Det er helt greit å regulere alt sammen. Forsøpling, sittestillinger, og sokkelengde. Tenker likevel at det er noe ansvarsfraskrivelse de driver med når de ikke pålegger seg selv eller arrangør noen tiltak.
Ja. ASO burde valgt D2 i stedet for D130 i dag. Og Ineos burde ikke være der framme på spurtetappene. Lagene spurte om de siste åtte kilometerene kunne nøytraliseres i dag men fikk ikke gehør for det. I ettertid så var det en tabbe å ikke lytte til det forslaget og det var en tabbe å ha utforkjøringen på D130 i finalen.
Jeg tror reportertrioen til TV2 forsøker å bli nominert til komiprisen, 3 dager på rad med munnbind som synkront detter under nesen 2-3 ganger under innslaget Kanskje på tide å lære seg hvordan nesebøylen funker etter et snaut år med munnbind?
Jeg tror reportertrioen til TV2 forsøker å bli nominert til komiprisen, 3 dager på rad med munnbind som synkront detter under nesen 2-3 ganger under innslaget Kanskje på tide å lære seg hvordan nesebøylen funker etter et snaut år med munnbind?
Og så må vel Kaggestad jr. snart lære seg å uttale navnet til Alaphilippe. Han trykksetter det nesten konsekvent feil. Irriterende å høre på.
Og så må vel Kaggestad jr. snart lære seg å uttale navnet til Alaphilippe. Han trykksetter det nesten konsekvent feil. Irriterende å høre på.
Hoho. Når man er sykkelkommentator burde vel en del av jobben være å sette seg bitte litt inn i hvordan man uttaler navn på språk fra fra store sykkelnasjoner. Spansk er også noe de slurver skikkelig med. Det er overraskende hvordan man klarer å uttale samtlige av de tre navnene til Miguel Ángel López feil hver gang. Hint: Aksenten viser hvor man skal legge trykket.
Hoho. Når man er sykkelkommentator burde vel en del av jobben være å sette seg bitte litt inn i hvordan man uttaler navn på språk fra fra store sykkelnasjoner. Spansk er også noe de slurver skikkelig med. Det er overraskende hvordan man klarer å uttale samtlige av de tre navnene til Miguel Ángel López feil hver gang. Hint: Aksenten viser hvor man skal legge trykket.
Det der er en vanskelig øvelse. Ene fotballkommentatoren på NRK har gått all inn for å uttale navnene på ymse portugisere, polakker og ungarer riktig under EM nå (og UEFA sender til og med ut lydfiler med riktig uttale som pressekit) og så ender han opp med å få pepper fordi folk har blitt vant til feil uttale og mener han uttaler det feil når han faktisk uttaler det riktig.
Men ellers veldig enig. "Ala Filipp" gnager i mine ører også, og jeg hadde tysk på videregående!
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Forsøkte å få med fruen et par timer foran TV'n med Jr Kaggestad & co i helgen og det ble akkurat slik jeg forutså. For henne var det tørrpratingen til pappa Johan som bar sendingen. Det blir kun meg og Eurosport fremover. Jeg gjentar, Johan har gjort svært mye for sykkelinteressen i Norge (eller kanskje ikke interesse for sykkel men for å se på Tour de France i sommerferien og indirekte lære litt om sykkel). Johan for President ! !
Jeg må si Eurosport med Theis er knakende bra. Sidekommentator Arvesen har spisskompetanse på skrubbsår, kragebein og adrenalin som slår inn før smerten dukker opp etterhvert, det har vært svært relevant så langt. Jeg så oppsummeringen med Sean Kelly & co og de misset på to av crashene og fikk det med seg først på reprisen. Nå skal det sies at det skjedde veldig mye leit på tampen i går (også) mens de gang etter gang helt sikkert forsøkte å finne ut hvem som var involvert.
Artikkelen i Landevei synes jeg var balansert mht arrangørens ansvar. Det er mystisk at de forsøker å tre 180 mann igjennom smale og svingete veier i finalen, helt sykt hvor mange som har behov for å sitte i god posisjon når alle med etappe- og sammenlagtambisjoner i snitt har med 3-4 mann i togene sine. Det er dessverre ikke plass til 60 mann aller først.
Forresten, Amund er bare en plass unna Lanterne Rouge, det bør han fikse i dag !
