Arbeidsgiveren min har plutselig pålagt meg lønnsnedgang fordi de mener jeg har underprestert på jobben. Er det lov?
Ved årets lønnsjustering i mai gikk jeg først opp i lønn (+8%)basert på siste års gode resultater og prestasjoner, men nå fikk jeg info at det bare blir 3,5% siden et prosjekt jeg jobber på mente jeg ikke leverte bra nok, noe som nok er sant grunnet stort arbeidspress.
En ting er at det er skikkelig dårlig gjort av jobben å ikke holde avtalen, en annen ting er om dette er i orden lovmessig.
Hva gjør man videre? Har ikke så veldig lyst til å legge meg ut med jobben, men samtidig føler jeg meg urettferdig behandlet pluss at det er snakk om 30.000 kr om året.
Har du det sort på hvitt at du skal ha 8% så har du jo en god sak. Men som du sier så blir du jo å legge deg ut med arbeidsgiver, og det er vel sjelden en oppskrift for suksess og opprykk i næringslivet. Samtidig mener jeg at hvis du tar det opp på en fornuftig måte og du kan få forklart ditt syn på saken så kanskje dere kan møtes et sted på midten og så er begge greit fornøyd? Da kan du berge litt lønn samtidig som arbeidsgiver unngår å få deg i vranghalsen.
Merkelig oppførsel fra arbeidsgiver. Er en misfornøyd med en medarbeiders prestasjoner tar en dette opp i en medarbeidersamtale, og drøfter saken på en skikkelig måte. Dette er feigt av arbeidsgiver, og definitivt en grunn til å finne en annen arbeidsgiver. Er forbanna på dine vegne.
Takk for råd. Har begynt å titte på finn.no etter annet. Har det i øvrig sort på hvitt, underskrevet av nærmeste leder. Et relativ stort internasjonalt selskap dette med 15.000 ansatte over det meste i verden. Utrolig trist oppførsel og helt ulikt hva jeg selv syntes er moralsk innafor.
Så... først belønner de deg for fjorårets gode innsats. Deretter gir de deg såpass mye arbeidspress at du ikke klarer å levere og de kan redusere lønnshoppet ditt... Det høres jo ikke rimelig ut?
Så... først belønner de deg for fjorårets gode innsats. Deretter gir de deg såpass mye arbeidspress at du ikke klarer å levere og de kan redusere lønnshoppet ditt... Det høres jo ikke rimelig ut?
hvis du har fått 8% så skal du ha det, uansett om du har fått tilbudet skriftlig eller muntlig, under forutsetning av at arbeidsgiver har moralsk ryggrad. for meg så er slik uredelighet oppsigelsesgrunn, men du må jo selv vurdere om det er verdt å slutte for
har opplevd betydelig, og da mener jeg betydelig, større avtalsesvik enn det som nevnes her. det gjaldt alle ansatte i firmaet og jeg var vel den eneste som tok hatten min og gikk
Skal definitiv ta hatten min også. Må finne noe annet først. Har jo heldigvis ikke noe stress med det. Lurer veldig på om dette er lov ift. arbeidsmiljøloven. Noen som vet? Vanskelig å google noe klart svar.
Skal definitiv ta hatten min også. Må finne noe annet først. Har jo heldigvis ikke noe stress med det. Lurer veldig på om dette er lov ift. arbeidsmiljøloven. Noen som vet? Vanskelig å google noe klart svar.
Er ikke sikkert det står noe i aml, men det finnes vel egne lover som omhandler lønn
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Nei. Tror vel ikke det hadde hjulpet så mye heller. Kunne sikkert ha kjørt sak mot de, men er definitiv på vei vekk derifra, så beløp mistet ville blitt lite om jeg starter i ny jobb om 6 mdr. Prinsipielt burde man nok kjøre sak, sitter litt med følelse av at dette skal de f@$# meg ikke slippe godt fra.
Ta møte med leder og HR/tillitsvalgt og få de referatført. Selv om du ønsker slutte senere. Så lenge du tar det opp på en ryddig måte, så bør det gjøres. Som noen andre sa, legg frem din side. Og så kan du spørre om på nytt da om de synes det er rimelig. Ikke minst at du lurer på lovligheten i dette. Så ser du hva som kommer ut av det...
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Virker som du ganske raskt var klar for å bytte jobb! Det får meg til å tenke litt ihvertfall...
Har det vært andre konflikter eller forhold tidligere? Kan dette være et brekkjern fra ledelsen for å sette igang at du ser deg rundt etter noe annet?
Uansett så er jeg egentlig for at ting skal gjøres skikkelig, så selv om du tenker å bytte beite er det riktig å gå i dialog. Hbakken skriver godt rundt dette!
Husk bare at det skjelden er lurt å drite i kantina på vei ut, og at covid har gjort litt med arbeidsmarkedet.
Takk for gode innspill. Nå er det uansett ferie her de neste fem ukene så får vi se hva som skjer etter det. Kan jo være lurt å gå dialog som hbakken sir.
Dette er langt fra så uvanlig som man kanskje ville tro, selv om varianten med å først gi et påslag som deretter trekkes tilbake var frisk!
Jeg satt som fagforeningsmann i en del år og har nok av historier (og egne erfaringer) med slikt.
F.eks er "prestasjonsbasert" lønn en skummel tveegget sak. Alt er vel og bra når businessen går godt.
