset antall flinke forhandlere.
...
har dere landet på priser for Exie?
Redigert av Trond Vidar; 02/07/2021 12:46.
|
|
|
02/07/2021 13:01
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes egentlig det er en uting å mene så mye om andres valg av sykkeltype uten at man vet hvilke prioriteringer til grunn. Etter min mening er det ikke vanskelig å finne grunner til å velge enduroslede selvom man mest sykler i Oslomarka. Det er ikke vanskelig å finne grunner til å velge downcountry eller xc sykkel heller. med lett rask sykkel og rask sykling med grov sykkel funker fint
Blir tynt på forumet her om man ikke kan mene noe da ;-) Hvor kokko må sykkelvalget være før man kan mene at det ikke er optimalt? Racer på dh? Dhsykkel på landeveisritt? Hehe godt spørsmål, og du jeg skjønner det godt om du gir f
i hva jeg mener også Men de fleste av oss bruker vel sykkelen vår ut over det området som er det optimale for den sykkelen. Jeg er akkurat ferdig med en runde i Aron på min Ripmo. Det følges helt perfekt. I går tråkka jeg den samme sykkelen på skullerud. Det var også dritmorro, men rent objektivt var jeg overbiked. Det er det som er fint med moderne stisykler, de har et bredt bruksområde Den samme kombinasjonen hadde gått fint med en Ripley (og helt sikkert en Exie) også. For ti år siden lo vi av birkenidiotene som prøvde seg på sti med hardtail og lycra. Nå ler vi av enduronissene med 170 mm vandring i Trulsen. Jeg tenker at de fleste er i stand til å prioritere hvilke egenskaper de synes er viktigst. Hvis man har noe som ligger i grovhet mellom en Rocky mountain slayer og en scott spark så har man noe som kan være morro på de aller fleste stier, og i mellom der handler det mest om hvilke egenskaper man prioriterer. Men dette var ikke ment spesielt til deg ass. Det var bare en generell utblåsning over det å vite best på andres vegne:-)
|
|
|
02/07/2021 13:08
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Når en innstegsmodell med gx og kjip 34 fort passerer 45k, så er det ikke mange som har råa til en sykkel til hver nisje.
Da blir det en onetrickponey løsning for mange, og en 150-160 sykkel gir vel mer allsidighet enn 120-130.
Hilsen en som sykler på 150f-130b, og grugleder seg til siste uke av ferien, når det skal sykles heis.
|
|
|
[Re: Hoaas]
02/07/2021 13:16
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Er jo en viss grad av over-biking her i landet også. Spesielt på østlandet. Jeg møter titt og stadig folk i de lokale skogene (Drammen-Eiker) på 160mm endurosykler, som etter min mening er mye kjipere enn kvikke 120-140mm stisykler. Mye mulig folk kjøper sykkel etter de få endurorittene de skal være med i (har vært der selv). Noe av problemet ligger nok i litt uvitenhet. Mange tror de får en mer behagelig tur på typisk lette stier bortover med litt røtter og steiner om de har mer vandring, hvilket selvsagt ikke stemmer, men de får en mer slitsom tur ettersom det er tyngre å drasse på tunge endurosykler. Ser det stadigvekk her oppe også, folk som har handlet seg 150mm sykler for viddesykling på kjerrevei. Om man ikke bruker hele vandringa på en 100/100mm sykkel, hvorfor skal det da blir mer behagelig med en 150mm sykkel? Her kunne nok sikkert sportsbutikkene også gjort en bedre jobb med å kommunisere ut at det ikke funker slik. Ang viddesykling er jeg enig, men 30 sag på en grov sykkel tar unna ganske mye mer groms enn 100m ritt,selv når man ikke bruker all vandringa.
|
|
|
[Re: Stupfull]
02/07/2021 13:23
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Når en innstegsmodell med gx og kjip 34 fort passerer 45k, så er det ikke mange som har råa til en sykkel til hver nisje.
Da blir det en onetrickponey løsning for mange, og en 150-160 sykkel gir vel mer allsidighet enn 120-130.
