Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Headset for Teams-samtaler i åpent landskap

Headset for Teams-samtaler i åpent landskap #2668489 15/06/2021 07:30
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Nå begynner vi så smått å vende tilbake til kontoret, men teams er fortsatt og kommer fortsatt til å være en stor del av den nye hverdagen. Erfaringen så lagt tilsier at vi må investere i bedre headset, slik at vi slipper å høre hverandre sine samtaler, ekko osv.
Jeg antar at headset med en egen god mikrofon som ikke fanger opp annet en den stemmen som er ment å fanges opp er hva vi er på jakt etter. Noice-cancelling bør det vel også være.
Funksjon trumfer pris.
Kan noen peke meg i riktig retning? ICON_SMILE

Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Flo] #2668500 15/06/2021 08:16
E
Erlend_G Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Jabra har et som ligner det 'sivile' Elite 85, men mer dedikert til samtaler, det heter Evolve2 85:
https://www.tek.no/produkter/19909/jabra-evolve2-85-uc-stereo
Jabra er vel stort sett kjent for å være gode på samtalekvalitet, der de kanskje ligger litt etter på støykansellering og muligens lydkvalitet for media.
Har brukt Elite 85 på hjemmekontor 7 et år nå, og er veldig fornøyd med det, men har ikke testet dette i et typisk kontormiljø. Helt sikkert en fordel med uttrekkbar mikrofon.

Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Flo] #2668502 15/06/2021 08:27
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg har vurdert Jabra 85, men nøyde meg med Jabra Envolve2 65. Denne har ikke aktiv støyreduksjon og er av type on-ear, men opplever allikvel at den har betydelig bedre demping av støy utenfra enn forgjengeleren Jabra 65. Demper helt greit noe bakgrunnstøy, men skal du ha det helt stille så er selvsagt around-ear og aktiv støykanselering veien å gå. Min begrensede erfaring med disse er at jeg blir litt susete i holdet med around ear/støykanselering, men dette kan også være en tilvenningsak.

Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Flo] #2668505 15/06/2021 08:49
RazeFaze Offline
More than words
More than words
I en landsskap er det viktig å ikke ha FOR god støykansellering for da vil du ikke høre din egen stemme og da begynne å rope...

Noe ala denne vil jeg anbefale, og forsåvidt nøyaktig denne, bom for mikrofon. God lydkvalitet, støykanselerer nok av de utenfor, men slipper litt lyd inn så du hører deg sjøl og snakker lavere.
Tilsvarende "over ear" uten bom som kanselerer alt gjør at du roper selv...

Har brukt dette i flere år og er meget godt fornøyd, aldri gått klager på lydkvalitet heller.
Prat i landskap er kinkig, ikke bare å stenge ute de andre som er viktig.

Eneste ulempen er on-ear, min samboer takler ikke lange dager med dem på, da hun har stiv brusk i ørene og de blir vonde etter 3-4timer... jeg har aldri hatt det problemet selv, men har gele-ører visstnok :-)

https://www.dustinhome.no/product/5...gcf8jO1MUicE4fk5FRJHMnR-nmhoCo6IQAvD_BwE

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Flo] #2668506 15/06/2021 08:51
perbl Offline
More than words
More than words
Teams i landskap? Hva skjedde med å bruke et møterom med videokonferanseutstyr?

Per B.
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: perbl] #2668509 15/06/2021 09:03
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: perbl

Funker greit for møter/når du kan planlegge, men tipper vi er mange som har en del kortere samtaler i løpet av en dag. Da blir det ganske tiltak å ta pc ut av docking og drasse den med seg rundt i gangene til du finner et ledig rom hver gang noen ringer med et kjapt spørsmål.

Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Flo] #2668525 15/06/2021 09:26
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
De med mikrofonbom har jeg inntrykk av er bra. Ellers har vi god erfaring med bose sine 700 støykansellerende hodetelefoner. Den har en god mikrofon som ikke plukker opp like mye bakgrunnsstøy som for eksempel sony xm4.

Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: perbl] #2668527 15/06/2021 09:36
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Ikke poppis å ta opp et møterom alene, når det er altfor få møterom tilgjengelig. Ser jeg for meg.
1-1 samtaler som ikke er møte bør man jo kunne ta ved pulten?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: perbl] #2668530 15/06/2021 09:42
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K

Problemet er at mange blåruss har regnet seg frem til at åpent kontorlandskap er en god ide, der masse folk sitter ved siden av hverandre og snakker i telefon og prøver å konsentrere seg. Kaller det samhold og godt samarbeid, og får selvsagt presset inn masse flere ansatte på få m3.

