Godt brukt Surly Big Dummy selges. Merk at dette er en umotorisert utgave, da den ble bygget før elmotor var en utbredt greie.
Kanskje favorittsykkelen blant syklene mine. Denne ble bygget rundt 2013, og er i motsetning til de du kan kjøpe ferdig helt custom med gode funksjonelle deler utvalgt av meg med kyndig hjelp fra forumet og bekjente. Denne har både vært syklet tur med og blitt brukt som daglig bypendler av meg hele året.
Noen høydepunkt her:
* Markedets kuleste styre fra Jones Bikes (H-Loop) som vil koste deg 1699kr hos Bikeshop i dag hvis de klarer å skaffe det. Eldre konvensjonelt styre kan også følge med
* Chris King styrelager
* Driftssikre SLX-komponenter som bare funker og funker
* XT Touring bakgir
* Håndbygde hjul fra en av forumets gamle travere med lett vedlikeholdbare Deorenav og det som var grove felger på tiden sykkelen ble bygget (såfremt bakkeklaringen holder kan du fint sykle grove terrengløyper med denne sykkelen)
* Markedets beste ringeklokke fra Spurcycle som gir et nydelig pling som varer et skuddår
* Godt med Xtracycle-tilbehør, så som Wideloaders som gir deg mulighet til å frakte store ting, Longloader-bøyle som lar deg frakte lange ting uten å komme i veien for tråkking, fotplattformer for passasjerer, to topplater for bagasjebrettet. Denne sykkelen har blitt brukt til å hente opptil flere andre sykler og rammer på postkontoret
* Kjølebag for når du skal ut i parken som passer i veskene
* Dyre lærholker fra Brooks, og ubrukte lange holker fra Jones følger med
* En av markedets beste låser kan følge med (Abus Bordo Granite X-Plus 6500 som også vil koste godt over 1000-lappen ny)
* Nesten nye Schwalbe Ice Spiker Pro samt nesten nye Schwalbe Big Apple følger med av dekk
* Godt brukt Brooks-sete som har mange år igjen
* Drivverk er i god stand, og ikke kjørt særlig på vinterstid siden sist det ble byttet kjede og ny tidelt Deore-kassett med ekstra spenn (11-42)
Tilstandsrapport:
Så til en ærlig tilstandsrapport. Dette er min daglige brukssykkel, og det er såklart noen riper her og der. Det er også en liten bulk på overrøret etter at sykkelen smalt i et sykkelstativ, men jeg tror bulken på sykkelstativet ble større, og det er ikke noe som påvirker ramma i det hele tatt. Med mindre du vet hvor den er, er ikke dette noe som er særlig synlig. Og jeg har nå syklet daglig med sykkelen i flere år etter dette skjedde.
Jeg har ikke lagt merke til noe overflaterust, det jeg kan komme på av rust er at du har litt brunfarge i de åpne rørene på bakramma der det spruter vann inn og ut, men dette tipper jeg du får på en ny sykkel og ganske raskt, og har lite å si. Plukka også av kranklager forrige sesong for å bytte dette, og fant ingen rustproblem inni der. Ramma ble antirustbehandlet med linolje før sykkelen ble satt sammen.
Sykkelen er fullgodt funksjonell, jeg har konvertert den til et endelt oppsett, da jeg aldri brukte framgiret uansett. Kappa like godt av endestykkene på stor- og lilleskiva og brukte disse som spacere. Det som står på er en godt brukt SLX-krank, der Vanilla Ninja har helicoilet den ene armen etter at han klønemekanikeren, aka eieren, som satte på pedalene, var litt slapp med tilstrammingen. Denne løsningen har holdt i alle år siden sykkelen ble bygget.
Da denne sykkelen er noen år, og jo har litt patina fra bruk, er det også veldig greit om noen kan handle og prøvesykle lokalt, så kan vi ta en dønn ærlig gjennomgang av sykkelen. Jeg kan fint bistå med å gå gjennom og sette opp sykkelen best mulig til evt ny kjøper, vi kan sikkert også se om vi kan gjøre en deal hvis kjøper vil bytte ut litt deler før kjøp der jeg kan være behjelpelig med å sette på.
Når det gjelder bæresystem og bager, er jo borrelåsen på bagene litt preget av tiden, men bare man bruker løkker og kroker, funker disse like godt som da de var nye. Av det øvrige tilbehøret er det vel kun den ene fotbøylen man kan koble på som har fått seg en liten smell etter nærkontakt med en stolpe i fart, men denne er også fullt funksjonell, og disse koster ikke mange hundringsene å bytte ut om man feks vil ha noen helt nye. Er man litt nevenyttig, kan det være man kan lage sånne sjøl og.
Veldig usikker på hva slags pris som er riktig her, jeg prøver meg med
11500. Selges med tungt hjerte, men jeg flytter snart lengre unna bykjernen etter at jeg nå skal ha et halvår i Oppdal, og tror jeg vil ha meg en elsykkel. Kunne jo satt på motor på denne, men grunnet bilkjøp trenger jeg ikke sykkelen for å frakte Ikea-lass lengre, så den formidable lastekapasiteten blir litt overflødig for meg framover.
For grundig omtale av sykkelen slik den var da den var ny, sjekk omtalen hos Transportsykkel.no/Cargobikemag med bilder tatt av o selveste TS-redaktør Kippernes her:
https://cargobikemag.com/intervju-per-bjarnes-surly-big-dummy/Usminka bilde fra forrige uke:
![[Linket bilde fra photos.smugmug.com]](https://photos.smugmug.com/photos/i-P8dk4m2/0/X4/i-P8dk4m2-X4.jpg)