Karbonhjul disc
|
Re: Karbonhjul disc
[Re: mob]
04/05/2021 16:20
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Tilsvarende tror jeg Enve sin maks anbefaling på godkjente hookless dekk er 90 psi. De har heller ingen vektbegrensning på felgene sine såvidt jeg har sett.
|
|
|
04/05/2021 22:37
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Zipp har vel definert seg rundt problemet ved å si at 28mm er raskest på 303s... Noe smalere dekk enn det gir da også advarsler i trykkalkulatoren deres når man veier 85-90kg og har en normalt tung sykkel.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
05/05/2021 11:48
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
From our development of hookless rims, we saw clear weight savings (about 10-15g lighter per rim) for the same profile and dimensions, when compared to hooked.
Tipper mesteparten av vektbesparelsen kommer av at hookless-felger er begrenset til 72,5 Psi. Eller sagt på en annen måte - Tipper begrensningen i dekk-trykk gir mulighet til noe vektbesparelse på felgene. ;-) Man kan kanskje anta at 72.5 psi er ett konservativt tall, og at så lenge hookless på sykkel er relativt nytt, og toleransen mellom felger og dekk er relativt dårlig, så må man ha ett ganske snevert "godkjent trykkområde", som sannsynligvis kan økes over tid når toleransekrav (og etterlevelse) øker hos felg og dekkprodusenter. Artig historie her om et Enve hookless (og hooked)-kompatibelt dekk som vrengte seg på en Roval hooked-felg, 25mm og 5.2 bar, kjørte i et hull med skarpe kanter. Teorien er at hullet har tatt tak i dekksiden, dekket har rapet luft, hoppet ned til felgbunnen og deretter vrengt seg. Noe som kanskje stiller spørsmålet om det også burde være krav om en "bead hook"/forhøyet kant mot felgbunnen i ERTRO-standarden, uavhengig av om det er hooked eller hookless felg? Kan i hvert fall begynne å forstå Specialized sine kvaler med å stemple de nyeste felgene sine som Tubeless-kompatible (dette er imidlertid forrige modell, som blir solgt som et tubeless-kompatiblet hjulsett). https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=113&t=166073Er det bare mitt inntrykk at felgens design (hooks eller hookless) er mer utsatt for tyn enn dekkprodusentene i slike saker? Tenker ikke på deg Duff, men eksempelvis først kommentar i WW-forumet Gives to think about the way Zipp and other manufacturers are going with hookless rims.
Altså, om ett dekk vrenges av en felg, hvorfor skal man automatisk tenke på hvorvidt felgen har hooks eller ei? Inntill man har fakta på bordet, burde det ikke være like naturlig å tenke at dekket kan ha vært årsaken til feilen? Var jo tross alt dekket som feilet? Er det felg eller er det dekkprodusentene som har størst toleranseavvik i sin produksjon i dag? Jeg mistenker vesentlig større toleranseavvik på dekk enn på felger. Det er basert på at dersom jeg kjøper to like dekk, og veier de, så kan det være til dels ganske store forskjeller. Det samme vil sannsynligvis ikke skje på to like felger. Om jeg kjøper to like dekk, og forsøker å presse de på en TL-felg, så kan det være relative forskjeller til hvor lett de ulike dekkene lar seg presse på/av. Noe som ytterligere gir meg inntrykk av at toleransene i dekkproduksjonen er forferdelige (relativt sett til felgindustrien). Å maskinere/støpe aluminium/karbon til nøyaktige toleranser er lett. Kan se for meg (men vet ikke) at det er vanskeligere med gummi, siden det er ett mye mer fleksibelt materiale. Men burde ikke minst halve "byrden" for å få hookless designs til å fungere ligge på dekkprodusentene som på felgprodusentene? Dessuten er brukeren en klassisk kilde til feil. Jeg vil gjette at brukerfeil langt overgår produksjonsfeil på felger og dekk når det kommer til ulykker, sånn rent statistisk. Om dekkprodusenten ikke lager sine egne felger, så selger de ett produkt det er