Teams er forøvrig den nye standarden som også erstatter fasttelefon. Forsåvidt bra løsning, så lenge internettet er stabilt.

Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: RazeFaze] #2668556 15/06/2021 11:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nå har jeg cellekontor, men den gangen jeg satt i landskap, tok jeg alle møter ved pulten min. Det som RazeFaze sier helt umulig at jeg alene skal ta opp et møterom alene omtrent halve arbeidsuka og flytte frem og tilbake flere ganger om dagen. Jeg ba stort sett folk som synes det var plagsomt at jeg var i møter hele tiden, om å ta det opp med ledelsen, som hadde bestemt at vi skulle sitte i åpent landskap.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Flo] #2668609 15/06/2021 14:42
perbl Offline
More than words
More than words
Nå er det jo også mulig å bygge enklere rom for samtalene og da. Ene landskapet jeg av og til jobber i har hvertfall et par sånne rom. Jeg synes bare at det meste jeg har testet av støykansellerende greier isolerer altfor dårlig tli at jeg vil klare å ignorere stemmer i umiddelbare omgivelser.

Per B.
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: GeirK] #2668617 15/06/2021 15:33
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: GeirK
Nå har jeg cellekontor, men den gangen jeg satt i landskap, tok jeg alle møter ved pulten min. Det som RazeFaze sier helt umulig at jeg alene skal ta opp et møterom alene omtrent halve arbeidsuka og flytte frem og tilbake flere ganger om dagen. Jeg ba stort sett folk som synes det var plagsomt at jeg var i møter hele tiden, om å ta det opp med ledelsen, som hadde bestemt at vi skulle sitte i åpent landskap.

Hvordan ble dette mottatt av kollegene dine?

Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Flo] #2668624 15/06/2021 16:47
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Nå skal det sies at de fleste headset du finner benytter seg av kondensatormikrofon, og dette er ikke noe jeg vil anbefale til dette formålet.
Denne typen mikrofoner har en tendens til å plukke opp alt mulig i rommet, noe som er veldig lite gunstig.
Jeg vil heller anbefale å se etter et headset med en dynamisk mikrofon.
Disse plukker for det meste opp kun det som er veldig nært, så de er betydelig bedre i et åpent landskap.

Jeg kan ikke si noe om aktiv støyreduksjon, siden jeg aldri har benyttet dette i noen grad, men god passiv kan ofte være nok.

Du kan se på Sennheiser's HMD serie.
Modellene 25, 26, 27

Det er også mulig å kun få tak i mikrofonen, og det burde la seg gjøre å få den festet på et annet sett med hodetelefoner.
Sennheiser 540371, 556955

Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: perbl] #2668628 15/06/2021 17:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nå er det jo også mulig å bygge enklere rom for samtalene og da. Ene landskapet jeg av og til jobber i har hvertfall et par sånne rom. Jeg synes bare at det meste jeg har testet av støykansellerende greier isolerer altfor dårlig tli at jeg vil klare å ignorere stemmer i umiddelbare omgivelser.

Jepp. Det hadde vi også men så er jeg ofte avhengig av å se på en større skjerm enn den jeg har på laptop-en.

Jeg jobber fint med støykansellerende hodetelefoner når folk sitter og snakker rundt meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: mob] #2668629 15/06/2021 17:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: mob

Hvordan ble dette mottatt av kollegene dine?

Med resignasjon. Men det er ikke mitt ansvar når arbeidsgiver ikke legger forholdende til rette for meg som i det tidsrommet ledet team i flere land og satt i møter halve tiden jeg var på jobb.

- Robert Green Ingersoll
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: olip] #2668632 15/06/2021 18:22
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Mye er gjort ved aktiv støyreduksjon. Tenk Iphone, disse har en mikrofon stemmen og til støyen, og en som filtrerer ut omgivelsene.

Snakker jeg med mine Sony wh-1000xm3, forsterker de ting til mottaker som jeg ikke hører i det hele tatt. De er ikke lagd for formålet.

Å stenge ute kollegaene fra dine ører er nok det vanskeligste.

