Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS)

Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) #2667946 11/06/2021 07:15
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
NOTS styret bruker i dag Dropbox til å lagre filer, men opplever at en del har vansker med tilgang fordi at de kun har jobbpc og policy etc. hindrer bruk av dropbox. Vi savner også en plattform der en kan diskutere og avgjøre saker i en ryddig chat. Alt dette svarer vel Microsoft Teams på. Jeg antar at det er ytterst sjeldent at Microsoft er bannet og som arbeidsplattform funker Teams svært godt (synes jeg), men hvordan er det å få satt opp Teams for en liten organisasjon som NOTS? Er det så enkelt som å kjøpe en lisens og sette det opp? Jeg har kun brukt teams via jobb...

Noen med erfaring med bruk av Teams i organisasjonsarbeid?

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: erikskon] #2667969 11/06/2021 08:24
perbl Offline
More than words
More than words
Det kan også være verdt å sjekke om dere kan få Google Suite https://support.google.com/nonprofits/answer/3367223?hl=en

Redigert av perbl; 11/06/2021 08:26.

Per B.
Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: erikskon] #2667973 11/06/2021 08:29
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon
NOTS styret bruker i dag Dropbox til å lagre filer, men opplever at en del har vansker med tilgang fordi at de kun har jobbpc og policy etc. hindrer bruk av dropbox. Vi savner også en plattform der en kan diskutere og avgjøre saker i en ryddig chat. Alt dette svarer vel Microsoft Teams på. Jeg antar at det er ytterst sjeldent at Microsoft er bannet og som arbeidsplattform funker Teams svært godt (synes jeg), men hvordan er det å få satt opp Teams for en liten organisasjon som NOTS? Er det så enkelt som å kjøpe en lisens og sette det opp? Jeg har kun brukt teams via jobb...

Slack? Den er open source og gratis mener jeg, og kan funke til dette.

Tipper Teams har kostnader, samme med Google.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: erikskon] #2667975 11/06/2021 08:33
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Discord er jo mye brukt av mange. Undervurdert spør du meg

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: RazeFaze] #2667977 11/06/2021 08:38
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze

En viktig grunn til at jeg ser på Teams er at 1) jeg tenker at "alle" får til å bruke Teams selv om de har en maskin som er underlagt strenge restriksjoner og 2) mange/alle er litt kjent med hvordan Teams funker. Jeg for eksempel orker ikke å sette meg inn i x antall plattformer. Oppå dette kommer kontinuitet. Jeg antar at Teams er en av de som kommer til å vare.

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: RazeFaze] #2667979 11/06/2021 08:55
perbl Offline
More than words
More than words

Slack er ekstremt lite open source. Det er også første skudd gratis-faktor, iom at du kun får tilgang til en viss mengde av meldingene dine inntil du må begynne å betale per bruker, og det blir fort litt penger. Skal du ha opensource må du heller se på løsninger som Mattermost.

Google for organizations jeg linka til over tilbyr hele Google Workspace gratis hvis du kvalifiserer, da får du tilgang til hele stacken til Google, samt Google Drive for dokumentlagring etc.

Vi bruker det i Syklistforeninga her i byen.

Per B.
Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: erikskon] #2667980 11/06/2021 08:56
B
Brodern Offline
Medlem
Medlem
B

En viktig grunn til at jeg ser på Teams er at 1) jeg tenker at "alle" får til å bruke Teams selv om de har en maskin som er underlagt strenge restriksjoner og 2) mange/alle er litt kjent med hvordan Teams funker. Jeg for eksempel orker ikke å sette meg inn i x antall plattformer. Oppå dette kommer kontinuitet. Jeg antar at Teams er en av de som kommer til å vare.

Dere trenger MS-konto og lisens for å benytte Teams.
Det er ikke sikkert at dere får installert Teams applikasjonen, hvis det benyttes en jobbpc med restriksjoner. Da må man benytte nettleserversjoen. Det er noen forskjeller mellom klient og nettleserversjonen.

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: erikskon] #2667984 11/06/2021 09:04
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis nots har en moderorg så kan det være lurt å bruke deres system. da er forhåpentligvis alle vurderinger rundt personvern og informasjonssikkerhet utført og dere kan ta systemet i bruk umiddelbart. Ellers så synes jeg ikke det er stor forskjell i funksjonalitet mellom de forskjellige systemene. Teams har selvsagt integrasjon med office hvis dere har behov for å jobbe i samme dokument og alle bruker msoffice. Google har noe tilsvarende. Ellers er zoom, whereby, teams, meet osv mye same same. Kan du en kan du dem alle. Husk at ingenting er gratis.

