sram 10-36 kassetten er jo håpløs, selv om range er fin, så mener jeg at å plukke ut 14T drevet er dumt. Hadde heller kunne plukka ut 11T drevet da, slik at 10T blir en "overdrive" ... eller evt shiftet gir 2 til 7 en tann lettere slik at det ble 36-31-27-23-20-18-16-14-13-12-11-10 istedenfor. I sistnevnte er du basicly på Ekar 9-36 kassetten, bare med et ekstra 9T-gir. Ser ut veldig brukbar ut for landeveis-1x den.
Men, rotor 11-39 har sånn jeg ser det ingen store problemer. Den er jo identisk med sram 10-33 som jeg sykler med, bare at den bytter ut 10T med et 39T, og jeg tror vel egentlig at det effektivitetsmessig er bedre å gå for et 10-20% større drev foran.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei
[Re: vviz]
#265960820/04/202119:50
Hjelp, jeg overtenker en (hypotetisk) utveksling. Dette blir innviklet, og for spesielt interesserte.
Har: 44t x 11/40, 11-delt. Vurderer: AXS 12-delt. Ønsker: tettere, lettere vekt, høyere toppfart, flere gir med høyere fart. Bruk: treningsturer og cruising på asfalt med den raskeste sykkelen (dog ikke den raskeste rytteren…).
Det oppkonstruerte dilemmaet er om jeg skal gå for 42-10/33 eller 44-10/36, eller noe annet (?). Henholdsvis 1,27 og 1,22 som letteste ratio. Jeg har testet 44-11/36 (altså 1,22) før og tror nok begge skal være levelig for bruken. Redd jeg angrer som en hund når bakkene kommer om jeg tar 46 foran.
Aldri testet hverken AXS eller 10t tidligere, og er skeptisk til hele greia. Men 2x er ikke et alternativ på denne sykkelen. Velge det minste ondet altså.
42-10/33: - klart lettest kassett - har 14t - overall fin progresjon i kassetten (i et Excel-skjema) - stort sprang fra 11t-10t (43,9 km/t til 48,3 med 90 i kadens på Bikecalc)
44-10/36: - Mangler 14t - Noe høyere toppfart, og alle gir som er like på begge kassettene blir naturligvis litt raskere med samme kadens og større drev - Veier mer - Bør vel i teorien gi et ørlite mer effektivt drivverk, tviler på at jeg merker det
Heller altså mot 42-10/33.
Hvis jeg skal koke det ned til noen konkrete spørsmål til dere som har AXS, blir det:
1. Har noen erfaring med begge kassetter på landevei? 2. Er 42/10 raskt nok? Blir jo uansett litt raskere enn det jeg har. Kjører ikke ritt og ikke så ofte i gruppe. Men er jo litt rart å konstatere at grussykkelen med kompakt har et tyngre tyngste gir...
Og ja, Ekar ville løst problemer i begge ender av skalaen, men jeg har blitt litt for glad i Di2 og ser for meg at AXS ut FD ikke står tilbake for det.
Kommer ikke til å bytte drev/kassett for ulike turer. Det må være en viss allsidighet, men jeg skal ikke sykle over noen fjell med det første og har grussykkel.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei
[Re: vviz]
#265961920/04/202120:38
Jeg sykler med 44T foran og 10-33 bak, og det funker veldig fint. Litt tungt i kneiker over 10% er det da. Har en 40T liggende også, og kan vel være enig i at 42T hadde vært en perfekt mellomting. 10-36 var ikke en option når jeg kjøpte, men hadde ikke ville hatt den uansett. 14T'en syns jeg er for viktig. Sånn som jeg sykler så bruker jeg mest tid i midten av kassetten.
spørsmålene dine... 1. Tror 10-36 er for ny til at noen har erfaring.
2. 44-10 funker fint for min del hvertfall.. har ikke savna tyngre gir.
Hvis du ikke har sett på ritzelrechner anbefaler jeg å ta en titt der også... https://ritzelrechner.de/
Redigert av Jamez; 20/04/202120:40.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei
[Re: vviz]
#265962220/04/202120:55
Ingen erfaring med 10-36 (og ikke tid til å nerde den teoretisk nå, så usikker på akkurat hvilke drev den har eller mangler osv) - Har erfaring med 40 og 44T drev og 10-33 kassetter.