Redigert av Appelsin; 15/06/2021 18:24.
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Flo] #2668660 16/06/2021 07:04
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På jobb har vi noe fra Jabra med boom, og on-ear. De stenger ute litt av omgivelsene, og mikrofonen plukker kun opp det du sier selv.
Jeg valgte å ha et sett som hdekket begge ørene, da jeg synes det er ekkelt å kun ha monolyd.

Sitter man i åpent landskap, men er introvert kan man kanskje gå for eget cellekontor:
https://cdon.no/hus-hage/max-ranger...Yvn6CPG3xxoCntsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Flo] #2668676 16/06/2021 08:26
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg har et Jabra 85 headset som ser ut til å gjøre jobben greit i landskap. Dette er den vanlige versjonen, dvs. uten mikrofontut. Nå skal det sies at erfaringen er begrenset da jeg stort sett har vært på hjemmekontor som alle andre, men noen forsøk har jeg gjort og det har vært helt fint.

Dog har jeg brukt det veldig mye på hjemmekontoret hvor også fruen sitter og det har fungert bra når begge har vært i møter i parallell. Samtalekvaliteten er helt topp sammenlignet med andre headset først og fremst beregnet på aktiv lytting, f.eks mitt eget Sony headset.

Lars-Erik
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Flo] #2668680 16/06/2021 08:34
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Å ta planlagte 1-1 møter på Teams i landskapet burde vere forbudt og er å opptre rimeleg egoistisk. Uplanlagte, korte,viktige jobbrelaterte møter kan godtas. Men å sitte å forstyrre alle andre rundt deg med ditt møte der alle andre kun hører din stemme og ikkje motparten er ekstremt slitsomt (enklare når man hører begge parter). At eg skal "ofre" meg å måtte site med headset heile dagen er uaktuelt utover i korte perioder.

Generelt litt bekymra for kva uvaner folk tek med seg på kontoret etter 1,5 år heime....

Redigert av TrondAM; 16/06/2021 08:37.
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: TrondAM] #2668686 16/06/2021 08:53
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg håper vi ikke kommer tilbake til den samme løsningen som vi hadde inntil mars 2020, med store, åpne landskap og noen få møterom. Jeg ønsker meg fortsatt hjemmekontor når det passer med oppgavene som skal løses, jeg ønsker meg en drøss med små/mellomstore prosjektrom der folk som jobber med det samme prosjektet kan sitte sammen, flere små møterom for korte digitale møter, og noen pulter vi kan sitte ved dersom vi ønsker å være i lokalet men ikke skal jobbe sammen med noen. Ikke egne pulter med bilder av kidsa og svigermor, men litt mer i retning free seating.

Jeg synes korona-året har vært en øye-åpner når det gjelder forskjellige måter å jobbe på, så jeg ser mørkt på å skulle dra tilbake til det store landskapet og bli hysjet på av folk som mener det jeg driver med ikke angår dem.

Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Flo] #2668688 16/06/2021 09:07
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har Evolve 2 85 og er godt fornøyd med det.
Har ikke prøvd det i landskap, men det funker godt til Teams og telefon samt musikk og og andre ting på pcen hjemme på korona kontoret.

Bøylen er myk og passer meg som er tjukk i huet samt at lyden er bra, både inn og ut.
Støydempinga er merkbar og det er hear-through funksjon om du ønsker å høre litt av det som foregår rundt deg.

Mikrofonløsningen med boom som kan felles ut funker godt og det funker ok uten å felle ut armen.
Du kan og justere hvor mye av stemmen din du skal høre i klokkene mens du snakker i telefonen for å justere hvor høyt du snakker.

Du kan kople til 2 enheter samtidig, i mitt tilfelle mobil og pc via usb dongle.
Det kunne godt vert mulig med 3 tilkoplinger slik at Ipaden også hadde vert tilkoplet.

Du kan justere mye i appen til Jabra for å få det til å fungere som du ønsker.

Største problemet for min del er at prioriteringen mellom teams og telefonsamtaler ikke fungerer perfekt.
Når jeg sitter i teams møter så bryter av og til telefonen inn og av og til bryter oppringinger på teams inn.
Det kan godt hende dette er inkompetanse fra min side og det er egentlig er lite problem.

En annen utfordring er at oppdateringer av programvaren på pc ikke får lov å oppdatere seg som den bør pga instillinger på min pc, men det er ikke headsetet sin feil.

