Forsøkte mullet med min Santacruz Hightower fra 2018 en halv sesong. Funka greit men syns fronten ble for høy og vinglete oppover teknisk sti. Svingte kjappere enn med rent 29 oppsett. Så tror dette er fint om geometrien på sykkelen er tilpasset mullet. Med min Hightower så syns jeg ikke det passet og har gått over til lik hjulstørrelse foran og bak.
Har syklet b6-er en gang, og det var spesielt, men gøy. Vurderer å teste mullet nå, med lenger demper for å kompensere for at man kommer lenger ned. Har hørt flere intervjuer med Chris Porter, og måten han forklarer det på har gjort meg VELDIG nysgjerrig.
Hvis mullet var the shit så hadde folk vært overbeviste for lenge siden. For meg blir det mølletgreiene bare en mulighet for å få solgt unna resten av 27,5 dekkene som ligger på lager. Men det er sikkert bra. Ulempen er jo at du har to forskjellige hjulstørrelser.
Jeg har bygd opp en starling twist som er Mullet. For meg på 170 og som sykler i Hallingdal er den veldig fet. Har hatt diverse 27,5 og testa konas sin hightower som Mullet. Skjønte da at 29 foran og noe mindre hjul bak kunne være bra greier for min høyde og den type sykling jeg driver med.
Lurte på Twist selv, men siden jeg hadde 29", så ble det Murmur på meg. Har dog sett folk bygge om til mullet.
Det er nok ikke den hellige gral for alle, men til noen typer bruk er det nok knall. Mindre gyroskopisk stabilitet bak kan hjelpe på lekenhet og høyere krank i forhold til bakaksling kan gjøre at man kan poppe opp hjulet mer. I tillegg vil det ha mindre naturlig svingradius enn 29" ved samme vinkel, og dermed naturlig følge en sving bedre i teorien. Det er dette som gjør at jeg vil prøve. Blir bare dyrt, da man ikke kan sammenligne gode karbonhjul og Öhlins med DT 1900-hjul og float performance brukt...
Hadde mullet på Banshee Scream, synes større hjul ruller bedre.. 24" med 3.0 gazzaloddi taklet ikke større røtter og steiner. Fordelen var jo at du fikk et solid bakhjul med 48 stk kortere eiker.
Hadde mullet på Banshee Scream, synes større hjul ruller bedre.. 24" med 3.0 gazzaloddi taklet ikke større røtter og steiner. Fordelen var jo at du fikk et solid bakhjul med 48 stk kortere eiker.
Du har ikke noen Gazza 24X3.0 liggende fra gamle dager? Trenger til Santa Cruz S8'en
Billy-Ray fikk noe kort karriere hos meg, mer sånn one-hit-wonder:
Kunne ikke kjenne at ting ble så sjarmerende. Regntiden hadde satt inn, det ble oktober, og vinterdvalen meldte seg, og jeg handlet rulle. Kranken på Offering er ikke kjempelav i utgangspunktet, så det ble minimalt pedalkakk. Hadde store planer om å sjekke ut 29er-front på Calling, men jeg ble rammet av den fryktede flipchip-utmattelsen, og har ikke kommet meg, enda.
Det er viktig å tenke at det ikke blir en funksjonell mullet bare ved å sette på et mindre hjul bak. Det forstyrrer og endrer geometri betydelig, og det er få sykler som har nok justering i flipchips til å kompensere for endringen i diameter.
At det har noe for seg, for enkelte, det tror jeg ikke er noen tvil om... men at 29 begge steder fremdeles er meget bra, og kanskje best, for andre er det heller ingen tvil om.
Ikke helt naturlig å sammenligne 26/24 og eldgammal geo med 29/27.5 og moderne geo heller :-D
Når jeg testa ut hightower som Mullet skjønte jeg at dette kunne funke, med Twisten som er Mullet, funker det som bare rakkern. Men det er nok mest i litt brattere og tekniske stier jeg synes den kommer best til sin rett. Sykler ikke med strava men føles som det går kjappere enn på forrige 27,5 sykkel
Du har ikke noen Gazza 24X3.0 liggende fra gamle dager? Trenger til Santa Cruz S8'en
Var ikke den 26"/26"? Har desverre ikke noe. Måtte gå til HighRoller 2.8 med oransje stripe etter jeg brukte opp Gazzaloddi bakdekket.
Sitat: RazeFaze
Ikke helt naturlig å sammenligne 26/24 og eldgammal geo med 29/27.5 og moderne geo heller :-D
Mye av de samme fordelene gjelder 27.5"/29"...
Ser nå enkelte med samme stisykkel som meg bruker 27.5" hjulsett for mer lekenhet.. jeg vurderer det samme, har hatt et par opplevelser skrittet/låret setter seg fast mellom sete og bakdekket..
Utforhoien er bare godstog nå som 29"/29", så tenker å teste mullet med 27.5" bakhjul for å få den til å hoppe litt bedre på mindre hopp, røtter og teknisk samt svinge noe bedre i de krappeste svingene. Krankhøyden justeres veldig enkelt på min utforsykkel. Hvis ikke hadde mullet ødelagt for mye av geometrien.
For en som tabbet seg ut med å kjøpe en Stereo med 27.5+ i 2016 så ha mullet i en stor grad vært redningen, ble andre boller bortover og nedover med 29’ foran men det ble mer enn høyt nok så må eksperimentere litt med negativt og lengre stem.