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: perbl] #2667986 11/06/2021 09:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl

Slack er ekstremt lite open source. Det er også første skudd gratis-faktor, iom at du kun får tilgang til en viss mengde av meldingene dine inntil du må begynne å betale per bruker, og det blir fort litt penger. Skal du ha opensource må du heller se på løsninger som Mattermost.

Google for organizations jeg linka til over tilbyr hele Google Workspace gratis hvis du kvalifiserer, da får du tilgang til hele stacken til Google, samt Google Drive for dokumentlagring etc.

Vi bruker det i Syklistforeninga her i byen.

I stand corrected :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: Brodern] #2667988 11/06/2021 09:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Brodern

Dere trenger MS-konto og lisens for å benytte Teams.
Det er ikke sikkert at dere får installert Teams applikasjonen, hvis det benyttes en jobbpc med restriksjoner. Da må man benytte nettleserversjoen. Det er noen forskjeller mellom klient og nettleserversjonen.

Og man bør uansett ikke bruke jobbens pc til private saker :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: erikskon] #2668026 11/06/2021 11:32
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Teams fungerer bra til møteformål og øyeblikkelig deling av informasjon, chat++. Jeg bruker Teams på jobb og i flere andre organisasjons-sammenhenger.

Men til deling av filer syns jeg det er en del å gå på. Men nå har nok jeg en hang til å gjøre det på "gamlemåten" med mappestrukturer :-)

Redigert av Anders A-R; 11/06/2021 11:32.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: Anders A-R] #2668065 11/06/2021 14:46
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
Teams fungerer bra til møteformål og øyeblikkelig deling av informasjon, chat++. Jeg bruker Teams på jobb og i flere andre organisasjons-sammenhenger.

Men til deling av filer syns jeg det er en del å gå på. Men nå har nok jeg en hang til å gjøre det på "gamlemåten" med mappestrukturer :-)

Ja, enig i det med mapper. Her på jobb ser det ut til at de har klart å gi oss mapper i Teams, men det er nok noe "spesial" og kanskje egentlig noe de har fått til i Sharepoint.

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: RazeFaze] #2668097 11/06/2021 19:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

ORD!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: baronKanon] #2668112 11/06/2021 21:13
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon

ORD!

....det verste er de som bruker jobb-epost til private ting i stor utstrekning, fordi de ikke har ordnet seg en gratis epost et annet sted til private saker. Merkelig og utrolig rotete syns jeg.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: erikskon] #2668116 11/06/2021 21:35
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Eller kjør private ting i jobbtid!

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: erikskon] #2668117 11/06/2021 21:35
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T

Ja, enig i det med mapper. Her på jobb ser det ut til at de har klart å gi oss mapper i Teams, men det er nok noe "spesial" og kanskje egentlig noe de har fått til i Sharepoint.

Sharepoint og filer/mappestruktur..grøss og gru....hat! I grunn alt av filoperasjoner i webbrowser..

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: RazeFaze] #2668125 12/06/2021 06:36
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Jeg er redd den tiden er forbi, det er helt normalt å bruke privat pc til jobbsaker og jobbpc til private saker. På mine maskiner switcher jeg sømløst mellom privat og jobb hele tiden. Arbeidsgiver har satt opp dette med to-faktor autentisering via Authenticator og vi har som mange andre ett fikst ferdig oppsett for "Bring you own device" som jo er å bruke en privat maskin til jobb som sørger for sikkert oppsett. Policy hos de ulike arbeidsgivere er ulik ift. administratorrettigheter på maskin eller ikke.

Det er også slik at man kan delta i flere organisasjoners Teams-konto i parallell, det man skal være klar over er at hver av de organisasjonene trolig vil be om å kunne administrere maskinen og da må man svare nei, dvs. kun tillate det på den applikasjonen en bruker og under den kontoen, svarer en ja risikerer en at oppdateringer, strømstyringsplaner mm. plutselig er tatt bort fra din kontroll. Jeg har en hel rekke på mine maskiner fordi jeg er invitert som gjest inn i forbindelse med samarbeid. Teams fungerer godt også via et web-grensesnitt som mange andre dersom man blokkeres av administrator-rettigheter.