Men hva om du havner på et prosjekt som er "dømt" til å gå dårlig? Vanskelig kunde? Komplisert team/kollegaer? Gått inn med for lavt anbud, vunnet, og blitt tvunget til å "levere" samtidig som bedriften taper penger på hver time du legger ned? (Den siste varianten har jeg grell erfaring med selv..)
Kombiner gjerne dette med at noen "fremadstormende" som ikke leverer debiterbar tid, får mye frihetsgrader til faglig utvikling med dertil økt lønn fordi de skaper jo bra PR og slike kan jo få dra på konferanser osv osv... Da har du et giftig arbeidsklima der det spekuleres i at de som leverer timeverk blir værende og bidrar på bunnlinja. Som Rune sier, stem med beina...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Uansett årsak så er nok dette et relativt tydelig signal om at du ikke lenger er ønsket som ansatt. Hvis du ikke har vært i konflikt e.l den siste tiden så kan det hende at du rett og slett har havnet i feil post i et strategiregneark. Det kan være at selskapet kjører en up or out-strategi, for eksempel. Jeg hadde uansett ikke tenkt meg om to ganger i ditt tilfelle og funnet meg ny jobb umiddelbart.
Det jeg alltid har hørt (og som jeg og får opp ved googling) er at du kan ikke sette ned lønnen uten å si opp vedkommende. Men når den lovede 8% økningen ikke er iverksatt så detter jeg av om hva som er lov eller ikke, sånn rent juridisk. Virker uansett ekstremt uprofesjonelt... Du kunne jo sendt et sånt skjermbilde som vist under til den ansvarlige og fortelle at du ikke er fornøyd med måten dette er håndtert på, og be dem revurdere nedjusteringen. Jeg tror de i det lange løp vil sette pris på den tilbakemeldingen. Hvis du vurderer å skifte jobb så gjør det jo ikke så mye om du sier fra - takhøyden bør være såpass. https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/endringsoppsigelse/
Uansett årsak så er nok dette et relativt tydelig signal om at du ikke lenger er ønsket som ansatt.
Tenker det samme. Er vel et forsøk fra arbeidsgiver til å få Panda til å si opp frivillig.
@Panda, hadde jeg vært deg så hadde jeg funnet meg et annet sted å jobbe. Hvor mye bråk du ønsker å lage er opp til deg, men du må vurdere hvor mange broer du vil brenne. Er du på vei ut snart så er det kanskje best å bare la det være?
Viktig å huske at det også er mye tilfeldigheter i større organisasjoner. Dette kan være utslag av umoden mellomleder som har fått kjeft for et eller annet og skal «rette opp».
Haugevis av folk som jobber oppover og ikke nedover, da kan slike ting fort oppstå uten at «offeret» egentlig verken har gjort galt eller egentlig trenger noe signal.
Jøss. Høres nesten ut som Anders A-R jobber samme sted som meg. Mye av det du skriver stemmer.
Får håpe gresset er litt grønnere på nytt sted.
Vel, nå jobber jeg i staten for øyeblikket, og historiene over var utdrag fra privat sektor. Dog, staten er jo rendyrket NPM på sitt aller verste til tider, og jeg har sett mange av de samme tingene i min nåværende jobb. Særlig dette med hvordan noen _alltid_ ser ut til å skaffe seg fordeler, mens andre blir værende. "Spissere albuer" var det en sjef som anbefalte meg en gang i tiden...selv om det er en usympatisk væremåte i langt på vei de fleste tilfellene, så er det nok noe i det.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Selv om vi har et lovverk som regulerer det meste i Norge er det vanvittig stor forskjell i praksis i ulike bransjer og enkeltselskaper.
Å gi generelle råd om hva Panda bør gjøre inkludert å slutte synes jeg er forhastet. Kanskje det er et spennende sted med store muligheter for alt jeg vet. Utenlandske selskaper har en større tendens til å kutte lønn, prøve seg overfor ansatte og om de gir etter er alt ok.
Om jeg var fornøyd med jobben, miljøet og selskapet med unntak av denne henvendelsen ville jeg forsøkt å finne ut om andre du er fortrolige med har fått lignende beskjed. Så ville jeg tatt initiativ til en samtale med nærmeste leder selv om du ikke har indikasjoner på at andre har fått samme beskjed. Jeg tror jeg ville bedt om konkret tilbakemelding på hvorfor de ikke opprettholder avtalen om lønnsopprykk og hva han eller hun ikke er fornøyd med. Om det ikke fører frem ville jeg fortalt lederen at jeg ville vurdert å snakke med HR eller tillitsvalgte. Det å spille med åpne kort kan være en god idé.
Men jeg som andre kjenner ikke forholdene hos deg og du bør avveie mht hvor god relasjon du har til nærmeste leder, hvor bra du har det på jobben og hvilke muligheter du har et annet sted. For å sette det på spissen, er du 59 år og over toppen, hold kjeft, bit tenne sammen og klamre deg fast til du får pensjon. Er du ung med masse spennende arbeidsgiver som vil ha deg, kjør på. I min bransje (Finans) er det lett å finne sånne som meg som leder kundesiden mens vi har store problemer med å få tak i folk med kombinasjonen forretningsforståelse og ITutvikling.
Og ikke la deg rive med av folk du ikke kjenner på nettet, bruk sommeren, kos deg med sykling eller annet, les stillingsannonser og ha en plan til høstjakta.
Lykke til !!!’
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro