Jeg har til gode å oppleve en racer med skivebremser som ikke har eller utvikler subbing relativt fort, har vært innom Cannondale, Focus, Gavia, Specialized, Everest og White så langt.
De trenger å gjøre en grunnleggende redesign av hele konseptet i mine øyne, det er for små marginer i klaring skive/kloss, for udefinerte krav til stivhet i nav/gaffel/skive og en dårlig løsning på stempel som lett forurenses av støv/skitt som setter seg på o-ringene.
Det er også min erfaring med disc at de måtte holdes rene og serves for å hindre subbing. Men har kun erfaring med Diamura hardtail jeg da...
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#264079003/12/202017:22
Min gamle Canyon Inflite med 6800 bremser subbet mye i begynelsen, men siste par åra har det vært "dårlig" med subbing. Kunne nesten tro det var campa...
Tør nesten ikke si det, men blant hydrauliske landeveisbremser fra Shimano, SRAM og Campagnolo, er det kun én som jeg har måtte jobbe litt med for å fjerne subb Men jeg skal ikke skylde på produsenten.
Deler altså ikke Duffs erfaring at skivebremser for landevei er designmessig dømt til å subbe. Samtidig er jeg enig at det absolutt er rom for forbedring. Gjerne i tråd med det Duff skisserer. Heldigvis skjer det en kontinuerlig forbedring av alle komponenter.
Men skal vi bevege oss inn de eksplosive spørsmålene om design og funksjon av skivebremser, og ikke minst hva som er gull og hva som er gråstein blant de tre store gruppemerkene, er jeg redd vi kan vinke farvel til tema for tråden
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#265471926/03/202113:02
Ser spennende ut ved første øyekast, og kult at de gjør "custom" litt mer tilgjengelig og enklere med online-verktøy. Selv ville jeg nok foretrukket det å faktisk sette seg ned og snakke om mulighetene med LBS/rammebygger/maler, men ikke et dumt supplement. Godt fornøyd med Enve-hjul, så kommer absolutt til å følge med på reviews og flere detaljer.
Pris virker også ganske konkurransedyktig om man sammenligner med de dyreste modellene fra Specialized etc, men jeg tror også custom generelt kan være rimeligere enn mange har inntrykk av.
Hvis jeg først igjen skal bruke avsindig mye penger på en sykkel/ramme har jeg lyst på noe mer enn standard hyllevare, samtidig greit at et halvstort selskap med noen år på baken går god for kvalitet, garanti etc. Sånn sett appellerer for eksempel BMC Masterpiece og tilsvarende.
Ser dog ut som det foreløpig kun er for US kunder.
jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år
Redigert av BZE; 26/03/202114:24.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#265478426/03/202117:22
Lekker nok, men hvis denne skal være så allsidig, er ikke max dekk-klaring på 35 mm litt snaut i 2021?
Alt over 32 er kross eller grus.
Kross er jo per definisjon begrenset til 33 mm, mens UCI i mindre grad definerer dekkbredden for landevei, og ennå ikke har fått lagt sin klamme hånd på gravel.
Jeg ser Valentinos poeng, men skjønner også Gautes spørsmål, særlig når Enve selv opererer med den deilige kategorien All Road.
Altså en landeveissykkelen som takler alle slags veier - a road bike for all roads - uten at man skiller på asfalt, brostein, grus eller skogsvei.
Om vi ser på hva Enve selv sier, går det rett i kjernen av tenkningen om landeveis- og blandeveissykler i 2021:
Det er interessant å merke seg at for begge versjonene, også Race, opererer Enve med en dekklaring på hele 35 mm og plasserer seg dermed blant de mest progressive racerne, som nye Orbea Orca OMR.