Lyden er så bra i mine ører at det støydempede Sony 900 headsetet er lagt bort og jeg bruker Jabra Evolve2 85 til alt.
Følger med skikkelig reise etui, lade dock, ladekabel, fly kontakt + hodetelefon leding, så dette er full pakke.

AG

40+ and still climbing......
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Øyvind V] #2668705 16/06/2021 10:33
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Jeg håper vi ikke kommer tilbake til den samme løsningen som vi hadde inntil mars 2020, med store, åpne landskap og noen få møterom. Jeg ønsker meg fortsatt hjemmekontor når det passer med oppgavene som skal løses, jeg ønsker meg en drøss med små/mellomstore prosjektrom der folk som jobber med det samme prosjektet kan sitte sammen, flere små møterom for korte digitale møter, og noen pulter vi kan sitte ved dersom vi ønsker å være i lokalet men ikke skal jobbe sammen med noen. Ikke egne pulter med bilder av kidsa og svigermor, men litt mer i retning free seating.

Jeg synes korona-året har vært en øye-åpner når det gjelder forskjellige måter å jobbe på, så jeg ser mørkt på å skulle dra tilbake til det store landskapet og bli hysjet på av folk som mener det jeg driver med ikke angår dem.

Du fikk jo nytt åpent landskap og kontormøbler for et år siden, med en relativt grei underdekning av stillerom og møterom. Ser ikke for meg at dette kommer til å bli spesielt endret med det første :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Knirkekne] #2668713 16/06/2021 10:58
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne
Sitat: Øyvind V

Du fikk jo nytt åpent landskap og kontormøbler for et år siden, med en relativt grei underdekning av stillerom og møterom. Ser ikke for meg at dette kommer til å bli spesielt endret med det første :-)

Nåh! Bare vent, du har vel hørt om "arbeidsplasskonsept" du også... Her kommer det til å skje store ting! (NOT).

Jeg er veldig fornøyd med det lille landskapet vi har fått, og er heldig som har kolleger som tåler mye læven uten at det blir dårlig stemning. Samtidig er det jo sånn at jeg stort sett jobber på prosjekt sammen med andre enn de jeg sitter sammen med. Og det hadde jo vært mye mer praktisk (og effektivt) om jeg kunne sitte sammen med de jeg faktisk jobber sammen med, og ikke bare de jeg jobber i samme organisatoriske enhet som.

Når arbeidsgiver nå vil ha oss sakte med sikkert tilbake til arbeidsplassen, vet jeg at det kommer til å bli en kamp om de få møte-/stillerommene som finnes. Mange møter kommer fortsatt til å foregå digitalt, ikke minst fordi folk har skjønt at det lar seg gjøre å møtes digitalt til og med på tvers av kommunegrenser. Fem-seks timer på reise for et totimers møte med folk man kjenner håper jeg nå er historie.

Redigert av Øyvind V; 16/06/2021 10:58.
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: TrondAM] #2668764 16/06/2021 14:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: TrondAM
Å ta planlagte 1-1 møter på Teams i landskapet burde vere forbudt og er å opptre rimeleg egoistisk

Hvorfor det? Jeg har ikke problemer med at andre gjør det. Hvor mener du jeg skal ta dem?

- Robert Green Ingersoll
Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: Flo] #2668799 16/06/2021 20:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hur stora kontorslandskap är det folk sitter i? Har suttit samman med som mest 5-6 st och det har varit oproblematiskt men folk har mest suttit vid datorn och jobbat mye alene.

Två som sitter i samma rom i samma teamsmöte på varsin dator fungerar dock ikke bra.

Re: Headset for Teams-samtaler i åpent landskap [Re: TrondAM] #2668806 17/06/2021 05:57
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: TrondAM
Å ta planlagte 1-1 møter på Teams i landskapet burde vere forbudt og er å opptre rimeleg egoistisk.

Jeg tror det relativt mange kontorlandskap som ikke har møteromsfasiliteter for å takle en ny og mer digital hverdag. Er arbeidsgiver selv og vi diskuterer ombygging av våre lokaler for å bedre støtte opp under dette på en bedre måte. Samtidig må man jo gjøre jobben, og har man ikke noe annet sted å gå enn å bli sittende på egen plass så er man vel ikke egoistisk?

Lars-Erik

Moderator  support