meningen at jeg skal bruke sammen med ett annet produkt (felg) jeg liker. Da må de tilpasse produktet sitt slik at dette fungerer sammen (som ett minimum innen hva ETRTO spesifiserer), eller så får de eksplisitt si at dette ikke passer med hookless felger (slik Conti gjør). Alternativt kan de jo starte egen felgproduksjon, slik ENVE nå gjør (bare motsatt vei) dersom de absolutt ønsker å ha innflytelse på hele grensesnittet mellom felg og dekk, og ikke bare halve (slik en ren dekk eller felg-produsent har). Finnes vel nå flere selskaper som tar kontroll på hele grensesnittet også(?) Specialized/Roval eksempelvis(?) Ikke meningen min å skylde på dekket (eller brukeren) i den saken som ble nevnt her, men jeg har en følelse av at flere automatisk vil mistenke felgen enn dekket (eller brukeren), og akkurat det synes jeg er litt rart. Objektivt sett burde vel alle mistenkes likt inntill evt noe annet er bevist. Gjennom historien, har aldri ett dekk (med slange) vrengt seg av en felg (med hook), eller på annet vis katastrofalt feilet? Er dekk-fails ett nytt fenomen som har kommet med tubeless eller tubeless/hookless? From our development of hookless rims, we saw clear weight savings (about 10-15g lighter per rim) for the same profile and dimensions, when compared to hooked.
Tipper mesteparten av vektbesparelsen kommer av at hookless-felger er begrenset til 72,5 Psi. Eller sagt på en annen måte - Tipper begrensningen i dekk-trykk gir mulighet til noe vektbesparelse på felgene. ;-) Felger og dekk har vel alltid hatt minimum/maksimum verdier fra produsentene. En ting som er ganske spesielt på sykler er at vi brukerne mikser og matcher felger og dekk produsert for ulike formål til alt mulig rart. Eksempelvis: Det er ikke samme felg/dekk kombinasjon som sitter på en GT-banebil som en veigående Toyota Yaris. På bil så er det ett lovverk som begrenser felgdimensjonene man kan ha på en gitt bil, hastighetskoder som skal matche bilens vognkort, og sikkert ett regelverk for hvilke dekkimensjoner det er lovlig å feste på en gitt felgdimensjon. Lovverket er vel igjen forankret i ETRTO sine standarder. ETRTO setter jo også retningslinjene for sykkelhjul, men det er ikke noe lovverk som tvinger oss til å følge disse standardene. Og i perioder med rask utvikling (tubless, hookless, brede felger) så er det vel også naturlig at organet ikke klarer å bevege seg like raskt som produsetene (men over tid vil de nok bli i "sync" igjen) Ingen bryr seg om vekta på felg og dekk på den Yaris'en. I sykkelverdenen er det derimot fullt felg/dekk-anarki  Der er det samme felg/dekk combo på "commuter'n" som det er på "racer'n". Men om man ønsker felg/dekk med høy ytelse, så vil det naturlig nok også legges høyere krav på brukeren. En Toyota Yaris hopper du inn i og kjører. En banebil med høyytelsesdekk blir ikke kjørt uten at noen først har kontrollert at (blant annet) dekktrykket er satt korrekt. Det er jo verdt å tenke på at dersom vi vil sykle på komponenter som yter best mulig (lettest vekt, lavest rullemostand, osv, etc) så vil det naturlig nok kreve noe mer oppfølging av oss brukere, enn å sykle på komponenter hvor det støpes inn alle verdens ekstra marginer (med dertil økt vekt). Så at en hookless felg begrenses til 72.5 psi er vel ikke noe problem? Om man har tenkt å kjøre høyere enn dette, så kjøper man vel ett annet produkt, enkelt og greit? Alternativt, så kjører man det på eget (og andres) ansvar, men det er like fullt ett bevisst valg i så fall.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
05/05/2021 14:33
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Tja, det er vel et problem når de med litt tvetydig undertone sier "optimalisert for 28mm", i stedet for "utrygt med lettrullende dekk i mindre størrelser enn 28mm for ryttere over 83 kg". Vet ikke hvor "fullt bevisste" kjøperne nødvendigvis er på dette.