Redigert av EmilZipp; 29/06/202108:40.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Artikkelen i Landevei synes jeg var balansert mht arrangørens ansvar. Det er mystisk at de forsøker å tre 180 mann igjennom smale og svingete veier i finalen, helt sykt hvor mange som har behov for å sitte i god posisjon når alle med etappe- og sammenlagtambisjoner i snitt har med 3-4 mann i togene sine. Det er dessverre ikke plass til 60 mann aller først.
Mulig dette er en brannfakkel, men jeg synes det er dritkult med tekniske avslutninger. Selvfølgelig ikke morro når folk skader seg alvorlig, men skal du vinne landeveisritt så skal du være god til å sykle. Ønsker man brede flotte veier uten svinger, så kan man jo kose seg med midtøstenrittene tidligere på sesongen. Det at sammenlagtryttere blander seg inn i front, for så å skade seg er jo helt greit. Jeg regner med at det er en risiko de har regnet på. Altså at det er bedre å tape 0 sekunder enn 10, men da legge inn en større risiko for å tape alt.
Mulig dette er en brannfakkel, men jeg synes det er dritkult med tekniske avslutninger.
Enig i at det er kult med tekniske avslutninger, men risikoprofilen er veldig forskjellig med teknisk avslutning etter knallhard etappe/ritt ala klassikere i belgia hvor det kommer grupper på 5-6 mann i de smale og tekniske partiene på slutten, og en relativt flat etappe som er ment for en storspurt.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Jeg mener ikke at man skal ha brede motorveier fra start til mål og uansett hva slags løyper og regler man har vil det innimellom skje uhell enten det er pga tilskuere, ryttere, uflaks, arrangørtabber grus i en sving, plaskregn osv. Jeg tror også TdF er vesentlig mer utsatt enn Giro'n og Vuelta'n fordi antallet brudd som får gå inn pga sterke lag som vil ha kontroll er svært få. De (første) flate etappene i TdF hvor folk er villige til å dø for å sikre plasseringen eller en seier tror jeg best å ha finaler som i større grad hensyntar rytternes sikkerhet, så kan de heller ha artige finaler på etapper hvor sannsynligheten for et samlet felt til mål er mindre.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Mulig dette er en brannfakkel, men jeg synes det er dritkult med tekniske avslutninger.
Enig i at det er kult med tekniske avslutninger, men risikoprofilen er veldig forskjellig med teknisk avslutning etter knallhard etappe/ritt ala klassikere i belgia hvor det kommer grupper på 5-6 mann i de smale og tekniske partiene på slutten, og en relativt flat etappe som er ment for en storspurt.
Absolutt. Risikoen er større her. Det er en risiko sammenlagtryttere (og lagene deres tar), som jeg regner med er nøye risikovurdert i forkant (med unntak av hos Movistar da....) Det er som sagt litt av grunnen til at jeg liker å se på. Hadde det vært en standard spurtetappe med brede, rette veier rett til mål, så hadde jeg sannsynligvis ikke giddet å sett på (eller kanskje siste km da, siden det er TdF ;-) Jeg må bare understreke igjen; det er ikke morro når folk skader seg alvorlig.
Tekniske avslutninger er det jo nok av uansett. Å ha en sånn utforkjøring rett før mål på den første spurtetappen i Tour de France er en garanti for alvorlige ulykker. Hvis dette får fortsette så vil vi snart ha alvorlig skadde eller døde ryttere og publikum. Og de må også finne en måte for å få vekk sammenlagtlagene i finalen på spurtetappene. De har ingenting der å gjøre.
Jeg klarer ikke se cyclocross på TV2 fordi Kaggestad uttaler Nys som Nysssss. Det er jo helt ute. Han må være den eneste i verden som gjør det. Det skal selvfølgelig uttales Nes, Næs, Nais eller Nijs.
Sitat: Trond Helge
Kjenner jeg er glad jeg betalte for GCN+ så jeg får Eurosport folkene, TV2 gjengen har aldri vært mine favoritter
Gårsdagens gullkorn fra Vacchi/Adamson da Superman Lopez fikk sykkelen til dobbelt så høye Carlos Verona: Stakkars, han må jo stå og tråkke hele veien til mål. Hvis han setter seg på ramma så blir han jo disket
Hadde de bare tatt tiden 10 km før mål så hadde ikke alle sammenlagsfavorittene prøvd å sitte fremme med hele laget sitt. Det hadde lett fjernet 60-70 mann fra fronten av feltet og da hadde ikke det svinget vært noe problem for resten av spurtlagene, men er det virkelig sånn vi vil ha det i etapperitt? At 40% av feltet bare kan stoppe 10 km før mål og trille rolig inn? Jeg mener, da kan de jo også like godt ta tiden 50 km fra mål eller nøytralisere tiden et sted i løypa med farlige punkter. Skal da også spurtlagene få lov å sykle rolig opp fjellene før mål?
