Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Halv rammeveske

Halv rammeveske #2668804 16/06/2021 22:00
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Siden Straight Cut ikke exporterer for tiden så må jeg se etter noe ferdig-greier enn så lenge til eventyrsykkelen.

Hvordan er Restrap til dette?
Tåler den at det pøser litt ned?

Ser på deres Frame Bag Large for tiden.
Når jeg målte sykkelen så var det plass til 49cm med top tube, 14cm seat tube (før jeg vil slite med å få flasken ut), og 5 cm framme.
Vil den passe, eller vil den bule ut noe siden den ikke kan strammes helt tight?
Medium går jo ikke siden det blir 9 cm med luft... ICON_CRAZY

Noen andre produsenter som har noe som kanskje kan brukes?
Det er jo greit om den holder noen lunde formen, og ikke buler ut så den begynner å skrape i beina.

Det blir vel også senere tid for rumperakett, styreveske (40 cm karbon aero paaensnurr), og noe som kan sitte på king cage many things'a på gafflene.

Re: Halv rammeveske [Re: olip] #2668805 16/06/2021 23:30
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: olip
49cm med top tube, 14cm seat tube (før jeg vil slite med å få flasken ut), og 5 cm framme

Kanskje denne kunne funket (44,5 lang x 5 bred x 13 høy).
https://www.bikester.no/red-cycling-products-water-resistant-frame-bag-M767066.html
Jeg sykla med den i Nord-Norge i fjor, et par dager med kraftig regnvær. Godt fornøyd.

Blir det litt trangt med flaskene kan det være en mulighet med f.eks. King Cage Lowering Cage, da får du senket flaskene med et par centimeter.

Sitat: olip
noe som kan sitte på king cage many things'a på gafflene

De fleste små solide dry bags vil funke med voile straps der. Men her er det listet opp noen muligheter.
https://bikepacking.com/index/cargo-cages-anything-bags/
Selv gikk jeg for Apidura Fork Packs (4.5l) Virker bra men ikke testa så mye.

Re: Halv rammeveske [Re: olip] #2668828 17/06/2021 07:26
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Dette skriver Restrap selv:

"All our products are made from durable fabrics that are 100% waterproof. Our Pannier Bags, Dry Bags, Tech Bags, Saddle packs and City Range are all 100% waterproof. However, as most of our products (the Frame Bag for example) are stitched, we cannot guarantee 100% waterproofing on these products due to water penetrating the seam in very wet conditions"

Jeg har rumperaketten og rammebag i str M fra Restrap. Jeg har benyttet begge i styrtregn i timevis uten at innholdet ble vått med unntak av noen drypp når jeg åpner rammebagen. Jeg har 52 og 54 rammer og benytter M. Det er litt luft bak ved setestaget, egentlig praktisk da jeg kan ha flasken stikkende opp bak rammeveska. Foran kan jeg flytte flasken et hakk ned med en brakett (ellers stikker den opp i veska). Veska har gode glidelåser som enkelt åpnes i fart og festene i ramma er gode. Flotte produkter men jeg skulle ønske meg bitte litt mer volum "sideveis" i rammeveska, den er litt trang. Jeg synes det er kjempefint med en rumperakett med løs pose. Festet lar jeg stå på sykkelen og posen tar jeg med inn under et tak eller inn i hytta uten masse reimer og styr. Kanskje veier denne løsningen litt mer men den jeg hadde før var mer upraktisk underveis på tur. En liten tass oppå ramma er superpraktisk til lader, bar, gel sjokolade og annet du vil ta ut mens du er i fart.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Halv rammeveske [Re: olip] #2668845 17/06/2021 09:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har samme Restrap rammebag i M som Emil og samme erfaring. Har rullet gjennom hele dager i regn både i skauen og på landevei uten at innholdet er blitt vått.

Og som Emil har jeg også luft mellom setepinne og veske, og opplever at det er en fordel. Om du finner en veske som passer nøyaktig, er det topp, men jeg vil råde deg til ikke å velge en veske som er hakket for stor for rammen. Min erfaring er at det blir klumpete, uelegant, og vanskeligere å betjene glidelås.

Mine oppsett er forresten her. Den tråden bugner over av vesker av alle slag, en mengde nyttige erfaringer og tips om utstyr og oppakking for bikepacking, og er også et godt sted å spørre om råd.

Re: Halv rammeveske [Re: olip] #2668854 17/06/2021 09:19
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Har denne fra specialized. Kjøpt på Sørensen for noen år siden.
Har vel ikke blitt stresstestet på lange ekspedisjoner, men virker å gjøre det den skal. Litt knotete fester bare...

https://www.specialized.com/sk/en/b...=233218-156681&searchText=41117-5004

Re: Halv rammeveske [Re: olip] #2669128 18/06/2021 20:29
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Den raketten fra Arkel virker lovende.

Sett litt mere rundt, den fra Red Cycling var ikke tilgjengelig, men fant noe fra Geosmina som kanskje kan brukes.

Ikke like avlang som tørrsekkene fra apidura, men har noen andre i 3L, og 5L, som begge ser ut til å virke bra.

Re: Halv rammeveske [Re: olip] #2669162 19/06/2021 10:55
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jeg har bestilt medium Arkel for min 49cm overrør. Den kommer alt på mandag, så kjapp levering. Er mye bedre med noe som sitter litt stramt i ramme er min erfaring.