I tillegg er jo et annet poeng at det er ganske små marginer å gå på, f.eks. ville jeg ikke umiddelbart oppdaget om pumpen min viste 0.5 bar for lite, eller kanskje mer hvis jeg aldri hadde prøvd/eid noen annen pumpe med måler. Sikkert supert å presse grensene i formel 1 med svimlende budsjetter, men Hvermannsen oppfatter nok ikke et "billighjul" som Zipp 303s som et produkt som krever et lignende presisjonsnivå i bruk.
For øvrig så jeg at BRR poengterte at det var merkelig at Zipp lagde Tangente TL-dekkene sine med så "kort" dekkside. Ser ut som om de i etterkant har sluttet å selge dem.
|
|
|
[Re: pcb]
07/05/2021 06:35
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har lagt inn en bestilling på no Scribe hjul Aero wide+ 42D, noen som har erfaring på dette merket?
Ser de får skryt, pris og stats på høyde med de beste til fornuftig pris ser det ut til. +1 på den! Vurderer samme selv, spent på å høre hva du synes. Fullførte bestilling i går så nå er det hjul i pipeline, tipper de fort blir utsolgt igjen for det er stor etterspørsel hos Scribe om dagen. Melder tilbake når hjula er kommet hit og kjørt litt på.
|
|
|
Re: Karbonhjul
08/05/2021 19:33
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Tok nettopp frem forhjulet fra vinterdvalen, og la merke til en viss motstand i navet. Når man snurrer hjulet med en finger på hver side av navet, føles det kneppete - litt som volumknappen på gamle forsterkere. Forslag til fiks for en ikke spesielt nevenyttig? Det er altså Unaas 40 Wide-hjula vi snakker om. (Gøy, forresten, at det fortsatt er liv i denne gamle tråden!)
Redigert av mob; 08/05/2021 19:34.
|
|
|
08/05/2021 19:58
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Du må bytte lager. Napp av endekopper, bank ut gamle lager og press inn nye.
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
08/05/2021 20:01
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takker. Vanlig etter én sommersesong, hovedsaklig i oppholdsvær?
|
|
|
09/05/2021 07:41
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kommer an på kvaliteten på navet. Der spares det ofte på lageret, ettersom dette er en skjult del.
De kan fint være ferdige etter en sesong. På dyrere nav, eks Chris king, Dt 240 El, Jan de leve i 20000k før du merker slitasje.
|
|
|
[Re: 2Will]
25/05/2021 14:26
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Har lagt inn en bestilling på no Scribe hjul Aero wide+ 42D, noen som har erfaring på dette merket?
Ser de får skryt, pris og stats på høyde med de beste til fornuftig pris ser det ut til. +1 på den! Vurderer samme selv, spent på å høre hva du synes. Fullførte bestilling i går så nå er det hjul i pipeline, tipper de fort blir utsolgt igjen for det er stor etterspørsel hos Scribe om dagen. Melder tilbake når hjula er kommet hit og kjørt litt på. Vurderer Scribe selv. Er prisene som oppgis på .eu-siden deres med eller uten europeisk VAT (forutsetter at norsk mva kommer på toppen).
