Helt nydelig, Sepeda! Veldig innafor på størrelser også. Send faktura på DM!
Vroomen: Før starten på denne tråden hadde jeg ikke trodd at 3T Exploro og Open U.P. var så aggressive. Utrolig at Exploro kan ha så korte kjedestag og samtidig plass til 40 mm. De første gangene jeg så Exploro fikk jeg veldig Strada-vibber, men er jo faktisk en pen ramme, selv om de aero-formene byr meg litt i mot på en grusracer. Hadde foretrukket vanlig 27,2 som resten her. Sørensen tar visst 35k for Open, Exploro ligger vel på samme nivå. Altså Xr4 nivå...
Cervelo (post Vroomen): Aspero var også overraskende nære CAADX i geometri, eller? Litt lenger, litt brattere styrevinkel, kortere fork rake, men samme trail og tilnærmet lik akselavstand og kjedestaglengde.
Sitat: Sepeda
Áspero fremstår fortsatt som et aggressivt dyr
Så selv om det kan se ganske likt ut for det utrente øyet, så vil geometrien her gi andre egenskaper enn CAADX? Hvordan slår BB-drop ut? Vil tro at det gir lavere tyngdepunkt, som gir mer stabilitet i tekniske partier, men en god type stabilitet som ikke gir kjedelig "handling"?
RUUT CF: Virker jo som en gøyal ramme(selv en særing kan innrømme feil), og føler den rammen blir penere hver gang jeg ser på den, selv med noen skavanker... Hvis den er mulig å få inn i en fet farge blir det nok vanskelig å styre unna.
De øvrige:: Colnago skuffer jo litt, tror denne kan strykes, stoler på BikeInsights og Sepeda her... Hakka og Niner virker veldig like, og helt ålreite grussykler, selv om Niner er designet for å holde yolo-folk unna (les: kort seterør), hjertet sier stryk. Lauf har en aggressiv stack/reach, men den styrevinkelen er jo slakk. hjertet => stryk.
Stål: Jeg er ikke klar... Trodde man måtte ha helskjegg og townhouse på Sagene for å i det hele tatt få bestille en Speedvagen.
Vroomen: Før starten på denne tråden hadde jeg ikke trodd at 3T Exploro og Open U.P. var så aggressive.
Hvordan kunne du tro at en kar som bokstavelig talt heter vroom ikke lager aggressive sykler?
Sitat: yolo
Cervelo (post Vroomen): Aspero var også overraskende nære CAADX i geometri, eller? (...) litt brattere styrevinkel, kortere fork rake, men samme trail og tilnærmet lik akselavstand.. Så selv om det kan se ganske likt ut for det utrente øyet, så vil geometrien her gi andre egenskaper enn CAADX?
Godt spørsmål. Tanken bak Cannondales OutFront geometri er som nevnt nettopp å påvirke egenskapene ved å endre forholdet mellom styrerørsvinkel (slakkere) og fremløp/fork rake (lengre), selv om slep/trail er likt. Om Cannondale har rett, kan du anse at CAADX er optimalisert for nettopp det røffe underlaget man møter i krossritt, mens Áspero er hakket nærmere løsninger man vil finne på landevei. Jeg skal ikke spekulere i hvor merkbar den subtile forskjellen er.
Så må det sies at den justerbare geometrien på Áspero (chip i gaffel) gir mulighet for å forlenge fremløp/fork rake. Men akkurat på denne sykkelen er den funksjonen designet for å oppnå samme slep/trail uansett hjulstørrelse 700c eller 650b.
Dette i motsetning til RUUT, der chip i gaffel er designet for å gi forskjellige kjøreegenskaper, som nevnt før. Eller GT Grade, der den er designet for å gi tilnærmet like kjøreegenskaper om man har last på gaffel/styret eller ei.
Hva gjelder 700c/650b, er det mange modeller der det er plass til begge. Men rammesettet er som regel optimalisert for en av delene. Enkelte modeller anbefales derfor kun for 700c. Cervélo fortjener ros for å ha addressert nettopp dette ved chip i gaffel. Nesten så man bare må ha begge hjulstørrelser hvis man først investerer i Áspero
Sitat: yolo
Hvordan slår BB-drop ut? Vil tro at det gir lavere tyngdepunkt, som gir mer stabilitet i tekniske partier, men en god type stabilitet som ikke gir kjedelig "handling"?
