Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 47 av 71 1 2 45 46 47 48 49 70 71

Proffsesongen 2021

Re: Proffsesongen 2021 [Re: EmilZipp] #2671481 05/07/2021 16:23
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EmilZipp
Det livet ditt skulle jeg gjerne prøvd Odd Erik.

Og misforstå meg rett, jeg koser meg virkelig med Pogacar for en offensiv og uredd fyr. Men for spenningens skyld hadde det vært artig om han lå 5 minutter bak. Det virker som lagkompisene digger han og er villige til å gå i døden for sin kaptein !

Jeg ser på Strava at sykkellivet til Odd-Erik er ganske fett, men ser også på sykkelfjas at du heller ikke har noen grunn til å klage på sykkellivet ditt.
Det er noe helt annet enn sommerzwiftinga mi.

Jeg synes forøvrig ikke Pogacar er noe mer overlegen enn Andy Schleck og Contador var da de slo gjennom i tdf for drøssevis med år siden.
Pogacar er mer komplett, men det er det som kreves i dagens tdf-løyper.
Riktignok hadde det vært kult å sett Bernal i giro-form i årets tour. Bernal med Ganna var konge i giroen

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Proffsesongen 2021 [Re: stosu] #2671498 05/07/2021 18:00
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: stosu

Jeg synes forøvrig ikke Pogacar er noe mer overlegen enn Andy Schleck og Contador var da de slo gjennom i tdf for drøssevis med år siden.
Pogacar er mer komplett, men det er det som kreves i dagens tdf-løyper.
Riktignok hadde det vært kult å sett Bernal i giro-form i årets tour. Bernal med Ganna var konge i giroen

Men nå samenligner du også med folk som nesten helt sikkert var dopa ;-)

Vi har vel ikke sett mange om noen som har vært bedre en Pogacar på kort tid. I sitt første år skulle han lære i Vuelta og ble 3. Vant sitt første år i touren og pisser på alle der nå. Velter han ikke nå så har han en 3.plass i Vuelta og 2 seiere i Touren de første 3 årene som proff.

Det året Bernal vant touren hadde han litt flaks med at ene etappen ble kansellert på toppen. Hadde den ikke blitt det måtte han jaget nedover dalen alene. Så han hadde litt flaks også med den etappen.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Proffsesongen 2021 [Re: olechr] #2671512 05/07/2021 18:47
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig. Bernal kan gjerne sammenlignes med Schleck og Contador, Pogacar er en helt annen type romvesen.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671520 05/07/2021 19:40
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: skubisan
Jeg er enig i at det er påfallende at det sykles så fort som det gjør i dag. Men å konkludere med at der er på grunn av doping blir for enkelt ja. Sporza studioet diskuterte intervjuet med Thomas De Gendt i går og Belgias landslagssjef Sven Vanthourenhout sier at når han er på samling med juniorene i dag så tråkker de watt-verdier som var utenkelige for ti år siden. Det er ikke dermed sagt at alle juniorene i Belgia doper seg. Det handler nok mye om bedre trening fra ung alder og at sykling trekker til seg talenter som tidligere gikk til andre idretter eller spilte pokemon.

https://sporza.be/nl/2021/07/05/-de-wattages-die-nu-getrapt-worden-waren-tien-jaar-geleden-ondenkbaar~1625464636888/

Virker generelt som ungdom og junior trener riktigere enn tidligere ja og at flere forstår hvor dedikert man må være for å nå toppen. Har jo håpet om at mange av de norske talentene vil slå ut i full blomst omtrent slik man har sett danskene har presentert seg de siste par årene.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671546 06/07/2021 05:56
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tadejs kommentarer i går minnet litt om Lance:

- Jeg blir testet. Nothing found.

Det hadde vært mulig å kommer mer overbevisende uttalelser, mener jeg.

https://www.velonews.com/events/tou...roof-of-his-tour-de-france-performance/?

Re: Proffsesongen 2021 [Re: runermm] #2671554 06/07/2021 06:42
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: runermm
Tadejs kommentarer i går minnet litt om Lance:

- Jeg blir testet. Nothing found.