|
|
|
[Re: Elmersen]
26/05/2021 08:37
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ser de får skryt, pris og stats på høyde med de beste til fornuftig pris ser det ut til. +1 på den! Vurderer samme selv, spent på å høre hva du synes. Fullførte bestilling i går så nå er det hjul i pipeline, tipper de fort blir utsolgt igjen for det er stor etterspørsel hos Scribe om dagen. Melder tilbake når hjula er kommet hit og kjørt litt på. Vurderer Scribe selv. Er prisene som oppgis på .eu-siden deres med eller uten europeisk VAT (forutsetter at norsk mva kommer på toppen). Jeg regnet med å betale mva på toppen av de EUR 1000 for hjula, men settet kom på døra her uten noen som helst form for tollklarering. Kan vel fortsatt motta noe faktura på det i posten, men skulle vel lagt ved et tollskjema ved levering. Om det er pga en glipp eller hva vet jeg ikke. Scribe sier selv at de ikke har oversikt over de forskjellige importregler og at avgifter kan forekomme. Nå gjenstår å få fatt i noe bremseskiver til settet, men det er ikke lett å få tak i om dagen. Vurderer Ultegraskivene, disse er vel brukbare?
|
|
|
26/05/2021 08:42
|
pcb
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ang Scribe; jeg spurte de om VAT på EUR-prisene deres på chatten, og da ville de gi meg en 20% discount code for å "fjerne skatten"..
|
|
|
[Re: pcb]
26/05/2021 08:59
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ang Scribe; jeg spurte de om VAT på EUR-prisene deres på chatten, og da ville de gi meg en 20% discount code for å "fjerne skatten".. Det er jo super service. Skal bestille noe 365 D hjul derfra til CX'n etterhvert.
|
|
|
26/05/2021 09:17
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg spurte selv nå og fikk til svar at man fra Norge burde handle direkte fra .com-siden deres for da slapp man europeisk VAT. Jeg blir automatisk redirigert til .eu-siden deres, men de skulle fikse det på et vis.
Poenget er i alle fall at prisene deres på europasiden inkluderer (europeisk) VAT og at den kan trekkes fra på et eller annet vis. Det gjør jo prisene veldig gunstige.
|
|
|
26/05/2021 10:16
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Lurer selv på noen nye carbon hjul, har Unaas 55 LTD nå. Er det noe å spare i vekt om jeg går fra clincher til pariser? 150 gram? Virker til at markedet for tubular hjul har blitt smalt de siste årene.
Fant intet hos Enve, alt er tubeless eller clincher.
|
|
|
[Re: Panda]
26/05/2021 13:06
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Lurer selv på noen nye carbon hjul, har Unaas 55 LTD nå. Er det noe å spare i vekt om jeg går fra clincher til pariser? 150 gram? Virker til at markedet for tubular hjul har blitt smalt de siste årene.
Fant intet hos Enve, alt er tubeless eller clincher. Er det tubular felgbrems eller skivebrems du er på utkikk etter?
|
|
|
26/05/2021 13:51
|
Panda
Besatt
|
Besatt
|
|
|
01/06/2021 07:46
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kom faktura fra DHL gitt på Scribe-hjula, da blir det en liten tur innom chatten deres før neste kjøp:)
|
|
|
04/06/2021 10:26
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fått testa Scribe Aero Wide+ 42 D hjula på en økt nå.
Har satt på Conti 5000 23mm foran og 25mm bak (var de dekkene jeg hadde liggende), men internbredden på felgen er 21mm så dekkene blir en god del bredere på. Har satt opp med slanger foreløpig. Scribe anbefaler 25mm så får bytte det ene dekket etterhvert. Fikk også tak i noen ultegra bremseskiver som ser ut til å funke greit.
Navet bråker ganske mye ved coasting, visstnok pga konstruksjonen av ratched drive system i navet der. Det positive er at navet griper så å si med en gang når man tråkker.
Var greit å sette på dekk, noe trangere enn på andre hjul jeg har, vil tro tubelessdekk enkelte merker kan bli litt trange å sette på.
Blåste litt i går og selv om felgen er relativ lav, så kjente jeg kastene godt i styret. Har sykla bl.a. med 62,5mm (DT) og 80mm (Unaas) på forhjul tidligere og det er likevel ikke så mye drag i kastene som på dem, men synes de nye Rapide CLX hjula med 51mm foran er minst like gode på sidevind om ikke bedre.