1. Nei, Men jeg har erfaring med 10, og jeg vet at i kombinasjon med 42T, ville det vært mer enn raskt nok for meg i det absolutt aller fleste tilfeller. 2. Om du ikke kjører ritt, ja (vil jeg si). Jeg kjører lagruller med 44T-10T (DVS: Jeg gjorde før Covid). En gang har jeg tilogmed lastet ned *.fit fila fra Enebakk rundt og analysert antall girskifter, samt antall sekunder i laveste (10T) gir, og uten at jeg huske resultatet, er jeg ganske sikker på at det var relativt lite tid i laveste gir (resultatene ligger på forumet "somewhere" om noen er flinke til å søke). Om du skal sykle over fjell, kan jeg si at jeg har syklet over mange fjell med 40+33T, blant annet tre fjell "på rappen" i Jotunheimen rundt (rittet). Det er "litt" tungt, men det gikk greit. Akkurat nå er jeg passe Covid-feit (+10-12kg), så det hadde ikke gått greit, men innen Juli/Aug håper jeg de ekstra kiloene mine har flyttet ut igjen
Personlig har jeg flere ganger vurdert å kjøre 42T selv, bare for for å ta ett kompromiss, og forhåpentligvis ikke trenge å skifte mellom 44 og 40 avhengig av om rittet går mest oppover eller bortover. Men igjen så er det noe med å "bare" bytte 2T. Jeg er litt redd at forskjellen du får på 2T ser større ut i Ritzelrechner, enn hva du faktisk opplever i praksis. Er ikke så sikker på om jeg hadde klart å ta forskjellen på 2T i 10 av 10 blindtester akkurat.
Og om du kjøper ett drev, og det viser set at du ikke trenger det, kjøp ett nytt og selg det gamle. Skal du først ta kostnaden på AXS, så tror jeg den hundringsen (eller to) du evt taper på å selge ett "veldig pent brukt drev" blir ganske beskjeden oppi den store festen som prislappen på AXS-gruppen representerer
Neida det er ikke krise å måtte teste et par drev, men vil gjerne unngå at kassett blir bomkjøp da 10-33 isåfall blir Red.
44/33 = 1,33, altså nesten som kompaktkrank med 11-25. Er redd det blir vel snaut dessverre.
Rotor 11-39 kassett med 46 foran hadde løst de fleste utfordringer, da den er: 11, 12, 13 , 14, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 33, 39
Samme toppfart som 42-10/33 og en praktisk bailout til bakkene. Lav vekt, og slipper å bytte boss (ikke avgjørende selvfølgelig).
Rotor kassetten skal fungere med Eagle bakgir og kjede (og sikkert nye GX), men er litt skeptisk til kvaliteten på giringen i og med at det er en «hack». Bakgir vil også veie mer. Får undersøke det litt mer.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei
[Re: vviz]
#265974021/04/202110:48
Et lite poeng her er jo at 14t på en kassett som begynner på 10 i praksis tilsvarer omtrent 15t på en kassett som begynner på 11t, ettersom man med tilsvarende utveksling vil kjøre med mindre frontdrev. Det gir ikke helt mening å snakke om enkelte tannhjul bak isolert uten å ta hensyn til frontdrevet.
Godt innspill. I dette tilfellet kommer jeg fra 11-13-15-17, så 12, 14 og 15 er alle ønskelige. Ønsker generelt at de større hoppene er mot toppen av kassetten.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei
[Re: vviz]
#266432218/05/202113:22
Jeg sykler jo som nevnt med 44T foran og 10-33 kassett, og syns det funker veldig bra for min bruk. Analyserte siste sykkeltur i Golden Cheetah for å se litt på det i teorien også. Det meste er under 10% der jeg sykler så da klarer 44T og 33 bak seg akkurat.
