Høvding, som er en oppblåsbar sykkelhjelm som bæres som en krave rundt halsen, har kommet i tredje generasjon. Det ser jo ut som et bra produkt, og testene skal også være bra. Dette er nok for pendling og bysykling, kanskje gjerne helst med elsykkel pga mindre lufting rundt halsen.
Har ikke erfaring, men den veier i følge tech specs 800 gram. Nesten en kilo hengende rundt halsen. Jeg har erfaring med å ha andre ting med omtrent samme vekt (f. eks. sykkellås) hengende rundt halsen og det er ikke noe jeg gjør frivillig. Jeg skal ikke sitte mange minuttene på en sykkel før såpass mye vekt rundt halsen blir ukomfortabelt.
Hvor mye veier en vanlig hjelm? 250-400 gram? Jeg kjenner knapt at jeg har en hjelm på hodet.
Jeg har alltid ment at Høvding er et produkt for de som ikke ønsker å få ødelagt frisyren. For spesielt praktisk eller pent er det ikke.
Edit: Ser i tillegg at den må lades opp og har en driftstid på 14-16 timer. Så man må i tillegg huske å lade opp "hjelmen". Ser virkelig ikke at dette produktet har noen annen fordel enn at frisyren bevares.
Enig med Raskall her. Kan ikke se at dette har noen fordeler kontra vanlig hjelm annet enn å passe på sveisen. Det ser 100x dummere ut, den er dyr og du må lade.
Med fare for å være litt sånn v-stil vs klassisk i hopp, eller treski vs glassfiber osv osv osv, så ser dette(for meg)litt ut som svaret på et spørsmål som det allerede var et strålende svar for(altså den vanlige hjelmen).
Dessuten ser det dumt ut(synes jeg), men ikke så dum som jeg så ut til/fra jobb på tirsdag i forrige uke da jeg hadde glemt hjelmen og oppdaget det da jeg var drøyt halvveis til jobb ...
Jeg har ikke nok kunnskap om hvordan testen er gjennomført til å si noe om det er testet for fortauskant mot panne, med det er det svenske forsikringsselskapet Folksam som har fått den gjennomført, og de er ganske seriøse med sånne tester.
Redigert av simenf; 14/06/202113:49. Rediger grunn: Folksam
Har sett at tilsvarende har blitt mer utbredt i København.
Vil tro at den kan appellere til en del bysyklister, med eller uten oppmerksomhet på egen hårfrisyre.
For egen del (som tar meg i å føle meg naken de gangene jeg sykler uten hjelm) tror jeg ikke den ville ikke gitt meg den tryggheten jeg ønsker - ville jeg følt meg trygg nok på at den faktisk blåser seg opp når et uhell først er ute.
Hei, når TS spør om hva vi tror, er det jo nettopp det han spør etter. Ukvalifisert synsyng, litt som det meste her inne.
Hadde han spurt om hjelp til å Google uavhengig tester hadde det blitt noe annet.
Har ikke noe problem med å forstå at feks en advokat i New York som skal sykle til viktige møter via central park ikke ønsker hjelmsveis.
Foe å sette det litt på spissen sepeda ; Du skal sykle 25kmt (fartsgrense El motor) og hugge til alt du klarer med frambremsen. Og tilhørende skikkelig OTB. Du får velge imellom å ta smellen med en Poc mips hjelm eller denne aribaggen. Hva velger du?
Foe å sette det litt på spissen sepeda ; Du skal sykle 25kmt (fartsgrense El motor) og hugge til alt du klarer med frambremsen. Og tilhørende skikkelig OTB. Du får velge imellom å ta smellen med en Poc mips hjelm eller denne aribaggen. Hva velger du?
Jeg ville selvsagt valgt Hövding om jeg visste at det ville skje en ulykke eller fremprovosert fall.
Det har vært allment kjent over lengre tid at det er den sikreste hjelmen på markedet.
