Siden dette vel er det nærmeste vi kommer en 'hvilket bikepackutstyr kjøpte du i dag' tråd...: FitKicks; Sokke-sko med såle for casual-bruk, dvs av sykkelen og på reise. Et stort pluss at den ikke har alt for radikalt utseende. Tar lite plass (pakker helt flatt) og kontrollveid til 226 gram for et par i størrelse Large.
Hvordan er disse til bruk på teltplassen i marka? Altså litt lett skog, muligens litt fuktig også. Ser etter alternativ til Havaianas eller lette terrengløpesko, som er det jeg ellers medbringer. De ser ut som noe softshell-/neoprenliknende med gummisåle? Det er jo ganske optimalt for meg, i tilfelle.
Nå har jeg ikke testet disse selv ennå, så litt vanskelig å si. Undersålen virker å være av ganske god og passe tykk kvalitet, og bestandig mot ujevnhenter og fukt. Selve overdelen er mer som et tynt (men sikkert slitesterkt) stretchy tøystoff. Må vel regne med å bli fuktig på beina i våt lyng osv.
Pakkstørrelsen er helt flat, et bilde her:
Anvendelsesområde slik FitKicks selv ser på det (på pakken de lå i):
Har sett det referert i diverse bikepacking-fora når det kommer til skotøy. Jeg hadde med meg et par små, 'lette' sko på tur i fjor sommer (ikke så gla i sandaler hvor man vifter med tærne), men synes det er bulky og tar for mye plass. Derfor disse. Så får vi se.
Vanntett. 10 liter. Feste for lykt. I svart eller oransje. Merk egen lomme foran for kompakt bøylelås. Bare det i seg selv setter den på min liste.
Jeg tviler dog på om lomma er bred nok for min mest solide minilås Abus Granit X-Plus "San Francisco", designet for å gå rundt parkometrene i nevnte by
Et minus er at du ikke kan åpne og lukke veska i fart.
Sepeda, den øverste Restrap veska var flott, takk dor tips ! Jeg synes de man ruller i hver ende er for knotete og min blir en litt «trang pølse» uten struktur på hva som er hvor. Har rakett og rammeveske fra Restrap, det ser ut som nytt kjøp er på gang. Frontrommet må vel gå an å åpne i fart...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Har gjort noen oppgraderinger på utstyrsfronten til årets coronavennlige turer. Har jo ikke fått testa noe særlig ennå da, men... - Telt. Blir som alltid et kompromiss mellom funksjon, komfort og vekt. Nå kommer det stadig flere bikepacking-versjoner av telt på markedet, med kortere stikker, bagger og stropper osv som passer for formålet. Her endte jeg med Big Agnes Tiger Wall UL2; https://bikepacking.com/gear/big-agnes-tiger-wall-ul2-bikepack-tent-review-video/ Jeg liker at teltstikkene er bikepackevennnlig korte, som gjør de enkle å stappe hvorsomhelst, og at baggen inkl stikker passer perfekt på mitt bukkestyre. Teltet er dobbelduk for mindre kondensproblemer, praktisk med åpning i lengderetningen, og romslig. - Jeg tenker bruke den medfølgende teltbaggen på mitt bukkestyreoppsett og teste det med en Revelate Egress Pocket rolltop bar med stropper til å 'henge over' teltbaggen. Ikke sjekket ennå hvor godt det passer på mitt oppsett, men det finner jeg ut. https://www.revelatedesigns.com/index.cfm/store.catalog/Handlebar/EgressPocket - Jeg ønsket meg også et 650 hjulsett for å bruke 2.1 dekk på grovere bikepacking på min bukkestyresykkel. Her har jeg forhåndsbestilling inne på Hunt Adventure https://www.huntbikewheels.cc/colle...-road-trail-wheelset-1579g-24deep-25wide Her tenker jeg sette opp 2.1 650 Mezcal som dekkløsning. For touring (dvs 'bikepacking' primært på asfalt) tenker jeg bruke 700c med Conti GP5000 32 tubeless, dette har jeg allerede. - Diverse småtteri; -- Katadyn BeFree vannfilterløsning, virker både lett og enkel å pakke - og dra frem underveis - med sammenkrøllbar 1-liters-flaske. https://youtu.be/kfKsLdst9Dk?t=91 -- Micro led teltlys fra Coghlan https://www.fjellsport.no/coghlan-s-led-mikro-lanterne.html -- Hiplok Z-Lok: sykkellås som veier under 20 gram
Sepeda, den øverste Restrap veska var flott, takk dor tips ! Jeg synes de man ruller i hver ende er for knotete og min blir en litt «trang pølse» uten struktur på hva som er hvor. Har rakett og rammeveske fra Restrap, det ser ut som nytt kjøp er på gang. Frontrommet må vel gå an å åpne i fart...