Teams finnes i gratis-versjon for organisasjoner som tillater gjestebrukere på lik linje med storebror. Det finnes også mulighet for organisasjoner å få sterkt rabattert versjon hvis man kvalifiserer for det, og det kan det tenkes at NOTS gjør. Gratis-versjonen har begrenset med lagring - 10 Gb på fellesområde og 2 Gb/bruker.

Lars-Erik
Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: erikskon] #2668129 12/06/2021 08:08
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Høres skikkelig miljøvennlig ut hvis alle må ha to PC-er.
Med tanke på hvor mye som gjøres på mobil, er det svært mange som ganske sjelden trenger å bruke privat pc. Såpass sjelden at den gjerne må oppdateres én times tid før den funker ICON_WINK
Selv har jeg privat Mac, men ikke så mye annet enn bilder/iCloud jeg faktisk bruker den til, mobilen har tatt over. Pluss at jeg bruker den til jobb på remote desktop i normale tider, når jobb-pcen er på kontoret.

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: erikskon] #2668265 13/06/2021 19:23
H
harjoferie Offline
Medlem
Medlem
H
Office er gratis for ideelle organisasjoner. Litt knot å bli godkjent, men glimrende løsning.
https://www.microsoft.com/nb-no/microsoft-365/nonprofit/office-365-nonprofit

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: TrondAM] #2668283 14/06/2021 05:51
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: TrondAM

Sharepoint og filer/mappestruktur..grøss og gru....hat! I grunn alt av filoperasjoner i webbrowser..

Teams har Sharepoint "bakom", der alt av mapper og filer ligger... Teams er bare et skall som gjør filhåndtering enda mer tungvindt og lite fleksibelt :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: RazeFaze] #2668294 14/06/2021 07:06
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Delte Sharepointområder, lukka Sharepointområder, OneDrive, mappestruktur for hver Yammer-gruppe du er med i, mappestruktur for hvert team du er med i (kanskje eget område for den enkelte kanal også...). Det er et lite helv*** å finne tilbake til ting man har lagret. Bland dette med hundre ulike OneNote-områder så har man det gående.

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: Øyvind V] #2668295 14/06/2021 07:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Delte Sharepointområder, lukka Sharepointområder, OneDrive, mappestruktur for hver Yammer-gruppe du er med i, mappestruktur for hvert team du er med i (kanskje eget område for den enkelte kanal også...). Det er et lite helv*** å finne tilbake til ting man har lagret. Bland dette med hundre ulike OneNote-områder så har man det gående.

Godt spm... hvor er Yammer ifht til Teams?
Vet du?

Begge er/var Microsoft :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: RazeFaze] #2668298 14/06/2021 07:17
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Godt spm... hvor er Yammer ifht til Teams?
Vet du?

Begge er/var Microsoft :-D

Yammer bygges inn i Teams (heter "Fellesskap" i appen som ligger i Teams), men skal så vidt jeg har forstått fortsette å eksistere. Og det håper jeg det gjør, for Yammer og Teams løser to veldig forskjellige behov.

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: Øyvind V] #2668301 14/06/2021 07:32
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Teams er noe midt mellom et sort hull og spam satt inn i et godkjent system ICON_WINK Som for mange andre nå et hovedverktøy for meg også. Fungerer ganske bra (bortsett fra i overkant mye spamming i Aktivitet) til pågående arbeid p.t., men å finne igjen noe fra tidligere.... nei.
Selv om det kommer nye funksjoner, så er det jo begrenset med styringsmuligheter.

Til forskjell fra Outlook på jobb og gmail privat, som jeg har satt opp med masse av regler og mapper/etiketter, som både letter min jobb/prioritering og å finne igjen ting. Legg til svært gode søkefunksjoner. E-post blir letteste å stedet å finne selv ting som også er lagret "og hører hjemme" andre steder.

Bruker Yammer-appen på mobil, men har den i Communies/fellesskap under Teams på jobb-pcen.. Har ikke merket meg nevneverdig forskjell.