Hjula er stive nok for meg, men Scribe er nok ikke noe hjul for tungvekterne, der har de vel noen spesialbygg man kan få hos dem.
Redigert av 2Will; 04/06/2021 10:28.
|
|
|
04/06/2021 12:07
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Rapide CLX 51mm går for å være blant de aller beste i sidevind, så hvis de er sammenlignbare må de jo være ganske bra?
For øvrig artig dette med oppførsel i sidevind, jeg opplever veldig forskjellige egenskaper i de mellomprofilhjulsettene jeg har; noen er helt stabile inntil vinden når en stall-vinkel hvor de plutselig rykker til, mens andre er mer jevnt over småturbulente hele tiden uten de store rykningene. Mistenker at sistnevnte oppførsel først og fremst forekommer når 105%-regelen brytes og det i praksis ikke forekommer noen laminering/gjensamling av luften i bakkant av felgen, samtidig som det er konstant turbulens mellom dekk og felgkant.
|
|
|
04/06/2021 18:59
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hvilken innvendig felgbredde bør man minimum ha for å bruke 28 mm dekk?
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
07/06/2021 07:37
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Rapide CLX 51mm går for å være blant de aller beste i sidevind, så hvis de er sammenlignbare må de jo være ganske bra?
Ja, Rapide CLX 51mm er nok enda et hakk bedre enn Scribe 42mm i sidevind, sparer de til ritt:)
Redigert av 2Will; 07/06/2021 09:26.
|
|
|
07/06/2021 07:49
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Roval Rapide CLX er det sant at de veier 1400 gram i virkeligheten også?
|
|
|
07/06/2021 08:46
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Ja, det er ett eller annet rart i produktutviklingen der, de startet med en tubeless-profil, men endte opp med et sett de sier ikke er tubeless-kompatible, til tross for at det har hooks og at tidlige testeksemplar ble sendt med tubeless-ventiler og tape. Man kan spekulere i om de shavet så mye vekt at en eller annen toleransegrense ble brutt, men det er det bare big S som vet.
På Weightweenies-forumet er det en amerikaner som setter de opp tuebeless for kundene sine og selv kjører dem tubeless, noe jeg personlig ikke ville turt.
|
|
|
07/06/2021 09:19
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Roval Rapide CLX er det sant at de veier 1400 gram i virkeligheten også? Jeg har ikke kontrollveid mine, men andre som har gjort det har fått 1400 ish, 1410g hos Road.cc blant annet.
|
|
|
07/06/2021 17:14
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Roval Rapide CLX er det sant at de veier 1400 gram i virkeligheten også? 1430g her, er vel 10-20g lettere med XDr-boss..
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
07/06/2021 17:54
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Roval Rapide CLX er det sant at de veier 1400 gram i virkeligheten også? 1430g her, er vel 10-20g lettere med XDr-boss.. Uten bremseskiver på det der da? Hva veier hjulsettet når, bremserotor er montert, kassett + dekk og slanger hos deg?
Redigert av 2Will; 07/06/2021 17:56.
|
|
|
07/06/2021 18:24
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Roval Rapide CLX er det sant at de veier 1400 gram i virkeligheten også? 1430g her, er vel 10-20g lettere med XDr-boss.. Uten bremseskiver på det der da? Hva veier hjulsettet når, bremserotor er montert, kassett + dekk og slanger hos deg? Og ramme, og sete og styre?
|
|
|
[Re: yolo]
07/06/2021 20:05
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Roval Rapide CLX er det sant at de veier 1400 gram i virkeligheten også? 1430g her, er vel 10-20g lettere med XDr-boss.. Uten bremseskiver på det der da? Hva veier hjulsettet når, bremserotor er montert, kassett + dekk og slanger hos deg? Og ramme, og sete og styre? Og syklist, ikke minst.
|
|
|
|
|