Topstone Carbon ultegra RX 2 - 2020, Kjøpt brukt i år. Først for å kunne sykle der jeg går på ski på vinteren. Men har blitt helt hekta på sykling, og å oppgradere og vedlikeholde så sykkelen blir så rask og lydløs som mulig
Har oppgradert hjulene til Zipp 303s med Maxxis Re fuse 32mm slangeløst, funker fint på ring 4 og superdigg på asfalten. Mye kvikkere enn Riddler 37mm og WTB hjula som stod på. Super service hos Sørensen som satte opp og AI dishet hjulene!
Har også oppgradert et skjevt FSA 46/30 krankdrev til Hollowgram i 50/34 som passer mye bedre! Gode råd og hjelp av Alex på Sykkeldelisk! Ellers renset og smurt kranklager, setepinne, styrelager, byttet bremseklosser og renset kalipere, og smurt og indekset girene.
Flott rammesett og hjul, lekker lakkering, gjennomtenkte komponenter og utveksling, grundig omtale med sympatisk honnør til dem som har gitt en hjelpende hånd, anskaffet av akkurat rett grunn, og attpåtil bærekraftig gjenbruk.
Tipp topp. Kan ikke bli bedre.
(Unntatt kanskje pedalene og kronerøret, om vi skal være skikkelig vanskelige, men dette er så bra, at det skal vi ikke.)
Sitat: arada
Først for å kunne sykle der jeg går på ski på vinteren.
Bare ikke i løypene da
(Beklager at jeg teppebomber forumet i dag. Slik går det når man skal gjøre "nyttige ting" hjemme på en søndag.)
Endelig legger redaktøren ut den håndlågede jernhesten sin
Men Alpers er for beskjeden til å si at den er i Alpers Blue.
Ikke stort å føye til all den velfortjente rosen doningen allerede har fått, like fra den førte ham trygt gjennom USA på tvers.
Jeg får neppe svar, men prøver:
Gratulerer med nye hjul! Spennende at du går mot strømmen og velger 650b, helt etter Jan Heines hjerte. Attpåtil med dekk med glatt rullebane og sideknaster, som slett ikke er etter Jan Heines hjerte, og for så vidt medstrøms. Er det kun dekklaring i rammesettet eller annet som har ført deg bort fra 700c? Og skjermene er ofret for volum?
Er også nysgjerrig på hvilken styreveske vi skimter. Andrew The Maker (ATM)? Road Runner? Ornot?
Ellers merker jeg meg Giro Aether i sølv og hvitt, som jeg allerede har slått fast at jeg må skaffe meg nå som jeg har fått noe så upraktisk som hvite sko med lisser. Og så lurer jeg fælt på buksa og skotrekkene.
Spør ikke om trøya, for det får vi garantert ikke vite. Har den noe med EF Education First å gjøre Eller Specialized? Black Sheep? Jeg famler i blinde.
Landeveispedaler
Ja hva en Rugged Road koster i disse dager er ikke godt å si, men jeg vil tippe 150k et sted. Men det er verdt hver krone. Jeg kan med hånden på hjertet si at den ikke er bedre enn en Topstone eller lignende, men du verden så glad du blir når du ser en customsykkel i boden. Jeg koser litt med den hver gang jeg smører ski eller skal hente en skrutrekker, og tenker vi har gjort mye fint.
Jeg kjører 650b av den enkle årsak at jeg vil ha en litt grovere sykkel. Modellen er bygget i 2016, og på den tiden var det ikke voldsomt med dekklaring for 700-hjul. Husker ikke hva det er i farta, men det er lite, så skal jeg ha litt volum blir det 650b. Men med 650 blir den både kvikkere og morsommere, den skiller seg vesentlig fra landeveissykkelen som har 32 mm, så det er vinn vinn. Skjermer er en bra greie, men meh, jeg vet ikke. Det er bra, men det er ikke bra. Det er kult, men det er ikke kult. De er ikke i veien, men de er i veien. De kommer sikkert på en dag, hvis ikke har jeg svidd av 5000 kroner på skjermer. Det er det ikke alle som har gjort.