Hilsen en som sykler på 150f-130b, og grugleder seg til siste uke av ferien, når det skal sykles heis. Det avhenger jo helt av hva slags sykling du bedriver. Jeg ville aldri finne på å anbefale en sykkel med 150-160 mm vandring til en som sykler mest oslosti og grusveier i marka. Om man er under-biked et par ganger i året når man skal sykle heis er jo ikke krise, men å surre rundt på grusveiene i marka med 160-160mm utgår.
|
|
|
[Re: Stupfull]
02/07/2021 13:24
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Jeg tenker at de fleste er i stand til å prioritere hvilke egenskaper de synes er viktigst. Hvis man har noe som ligger i grovhet mellom en Rocky mountain slayer og en scott spark så har man noe som kan være morro på de aller fleste stier, og i mellom der handler det mest om hvilke egenskaper man prioriterer.
Enig. Var for såvidt ikke ment som kritikk til de som kjører grov sykkel, det var vel heller en observasjon jeg har gjort av de som sykler i mitt område:-)
Det er sant. Skal man ha 1 sykkel og man sykler både vanlig sti og en del heisbasert, så gir en grovere sykkel mer allsidighet. Jeg er så prinsippfast at jeg bare skal ha 1 stisykkel, og da har jeg tenkt at en mindre grov sykkel er morsomere 90% av tiden, så får jeg bare bite tenna sammen de gangene jeg kjører heisbasert (som det blir mindre og mindre av, så det er sikkert derfor jeg har gått ned på grovhet også).
|
|
|
02/07/2021 13:36
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...
Denne sykkelen kommer du ikke til å finne hos XXL eller andre store kjeder eller nettbutikker, ikke andre sykler fra Ibis heller for den del, vi satser på et begrenset antall flinke forhandlere.
...
har dere landet på priser for Exie? Ikke ennå, dette er noe vi må tygge ferdig, vi hadde jo egentlig god tid. De er nok ikke langt unna.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
02/07/2021 13:42
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Hilsen en som sykler på 150f-130b, og grugleder seg til siste uke av ferien, når det skal sykles heis. Det avhenger jo helt av hva slags sykling du bedriver. Jeg ville aldri finne på å anbefale en sykkel med 150-160 mm vandring til en som sykler mest oslosti og grusveier i marka. Om man er under-biked et par ganger i året når man skal sykle heis er jo ikke krise, men å surre rundt på grusveiene i marka med 160-160mm utgår. Grusveier i marka la jeg ikke så mye vekt på, det blir litt det samme som at mitt tips, som ofte er 150 mm skal funke dritbra i fort William. Det blir liksom ytter punktene man må se bort ifra
Redigert av Stupfull; 02/07/2021 13:42.
|
|
|
02/07/2021 15:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Selv har jeg det med å komme tilbake til litt grovere etter å ha kjøpt meg en mindre grov sykkel fordi "det er det som passer stiene jeg kjører". Jeg liker rett og slett å være litt overbiked. Min nåværende med 160f/140b er ganske fin til det meste, faktisk. Men en Transition Spur er også utrolig interessant tankeeksperiment som sykkel nr 2. men siden den er i karbon, så er det aldri noe særlig kult å blåse ut alle penger på en sykkel nr 2.
|
|
|
04/07/2021 11:18
|
olechr
More than words
|
More than words
Blir spennende å se hvor mange det kommer til å gå av denne. Ripley er jo allerede en topp sykkel som dekker bruken til mange av de som ikke nødvendigvis sykler så mye XC ritt. Til tekniske ritt som TSR, Ultrabirken vil jo Ripley fungere veldig bra/bedre for de fleste.
De fleste merkene som går mer seriøst mot XC går jo mot enklere oppheng. Selv Santa Cruz gikk jo over så fort de skulle litt seriøst inn på XCO arenaen. For de som vil ha mer avanserte oppheng på XC så vil jo BMC være en konkurrent mot Exie, også når det kommer til pris. BMC er jo en av de peneste syklene på markedet (i mine øyne) og funker beviselig veldig bra til XCO. Så tror det kan bli litt seigt.
Uansett gøy at IBIS også kaster seg inn i kampen med XCO sykkel. Er bra at det er flere merker som ser litt annerledes på XCO blir med i kampen. Da kan man velge det man tror er best selv :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|