Jeg har brukt Arkel sin seatpacker i 4 år og er super fornøyed og den holder fortsatt tett. Derfor jeg ville prøver rammeveske fra de,

Jeg kan ta noen bilder på onsdag når jeg kommer hjem fra jobb om du vil?

#Pedalenkrs
Re: Halv rammeveske [Re: olip] #2669165 19/06/2021 11:15
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg har kost meg litt med å gå gjennom riggene fra årets Tour Divide. En interessant observasjon er at et stort flertall bruker full rammebag. Jeg gjorde en rask opptelling, 63 av 73 sykler de går gjennom her (86%) har full rammebag. Vannet festes da gjerne andre steder; feedbag, under underrør, på gaffel osv. https://bikepacking.com/bikes/tour-divide-rigs-2021/

En refleksjon er at full rammebag kanskje er bedre utnyttelse av tilgjengelig volum i og på ramma. Det blir jo mye u-utnyttet areal med halv rammebag og flasker. Noe å tenke på hvis man tenke bikepacke mye og/eller over veldig mange dager og sliter med å pakke effektivt. Selv kjører jeg bare halv rammebag, foreløpig.

Re: Halv rammeveske [Re: EspenS] #2669172 19/06/2021 11:58
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
kjøre selv full rammebag på tjukkas. Funker veldig bra, men koster litt plus ventetid for noe ordentlig (custom) som passer.

Manger bruker blære i rammeveske.

Problemet med full veske på grussykkel generelt er legg og lårgnikk da q faktor er ofte smalere en på terrengsykkel. Har selv bygget min tursykkel med terreng krank pga dette.

#Pedalenkrs
Re: Halv rammeveske [Re: EspenS] #2669180 19/06/2021 15:36
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Sitat: RobG
Jeg kan ta noen bilder på onsdag når jeg kommer hjem fra jobb om du vil?

Gjerne det ICON_SMILE

Sitat: EspenS
En refleksjon er at full rammebag kanskje er bedre utnyttelse av tilgjengelig volum i og på ramma. Det blir jo mye u-utnyttet areal med halv rammebag og flasker.

Helt klart, men en god hel rammebag må nesten være custom.

Det var etter at jeg så dette bildet at jeg begynte å se på Straight Cut.
[Linket bilde fra images.squarespace-cdn.com]

Denne to-delte varianten er jo helt genial.
Du bruker den halve på småturer, og putter inn den nedre delen når det blir snakk om større utflukter.

Problemet med fulle rammevesker er jo også at de kan bli som store klumper på midten hvis det ikke er noe inni som hindrer dette.
Denne varianten vil jo ikke ha dette problemet siden midten er hvor den er delt opp.

Re: Halv rammeveske [Re: olip] #2669183 19/06/2021 16:32
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Ja! Helt genialt, det der.

#Pedalenkrs
Re: Halv rammeveske [Re: olip] #2669348 21/06/2021 08:45
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Fikk den idag, rett før jobb.

insta

#Pedalenkrs
Re: Halv rammeveske [Re: olip] #2669357 21/06/2021 09:41
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ser bra ut! Obs: stropper lager kjapt overflate 'slipemerker' i titan, ville lagt gjennomsiktig beskyttelsestape iallefall over der hvor stroppene går på logoen.

En forumklassiker når det gjelder å beskytte rammer er denne https://www.biltema.no/bil---mc/bilstyling/beskyttelsesfilm/beskyttende-film-2000040199 Tåler det meste av vask og vær. Men finnes vel mye billigere her.

Re: Halv rammeveske [Re: olip] #2669464 21/06/2021 21:31
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Der snakker vi om fin tilpasning!

Hvordan er det uten stropp på overrøret?

Jeg ser at mange har kun vanntett glidelås, men Arkel har gått for en 'flapp' over glidelåsen.
Har du fått testet å se om dette skaper noe problem, siden den jo kan stikke en del lengre ut enn selve vesken?

Re: Halv rammeveske [Re: olip] #2669712 23/06/2021 08:04
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jeg har sykkelen med meg på jobb og har lastet den med 3 mobiltelefoner, regnjakke og niste, 3 turer.

Flappen holder seg stramt inn mot vesken.

Virker veldig bra og med vanntettmembran. Den er smal, så ingen largniss, men ikke massiv volum.

Det første jeg tenkte på var at den kunne hadt en stropp i midten, men det holder seg igrunn bra på plass.

Baggen er tiltenkt telt stenger på tur, så må har noen lengere turer men virker lovende.

#Pedalenkrs
Re: Halv rammeveske [Re: EspenS] #2669713 23/06/2021 08:04
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Sitat: EspenS
Ser bra ut! Obs: stropper lager kjapt overflate 'slipemerker' i titan, ville lagt gjennomsiktig beskyttelsestape iallefall over der hvor stroppene går på logoen.

En forumklassiker når det gjelder å beskytte rammer er denne https://www.biltema.no/bil---mc/bilstyling/beskyttelsesfilm/beskyttende-film-2000040199 Tåler det meste av vask og vær. Men finnes vel mye billigere her.

Gammel ringrev her, jeg vet.

#Pedalenkrs

Moderator  support, Valentino