Men de man ruller er helt perfekte, til sitt eget formål. De er en erstatning for kompresjonstrekk til telt eller soveposer. Da ekspanderer innholdet og "fyller" pølsa, slik at det ikke bare blir en halvslapp pløse som henger der. Du har ikke behov for noen av delene i fart, og "rulledesignen" er sannsynligvis den mest idiotsikre vanntette designen vi har klart å komme opp med så langt, så den er perfekt for dunsoveposer, som ikke tåler særlig fukt. De fungerer jo også fint til eksempelvis teltduker selvsagt. Min "frontpølse" brukes ihvertfall utelukkende til det formålet, og i min verden er det ikke lov å ha sånn frontveske på sykkelen dersom sykkelturen starter og stopper innenfor samme døgn (alternativt at sykkelen er ute på rent (gods)transportoppdrag). Jeg innser ikke alle deler mitt syn, og jeg ser med forferdelse trenden med slike "nette" burrito-bag'er (som knapt har plass til mascara eller lebepomade) bre om seg på landeveisykler på slicks (også på de som "herrekjøres"). Jeg innser at kampen er tapt.
Fra (litt) spøk til alvor, jeg er fornøyd med slik rulledesign til det lille jeg bruker en slik veske til (som altså er overnevnte). Den jeg har, har også en tilhørende "dameveske" man kan klipse på fronten, og den gir da mulighet for åpning/lukking i fart, og dermed tilgang til litt rusk og rask underveis på turen. Hadde ikke noe bilde fra noe god vinkel akkurat, mend et ser nå slik ut, og det er Apidura som har produsert begge to. Den man kan skimte i triangelet er vel fra Restrap tror jeg.
Noen nyere mellomstore vesker for de mellomlange turene
Ortlieb (sympatiske Russ Roca):
Route Werks (guru James Huang aka The Angry Asian):
Restrap (mann med skyggelue):
Har sansen for alle tre. Men liker at Restrap stroppes direkte på styret uten videre festeanretning. Av halvpraktiske jåle-grunner. Frykter dog at den vil slite av lakk og eventuelt logo på styrerøret om man ikke bruker et solid beskyttende lag.
Sistnevnte står uansett allerede på min liste, siden den står seg til mine andre vesker fra Yorkshire. I grunnen mest for vintersykling. Men synes ikke tilgjengelig ennå, og jeg har heller ikke sett noen test.
Harnessen vil egentlig være midt i blinken da. Trenger ingen kriseløsning nå, så kanskje jeg bare skal bestille og vente. Synes Systemet ser lovende ut til prisen.
Fått testet oppsettet litt skikkelig nå (Acepac harness). Fungerer veldig bra egentlig. Solid klaring til forhjul og satt fint på plass, også over røft underlag.
Soveposen min er bred så litt utfordring å få plass til hender, samt å gire. Skulle nok hatt en mindre pose eller flare/bredere styre, men de oppgraderingen sitter litt (for) langt inne siden jeg stort sett ikke bikepacker. Blir nok å fortsette å jobbe iherdig med komprimering og plassering av pose i styreharness på de få turene.
Fikk plass til sovepose og liggeunderlag. Noe mer tror jeg ville blitt ukomfortabelt på styre, ihvertfall på røft underlag, og resten uansett fikk greit plass i seteveske og top tube bag.
Nevnte redshift shockstop fungerte også ypperlig og merket ikke noen vesentlig forskjell med fullastet sykkel faktisk. Om det ga mer etter var det nok isåfall kjærkomment.