Det hadde vært mulig å kommer mer overbevisende uttalelser, mener jeg.

https://www.velonews.com/events/tou...roof-of-his-tour-de-france-performance/?

Sant nok, men vi snakker vel om en 22-åring som ikke nødvendigvis har hatt mye medie-trening (vs den vanlige treningen).

Er forøvig i "håper for sporten sin del at det bare er mer fokus på trening, diett, mer data til å spisse trening osv som gjør dette og ikke doping" campen.

Vi har vel også sett at ting som var lovlig havner på WADA listen, vi får se.

// Too many roads, too little time
Re: Proffsesongen 2021 [Re: skubisan] #2671563 06/07/2021 07:22
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg er enig i at det er påfallende at det sykles så fort som det gjør i dag. Men å konkludere med at der er på grunn av doping blir for enkelt ja. Sporza studioet diskuterte intervjuet med Thomas De Gendt i går og Belgias landslagssjef Sven Vanthourenhout sier at når han er på samling med juniorene i dag så tråkker de watt-verdier som var utenkelige for ti år siden. Det er ikke dermed sagt at alle juniorene i Belgia doper seg. Det handler nok mye om bedre trening fra ung alder og at sykling trekker til seg talenter som tidligere gikk til andre idretter eller spilte pokemon.

Jeg håper og tror det er slike ting som ligger bak de vanvittige prestasjonene til Pog (og andre). Det hender jo at det dukker opp unikum, og hvis de med best forutsetninger for å bli skikkelig gode også er dyrket fram fra ung alder tror jeg vi vil se slike oppvisninger som vi nå gjør.

Snitthastigheten i Tour de France har økt jevnt og trutt, fra 35 km/t i 1980 til over 40 km/t nå. I 2017 var snittfarten på 40,9 km/t. I 2000, da Lance & Co. herjet, var snittet 39,5. Til tross for at halve feltet (?) var dopet den gang, sykles det altså fortere nå.

Vi ser det samme i andre idretter også. Karsten Warholm slettet en 29 år gammel verdensrekord. Var han dopet? Jeg vet ikke, men håper og tror det er alt han har gjort riktig med trening og restitusjon, god teknikk osv., som gjør at han klarte det. Mbappé er en av tidenes raskeste fotballspillere (målt til 36 km/t på et "løp"). Er han også dopet, eller er det enda et unikum som er dyrket fram og slår ut i full blomst under de riktige omstendighetene?

Uten sammenligning for øvrig, men som trener for en gjeng terrengsyklister på 12-14 år ser jeg det er noen som har et eller annet ved seg. En snert, og et trøkk som er helt hinsides med tanke på at de er så unge, og veier så lite. De har klare ambisjoner, bruker hele dagen på å leke seg på sykkelen, og ender da opp med å ha utrolig god balanse, teknikk og kapasitet. Sier ikke at dette blir verdensmestere, men at det finnes noen som helt åpenbart har noe ved seg som vil ta dem langt (om de orker å holde ut så lenge...).

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671565 06/07/2021 07:25
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ikke lett å bli overbevist med slike utenomjordiske anstrengelser.

Hovedtreneren i UAE, Iñigo San Millán, virker for øvrig å ha et godt rykte og en forskningsbasert og vitenskapelig tilnærming:

https://www.trainingpeaks.com/coach...e-france-champion-with-inigo-san-millan/

https://www.velonews.com/events/tou...it-in-may-i-told-him-to-have-a-week-off/

Vi får tro at han er hel ved ICON_SMILE

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671582 06/07/2021 08:27
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er i seg selv interessant at våre dagers beste klatrere er like raske oppover som de beste var midt på nittitallet, da man kunne injisere fra 5 W/kg til 6 W/kg i løpet av noen juniuker uten å bli tatt.
Fuglene må vite hvordan biopassene har blitt vedlikeholdt det siste året. Dersom testfrekvensen har vært som Johaugs var får vi legge rettferdigheten til side og nøye oss med underholdningen. Det har vi gjort før. Er det ikke ti år siden Rasmussen og Contador banket løs på hverandre?

