Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekktrykk

Dekktrykk #2670407 28/06/2021 11:24
O
ohjelm Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Fant ingen dedikert tråd rundt dekktrykk her inne. Trenden på både landeveien og sti er jo "lavere er bedre". Men hva med grus? Når blir det så lavt at det blir svampete, og når blir det for høyt til å flyte over grusen?

Mitt oppsett:
Sykkel + rytter: ca 90 kg
Hjul: HUNT 4 Season All-Road Disc V2 (25/20mm)
Dekk: Vittoria Terreno Dry 700x38C
Slangeløst
Trykk: 40psi (basert på Silca calc, usikker på om jeg bør gå opp eller ned??)

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Dekktrykk [Re: ohjelm] #2670413 28/06/2021 11:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du vil finne en del erfaringer og betraktninger om lufttrykk på både landevei og blandevei i tråden Hvilket trykk kjører du?

Jeg synes at også SRAM sin Tire Pressure Guide er utmerket, med mange relevante variabler.

Grus er som kjent så mangt, fra den raskeste sportsgrus til skrekkinngytende dødsgrus, som Landevei skriver.

Eller med engelske betegnelser, som CyclingTips skriver:

[Linket bilde]

Jeg tenker at valg av trykk blir en avveining mellom flere hensyn - grep, presisjon, komfort, individuelle preferanser og praktiske hensyn som å unngå gjennomslag. Alt etter grovhet i underlaget, kroppsvekt og egenskaper i sykkel og dekk.

Og flere av oss endrer mer eller mindre kontinuerlig mening om både dekkbredde og lufttrykk. Noen ganger underveis på tur. Gjelder å ha med pumpe ICON_SMILE

[Linket bilde]

(Ikke meg!)

Re: Dekktrykk [Re: ohjelm] #2670416 28/06/2021 11:46
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Lavt trykk er deilig, men man må prøve seg frem, da dekktrykk påvirker kjøreegenskaper. Jeg synes iaf handling trumfer komfort, så jeg har gått opp i trykk (+/- 40 f/b på 42mm/25mmi). Dette kommer jo an på sykkel også. Har du en grusracer som er i retning racergeo, så blir det ikke like kjipt som på en grusracer som er i andre enden.

Moderator  support, Valentino