Er dette "lett ekspedisjons sykling", helgens eksempel.
Vi hadde tre dager på grus med overnatting i to hytter med sengetøy, håndkle, mat og drikke på plass. Det var meldt fint vær, muligheter for litt regn, minst 3-4 plussgrader på fjellet v start. 57 mil, 10.000 høydemetre, minst 75% grus og diverse ganger over 900-1000 moh. Mulighet til å stoppe på bensinstasjoner, cafe osv minst 2-3 ganger hver dag. Vi fikk også vasket sykkeltøy som var tørt morgenen etter. Jeg hadde en trang styreveske, liten rammebag og en liten tass oppå ramma. Her fikk jeg plass til: > Klær til "ikke sykling". Shorts, undertøy og T-skjorte (droppet genser/jakke/sko) > Tann-børste/krem, assos krem, voltaren salve, tabletter mot magesyke + hodepine, solkrem, lypsyl, vanlige briller + solbriller som backup til kontaktlinser > Covidmaske, toalettpapir, ledninger til å lade telefon, garmin styre-dings og klokke > Sportsdrikk-pulver i en pose, noen bar'er, sjokolade, verktøy (bla tang, pumpe, kjedekutter, wire, ventiler, ducktape, pluggesett, et par slanger og miniverktøy) > Kort trøye, bib, kne+arm-varmere, syltynn vindjakke, sykkelllue til cafe-stopp, lange hansker (det var 3-4 pluss søndag morgen), ull-singlet > Hadde kun drikkeflasker i to flaskeholdere
> Hva kunne jeg hatt med i tillegg. Batteripakke (klokka gikk tom etter 9-10 timer, førstehjelpskit, buff, tynne ullsokker, vindvest og en pokal til Erik som fullførte i år !
To av gutta skal sykle OF700 i år og stilte med lette rittfulldempere med lett-rullende dekk samt sekk og tre på grussykler (Canyon Grail, SuperX og Orbea). Hele turen med "noen unntak" gikk på ganske fine grusveier med minimalt behov for grovt utstyr. Det skulle gått "greit" med en landeveissykkel og 30 mm dekk men jeg var kjempefornøyd med SuperX, Pirelli Cinturato 40 mm, 45 PSI og carbonstyre/setepinne for litt comfort. Langfilmen kommer på "Flotte Tur rapporter" etterhvert.
............. Nei det var det jeg lurte på, kanskje vi kan kalle det utflukt for nybegynnere, lathanser og livsnytere. Det føltes ikke som en veldig tøff ekspedisjon da vi kom frem til hytta hos meg og rakk tre kvarter i badestampen på 40 grader med Prosecco i glasset :-) før vi spiste middag (den lagde vi selv altså:-).
Men jeg tror de fleste som skal begi seg ut flere dager på tur langt hjemmefra bør starte med en variant slik vi gjorde det med relativt lett utstyr og overnattingsmuligheter. Blir det pjuskete vær og du skal slå opp telt, koke mat osv er det sikkert noen som vil tenke "aldri igjen". Så får man heller øke vanskelighetsgraden når man får litt mer selvtillit.
Credit Card Touring og Credit Card Bikepacking er vel vanlige betegnelser på slike luksuriøse adferdsmønstere, avhengig av om man ferdes i 'the backcountry' eller ikke. Jeg tror kanskje det er sånn at vi ikke har noe gode norske etablerte begreper på dette. Kudos for en lang og bra tur!
Enig i det. Alt har sin sjarm. I andre enden av skalaen er det kanskje noen som sikter seg inn på lange klassiske bikepacke-turer som er vanskeligere å gjennomføre med kun hotell. Great Divide (GDMBR) er et godt eksempel, og da er vi fremdeles i et velutviklet land som USA.
Turen på sykkelen er da viktigere enn hvor man sover? Syns det så nydelig ut. Jeg eier ikke et telt engang.. kredittkort is king!
Altså, tradisjonelt så foregår ekspedisjoner i urørt villmark hvor man er avhengig av å klare seg med det man har med selv.
Det er nok mange av mine teltturer som er mindre imponerende enn denne turen, på samme måte som at en TDF-rytter presterer mer imponerende enn meg på sykkelsetet, men det gjør neppe turen til en ekspedisjon.
