En bønn om hensyn
|
Re: En bønn om hensyn
[Re: Flamini]
07/06/2021 12:03
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Det går an å flagge segmenter, foreslår at Førstemester Fjeldheim er sitt ansvar bevisst og flagger endel kritiske segment. Kan gjerne flagge hele åsen fra Aron til Solbergelva for min del. :-)
|
|
|
[Re: BigBab]
07/06/2021 12:03
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Tror jeg ikke kommer til å skje, de lever jo av at folk kan jakte tider. Er vel mulig å flagge som hazzard
|
|
|
07/06/2021 12:08
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Det går an å flagge segmenter, foreslår at Førstemester Fjeldheim er sitt ansvar bevisst og flagger endel kritiske segment. Den omtalte turveien er jo sånn at om man kommer fra Solbergelva-retningen får man høy fart ved bare å la være å bremse (solid nedoverbakke), det er ikke nødvendig å gønne på for å ta segmentet (om det er noe segment der) for å skremme pensjonister og barnefamilier. Så tror ikke segment-flagging vil ha noe som helst å si akkurat der.
|
|
|
07/06/2021 12:10
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Dette er ett gjennomgående problem og det gjelder ikke bare syklister, endel trekkhundklubber har jobbet hardt for å oppnå ett stygt rykte i lokalmiljøene, hundeiere som må ha hundene løse fx 100kg snill hund som skal hilse på alt og alle..eller surrer rundt i løypa og ikke minst barnefamilier som setter seg ned midt i skiløypa for å brenne bål og grille pølser ser mye rart
hvis man skal gønne på innover i skauen så gjør man det på steder og tidspunkt som det egner seg for, og det er ikke klokka tolv på en søndag. gi gjernet og ha bikkjene løse men på tidspunkt og steder som tilsier at dere er aleine. se på landeveissyklistene, mange av dem er oppe om morran før fanden får sko på beina - det bør være mulig for grusbankere og hundeeiere også
noe handler om kunnskap men mye faller ned på det å ta hensyn, hvor vanskelig kan det være ?
Aldri greit å ha bikkjer løse under båndtvang, uansett hvor snille de er. De fleste dyr har fått avkom i denne tiden, og de er veldig sårbare. Et rådyr med kje som blir støkka av ei bikkje som skal ut av stien for å drite, kan kjøre full alarm og kaste kjeet. Blir fort revemat da. Ta hensyn og respekter båndtvang, det er en grunn til det.
|
|
|
07/06/2021 12:14
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er da fullt mulig å glede seg over Strava og sykle hensynsfullt på samme tid.
Jeg er selv glad i fart og kan godt tenke meg å teste meg på noen segmenter, både i terrenget, på veien og på grusen, nå og da. Men rekordforsøk avblåses jo med en gang det er andre mennesker i syne. Fotgjengere er såpass uberegnelige at det å blåse forbi noen i 40+ km/t ikke bare er skremmende og ubehagelig for dem, men det kan fort være ganske farlig for oss på sykkel også.
Syklet ring 4 mot klokka i går. Ganske mye folk ute, både på sykkel og til fots. Det går helt fint å få god trening og god fartsfølelse uten å kjøre gris rundt andre folk. Dagens grussykler har gode bremser som raskt tar oss ned til mindre skremmende hastigheter. Det er også lurt å bruke veibredden. Går det folk langs høyre side av veien, bør man passere helt til venstre og motsatt.