Ja, det vil jeg tro. Lengre BB/krankdropp (lavere krankhus) bidrar til stabiliet uansett underlag. Kort BB/krankdropp (altså høyt krankhus) er et kjennetegn på krossgeometri, for rask manøvrering og forsering av hindringer uten at krankarmer slår nedi. Her ser vi igjen at løsningene på CAADX er optimalisert for kross, mens Áspero ligger nærmere løsninger vi ser på landeveissykler. BB/krankdropp er faktisk lengre enn på mange landeveissykler, for å kompensere for dimensjonen på dekk. Samtidig som Áspero fortsatt er røff nok for kross, og CAADX fortsatt plenty allsidig nok til blandevei.
Det siste skriver jeg selvsagt for å anerkjenne Emils SuperX, som deler geometri med CAADX
Exploro-en vokser på meg, selv om jeg helst skulle sett et noe lenger seterør og en standard 27,2mm setepinne på her.
Takket være suverene innspill fra mange har jeg nå bestilt ramme, som nå midlertidig (så snart den er levert...) skal settes opp med komponenter fra min CAADX (105, Deda, Fizik og Hunt). Så begynner jakten på de perfekte komponentene...
Kanskje bør det bli en egen komponent-tråd fremover?
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#261135903/06/202010:03
Takket være suverene innspill fra mange har jeg nå bestilt ramme, som nå midlertidig (så snart den er levert...) skal settes opp med komponenter fra min CAADX (105, Deda, Fizik og Hunt).
Gratulerer!
Er tvetydigheten om hvilken ramme du faktisk har bestilt, intendert? Eller ble det Exploro? Vi greier fint å leve i spenning til du avslører det, altså, med bilde og det hele
Fulgte hjertet mot en burgundy/orange Cervélo Áspero-ramme. Syntes ikke U.P og Exploro skilte seg nok ut for å bruke 10k ekstra, og ville hatt et tåoverlapp-problem med den akselavstanden. Ruut-ramme viste seg å være vrient å oppdrive her.
Satser på å gradvis specce opp med litt bedre komponenter, men det mest åpenbare stilbruddet: Sram RED-kranken, blir byttet ut med en Easton EC90 SL fra starten av. Merket med Oltre-prosjektet at det er litt synd å specce opp med alle drømmekomponentene fra starten av, komponent-jakt og bytting er en fin hobby!
Bilde blir det så snart rammen er kommet og alt er montert, i tråd med retningslinjer
#261158804/06/202007:15
Update! Etter glimrende bistand gikk jeg for Áspero, og kjøpte via ProSykler i Sandefjord. Pga. lagerstatus ble det en Áspero Apex 1 nå med relativt tunge komponenter.
Vekt fra butikk => 9,6 kg (eks. pedaler. ink alt annet)
Har byttet (vektreduksjon): - Krank og drev - Easton EC90 SL med Easton 44T direct mount (320 gram) - Sete og pinne Schmolke TLO og Antares R1 (244 gram) - Hjul - fra CAAD-en Hunt x Mason 4 Season (1035 gram) - manglet TA-adapter til bakhjulet, så har ikke fått satt de på enda. - Styre - fra CAAD-en - Deda Gravel100 42cm (40 gram) - Stem - fra CAAD-en - Deda Superleggero (30 gram) - Styreteip - Deda Presa (minimalt)
Estimat ny vekt (ikke fått veid enda) = 7,9 kg eks. pedaler
Har valgt å ikke prøve sykkelen med dette hjulsettet for å selge det med CAAD-en "box fresh". Førsteinntrykk før første tur er at rammen ser veldig bra ut, synes den er langt penere i 58 enn de mindre str. jeg har sett mye på bilder. Hadde håpet på et litt lettere bygg, men tror rammevekten som er oppgitt fra Cervélo er eks. "hardware", som det er en del av. Fargen synes jeg er nydelig, spesielt når jeg får på noen lyse dekksider.
Foreløpig bilde, får komme tilbake til et utendørs når alt er satt opp.
#261736809/07/202006:55
Ja, Apex-kranken er tung. Veide den til 766 gram på kjøkkenbenken. Hele bygget endte på 8,05 kg. EC90-kranken kjøpte jeg ubrukt på Finn tidligere i år, men r2-bike har den inne nå.
Hatt 250 km på den nå, flest på asfalt. Fantastisk sykkel! Savner litt tettere gir, spesielt i hastigheter over 35km/t.
