I dag sykler jeg på 32 mm uten knaster, og det fungerer bra ved fine forhold. Men det begrenser eventyrlysten litt, så derfor vurdere jeg noen feitere.
For noen år siden var 'alle' grussykler utstyrt med 27,5'' hjul med sånn ca 45-50mm dekk. Har 27,5'' dødd ut? Hvilke erfaringer har dere med dette for typisk Nordmarkagrus (som også finnes andre steder...) under alle slags føreforhold (grovt/fint/grisete/etc...)? Er det like greit å ha 700c med 38-40mm dekk, så lenge jeg ikke skal ut på sti?
Redigert av Furu; 25/06/202108:28.
Stig
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: Furu]
#267001025/06/202109:22
Har eksperimentert litt med både 650b og 700c denne våren. 650b med gode dekk ruller bra både på grus og asfalt, men jeg opplevde oppsettet som mindre kvikt i forhold til 700c med tilsvarende dekkdimensjoner. I dag bruker jeg 700x48c, som gir de samme fordelene som et oppsett med 650x47b, om enn med noe høyere vekt. I tillegg opplever jeg hjulene som raskere og enda bedre til forsere ujevnheter og hindringer. Det er vel en grunn til at terrengsykkelverden endte opp på 29" og ikke 27.5".
Det skal sies at jeg hadde gått for dekk i størrelseorden 38 - 42 mm om dekkene jeg hadde ville ha (Rene Herse) hadde vært tilgjengelig i den størrelsen, for selv om det er veldig gøy med 48 mm, tenker jeg at sweet-spotet for grusdekk er rundt 40 mm. Da er du godt skodd for alle anledninger.
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: Furu]
#267002325/06/202110:27
Jeg har klaring til 700x45 og 650x2.1 i ramma mi. Jeg sykler vanligvis 700, men kjøpte meg nylig et sett Hunt Adventure Sport 650 hjul.
Bruksområde for meg er at jeg etterhvert tenker bikepacke noen ruter utenlands hvor det anbefales minimum 50/2.0-dekk og opp. Jeg ser også for meg å anvende det på ruter innenlands hvor det kan tenkes å være grovt (eller ukjent) i kombinasjon med mye oppakning på sykkelen. Det er også et relativt greit prisett hjulsett som jeg ikke vil være redd for.
Men alle andre dager er det 700 for meg. Det blir Mjølkevegen på 40 terra speed nå straks. Men ikke for det, det går vel stort sett minst like fort med 650, gitt tilsvarende dekk osv og noen foretrekker det på gravel.
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: Furu]
#267028527/06/202119:52
Takk for innspill! Jeg kommer nok til å sikte meg inn på et par med 700c dekk rundt 40mm og litt sIdeknaster. Nå får jeg vurdere om jeg skal et ekstra hjulsett å ha dekkene på....
Stig
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: Furu]
#267088501/07/202106:38
Har nå fått meg en mellomting. 43mm dekk på 24mm innvendig brede 700c felger. Det var selvfølgelig tregere på asfalt og fin-fin-grus, men du verden for en kontroll jeg har nedover. Tok også en liten sving på single-track
Den generelle komforten fikk jo et deilig løft.
Stig
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: Furu]
#267089301/07/202107:03
På de fine(ste) grusveiene i Nordmarka, Vestmarka, Finnemarka, Østmarka, Follo, Øyerfjellet osv en tørr sommerdag vil jeg si 650B er dødt (eller unødvendig) og at man bør prioritere raskt og lett utstyr enten man har oppakking eller bare er en sving innom. Liker du grovere traktorveier og litt sti gir det helt sikkert mening med 650B, mer oppreist geometri og rammer med demping.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: Furu]
#267090101/07/202107:30
650b var og er en utmerket idé for de fine blandeveissyklene særlig fra midten av 2010-tallet der man har plass til enten 700c i 30-35 mm eller 650b i 42-47 mm
Jeg kjører 650b av den enkle årsak at jeg vil ha en litt grovere sykkel. Modellen er bygget i 2016, og på den tiden var det ikke voldsomt med dekklaring for 700-hjul. Husker ikke hva det er i farta, men det er lite, så skal jeg ha litt volum blir det 650b.
Men i dag er det stadig færre blandeveissykler og særlig grovere grussykler som er spesifikt og reelt designet for begge hjulstørrelser. Om en sykkel er optimalisert for 700c i 40-42 mm eller enda bredere, vil 650b ikke bare kunne gi lavere eller for lav krank med medfølgende fare for pedalnedslag, men også påvirke kjøreegenskapene og gjøre den mindre stabil, idet trail/slep blir redusert. Man får heller ikke nødvendigvis særlig gevinst med 650b hva gjelder grep og komfort dersom man uansett får plass til brede dekk i 700c.
På den annen side, om det man ønsker er bredest mulige dekk, men samtidig raskest mulige kjøreegenskaper, i betydning kjappe svingeegenskaper og responsivitet, altså kortere trail/slep og mindre wheel flop/hjulflopp, kan 650b være en idé på et geometrisk egnet rammesett. Tenk Surly Midnight Special som er klassisk landeveisgeometri, men designet for brede 650b slicks. Eller tenk igjen Alpers' Speedvagen Rugged Road.
Sitat: Alpers
Men med 650 blir den både kvikkere og morsommere, den skiller seg vesentlig fra landeveissykkelen som har 32 mm, så det er vinn vinn.
Men i stedet for enda mer bergensk prat, hør på Russ Roca.
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: Sepeda]
#267093601/07/202109:21
Men i stedet for enda mer bergensk prat, hør på Russ Roca.