Ønsker man å kjempe om rekorder på Strava må man både sykle på tider av døgnet der man er så godt som alene, og være klar for å bremse ned hvis man skulle møte noen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
07/06/2021 12:16
|
hansib
Ivrig
|
Ivrig
Kan kanskje sette inn litt reverse stravalogy(tm) her også. Legge inn et minisegment nederst, rett før man kommer ut i turveien og kalle det "Hvem er største idioten her"
|
|
|
[Re: Stupfull]
07/06/2021 12:46
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Dette er ett gjennomgående problem og det gjelder ikke bare syklister, endel trekkhundklubber har jobbet hardt for å oppnå ett stygt rykte i lokalmiljøene, hundeiere som må ha hundene løse fx 100kg snill hund som skal hilse på alt og alle..eller surrer rundt i løypa og ikke minst barnefamilier som setter seg ned midt i skiløypa for å brenne bål og grille pølser ser mye rart
hvis man skal gønne på innover i skauen så gjør man det på steder og tidspunkt som det egner seg for, og det er ikke klokka tolv på en søndag. gi gjernet og ha bikkjene løse men på tidspunkt og steder som tilsier at dere er aleine. se på landeveissyklistene, mange av dem er oppe om morran før fanden får sko på beina - det bør være mulig for grusbankere og hundeeiere også
noe handler om kunnskap men mye faller ned på det å ta hensyn, hvor vanskelig kan det være ?
Aldri greit å ha bikkjer løse under båndtvang, uansett hvor snille de er. De fleste dyr har fått avkom i denne tiden, og de er veldig sårbare. Et rådyr med kje som blir støkka av ei bikkje som skal ut av stien for å drite, kan kjøre full alarm og kaste kjeet. Blir fort revemat da. Ta hensyn og respekter båndtvang, det er en grunn til det. Helt utrolig at folk skal dra fram nusselige dyr som rådyr hver gang det er snakk løshunder. Ta dere en prat med katteiere om denne artikkelen: https://www.birdlife.no/prosjekter/nyheter/?id=2288Antall dyreliv som går tap pga løshunder er knapt en dråpe i havet sammenlignet med hva kattene gjør. Så skal det sies at en del hunder faktisk er lydige og blottet for etthvert jakinnstinkt, de er således greie å ha løse  Dagens avsporing 
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
07/06/2021 12:55
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Dessverre ingen lov om katter, det er det om hund.
At noe er verre enn noe annet gjør ikke det andre greit. Litt som rus.
At du synes det er nusselig er jo koselig, problemet med mange klovdyr er at de ikke vet at den halvfeite labradoren bare er opptatt av neste potetgullpose.
At en hund lukter på evt kje er nok til at mor frasøter.
Skjerpings, og slutt å skriv om ting du ikke har peiling på.
|
|
|
07/06/2021 12:59
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen kjennetegn for de som sykler bajas mellom turgåere på strekningen Hammern-Skjærsjøen-Kikut?
Erfaringsmessig er det ofte relativt nye syklister som sykler idiot nedover. Det var veldig synlig i årene hvor Birken var populært. Nå ser jeg litt det samme mønsteret fra hippe gravelsyklister(i uniform) og de som kjemper mot alderdommens tegn på terrengsykkel. Mao. samme kohorter som i Birkenbølgen. Ofte har de ikke en fin flyt i nedkjøringene, synlig ved at de tar rare linjevalg i svingene, noe som viser manglende erfaring. Siden strekningen er mye brukt av (uerfarne) turgåere (mange i bredden, klynger, går sikksakk, går i motsatt "felt" i svingen) byr det på ganske mange risikable situasjoner.
Bruker Hammern som inngangsport til Nordmarka og de aller fleste jeg ser viser hensyn til andre. Det har vært en solid økning i brukere av marka det siste året, og det har vært ytterligere økning denne våren. Mange med lite/ingen erfaring fra før. Skal innrømme at jeg ikke husker hva som står på tavla ved bommen ved Hammern, men der burde det stå en tydelig liste med korte råd for friluftsliv og sykkel i marka, i stor skrift, så man kan lese det i det man går/sykler forbi. Gjerne i et litt salgbart format så folk husker det. Gamle brune tavler med liten blå/hvit skrift er det få som gidder å stoppe for.