Ser at originale Exploro Pro fortsatt selges og står på nettsiden til 3T. Hva slags rolle får den når nye RaceMax er på plass? Er den utgående eller blir den bare en billigere utgave i sortimentet? Disse syklene er vel stort sett lagd for den samme bruken? Er ikke så verst priser på Exploro Pro nå og det er jo fortsatt en kul sykkel.
#265250315/03/202114:32
Aller først kom Exploro med post mount, gaffel med 15 mm TA og skjult stramming av setepinnen.
Så kom versjon med flat mount, ny gaffel og enklere tilgjengelig stramming av setepinnen. Først i LTD og Team utgave, hvor LTD var/er dyrest og ørlite lettere. Deretter kom Pro som var rimeligere og litt tyngre. Alle disse skal ha samme stivhet, egenskaper etc såvidt jeg vet, kun vekt, lakkering, utstyrsnivå på komplette sykler og pris som skiller.
Når RM ble introdusert sa de at vanlige Exploro forblir i utvalget ved siden av Racemax.
Det er noen forskjeller i geo/egenskaper:
- Racemax er enda mer aero-optimalisert. - Exploro har litt mer aggressiv front. - RM har fester for skjermer som visstnok skal komme. - Mistenker at RM har plass til størst 650b dekk, men at du får klemt inn litt større 700c på Exploro i realiteten (særlig bak). Bare min mistanke basert på det jeg har lest her og der, og kommer nok an på hvor tight man er komfortabel med å ha det. - Den nye setepinnen som hører med RM bruker Ritchey WCS, og er en del lettere enn orginalen. Men man kan også bestille pinnen av 3T til bruk på orginale Exploro (hvertfall den med flat mount). NB må ikke brukes på Strada!
Er selv godt fornøyd med orginal Team-ramme, og vil tro Pro kan gi deg masse glede
Redigert av BZE; 15/03/202115:04. Rediger grunn: La til litt
#265941420/04/202108:13
Den obligatoriske lanseringsvideoen. Med vidvinkel.
Den obligatoriske hemmelige testen. Med guruene i CyclingTips.
Fun fact: Dersom Dave Rome har rett, utgjør altså Áspero og Caledonia over halvparten (!) av Cervélos salg i 2020. Det sier mye om de tektoniske skiftene i bukkestyreverden.
[Re: Sepeda]
#265943420/04/202108:49
Kliss lik ramme, litt bedre karbonkvalitet som gjør at de har kuttet 10 % av rammevekt, rundt 120gram i min size.
Integrert løsning krever stem på 220 gram visstnok. Det er over 100 gram tyngre enn det stemmet jeg har nå. Tror også at mitt EC70 Aero-styre ikke kan brukes med integrasjon. Så da er man i pluss på vekt sammenlignet med i dag, men får da en fet farge og integrert cockpit, som jo er NOE.
#266012922/04/202115:33
Ja, Apex-kranken er tung. Veide den til 766 gram på kjøkkenbenken. Hele bygget endte på 8,05 kg. EC90-kranken kjøpte jeg ubrukt på Finn tidligere i år, men r2-bike har den inne nå.
Hatt 250 km på den nå, flest på asfalt. Fantastisk sykkel! Savner litt tettere gir, spesielt i hastigheter over 35km/t.
Jeg ser du har 1x11, og at du nevner ønske for litt tettere gir. Med tanke at bruk skal være både asfalt og grus, ville du valgt 1x11 eller 2x11?
[Re: wasabi]
#266310710/05/202107:38
Jeg ser du har 1x11, og at du nevner ønske for litt tettere gir. Med tanke at bruk skal være både asfalt og grus, ville du valgt 1x11 eller 2x11?
Ja, når jeg bruker denne på rene asfaltturer savner jeg tettere gir, spesielt når man har hastigheter fra 30 km/t og opp. Denne bruker jeg ca. 70-80 % på grus, og jeg trives da godt med 1x11. Skulle jeg endret noe ville det vært 1x12 med samme spenn, men da ett ekstra gir. Ville ikke gått for 2x11 på denne, slik jeg hadde på forrige grussykkel.
Hvis jeg skulle hatt kun én sykkel til rundt 50/50 grus/asfalt, f.eks en Endurace eller en Caledonia, da tror jeg at jeg ville gått for 2x. Men da ville jeg også gått for elektronisk, ettersom jeg syntes at 2x mekanisk med søle og dritt ble litt styrete. Spesielt med iskalde hender.