Som allmektig trådstarter slår jeg herved fast at "lett ekspedisjonssykling" i denne tråden omfatter alle varianter av bikepacking, uansett hvordan man måtte foretrekke å overnatte.
Punktum finale.
(Som følger av første innlegg, er det norske begrepet i denne tråden et litt tilfeldig utslag av diskusjonen i Alpers' tråd Bikepacking - på norsk? og behøves ikke diskuteres nærmere her. Redigert: Uansett for sent å endre navn på tråden. Det var heller aldri gravalvorlig ment. Bruk ethvert begrep dere måtte foretrekke )
Takk for all erfaringsdeling og inspirerende innlegg - helt topp!
Uansett hvor mye trådstarter måtte insistere blir ikke hotellovernattinger en ekspedisjon innenfor en meningsfull tolkning av begrepet.
Sitat: EmilZipp
(J)eg tror de fleste som skal begi seg ut flere dager på tur langt hjemmefra bør starte med en variant slik vi gjorde det med relativt lett utstyr og overnattingsmuligheter. Blir det pjuskete vær og du skal slå opp telt, koke mat osv er det sikkert noen som vil tenke "aldri igjen". Så får man heller øke vanskelighetsgraden når man får litt mer selvtillit.
Har ikke så mye erfaring med bikepacking, kun et par enkle overnattinger på sti med telt, men var mye på fjell og i skog og mark med telt før. Generelt vil jeg si at man på sommeren ikke trenger være veldig redd for å dra på telttur, så lenge man har øvd på å slå teltet opp og ned og sjekket primusen på forhånd og har satt seg inn i hva man ellers trenger på tur. Men enten man går eller sykler må man ha i bakhodet at det tar mer tid enn man tror både å sette opp og rive leir, med mindre man har øvd velidg på rutiner. Å ha et hotell eller DNT-hytte som plan B er også lurt.
Min første skikkelige telttur var i sterk vind midtvinters på Hardangervidda, det var kanskje ikke fullt så lurt. Men gikk bra det og.
Som allmektig trådstarter slår jeg herved fast at "lett ekspedisjonssykling" i denne tråden omfatter alle varianter av bikepacking, uansett hvordan man måtte foretrekke å overnatte.
Med fokus på "lett" i tittelen der, altså. Enig.
Tråden handler om Bikepacking og utstyr til det. Dette viser jo som diskusjonen lenket til i første innlegg, at ekspedisjonssykling ikke er egnet oversettelse av Bikepacking. Det er pakksykling vi snakker om.
Siterer meg selv i den fem år gamle tråden:
Sitat: anonymous22
Å kalle det å sykle i Nordmarka med telt- og fiskeutstyr for en ekspedisjon er råflott.
Siden jeg har bodd i båt siden år 2003 har jeg ikke et fnugg av dårlig samvittighet for å benytte meg av landlivets gleder når jeg er på sykkeltur
Det er ikke sånn at turen blir mindre verdt av at man ikke kaller det en ekspedisjon. Å bo i telt gjør heller ikke turen til ekspedisjon. Jeg har vært mye på telttur i litt yngre dager, men ingen av mine teltturer har vært ekspedisjoner.
Det er ikke sånn at turen blir mindre verdt av at man ikke kaller det en ekspedisjon. Å bo i telt gjør heller ikke turen til ekspedisjon. Jeg har vært mye på telttur i litt yngre dager, men ingen av mine teltturer har vært ekspedisjoner.
Fint, Lars.
Jeg har sendt PM til moderator og bedt ham endre navn på tråden til "Bikepacking - hva anbefales?"
Vi kan ikke fortsette å avspore en tråd som har fungert utmerket i snart fem år med slikt tullball.
Altså i dag får jeg en ny hengekøye med myggnetting og lover på tro å ære å skrive noen linjer når jeg har fått spikket egen trekopp av en rot, overnattet ved et vann og brukt sykkelen som klesstativ. Har overnattet ute på sykkeltur før altså men da var jeg ikke klar over at det var ekspedisjon (eller har Lars rett i at dette heller ikke er en ekspedisjon evt lett ekspedisjon)
Jeg liker uansett denne tråden hvor jeg tar til meg praktiske remedier, tips og utstyr for bruk på tur med eller uten overnatting i telt fra folk som ikke bare har lest om det i en bok men som faktisk har vært ute en vinternatt før :-)
Redigert av EmilZipp; 17/06/202109:44.