I sin beskrivelse fremhever Enve heller ikke typer underlag, men kjøreegenskaper og rytterens stil. Om man foretrekker de mer aggressive racer-egenskapene, kan man med denne dekklaringen selvsagt også velge grusveiene, akkurat som man med de mer stabile all road-egenskapene like selvsagt kan velge landeveien. Tommel opp for å frigjøre oss fra tvangstrøyen én sykkel/étt underlag
Begge versjoner kan også fås med fester for heldekkende skjermer. Det er endelig godt at Enve anerkjenner at man kan like racer-kjøreegenskaper, men samtidig ville sykle i uvær
Men for å ta Gautes spørsmål: Hvorfor ikke større dekklaring? Svaret kan ligge i at dekklaring ikke kommer gratis. På et punkt endrer dekklaringen kjøreegenskapene.
Det er f.eks. begrenset hvor stor dekklaring du kan få uten å gå over en viss lengde på kjedestagene og dermed bevege deg bort fra klassiske landeveis-kjøreegenskaper. Unntaket er om du vil ty til løsninger som er i strid med UCI-reglene eller er utradisjonelle/proprietære, som smalere seterør, senkede kjedestag eller forskyving av drivlinje og annen sentrering av bakhjul (f.eks. Cannondales Asymmetric Integration). Enve har valgt tradisjonell utforming, og dermed er det altså begrenset hvor bred dekklaring du får, om du vil beholde forholdsvis korte kjedestag.
Samtidig kan det være så enkelt at utformingen av Enves gafler legger begrensninger. De kommer i tre forskjellige versjoner, med forskjellig fremløp/rake, som, så vidt jeg forstår, er felles for de to versjonene.
Ettersom poenget med Enves sykkel er nettopp custom-geometri, antar jeg at dekklaringen i rammen vil kunne variere noe alt etter lengde og vinkler på rørene.
***
Om vi ser på Enves standard/eksempel-mål, får vi et inntrykk av hvordan de i utgangspunktet tenker om geometri:
I Race-versjonen, ser vi at det naturlig nok legges opp til bl.a. kortere kjedestag, kortere akselavstand og krappere styrerørsvinkel for aggressive kjøreegenskaper. Dette er mål vi kjenner igjen fra moderne allround-racere. Hva gjelder sittestilling, legges det naturlig nok også opp til mer aggressiv sittestilling i Race, men rammehøyde/stack og rammelengde/reach er gjerne blant målene som i høyest grad vil variere i custom-bygg.
Samtidig ser vi at for den litt lengre og slakkere All Road-versjonen, anbefales det annen gaffel, med lengre fremløp/offset, slik at man til tross for slakkere styrerørsvinkel, får slep/trail som er omtrent like med Race-versjonen. Det siste er også gjenkjennelig fra flere blandeveissykler, som Focus Paralane, men også fra enkelte rittsykler, som siste versjon av Izalco Max.
De andre målene som påvirker kjøreegenskaper er heller ikke overraskende. Alt i alt ser Enve ut til å tilby kjente, men moderne og allsidige løsninger med individuell tilpassing av målene, alt Made in the USA, nærmere bestemt Ogden, Utah
Jeg har en Specialized Diverge Comp fra 2020. Vil anslå at jeg sykler ca. 70/30 asfalt/grus, men kan se for meg at jeg ønsker å sykle mer enn i bare sommerhalvåret, så litt dekklaring og skjermfeste er å foretrekke.
Jeg kjører ikke på noe spesielt grovt underlag, så spørsmålet mitt er om jeg har kjøpt en for grov(?) grussykkel, min bruk tatt i betraktning. Sykkelen har stack/reach på 613/379, så jeg blir jo sittende ganske høyt når jeg er ute på landeveien. Burde jeg ev. heller skaffe meg en sykkel med litt lavere stack, som fremdeles har plass til piggdekk og skjerm når været blir guffent, eller er det noe jeg kan gjøre med denne sykkelen for å gjøre den mer landeveisvennlig?
Beklager eventuelt dumt spørsmål, er ganske grønn når det kommer til sykkelgeometri.
Jeg har en Specialized Diverge Comp fra 2020. Vil anslå at jeg sykler ca. 70/30 asfalt/grus, men kan se for meg at jeg ønsker å sykle mer enn i bare sommerhalvåret, så litt dekklaring og skjermfeste er å foretrekke.