Et tips hvis folk kjører Hammern-Kikut Tur/retur og vil få en finere tur. Ta til høyere i bunnen av Dødaren(bratte bakken ned mot Kikut), da kan man ta en rundtur til Helgern/Langvann/Elvann/Ørfiske/Movann/Maridalsvannet/Kjelsås. Rundt 5km lengre, mye finere.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
07/06/2021 13:04
|
sls
Veteran
|
Veteran
Hvorfor er det i det hele tatt OK å sykle over fartsgrensa på grusveiene? Mye av konflikten kommer jo kun av at fatsgrensen ikke overholdes. Segmenter for å teste formen kan jo legges på veier hvor det er lov å holde høy fart.
|
|
|
[Re: sls]
07/06/2021 13:22
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Hvorfor er det i det hele tatt OK å sykle over fartsgrensa på grusveiene? Mye av konflikten kommer jo kun av at fatsgrensen ikke overholdes. Segmenter for å teste formen kan jo legges på veier hvor det er lov å holde høy fart. Fartsgrensen er 80 km/t, jeg tviler sterkt på at noen er over det på grusvei.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
07/06/2021 13:34
|
sls
Veteran
|
Veteran
Det stemmer vel ikke. Det er 30 km/t på grusveiene i f.eks Nordmarka.
|
|
|
[Re: Stupfull]
07/06/2021 13:37
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
At du synes det er nusselig er jo koselig, problemet med mange klovdyr er at de ikke vet at den halvfeite labradoren bare er opptatt av neste potetgullpose.
Skjerpings, og slutt å skriv om ting du ikke har peiling på. Standard argumentasjonen til bedrevitere som deg er "ta hensyn til rådyrkalvene" og så legges det gjerne ved ett søtt bilde. Fakta er at katter dreper ett betydelig større antal dyr enn det hunder gjør, det kan knappest sammenlignes. Jeg tar kommentarene dine for det de er verdt.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
07/06/2021 13:38
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Det stemmer vel ikke. Det er 30 km/t på grusveiene i f.eks Nordmarka. Du tar feil. Du tenker på en privatrettslig avtale mellom Løvenskiold og de som får tillatelse til å kjøre bil på grusveiene i marka (og dermed får nøkkel til bommene). Fartsgrensen for de som ikke har inngått denne avtalen er regulert her: https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§6
Redigert av DesmoSkier; 07/06/2021 13:40.
|
|
|
07/06/2021 13:44
|
sls
Veteran
|
Veteran
Det stemmer vel ikke. Det er 30 km/t på grusveiene i f.eks Nordmarka. Du tar feil. Du tenker på en privatrettslig avtale mellom Løvenskiold og de som får tillatelse til å kjøre bil på grusveiene i marka (og dermed får nøkkel til bommene). Fartsgrensen for de som ikke har inngått denne avtalen er regulert her: https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§6Vet det ikke er klokkeklart, men intensjonen er klar. Det har også vært presisert både av Skiforeningen og NOTS ved tidligere anledninger. Å late som det i praksis er fritt frem mht fart i marka er uintelligent ansvarsfraskrivelse. Det er jo selvsagt lov for de som 'hopper' bommen å kjøre mye fortere enn de som har nøkkel.
Redigert av sls; 07/06/2021 13:46.