Sepeda har på pm gitt meg gode grunner til å endre trådtittel. Lett ekspedisjonssykling har blitt til Bikepacking. Dette selv om jeg er en gretten gamlis som misliker våre dagers nynorsk.
/mod
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Sepeda har på pm gitt meg gode grunner til å endre trådtittel. Lett ekspedisjonssykling har blitt til Bikepacking. Dette selv om jeg er en gretten gamlis som misliker våre dagers nynorsk.
Takk til moderator!
Jeg deler jo din skepsis til å bruke engelske ord, men her må vi dessverre bite i det sure eplet for å unngå videre diskusjoner om begreper Til gjengjeld passer nå tråden til Googles algoritmer og vil kanskje få flere klikk fra de engelskspråklige massene
(Redigert i lys av nye reaksjoner i innlegg under: Opprinnelig tittel "Lett ekspedisjonssykling" var som sagt aldri så alvorlig ment, noe som burde være tydelig allerede i første innlegg. Selv har jeg for klarhets skyld brukt bikepacking i flere år ellers på forumet, og det er helt greit at navnet på tråden oppdateres. Håper siste ord snart er sagt om hvor feil det er å kalle en sykkeltur for en ekspedisjon. Men uansett fine Apidura Expedition-sykkelvesker, anonymous22 )
Til trøst for moderator og meg, og for å pense toget tilbake på sporet, kan jeg opplyse at det nettopp er lansert en kolleksjon spesifikt for dem av oss som bare må ha samme merke på veskene som på gruppen
Eller man kan gå rett til kilden for begge kolleksjoner og se på italienske Miss Grape sitt mer omfattende utvalg av vesker for henholdsvis Adventure (må ikke oversettes med eventyrsykling - da blir det bråk!), Road og Commute
Ærlig talt, ved å alltid skulle ha siste ord så bidrar du bra selv. Kan du ikke bare innrømme at du tok feil og andre rett for flere år siden? Jeg er ikke noe positiv til engelske begreper selv, men man kan ikke bestemme hva som blir gjengs brukte begreper. Og enda viktigere: når man forsøker å lage norske ord så må de jo bety det samme. Ekspedisjonsykling er ikke lik bikepacking, ikke rart det ikke blir brukt. Grusreser derimot, kunne gjerne ha vunnet over gravelbike, men det går ikke veldig bra det heller, men det hører jeg jo andre folk jeg møter i virkeligheten si.
Bra moderator endret tittelen. Avsporingen begynte fordi mange var usikre på hva som hørte hjemme i tråden. Så egentlig var det ingen avsporing. Og jeg forsøkte jo da å støtte at den handler om utstyr til pakking på sykkelen, ikke om ekspedisjoner.
Her viser du imponerende selvgodhet (jeg regner med at du vet at ikke er sammenliknbart):
Sitat: Sepeda
Adventure (må ikke oversettes med eventyrsykling - da blir det bråk!), Road og Commute
Om ikke annet, så begynner det å bli en endeløs rekke av relativt like veskesett. Annet enn å velge rett størrelse og (kombinasjon av typer), synes jeg det er ganske forvirrende og vrient å gjøre det perfekte valget av den enkelte veske.. Selv landet jeg ganske tidlig på Apidura Expedition-sett (saddle pack 17L, handlebar pack 9L, comp.frame pack 4.5L og accessory pocket 4.5L), men om det var det rette valget når jeg valgte eller om jeg skulle valgt igjen, vet jeg ikke ennå. Best læring av små forskjeller får man hvis man er på tur med andre med noe annet utstyr
Det har vel vært noen tråder tidligere med forsøkt på å tolke begrepet Bikepacking, så vi er vel ikke helt utenfor enhver fare. Men jeg ønsker endringen velkommen og gleder meg til å diskutere bikepacking med både flatbars og racks når det blir aktuelt ... : )