Jeg kjører ikke på noe spesielt grovt underlag, så spørsmålet mitt er om jeg har kjøpt en for grov(?) grussykkel, min bruk tatt i betraktning. Sykkelen har stack/reach på 613/379, så jeg blir jo sittende ganske høyt når jeg er ute på landeveien. Burde jeg ev. heller skaffe meg en sykkel med litt lavere stack, som fremdeles har plass til piggdekk og skjerm når været blir guffent, eller er det noe jeg kan gjøre med denne sykkelen for å gjøre den mer landeveisvennlig?
Beklager eventuelt dumt spørsmål, er ganske grønn når det kommer til sykkelgeometri.
Bytte fra 700c til til 650B sykkelhjul og hele sykkelen sitter da litt lavere?
Redigert av Sam3; 09/06/202115:28.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#266766209/06/202119:34
Nei å kjøre rundt på 650b ville jeg ikke gjort med 70/30 asfalt/grus. Tror forøvrig ikke sykkelen din er for grov. 90% av de som sykler på grussykler bruker dem 90 % på asfalt uansett. Fant på statistikken, men det er noe sannhet i det. Dekkvalg er nok viktigst
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#266766509/06/202119:53
Jeg har en Specialized Diverge Comp fra 2020. Vil anslå at jeg sykler ca. 70/30 asfalt/grus, men kan se for meg at jeg ønsker å sykle mer enn i bare sommerhalvåret, så litt dekklaring og skjermfeste er å foretrekke.
Jeg kjører ikke på noe spesielt grovt underlag, så spørsmålet mitt er om jeg har kjøpt en for grov(?) grussykkel, min bruk tatt i betraktning. Sykkelen har stack/reach på 613/379, så jeg blir jo sittende ganske høyt når jeg er ute på landeveien. Burde jeg ev. heller skaffe meg en sykkel med litt lavere stack, som fremdeles har plass til piggdekk og skjerm når været blir guffent, eller er det noe jeg kan gjøre med denne sykkelen for å gjøre den mer landeveisvennlig?
Beklager eventuelt dumt spørsmål, er ganske grønn når det kommer til sykkelgeometri.
At den er for høy i front er en ting - at den er for grov en annen. Det finnes mange grove grussykler som ikke er veldig høye i front. Diverge er ekstra høy pga Futureshock-løsningen, hvis du har en av de dyrere modellene. Vil du lavere i front kan du montere stem med brattere vinkel. Ta også bort alt av avstandsringer og koner under stemen.
Ønsker du å gjøre sykkelen kvikkere på veien kan du fint kjøre Diverge med raske 28 mm dekk. Da vil den ikke stå tilbake for en racersykkel hva gjelder rullemotstand i hvert fall. Ønsker du dekk du kan bruke både på grus og asfalt, men mest asfalt, ville jeg ha skodd den med 32 mm landeveisdekk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#266767309/06/202120:33
Tusen takk for svar! Jeg har utstyrt den med Continentals GP 5000 i 32 mm. Ikke tubeless, dessverre, fordi Axis Sport Disc-felgene ikke er kompatible med det.
Det er min (foreløpig) eneste sykkel, så jeg bruker den både til trening på landeveien og til pendling. Opplever til stadighet å bli passert av syklister som virker så uanstrengte at man nesten skulle tro de hadde motor på sykkelen, men akkurat dette skyldes nok heller egen kjørestyrke, snarere enn sykkelens geometri. Når jeg av og til kjører på grus er det primært for turens snarere enn treningens skyld.
Det viktigste for meg er at sykkelen er rask på landeveien, men ikke så ensrettet at den ikke tåler en og annen kosetur på snill grus, og samtidig at jeg har mulighet til å sette på skjermer og tykkere vinterdekk når været etter hvert krever det. Så jeg lurer egentlig bare på om Diverge er riktig sykkel for dette bruksområdet, eller om jeg ville vært bedre tjent med en mer aggressiv racer med bred dekklaring?