Så det blir litt opp til deg. Hvor mye asfalt blir det, og hvor opptatt vil du være av å sykle fort på asfalt? Kjører man for eksempel ofte drag på asfalt blir 1x11 og 10-42-kassett ganske irriterende.
#266318710/05/202112:25
Ja, når jeg bruker denne på rene asfaltturer savner jeg tettere gir, spesielt når man har hastigheter fra 30 km/t og opp. Denne bruker jeg ca. 70-80 % på grus, og jeg trives da godt med 1x11. Skulle jeg endret noe ville det vært 1x12 med samme spenn, men da ett ekstra gir. Ville ikke gått for 2x11 på denne, slik jeg hadde på forrige grussykkel.
Hvis jeg skulle hatt kun én sykkel til rundt 50/50 grus/asfalt, f.eks en Endurace eller en Caledonia, da tror jeg at jeg ville gått for 2x. Men da ville jeg også gått for elektronisk, ettersom jeg syntes at 2x mekanisk med søle og dritt ble litt styrete. Spesielt med iskalde hender.
Så det blir litt opp til deg. Hvor mye asfalt blir det, og hvor opptatt vil du være av å sykle fort på asfalt? Kjører man for eksempel ofte drag på asfalt blir 1x11 og 10-42-kassett ganske irriterende.
Det er vanskelig å anslå hvor mye grus jeg vil sykle før jeg har fått testet den (Aspero) ut skikkelig, men la os si 50/50 grus og asfalt. Kanskje mer grus enn asfalt også. Jeg sykler ikke drag, dvs det blir treningsturer i mer eller mindre jevnt tempo, ikke noe intervaller og den slags.
Primært 2 timers økter og noe lengre i helger/ ferier.
Redigert av wasabi; 10/05/202112:27.
#266319910/05/202113:31
Det er vanskelig å anslå hvor mye grus jeg vil sykle før jeg har fått testet den (Aspero) ut skikkelig, men la os si 50/50 grus og asfalt. Kanskje mer grus enn asfalt også. Jeg sykler ikke drag, dvs det blir treningsturer i mer eller mindre jevnt tempo, ikke noe intervaller og den slags.
Primært 2 timers økter og noe lengre i helger/ ferier.
Jeg har en Aspero med eagle/force 1x med 46t og 10-48t og opplever det som ganske uproblematisk med 1x og landevei. Tipper jeg sykler 60/40 grus/asfalt. Det går ganske greit med kadens og tetthetene mellom gira, men tror jeg ikke ville gjort med det 11-delt.
#266716807/06/202111:14
Jeg har fått testet Asperoen med 1x11, 40T og 11-40 kasett. Etter noen turer virker det som dekkende for blandevei. Kan ikke si jeg savner noen gir, i hvert fall ikke foreløpig.
Men har noe spørsmål:
På ett av girene, gir 6 eller 7, er det en tikkende ulyd, som om noe kommer borti drivverket. Girer fint ellers. Er det bare en justering?
Ser man kan få kasett med 11-46, vil dette si ett eller flere lettere gir? Kan jo tenkes at det hadde vært kjekt med et lettere nå og da. Gitt at jeg har et hjulsett med 11-40, og ett annet med 11-46, kan jeg bytte disse om hverandre uten å justere gir?
#266717907/06/202111:46
Ser man kan få kasett med 11-46, vil dette si ett eller flere lettere gir? Kan jo tenkes at det hadde vært kjekt med et lettere nå og da. Gitt at jeg har et hjulsett med 11-40, og ett annet med 11-46, kan jeg bytte disse om hverandre uten å justere gir?
Du får sjekke hvor mange tenner det er på de ulike kassettene du ser på her, er sikkert litt større gap mellom de største tannhjulene i en 11-46 enn i en 11-40.
Så lenge du; - Ikke har veldig forskjellig hubs på hjulsettene, sånn at kassettene kommer på forkskjellig sted når du bytter hjulsett (jeg har forskjellige hjulsett med forskjellige hubs, men funker helt fint for min del ihvertfall)... - Du har tilpasset kjedelengden til å passe til 11-46.. - RDen din klarer å spise 46t..
...så går det nok bra :-) Vet ikke hvilken RD du har, men om det er Sram 1x så går vel disse i teorien til max 42t bak, men flere har rapportert at 46t funker helt fint det også.
#266718507/06/202112:02