Oh well. Jeg gjetter på én til for Cav i dag.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Proffsesongen 2021 [Re: Øyvind V] #2671585 06/07/2021 08:49
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Øyvind V

Snitthastigheten i Tour de France har økt jevnt og trutt, fra 35 km/t i 1980 til over 40 km/t nå. I 2017 var snittfarten på 40,9 km/t. I 2000, da Lance & Co. herjet, var snittet 39,5. Til tross for at halve feltet (?) var dopet den gang, sykles det altså fortere nå.

Hvis man sammenligner utstyret da og nå, så er det lett å forklare hvorfor det går noe fortere i snitt nå. Syklene har blitt bedre, dekkene har blitt mye bedre, klær har blitt bedre og annet tilknyttet utstyr har blitt bedre. Bevisstheten rundt luftmotstand har blitt bedre. Rullemotstand og luftmotstanden som dagens ryttere må overvinne med sitt utstyr er lavere.

I klatringene er girutvekslingene blitt mye bedre som gjør at man trenger mindre tung muskelmasse for å tråkke tunge gir opp bakkene. Sammen med lavere rullemotstand og like lav vekt på sykkel så gjør det at man bør være noe raskere opp bakkene.

Det finnes altså noen naturlige forklaringer på fremskrittene vi ser, men jeg har ikke sluttet å være fri for skepsis allikevel.

Ut på tur!

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Supermann] #2671592 06/07/2021 09:10
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Supermann
Sitat: Øyvind V

Hvis man sammenligner utstyret da og nå, så er det lett å forklare hvorfor det går noe fortere i snitt nå. Syklene har blitt bedre, dekkene har blitt mye bedre, klær har blitt bedre og annet tilknyttet utstyr har blitt bedre. Bevisstheten rundt luftmotstand har blitt bedre. Rullemotstand og luftmotstanden som dagens ryttere må overvinne med sitt utstyr er lavere.

I klatringene er girutvekslingene blitt mye bedre som gjør at man trenger mindre tung muskelmasse for å tråkke tunge gir opp bakkene. Sammen med lavere rullemotstand og like lav vekt på sykkel så gjør det at man bør være noe raskere opp bakkene.

Det finnes altså noen naturlige forklaringer på fremskrittene vi ser, men jeg har ikke sluttet å være fri for skepsis allikevel.

En annen viktig faktor er kunnskapen om høydetrening. Der har det skjedd store framskritt de siste årene og så og si alle rytterne i TdF har vært på minst en høydesamling i oppkjøringen til touren. Og mange har også høydetelt hjemme. Det burde vel funke omtrent like bra som mikrodoser med EPO. Kanskje bedre.

Jeg også også skeptisk men stoler mere på rytterne enn på doping-Twitter.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671605 06/07/2021 10:16
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det er også flere lag som er villige til å sette høy fart mot slutten. Der det tidligere var 2-3 lag som satt farten de siste 30km er det nå 5-6 lag. Kanskje flere. Dette øker også snittfarten. I tillegg er feltet mer kontrollerende. På etapper bruddene tidligere fikk lov til å gå inn, er det nå nesten alltid ett eller to lag som har lyst til å holde avstanden nede i ca 2 minutter.

Det virker også som om lagene i større grad spesialiserer ryttere i treningsarbeidet.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671628 06/07/2021 12:19
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bredden har blitt større ja.
TdF nå minner mye om da Fignon vant sine to. Ny stjerne i det som ble hans livs form mot etablerte skadde. Eller 1999...

[Linket bilde fra procyclinguk.com]

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671665 06/07/2021 16:11
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Litt silly season rykter: Soudal avslutter sponsoratet med Lotto etter 2022 og blir hovedsponsor for Lefevere-Quickstep fra 2023. Og Peter Sagan går til TotalEnergies neste år og tar med seg Specialized og hele entouraget.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671667 06/07/2021 16:22
stosu Offline
Besatt
Besatt
Utrolig kult hvordan Kurt ikke hadde noe sympati med feltets klaging på farlig løype de første 3 dagene. Både Panzerwagen, Roglic, Ewen og G fikk passet påskrevet.
Kult og offensivt sagt av Kurt

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671673 06/07/2021 17:54
Panda Offline
Besatt
Besatt
Han er jo et old school mannfolk

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671701 07/07/2021 05:32
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Om man ser bort fra rytterne som enten er pingler eller old school hardhauser vil jeg tro de fleste lag, sponsorer og ikke minst vi som ser på ønsker at våre helter har større sannsynlighet for å stå på startstreken selv om mange liker litt dramatikk.