Men som påpekt - den har en viss egenvekt, den må lades, den er i høy prisklasse, og den er estetisk utfordrende for landeveis- og terrengsyklister.
For oss her på forumet er det jo ikke slik at vi velger Hövding av estetiske hensyn, vi velger den bort av estetiske hensyn.
Har Giro MIPS, men om jeg skulle tenke ren sikkerhet, ville jeg altså valgt Hövding.
Det gjelder i enda høyere grad for bysykling, som Hövding også retter seg mot. I byen er den attpåtil riktig så fin.
Sitat: Stupfull
...når TS spør om hva vi tror, er det jo nettopp det han spør etter. Ukvalifisert synsyng, litt som det meste her inne.
Trådstarter spurte etter erfaringer med hjelmen.
At man leser det som en oppfordring til ren spekulasjon, er dessverre et klassisk forumfenomen.
Ref. MC-hjelmer så ligger disse ofte mellom 1300 og 1500 g. Høvding veier omtrent halvparten. Kan ikke helt se for meg at det skal være en stor begrensing for bruken, men det hadde jo vært artig å høre om faktisk bruk, da. Kanskje jeg spør feil publikum, det burde kanskje ha vært syklistene-forumet. Men TS-forumet har jo svar på alt, så da....
Tror geiranders har prøvd, etter det jeg kan erindre fra Transportsykkelforumet på Facebook.
Ellers: Høvding er veldig fin, vekten plasseres på skuldre heller enn på hodet, og merkes da ikke på samme måte som en tung hjelm. Den er også mer luftig for slippeåsvettesykling. I skogen har jeg ingenlunde troen på den, siden jeg har bestemt meg for at den punkteres av småstein.
Hjelmen ser i og for seg fornuftig ut. Men for meg ville denne erstatte en pøbbhjelm. Og til pøbbsykling er det kjekt med en hjelm til 200 kroner som jeg kan henge på styre eller ha råd til å miste i løpet av kvelden. Høvdingen var litt for dyr til å drikke bort. Det kommer jo litt an på sveisen, men ofte kan en hjelm bevare sveisen bedre enn å sykle uten hjelm. Men klart. Glenn Plake hadde nok brukt en høvding. Og det i seg selv gjør den så kul at alle burde ha en.
Har syklet med min Høvding i omtrent 2,5 sesong og er fornøyd. Sykler omtrent daglig Nydalen/Solli plass på Bullitten min, så har en litt foroverlent sittestilling. Antar at en mere oppreist sittestilling er fordelaktig. Men man blir fort vant til "vekten" Lader den i ca 45min omtrent 2 ganger i måneden ved bruk 5/6 dager i uka, kobler den da bare rett i macen på kontoret.
Den erstatter ikke en vanlig hjelm til terrengbruk, men er en ren by hjelm. Har så langt ikke glemt den noen steder =)
Dette er noen av mine observasjoner; - Føltes litt tung første 3/4 dagene, men ble fort vant til det. - Blir ikke svett i sveisen, noen som var viktig for meg. - Lette å ta med seg, henge på ryggsekken, rundt armen eller lignende - Føler med ikke dum i matbutikken med denne rundt halsen om jeg handler på veien hjem. - Varmer litt rundt halsen på høsten siden det blir mindre trekk. - Kanskje litt plagsom når man har på seg en jakke med mye stoff rundt halsen eller høy krave/hette på senhøsten.
Har syklet med min Høvding i omtrent 2,5 sesong og er fornøyd. Sykler omtrent daglig Nydalen/Solli plass på Bullitten min, så har en litt foroverlent sittestilling. Antar at en mere oppreist sittestilling er fordelaktig. Men man blir fort vant til "vekten" Lader den i ca 45min omtrent 2 ganger i måneden ved bruk 5/6 dager i uka, kobler den da bare rett i macen på kontoret.