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: anonym22] #2668308 14/06/2021 08:06
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Synes hovedproblemet er at ting stykkes opp noe så innmari. Som nevnt har hvert team et eget filområde i Sharepoint, og hver kanal under et team får også sitt eget filområde. Har man et møte med folk og deler filer med dem (i chatten), får man enda et filområde å forholde seg til. Jeg greier stort sett å holde styr på mine egne filer, men å finne tilbake til en fil som en person delte i møtechatten en eller annen gang... DET er ikke bare bare. Det samme med "Tasks"/"Planner", som også stykkes opp med én tavle per kanal. Og OneNote. Og sikkert alt det andre.

Når det er sagt synes jeg Teams med tilhørende apper legger godt til rette for å jobbe effektivt og strukturert, men man bør vite hva man gjør.

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: Øyvind V] #2668309 14/06/2021 08:18
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jepp, det er det sorte hullet. Er jo snart hundre relevante kanaler hvor en fil kan ligge i en mappe. Eller så kanskje den lå i møtechatfilene i stedet.

Til felles jobbing på samme fil med versjonshåndtering, diskusjon/kommentering rundt arbeidet og ikke minst til topp funksjonalitet pc vs. mobil, så man kan jobbe fullverdig på mobilen, er Teams helt herlig for meg.

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: Øyvind V] #2668310 14/06/2021 08:21
H
hmhelland Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
...Som nevnt har hvert team et eget filområde i Sharepoint, og hver kanal under et team får også sitt eget filområde...

Et team og dets kanaler får et felles dokumentbibliotek, hver kanal får en mappe i samme bibliotek. Åpner man siten i nettleser/evt syncer med onedrive om det tillates så er det i praksis en enkel "mappestruktur"

Når man oppretter et team opprettes en site med dokumentbibliotek etc i sharepoint.
Kanalene man oppretter får en mappe i teamets dokumentbiblioteket.

Åpner man siten i nettleser (default https://<firmanavn>.sharepoint.com/sites/<teamnavn> er hver kanal i praksis en mappe, søkbart og fint.... Egentlig ganske oversiktlig ICON_SMILE

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: anonym22] #2668334 14/06/2021 09:35
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22

Til felles jobbing på samme fil med versjonshåndtering, diskusjon/kommentering rundt arbeidet og ikke minst til topp funksjonalitet pc vs. mobil, så man kan jobbe fullverdig på mobilen, er Teams helt herlig for meg.

Akkurat biten med samtidig arbeid på samme fil har hjulpet mye for min jobbhverdag for tiden. Jeg har kastet bort mye av livet på "Ny versjon 2 OLD OLD" som har ridd tidligere arbeidsliv som en mare....

Redigert av Anders A-R; 14/06/2021 09:35.

Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: baronKanon] #2668987 18/06/2021 05:57
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

ORD!

en bør merke seg at mange arbeidsgivere logger pc bruken og leser all mail,
som en følge av dette fikk en av våre nye landsmenn en lengre terrordom.
Vel ansett ingeniør som instruerte meningsfeller i å lage bomber via jobb PC'n og etter hvert kom PST til Fornebu

de som ønsker å gjøre en karriere bruker jobb PCn til å jobbe med og privat PC til å surfe med.
storebror ser deg

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Microsoft Teams for friv. organisasjoner? (NOTS) [Re: Flamini] #2668990 18/06/2021 06:06
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Flamini

ORD!

en bør merke seg at mange arbeidsgivere logger pc bruken og leser all mail,
som en følge av dette fikk en av våre nye landsmenn en lengre terrordom.

Så enkelt er det ikke at arbeidsgiver bare kan starte å lese all mail til alle ansatte - dette er regulert. Eksemplet du nevner, uten at jeg kjenner detaljene, beror seg nok på en del flere siden enn kun arbeidsgivers mistanke. Prinsippet om å holde jobbpc til jobb er uansett et godt prinsipp, men frykter for at arbeidsgiver leser alt mailen din stemmer ikke.

Et eventuelt innsyn i den ansattes e-postkasse vil være et kontrolltiltak i henhold til arbeidsmiljølovens regler i kapittel 9. Når innsyn er tillatt og hvordan arbeidsgiver i så fall skal gå frem, er imidlertid regulert i en egen forskrift: Forskrift om arbeidsgivers innsyn i e-postkasse og annet elektronisk lagret materiale, jf. aml. § 9-5. Bestemmelsene i forskriften må likevel praktiseres i lys av og i samsvar med personvernforordningen og arbeidsmiljølovens regler om kontrolltiltak.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support