Styrevesken aner jeg ikke hva er, det er modellen de har på The Service Course. Den er både stor og avstivet, og fungerer ypperlig. Strammestrikk til jakke og nettinglommer til sjokoladepapir og annet snerk.
Buksen er en Giro-shorts, aner ikke navnet men terrengsykkel.no vil vel definere det som en sporty-baggy. Relativt tettsittende, og akkurat nok til å vise verden at jeg driver med landeveissykling men i dag er det grus som gjelder. Det er også et stort pluss når det regner å ha en sporty-baggy.
Skotrekkene er Rapha sine, de synger på siste verset. Jeg har også hvite sko med lisser, men om det er det eneste skoparet ditt må du kjøpe flere sko.
Trøya er ikke noe annet enn Ladies Edition, og det passer fint siden jeg er en ladies man. Men den er skikkelig fin, og jeg tenkte å spørre Emilie Moberg om hun har noen trøyer til overs. De er også sabla lekre.
Veldig artig å høre hvordan du og dine kolleger i redaksjonen tenker rundt eget utstyr og garderobe. Bedømmelsene i tester etter fagmessige og journalistiske kriterier er nyttig, men personlige preferanser er ektefølte og enda mer inspirerende.
Jeg håper forresten at du med bod mener bombesikkert tilfluktsrom eller eventuelt eget avlukke i hvelvet i Norges Bank. Spøk til side, krysser jeg fingrene for at ingen noensinne legger en uønsket hånd på din Rugged Road.
Og så glemte jeg å spørre om bredden på 650b DT-felgene du valgte, særlig siden din nærmeste kollega gikk for verdens feiteste aerofelger med 29 mm indre bredde.
Viktigst: Det en hårfin balanse mellom stilikon og skjeggete mann i dameklær. Her går du stødig på stram line over Niagara.
(Unntatt kanskje pedalene og kronerøret, om vi skal være skikkelig vanskelige, men dette er så bra, at det skal vi ikke.)
Takker
Pedaler ja, der sa du noe! Beklager om jeg sporer av, men. De er ikke så gode de kombipedalene mine. Finnes det tosidige SPD som er halvveis komfortable med joggesko?
Fant forresten et bilde av orginale Cannondale pedaler
Finnes det tosidige SPD som er halvveis komfortable med joggesko?
Eneste kombinpedalene jeg mener det er verdt å bruke penger på er EH500: https://spinn.no/sykkeldeler/pedal/cleats/shimano/shimano-pd-eh500-pedaler-grå-spd-inkcleats-76462-p0000164800
Tråden trengte sikkert ikke et nytt bilde av min sykkel, men det er blitt oppgradert etter gode tips herfra:
Reshift shockstop stem Canyon vcls 1.0 setepinne XT 11-36 kassett (meget fornøyd med at tidelt tiagra takler denne)
Sitat: arekey
Eneste kombinpedalene jeg mener det er verdt å bruke penger på er EH500: https://spinn.no/sykkeldeler/pedal/cleats/shimano/shimano-pd-eh500-pedaler-grå-spd-inkcleats-76462-p0000164800
Du får faktisk godt grep når du bruker flatsiden.
Støttes. Jeg har disse kamuflert av dork disc for å avlede fokus fra stilpoliti.
I interrupt this broadcast of super bikes, for something not so spectacular.
Stock Fuji Jari 1.3 med nytt hjulsett for utvidet bruk. Kjøpt inn som pendler og sykkel for de første grisete vårturene på landeveien. Da skodd med G-one speed i 30mm. Testet i dag på variert underlag; asfalt, grus, traktorvei og lett sti. Med både stisykkel og racer i stallen spør jeg meg om dette er Quiver-Killer eller Jack of No Trades. Time vil sjåv, som de sier.
Redigert av ohjelm; 02/06/202111:23. Rediger grunn: Lagt in bilde
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Ikke fått ny men fikk tilbake SuperX'n fra Claes Henrik i går med nye wire/strømper, bremseklosser, nye lagre, dekk, kjede, kassett, trinsehjul og masse kjærlighet fra Norges beste sykkel-doktor. Føles helt som ny, Nordmarka i kveld :-) Spent på de Pirelli Cinturato 40 mm dekkene, var innom litt grus i går. Synes de sporer ørlite mer enn de forrige på asfalt.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Oi, en Albarda i stål eller titan? Nice! Tenkte jeg skulle spørre hvordan du opplevde leveringstid mm fra Nordest? Har Sardihna 2 på shortlista for bikepacking på litt bredere dekk.