Redigert av Serge Beucherie; 10/06/202100:51.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#266774910/06/202108:06
Diverge virker som en bra sykkel til ditt bruksområde.
Noen billige tips for å bli raskere på landeveien: - Bytt til et smalere styre uten flare - Senk gjerne stemmet også, men bare så lenge du fremdeles klarer å ligge i bukken - Latex-slanger. Vittoria lager noen som passer 30-38c dekk - Tren mer :-)
I år har jeg kjørt landevei på en 11,8 kilos allroad-sykkel i stål med heldekkende skjermer og 38mm dekk, og etter å ha fulgt mine egne tips over her er den omtrent like rask som raceren den erstattet, med sine dype hjul og nesten fire kilo mindre vekt... Så lenge man sitter relativt aero og har lettrullende dekk, kan enhver sykkel gå fort, så lenge rytteren er i form.
Kort innpå: Da jeg klinte til å kjøpte meg en 3T Exploro Race etter å ha testet den som grussykkel og med grusdekk på veien (https://www.landevei.no/sykler/gravel/test-av-3t-exploro-race) var jeg litt bekymret for hvordan den ville fungere i et reinspikka landeveisoppsett, altså med 28 mm dekk på karbonhjul med litt profil. I helgen ble det ilddåp for oppsettet med 400 km landeveisbanking på fredag og lørdag. Og da ikke på hvilke landeveier som helst, men Reinheimen rundt, inkludert Trollstigen, Ørnesvingen til Geiranger og klatringen til Djupvasshytta osv. Med gunstige vindforhold både vestover og østover ble det kjørt fort på flatene. Vestover: https://www.strava.com/activities/5452404311 Østover: https://www.strava.com/activities/5458016276
Med såpass smale dekk på denne sykkelen - Gerard Vroomen anbefaler selv å bruke 32-35 mm landeveisdekk i landeveisoppsett. Jeg satte den opp med 28 mm Veloflex Corsa slangeløst. Det fungerte som rakkeren. Sykkelen skyter fart i utforkjøringene, er god å holde ulovlig aero-tuck-stilling på og fungerer også topp i lange motbakker. Min konklusjon er at velkonstruerte gravel-sykler kan fungerer helt topp som landeveissykler også. Eneste aberet med 3T Exploro Race i den sammenhengen er at den ikke er UCI-godkjent for bruk i aktive ritt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#266836614/06/202111:15
Jeg har 56 i Exploro Race - Jeg er 184 og har 87 cm bein. Sitter på 77cm setehøyde. For min del ville Exploro i large raskt bli litt lang - evt ville den funke med 90-100 mm stem. M i Exploro er på sin side litt kort. Du kan kompensere med stemlengde på begge. Om M passer avhenger da av om du ønsker å ha styre lavt eller litt høyere og hvor lang stem du er komfortabel med på grusen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#266852415/06/202109:23
Er 180 med Exploro Team (ikke Racemax) i M, 100 mm stem. Kunne sikkert hatt L også, ikke prøvd, men trives. Noe tåoverlapp som jeg lever fint med, på 700c 38mm dekk. Det er mulig å bestille setepinner i ulike størrelser fra 3T, om du skulle trenge lenger. En ekstrakostnad, men en mulighet.
Disclaimer: Prøv hvis du kan før kjøp. Det er en forholdsvis aggressiv ramme sammenlignet med noen andre grussykler, så det kommer an på hva du er vant med og trives med til din bruk.
Redigert av BZE; 15/06/202109:26.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#266863815/06/202119:17
Fairlight Strael ble enda litt mer allsidig med oppgradering til v3.0:
- Improved tyre clearances - now 36mm (measured) or 32C with full mudguards - Entirely new fork (now colour matched) with improved aesthetics, clearances, and dynamo routing - Heavily formed chainstays providing greater comfort as well as lateral stiffness for power transfer - Full internal dynamo routing through the bicycle for rear dynamo lights - Improved bottle mount positioning with base of downtube mounting