Hei, har noen her erfaring med kjøp av rammesett fra utlandet? Jeg er 191 cm høy, og sliter med å finne en ramme med riktig geometri Jeg vil gjerne ha en god aluminium eller stål ramme både til landevei og cyclocross, jeg kan bruke på lange turer med mye bagasje, derfor karbon er uaktuelt. Takker!
Og du skal kanskje ikke egentlig bruke rammesettet til cyclocross (?)
Selv har jeg fått bygget opp en Kinesis Tripster AT, kjøpt fra Merlin Cycles i Storbritannia, og brukt den på tur med bagasje i Norden, Spania og USA. Men den er kanskje grovere og slakkere enn du trenger. Mange gode alternativer, særlig fra våre britiske venner.
Sjekk ut Fairlight Cycles, og se enten på modellene Secan eller Faran. Tror ikke de er det beste til cyclocross akkurat, men bør funke til de andre aktivitetene du nevner.
Det er helt problemfritt å bestille ramme fra utlandet. Spørsmålet er bare hvor god råd man har og hvor god tid man har.
Veldig god råd og mye tid: custom fra for eksempel Fern eller Patrik Tegner.
Ganske god råd og litt tid: Fairlight, Alabannach eller Ritchey for eksempel.
Stramt budsjett og utålmodig: Soma Fabrication eller noe annet Taiwan produsert.
Velg et utprøvd konsept som randonneur, light tourer, touring-sykkel eller en moderne allrounder som f.eks Fairlight og ikke noe sære Reodor Felgen greier eller et dårlig og uegnet kompromiss fra en kinaprodusent som Planet X.
Syns du er urimelig i forhold til Planet x. Mye veldig kurant der. Rammene er fra Kina, ja. Men det er da også Albannach som du anbefaler. I karbon har man f.eks free ranger-modellen som har samme ramme som ridley kanzo adventure ; bedre kjent som carbonda 696 som er noe av det mest kurante man kan finne.
Trådstarter vil ha mulighet til å ha med mye bagasje og jeg finner ingen sykler på nettsiden til Planet X som egner seg til det. Mulig jeg overser noe på grunn av det forferdelige webdesignet. Jeg likte On-One og PlanetX veldig godt for 10-15 år siden men synes de har tapt seg på alle fronter. Mye generisk karbon med dårlig funksjonalitet og stygt design. Ridley Kanzo er en super sykkel og det produseres selvfølgelig mye annet bra i Kina men det må ligge et godt konsept og god design i bånn og det er det ofte mangel på.
"ikke noe sære Reodor Felgen greier eller et dårlig og uegnet kompromiss fra en kinaprodusent som Planet X." Tja, mener definitivt at titansykkelen Tempest har alt ts ber om. https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/tempest Utfordringen er mer hva som finnes på lager. Ts er kanskje litt sent ute.
Tusen takk for gode tips, folkens! Grunnet korona er det vanskelig å få takk i nye rammer, det er kun sykler som er til salgs. Likevel har jeg funnet to brukte rammer på ebay og pinkbike. Begge er jeg fornøyd med.
Forresten: The Guardian kom med en fin artikkel om helårlige sykler, hvor de nevner bl.a. rammesett fra Fairlight (£500), Kinesiss (£650) og J.Laverack ($2.500) som er fine på lange turer og har mulighet å montere bagasjebrett på
"ikke noe sære Reodor Felgen greier eller et dårlig og uegnet kompromiss fra en kinaprodusent som Planet X." Tja, mener definitivt at titansykkelen Tempest har alt ts ber om. https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/tempest Utfordringen er mer hva som finnes på lager. Ts er kanskje litt sent ute.
Den har veldig mye og er veldig god verdi, men ift ts sitt ønske om å bruke på lange turer med mye baggasje ville jeg personlig ha ønsket meg en tredje bottle mount på underrøret samt triple-mounts på gaffelen, dog finnes det også alternative løsninger for dette kanskje sågar også en after market adventure gaffel. Det er et pluss at den er rack-ready både foran og bak.