OK da etter oppfordring fra Sepeda legger jeg ved et bilde av grusmaskinen min. 2017 Cannondale Super X Force1, kjøpt brukt av Anders Halland Johannessen i 2019 (utrolig flott kar, nå Uno-X rytter sammen med broren Tobias). Den har levert strålende resultater i CX ritt med 40-11/28 utveksling.
Jeg har 40-11/46 som gikk rett på Force CX gruppe med longcage, justert styret litt opp, gaffatape litt hist og her for å beskytte ramma når jeg har vesker og rett over for/bakhjul for å redusere sprut i drivverket ørlite. Denne uka fikk jeg full service inkl bytte av lagere, kassett, kjede, trinsehjul, bremseklosser, wire/strømper, Pirelli Cinturato 40 mm dekk (de er fine) og masse kjærlighet fra Claes Henrik.
Sykkelen er laget for å banke rundt en grisete CX-løype en time men fungerer fantastisk som langturmaskin, med og uten oppakking. Ikke den peneste eller dyreste elskerinnen på forumet men hun får jevnlig juling på grus sti hele året og leverer varene gang etter gang. Neste helg skal hun på langtur igjen. nesten 9.000 høydemetre og 58 mil på grus over tre dager. Nesodden, Haglebu, Synnfjell, Oslo. Gjør igjen litt reklame for filmen og ikke minst bakken opp fra Stavn til Flenten (Haglebu). Må være østlandets seigeste jævel på løs grus. I fjor tok den bakken omtrent livet av de under 50. Da hadde vi > 20 mil på grus og 3.000 høydemetre i bena før bakken.
OK da etter oppfordring fra Sepeda legger jeg ved et bilde av grusmaskinen min. 2017 Cannondale Super X Force (...) får jevnlig juling på grus og sti hele året og leverer varene gang etter gang.
Jamen, herregud da, mann, den må jo være synlig i tråden. Ingen klikker på vedlegg.
Sitat: EmilZipp
Sånn
Denne har hatt mange røffe turer, ref. andre tråder. Og samme sykkel har vunnet et par Dirty Kanza, med med annen rytter, tror jeg
Ellers ser jeg at det tikker inn andre fine sykler, både Bergamont Grandurance med Redshift Shockstop og allsidige Fuji Jari
Og samme sykkel har vunnet et par Dirty Kanza, med med annen rytter, tror jeg :thinking
Det kan hende du har rett, kan ikke huske at jeg har vunnet det. Innenfor klokkeverdenen (en annen greie jeg hoder på med) er det noe som heter Tool-watch, altså en klokke du bruker til litt røffe aktiviteter, dykking, snekring og annet. Har vi et lignende ord for en tilsvarende tråsykkel ? En grussykkel slik jeg bruker min er til for å brukes og skal ikke henge på veggen.
Oppgraderte denne litt i år. Nå med hjulsett fra Hunt og 30mm Schwalbe G-one-Speed.
Denne gang postes bildet med det jeg nå har lært er riktige flaskestørrelser (neste gang får jeg kanskje ventilene rett også).
Den røde styretapen skyldes at det var eneste fargen de hadde i Zipp da jeg handlet den, og den velges ikke igjen. Hanskene får den til å se skitten ut selv etter kort tids bruk. Svart er definitivt tingen.
Stemmet er også senket med 15mm siden forrige bilde.
Vekt, sånn sykkelen ser ut på bildet (med sykkelcomputer, 2 flaskeholdere (dog uten flasker), saddelveske og baklys): 10.30 kilo. Det er vel egentlig ikke så galt for en sykkel i størrelse 56 i aluminium.
Bildet er tatt i morgentåke ved Store Sandungen i Vestmarka i går.
Det er et FSA K-Wing AGX. Deilig styre med alle buzz-words man kan tenke seg. Flare, rise, forward sweep, aero profile ++++ Og så fungerer det perfekt med FSA ACR systemet for skjult kabling.