Å være markedsdirektør i Jumbo eller Visma etter å ha hauset opp TdF i månedsvis må være en ørlite stusseligere jobb akkurat nå. Klart man som sponsor vil ha resultater og forutsigbarhet.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Proffsesongen 2021 [Re: skubisan] #2671707 07/07/2021 06:43
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Litt silly season rykter: Soudal avslutter sponsoratet med Lotto etter 2022 og blir hovedsponsor for Lefevere-Quickstep fra 2023. Og Peter Sagan går til TotalEnergies neste år og tar med seg Specialized og hele entouraget.

Smart av Soudal, planen til Total virker noe mer diffus.
Og hva tenker Bora-HansGrohe nå?

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671713 07/07/2021 07:30
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Ahh stor dag med 2 x Mont Ventoux mest sannsynlig på tørre veier (yr sier det kan komme noen drypp kl 12-13).

Røkla var sjanseløse mot Pogacar i helgen men er det et ørlite håp om at det i så lange bakker er mulig å utfordre han (eller i hvertfall holde følge). Jeg tror det blir vanskelig men for spenningens skyld håper jeg Carapaz, Vingegaard og Uran har strålende bein. Porte og Superman i brudd hadde vært artig ! Jeg er spent på om Ineos kaster folk i brudd og går for etappeseier eller om de er all in for podium til Carapaz.

Tre fine artikler på landevei, vinnere på Mont Ventoux, slagsmål og kollaps på Mont Ventoux og vår reise til månen ! !

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671728 07/07/2021 08:30
stosu Offline
Besatt
Besatt
Den store drømmen min for dagen er at Froome går i et tidlig brudd for å hjelpe Woods første gang opp Ventoux. Det er vel nesten 8 mil fra start til foten av Ventoux, så de største klatregutta som Poels, Quintana og Woods må vente litt før de går

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671738 07/07/2021 09:14
Valentino Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ventoux har jeg kun syklet opp fra Sault og ned til Malaucene. Og så ha jeg kjørt bil opp fra Malaucene og ned til Bedoin. Chalet Reynard føles litt som en grensepost: Videre på egen risiko, gutt!

[Linket bilde]

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671749 07/07/2021 10:23
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Håper jeg får dratt fra jobb i 14 tiden. Gleder meg til dagens etappe.
Min Ventoux historie er følgende.

Kom til Bedoin, dvs en liten koselig campingplass 7-8 km unna 3-4 dager før rittet i 2016. Med campingvogn. Jeg, Heidi og kompis Frode som bodde i telt ved siden av. Første dagen syklet vi en nydelig runde noen småveier på sørsiden av Ventoux til Sault, nydelige lilla åkere over alt. Så (tror jeg) sykla vi motsatt vei av dagens ritt fra Sault til Gordes hvor vi alle 3 den dag i dag men vi har spist vår beste restaurant pizza.
Dag 2 var vår Ventoux dag og planen min var å narre med Frode på å sykle alle 3 klatringene opp Ventoux på samme økt. Masse folk som syklet opp fra Bedoin (dette var dagen før rittet) så var nærmest en slags grandfondo følelse og kjørte også tilsvarende "ritt tempo" så konkurranseinstinktet var der, en del andre nordmenn som også sykla opp. Mye vind men overkommelig, ned til Malaucene, en lunsj og så opp igjen, egentlig en vel så fin klatring og bedre utsikt, men ikke like episk hard kanskje. Men nå blåste det helt vilt på toppen og det var direkte livsfarlig ned igjen med de kastene. Tok en lunsj på Reynard hvor folk både hadde blåst ned på veien og kalde. Frode var ikke gira på på ned til Sault og opp igjen, så jeg ga da også opp. Både vinden og tiden jobbet i mot. Irriterer meg fortsatt den dag i dag at jeg ikke fikk sykla alle 3 når jeg først var der, betyr jo jeg må ned igen.
Dag 3 var rittdag, mål ble flyttet ned Reynard pga nevnte vind, vi sto i skogen hvor det varmt og ikke blåste, ca 4 km nedenfor tipper jeg. Først kom De Gendt, så resten. Froomy og Porte kræsjet med motorsykkel lenger opp, alt var fred og fordragelighet i skogen.