|
|
|
07/06/2021 13:53
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
På Ellingsrud, nord for Østmarka, er det skiltet 30-sone. 30-sonen oppheves der grusveien mot Mariholtet begynner (ved Nuggerud innfartsparkering). Innover i marka er det ikke akkurat tettbebygd strøk, og dermed er det 80 som gjelder. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=120277&filename=Fartsgrense_marka_Nuggerud.jpg)
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
07/06/2021 14:02
|
sls
Veteran
|
Veteran
Det skiltet gjelder vel kun der det er offentlig vei. Lenger inn er den privat,
|
|
|
07/06/2021 14:26
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Det stemmer vel ikke. Det er 30 km/t på grusveiene i f.eks Nordmarka. Du tar feil. Du tenker på en privatrettslig avtale mellom Løvenskiold og de som får tillatelse til å kjøre bil på grusveiene i marka (og dermed får nøkkel til bommene). Fartsgrensen for de som ikke har inngått denne avtalen er regulert her: https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§6Vet det ikke er klokkeklart, men intensjonen er klar. Det har også vært presisert både av Skiforeningen og NOTS ved tidligere anledninger. Å late som det i praksis er fritt frem mht fart i marka er uintelligent ansvarsfraskrivelse. Det er jo selvsagt lov for de som 'hopper' bommen å kjøre mye fortere enn de som har nøkkel. Altså, jeg påstår ikke at det er lurt å sykle 80 km/t i marka om nå det skulle være mulig. Jeg påstår bare at fartsgrensen er 80 km/t, slik den er utenfor tettbygd strøk med mindre det er skiltet annen fartsgrense. Du må gjerne komme med lovkilder som viser noe annet, men det er jeg ganske sikker på at du ikke kommer til å finne. Det finnes flere formuleringer i vegtrafikkloven som er bedre egnet å diskutere ut fra, heller enn å finne opp en fartsgrense som ikke er lovhjemlet. Feks: § 3.Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. § 6.Fartsregler. Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.
Redigert av DesmoSkier; 07/06/2021 14:29.
|
|
|
07/06/2021 15:00
|
sls
Veteran
|
Veteran
Det stemmer vel ikke. Det er 30 km/t på grusveiene i f.eks Nordmarka. Du tar feil. Du tenker på en privatrettslig avtale mellom Løvenskiold og de som får tillatelse til å kjøre bil på grusveiene i marka (og dermed får nøkkel til bommene). Fartsgrensen for de som ikke har inngått denne avtalen er regulert her: https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§6Vet det ikke er klokkeklart, men intensjonen er klar. Det har også vært presisert både av Skiforeningen og NOTS ved tidligere anledninger. Å late som det i praksis er fritt frem mht fart i marka er uintelligent ansvarsfraskrivelse. Det er jo selvsagt lov for de som 'hopper' bommen å kjøre mye fortere enn de som har nøkkel. Altså, jeg påstår ikke at det er lurt å sykle 80 km/t i marka om nå det skulle være mulig. Jeg påstår bare at fartsgrensen er 80 km/t, slik den er utenfor tettbygd strøk med mindre det er skiltet annen fartsgrense. Du må gjerne komme med lovkilder som viser noe annet, men det er jeg ganske sikker på at du ikke kommer til å finne. Det finnes flere formuleringer i vegtrafikkloven som er bedre egnet å diskutere ut fra, heller enn å finne opp en fartsgrense som ikke er lovhjemlet. Feks: § 3.Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. § 6.Fartsregler. Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet. Det jeg reagerer på er at du skriver at fartsgrensen er 80 km/t. Det er ingen default på 80 km/t på en privat vei. Dette gjelder kun offentlig vei.
|
|
|
07/06/2021 15:02
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Skjerpings, og slutt å skriv om ting du ikke har peiling på. Standard argumentasjonen til bedrevitere som deg er "ta hensyn til rådyrkalvene" og så legges det gjerne ved ett søtt bilde. Fakta er at katter dreper ett betydelig større antal dyr enn det hunder gjør, det kan knappest sammenlignes. Jeg tar kommentarene dine for det de er verdt. Les posten min igjen rundt katter. Jeg har vært med å skutt nok rådyr sjøl, til at jeg har både søte og mindre søte bilder på mobilen. Det er uansett lite kult med med sprengte dyr og splitta dyr fra firbente. De fleste bikkjer klarer seg i bånd frem til august.
Redigert av Stupfull; 07/06/2021 15:05.
|
|
|
07/06/2021 15:12
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Det jeg reagerer på er at du skriver at fartsgrensen er 80 km/t. Det er ingen default på 80 km/t på en privat vei. Dette gjelder kun offentlig vei.