Nei, sykling er lik med velt og det er altså en del av gamet.
Mulig dette er en brannfakkel, men jeg synes det er dritkult med tekniske avslutninger. Selvfølgelig ikke morro når folk skader seg alvorlig, men skal du vinne landeveisritt så skal du være god til å sykle.
Det er dritkult når det er 30 til 60 ryttere. Når det er 180 som fortsatt er der og det overhodet ikke er plass er det ikke nok å være god til å sykle.
Ønsker en å se sterke ryttere kan det komme på slutten av en kupert etappe som skiller. Ønsker en å se superraske tekniske ryttere kan en nøytralisere GC tidene noen kilometer fra finalen ( det er nemlig det rytterne selv ønsket før etappen).
Er man en GC-rytter med dårlige bikeskills og uten klassikererfaring, så er det jo dumt å skulle legge seg mot fronten av feltet på en teknisk avslutning. Ellers kunne arrangør sikkert gønna på med flate, brede veier på spurtetapper, også deretter rene fjelletapper. Sikkert noen tullinger i ASO som tror sykkel er underholdning....
Sykkelsporten og spesielt Tour de France er i dag der rallysporten var på 80-tallet med Gruppe B og ingen tilskuerrestriksjoner. Skal man da la galskapen fortsette eller skal man gjøre noen grep for å roe det ned noen hakk?
I går var det ingen tilskuer som skapte krasjene, men rittets natur. Publikum - jeg vet ikke. Hun dama med skiltet, piknik-parasoller i 7 m/s fra siden, dritings baskere osv... Gendarmene får ikke gjort noe særlig akkurat når feltet kommer. Identifisering, bøter for løping, mer bruk av barrierer hvor man erfaringsmessig vet at mange vil se på.
Gårsdagens etappe hadde passet bedre på torsdag eller fredag. I går var det for mange freshe ryttere i løypa. TdF er så jævla viktig at alle sykler som Sagan, mens ingen (unntatt MvdP og WvA) har den nødvendige akrobatikken inne. Sagan kunne ikke gjort mye i går forresten. Ewans forsøk på å krysse over med hjuloverlapp kom for fort til og med for ham.
Likte intervjuet med Philipsen. - Fint, men jeg vil helst vinne selv. Slik taler en vinner av Gylne Gutuer.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Skal man da la galskapen fortsette eller skal man gjøre noen grep for å roe det ned noen hakk?
Akkurat det med tilskuerrestriksjoner (aka gjerder på utsatte steder) er det vel ikke mange som er uenig i. Selv om det er en viss sjarm med det også :-P
Tilbake til racing; det er morro med Merlier, og det er også kult at en superstjerne i gul trøye gjør et skikkelig magadrag for lagkameratene sine. Jeg har virkelig sansen for de store gutta som gjør en jobb for de andre når det kan gagne laget. Det er ikke alltid tilfellet.
Nexthash, et kryptofinansvalutawhaddyacallitselskap inn som medsponsor hos Qhubeka, og poshbritiske Burberry inn som medsponsor i TdF. Hvor er det Burberry-skjerfet jeg ga fruen en gang? Og kommer laget til å sykle i voksede frakker når det regner i stedet for de sedvanlige Schlosshund? Quite interesting, I say!
Godt å se at Assos' trøyedesign er like strengt som det pleier å være.
Vil du vedde på om Nexthash fortsetter som sponsor ut avtaleperioden?
Når det kommer til uttale, må det også være lov å legge norsk uttale på navn. Vi kan jo ta det motsatt vei, fra norsk til engelsk. Hvor mange nordmenn er det ikke som tilpasser uttalen av navnet sitt når de snakker engelsk? Når jeg har møte med utenlandske kunder og skal introdusere min kollega Thomas uttaler jeg navnet annerledes enn når jeg snakker norsk. Jeg tenker det er helt naturlig at navn trekkes mot tonefallet på resten av språket. Hvis ikke får man jo parodier som Morten Ramms amerikaner...