Nå må jeg jobbe igjen (skrev dette mens jeg spiste lunsj he he) så jeg kommer meg hjem.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671774 07/07/2021 12:07
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ryker Cavendish i dag? Jeg tror grunnen til at det ble Jasper Philipsen og ikke Tim Merlier som fikk spurte for Alpecin-Fenix i Chateauroux var at Philipsen plutselig lå veldig bra an i poengkonkurransen etter etappe fire. Og de tenkte nok at det er tvilsomt om Cav kommer til Paris.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671795 07/07/2021 14:31
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Satan, se på Wout van Aert i bakken :-)

Her er de raskeste tidene opp Mont Ventoux, den tiden til Froome er rå.
https://www.stickybottle.com/blogs/...-ever-up-mont-ventoux-full-climb-15-9km/

Dagens kommentar fra Theis, hviler det en forbannelse over den som har kapteinsbindet i FDJ ?

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671797 07/07/2021 14:48
stosu Offline
Besatt
Besatt
Cav klarer tidsgrensen. Wout vinner. Woods tar klatretrøya

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671800 07/07/2021 15:14
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Satan #2, Jonas Vingegaard knekker gutta, helt sykt. Danmark slår vel England i ballspill i kveld også...

Redigert av EmilZipp; 07/07/2021 15:14.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: EmilZipp] #2671804 07/07/2021 15:57
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EmilZipp
Satan, se på Wout van Aert i bakken :-)

Her er de raskeste tidene opp Mont Ventoux, den tiden til Froome er rå.
https://www.stickybottle.com/blogs/...-ever-up-mont-ventoux-full-climb-15-9km/

Dagens kommentar fra Theis, hviler det en forbannelse over den som har kapteinsbindet i FDJ ?

1994, det var før hematokrittgrensen det:)

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671806 07/07/2021 16:24
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Cav klarte tidsgrensen med god margin, Søren Kragh klarte den med tre-fire sekunder. Måtte spurte.

Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671808 07/07/2021 16:34
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
For en etappe i dag også.

WVA vinner en av de tøffeste fjelletappene dagen etter han blir nummer to i en flat massespurt. Noe sånt har vi vel ikke sett i nyere tid? Utrolig kult at han fikk etappeseieren sin.

Og Pocacar viser overraskende svakhet. Hvis dette ikke var et resultat av næringstomhet eller en tilfeldigvis litt dårlig dag, men snarere er et tegn på at formkurven har snudd litt, kan det jo kanskje bli spennende i den tredje uken likevel? Tror Poga skal være glad at Roglic og Thomas er helt eller delvis ute av løpet om dette fortsetter.

Og Vingegaard? Visste han var sterk, men så ikke denne komme.

Redigert av Elmersen; 07/07/2021 16:34.
Re: Proffsesongen 2021 [Re: Valentino] #2671811 07/07/2021 16:43
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Formen kom litt seint men godt for Wout. Enorm prestasjon i dag. Han blir vanskelig å slå i OL. Pogacar viste at han også er menneske, Vingegaard er tourens overraskelse. Jeg var ikke overrasket at Pogi vant tempoen, selv om jeg hadde Bissegger, Küng og Van Aert som hakket større favoritter. Men at Vingegaard ble nr. fire på tempoen og så dropper Pogi på Ventoux i dag, det er enormt overraskende synes jeg. Trodde kanskje han kunne smyge seg med i topp ti hvis den taktiske situasjonen tillot det. Men trodde ikke han hadde det toppnivået inne.

Side 47 av 71 1 2 45 46 47 48 49 70 71

Moderator  support, Valentino