Hvor kan jeg finne disse unntakene for privat vei som gjør at vegtrafikkloven ikke gjelder?
|
|
|
07/06/2021 15:38
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Så lenge det ikke er satt opp skilt, så er det vel ikke akkurat 30 km/t som er gjeldende.
|
|
|
07/06/2021 16:24
|
sls
Veteran
|
Veteran
Som rep for idrettslag har jeg diskutert dette med en større grunneier og kommunen. Det ligger klart at fartsgrensen skal være 30 km/t, men kosten for å sikre informasjon og overholdelse ønsker ingen å ta. Kostnaden per skilt er uhørt høy og det er billigst å skyve problemet under teppet. At mange som vet det velger å ikke følge det sier dog mest om dem. Koronaen har vel vist at andelen vrange egoister i samfunnet er rimelig høy. Men kudos til det store flertallet
|
|
|
07/06/2021 16:40
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Noe særlig mer enn én prosent, vet det vel neppe?  Og så er det heller kanskje ikke snakk om 30 km/t i de fem andre Nordmarkakommunene? Akkurat fartsgrensen er vel ikke det viktigste, det er jo kutting av svinger uten sikt o.l. bajas som er største problemet. Møter titt og ofte biler midt i veien, så det tør iallfall ikke jeg. Prøver så hardt jeg kan å holde over 30 km/t på flatene, selvsagt.
|
|
|
07/06/2021 17:21
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Som rep for idrettslag har jeg diskutert dette med en større grunneier og kommunen. Det ligger klart at fartsgrensen skal være 30 km/t, men kosten for å sikre informasjon og overholdelse ønsker ingen å ta. Kostnaden per skilt er uhørt høy og det er billigst å skyve problemet under teppet. At mange som vet det velger å ikke følge det sier dog mest om dem. Koronaen har vel vist at andelen vrange egoister i samfunnet er rimelig høy. Men kudos til det store flertallet All den tid fartsgrensen er 80 km/t så synes jeg det er meningsløst å argumentere med at den er/skulle vært 30 km/t. Det er bedre å oppfordre folk til å oppføre seg, samt overholde vegtrafikkloven.
|
|
|
07/06/2021 18:03
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Som rep for idrettslag har jeg diskutert dette med en større grunneier og kommunen. Det ligger klart at fartsgrensen skal være 30 km/t, men kosten for å sikre informasjon og overholdelse ønsker ingen å ta. Kostnaden per skilt er uhørt høy og det er billigst å skyve problemet under teppet. At mange som vet det velger å ikke følge det sier dog mest om dem. Koronaen har vel vist at andelen vrange egoister i samfunnet er rimelig høy. Men kudos til det store flertallet Hvis det ikke er informert ved skilting, så er det ikke gjeldende. Per nå er fartsgrensen på 30 km/t kun aktuell for bilister med kjøretillatelse. Skal sies at jeg er enig i at hvertfall en del områder burde hatt fartsgrense for alle, men per nå er ikke 30 km/t gjeldende for syklister. Men, bruk hodet likevel! Dog, de som trenger å høre det leser neppe her.
|
|
|
07/06/2021 18:25
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Er helt sikker på at de som har ønske og evne til å sykle forsvarlig får det til uten å vite eller bry seg om fartsgrensen. Like sikker er jeg på at fartsgrenser ikke påvirker de som mangler ønske og evne til å sykle forsvarlig.
Og uansett, hvem tror politiet vil ha fartskontroll av syklister i skogen?
|
|
|
07/06/2021 18:38
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Hvis veien er åpen for alminnelig ferdsel, er det de vanlig trafikkreglene som gjelder.
|
|
|
07/06/2021 18:51
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
1) Hvorfor er fartsgrense relevant når vi diskuterer idioter som ikke klarer å forholde seg til at det ikke er OK å skremme familier på tur? 2) Hvordan i hule greide vi å trekke inn løshunder, og endatil løskatter, i denne diskusjonen?
|
|
|
[Re: Gråstein]
07/06/2021 18:59
|
arekey
Entusiast
|
Entusiast
Svaret på både 1) og 2) er vel at dette forumet på godt og vondt er fullt av kverulanter og bedrevitere med et enormt utluftingsbehov. 
|
|
|
|
|