Han har jo meget gode poenger han der, men avslutningsargumentet er at 650b er for de som ikke er så lange. Siden jeg liker at noen mener at mine valg er gode....(or not)... : Jeg har lange ben på en relativt lang kropp, så sitter jeg igjen med at han synes mitt valg med 43 mm på 700c var bra Siden også Sepda har lagt ut denne linken, så støtter jo også han mitt valg
Redigert av Furu; 01/07/202109:22.
Stig
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: Furu]
#267094501/07/202109:34
For min del, med klaring til 700x45 eller 650x2.1, er det største argumentet at muligheten for 650 utvider anvendelsesområdet for sykkelen min, som i praksis blir fra 45 til 53.5. Det gjør f.eks. at jeg kanskje har nok dekk til å kunne sykle ruter som the great divide, mens jeg med 45 ville vært underskodd.
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: EspenS]
#267097201/07/202110:34
For min del, med klaring til 700x45 eller 650x2.1, er det største argumentet at muligheten for 650 utvider anvendelsesområdet for sykkelen min, som i praksis blir fra 45 til 53.5. Det gjør f.eks. at jeg kanskje har nok dekk til å kunne sykle ruter som the great divide, mens jeg med 45 ville vært underskodd.
Hva slags sykkel har du? Merker du noe til trail/rake/toe-overlap problematikken?
Stig
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: Furu]
#267097401/07/202110:45
Godt spørsmål, jeg har en lynskey gravel som er litt lang i geometrien. Jeg har bare testa mine 650 med 2.1 på en tur, jeg merka at det var litt tilvenning og at det kjentes litt annerledes uten å reflektere på forskjellene, men at når jeg ble komfortabel så var det fint å gunne på i grovere terreng. Samtidig så er det 700 jeg kjører til vanlig og fremdeles vil foretrekke i nesten alle brukscase'er siden jeg har disse satt opp med smalere og raskere dekk.
Så jeg klarer ikke med min begrensede erfaring å belyse den delen av diskusjonen som handler om trail/rake/toe-overlap...
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: EspenS]
#267100001/07/202112:49
For min del, med klaring til 700x45 eller 650x2.1, er det største argumentet at muligheten for 650 utvider anvendelsesområdet for sykkelen min, som i praksis blir fra 45 til 53.5. Det gjør f.eks. at jeg kanskje har nok dekk til å kunne sykle ruter som the great divide, mens jeg med 45 ville vært underskodd.
Godt poeng.
Gjorde meg lignende tanker da jeg i sin tid kjøpte mitt rammesett med samme dekklaring.
Men det viser også at verdien av 650b på sykler med stor dekklaring gjerne ligger utenfor alminnelig markabruk, akkurat som du skriver.
(Artig å merke seg at selv med et så bredt dekk som 650b x 2.1" (54-584) er ikke omkrets av hjul og dekk mer enn 700x30C (30-622) Så det vil ikke forårsake større grad av tåoverlapp, tvert imot. Men trail/slep vil bli noe annerledes enn med f.eks.700x45C (45-622), noe som i prinsippet kan påvirke kjøreegenskapene. Men om vi virkelig skal grave oss ned i det, vil hjulflopp, pneumatic trail/pneumatisk slep (effekten av bredere dekk) og plassering av bagasje på styret også påvirke kjøreegenskapene. Så det er krevende å si noe presist eller sette fingeren på nøyaktig hva som gir forskjellig opplevelse med forskjellige dimensjoner av hjul og dekk.)
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: Furu]
#267101001/07/202113:24
Jeg vil si at 650b-hjul er mest aktuelt for dem som ikke har en terrengsykkel og ønsker å utforske noe mer terreng enn rene grusveier. Selv om min egen blandeveissykkel har muligheten til realt breie 650b-hjul tror jeg ikke at jeg kommer til å benytte med av muligheten. Nå veksler jeg mellom 28/32 landeveisdekk og 35 mm grusdekk. Jeg ser for meg at jeg kanskje setter 40 mm dekk på grushjula, men savner egentlig ikke noe mer volum når jeg freser rundt i Nordmarka på 35 mm. Skulle jeg ha syklet Rallarvegen eller tilsvarende ville jeg nok montert 40 mm. Evt tatt terrengsykkelen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: Furu]
#267103101/07/202118:28
Youtube vet hva jeg tenker på og foreslo nettopp denne fra i fjor.
Grei visualisering av mitt tåkeprat og flere gode poenger. Severdig, men synd at Cycling Weekly ikke valgte bredere dekk enn 42 mm i 650b versus 40 mm i 700c i den praktiske testen. Kanskje fordi de brukte Canyon Grail, som ikke er spesifikt designet for å bytte mellom 700c og 650b, men derimot designet rundt forskjellige hjulstørrelser i forskjellige rammestørrelser
På det viset er GCN mer realistisk, med 47 mm i 650b versus 35 mm i 700c på velegnede Rondo Ruut. Men fortsatt en smule utdatert hva gjelder dekkbredder, tre år gammel som den er.
Om noen vil grave mer i 650b og brede dekk, er det bare å google Jan Heine.
Er det hele bare en gjentagelse av 27,5" versus 29"? Til en viss grad. Forskjellen ligger i at dekkbredden i større grad vil variere mellom hjulstørrelsene, og at man gjerne etterstreber lik diameter/omkrets på hjul og dekk.
Ellers er jeg i praksis helt enig med Øyvind, EspenS og andre talere hva gjelder sykler med massiv dekklaring for begge hjulstørrelser. Har da heller ikke investert i 650b. Men gjør det kanskje når verden igjen er åpen for de groveste ekspedisjonene i fjerne strøk. Kanskje.
Eller hvis det en dag kommer Ice Spiker Pro i 27,5x2,1
Re: 27,5/650b hjul - er det ikke noe poeng?
[Re: Furu]
#267104901/07/202121:37