Den erstatter ikke en vanlig hjelm til terrengbruk, men er en ren by hjelm. Har så langt ikke glemt den noen steder =)
Dette er noen av mine observasjoner; - Føltes litt tung første 3/4 dagene, men ble fort vant til det. - Blir ikke svett i sveisen, noen som var viktig for meg. - Lette å ta med seg, henge på ryggsekken, rundt armen eller lignende - Føler med ikke dum i matbutikken med denne rundt halsen om jeg handler på veien hjem. - Varmer litt rundt halsen på høsten siden det blir mindre trekk. - Kanskje litt plagsom når man har på seg en jakke med mye stoff rundt halsen eller høy krave/hette på senhøsten.
Wow, en med faktisk erfaring! Takker for utfyllende tilbakemelding :-)
Wow, en med faktisk erfaring! Takker for utfyllende tilbakemelding :-)
Skulle bare mangle!
Glemte å skrive; Har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte den. Har også ladekabelen i trekket, så slipper man å lete =)
Det er visst viktig å huske å slå av Høvdingen når den ikke brukes som hjelm for å unngå at den trigges av at man f.eks. slenger den på hylla eller mister den i gulvet.
Det er visst viktig å huske å slå av Høvdingen når den ikke brukes som hjelm for å unngå at den trigges av at man f.eks. slenger den på hylla eller mister den i gulvet.
Knappen for aktivering av hjelmen sitter festet i glidelåsen. Omtrent som en trykk knapp på siden av haka.
Så det er ikke mulig å ta den av seg uten å "skru av" hjelmen.
Vekker denne tråden til live siden VG/tek.no nå har publisert test av hjelmen: https://www.tek.no/test/i/qWjdLo/hovding-sykkelhjelm Jeg har observert denne hjelmen i København og Stockholm og vært nygjerrig. En ting som slo meg i slow motion videoen i testen var at airbagen løste seg ut ganske langsomt. Tok to screenshots. Det ser ut til at stuntmannen flyr minst to meter før hjelmen har løst seg ordentlig ut. Dette virket ikke tilstrekkelig på meg ved fall i høy hastighet eller ved påkjørsel. http://ibb.co/qmk5v3v http://ibb.co/VDVjRv5
Og... ganske riktig. Ny testing fra Tyskland indikerer at den ikke ee trygg ved påkjørsel i 40 km/t. https://www.gp.se/nyheter/sverige/tester-visar-h%C3%B6vding-skyddar-inte-vid-bilkrock-1.75478831 Det betyr vel også at singel-kræsj i 40 km/t heller ikke er trygt? Blir nok fortsatt biltema mips for meg for bysykling
Interessant at POC har en hjelm under utvikling som skal redusere faren nettopp ved kollisjon med bil. Og da får vi håpe det gjelder også i hastigheter høyere enn Hövding har vist seg å takle.
Statlig testing fortjener selvsagt også anerkjennelse, og likeså andre som Testfakta, som bl.a. NAF samarbeider med. Poenget mitt er at testene er uavhengige av industrien og går lengre enn kravene under CE-standardene.
Nyttig. Og godt observert. Viser verdien av testene som forsikringsselskapene finansierer. Jeg legger meg flat, som det så passende heter
Hehe, her har flere forhenværende Ap-nestledere noe å lære!
Den POC-hjelmen virker spennende. I prinsippet har jeg veldig tro på denne teknologien. Og fortsatt er vel Hövding antakelig tryggest for en del type fall, vil jeg tro. For vanlige singel-fall i rolig fart på en oppreist bysykkel er det nok tryggest, og det er vel nettopp den demografien som vel har begynt å bruke hjelmen mest? Men utover direkte påkjørsler av biler (som uansett har høy fatalitetsprosent) ville jeg også vært bekymret for å basere meg på den bøyd over styret på en landeveissykkel, dersom man treffer et hull e.l. i 40 km/t og hodet går rett i bakken. Men ja, vi får se om Hövding klarer å få redusert reaksjonstiden. Hövding sier 180 ms før airbagen er helt slått ut, mens airbager i biler slår ut mye raskere enn det. Krysser fingrene for videre teknologiutvikling!