Men, hadde jeg hatt et lettere gir så hadde uten tvil blitt brukt. Golden Cheetah viser jo akkurat dette, at det blir endel tid i letteste gir, men det er ikke så ille det ser ut som for det passer veldig bra til bakkene som det er mest av her 6-7%. Oppdaget at det blir mye tid i tyngste gir, uten at jeg har savnet tyngre gir! Legger jo ofte inn tyngste gir i nedoverbakkene, og tråkker opp fart og coaster ivei. Og så er man kanskje litt optimist når det er slakk nedover slik at man bruker 11T-giret litt mindre enn man burde?
Ellers er det jo ikke overraskende at 13T til 17T er mye brukt og her er jo kassetten tett og fin. Hadde jeg hatt 16T hadde sikkert 15T og 17T kommet likt ut som 19T. 14T brukes også mye, så med en 10-36 kassett hadde nok 15T blitt enda mer brukt vil jeg tro?
Histogram for gir: Histogram for fart: (Histogram for tråkkfrekvens: )
Redigert av Jamez; 27/05/202120:42.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei
[Re: vviz]
#266577228/05/202106:59
Har gjort noen lignende analyser for egen del, fra ulike ritt jeg har syklet, bare for å se at det det faktisk virker såpass godt som jeg innbiller meg. Har ikke klart å finne data som tilsier at 1x er noe problem hos meg heller.
Ellers dette med tette gir, hvor tett skal det være før det igjen blir "for tett"? Om man skal sykle ett flatt rulleritt i hundrevis av km i helt jevnt tempo, så forstår jeg ønsket om å kunne gjøre bittesmå tilpassinger. Men ute i den "virkelige" verden, hvor de fleste av oss bruker syklene til "litt av hvert", så skal dette balanseres opp mot en del andre behov tross alt.
Er spranget fra 10->11 for stort? Er spranget fra 11-12 for stort? Personlig synes jeg ikke det, men sprangene er på hhv 10% og 9%. La oss si vi hadde dyttet inn 16-drevet der bak. Da hadde vi fått 15->16 og 16->17 sprang på hhv 6.66% og 6.25%. Det begynner å bli små endringer per girskift i så fall. På ett punkt vil tetthet bli en ulempe (for mye giring, for lite endring). Akkurat hvor den grensa går blir vel en subjektiv sak, men personlig vil jeg ikke avfeie at den grensa allerede har blitt kryssa når man snakker om %-endringer på 6-tallet(?)
Tetteste giret nå er jo 14T til 15T - og det er også tett nok ja. Absolutt enig i at 16-17 er så tett at det kan bli mer plagsomt enn nyttig. Ser jo på tråkkfrekvensen at jeg ligger over 50% av tiden mellom 79 og 89, så kan jo tolke det dithen at føttene aksepterer/tolererer 12% sprang? 15T->17T er 13.3% og har egentlig ikke tenkt over at dette er et plagsomt sprang forsåvidt, men det å miste 14T'en vil jo også føre til færre drev å dele slitasje på.
Skal man tolke denne ene sykkelturen så kunne jeg nok hatt mer glede av 36, 37 eller 38T istedenfor 11T drevet. Det at 11T nesten ikke blir brukt går igjen på de fleste turene mine. Opplever du det samme, at 11T blir lite brukt, vviz?
Legger ved en printscreen fra tur i flatt terreng med rolig tempo også. Ligger midt i kassetten og bare såvidt snuser på 11T (og 33T'en).
Redigert av Jamez; 28/05/202109:19.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei
[Re: vviz]
#266594528/05/202123:08
Ang. 11T aner jeg ikke. Brukte litt data i starten av Protos-bygget mitt, bare for å se at det var like komfortabelt som jeg hadde regnet ut på forhånd, og som jeg "følte" det var. Men jeg var jo også på alle mulige måter da "investert" i 1x-konseptet, så følte jeg måtte ha data i tillegg til hva jeg følte. Dataene jeg så på skremte meg ikke, og siden har jeg aldri sett på det.
I 2019 når jeg syklet mye, følte jeg vel lite/sjeldent på at jeg hadde for tett giring. Så langt i 2021 (etter en 2020-sesong med lite sykling) har så langt oppfattelsen min vært at jeg har har _for_ tette gir. Det er ofte jeg girer (i nedre 2/3 av kassetten, der jeg typisk bruker bukken) hvor jeg føler "Men f*** da, kunne jeg ikke fått "litt" mer?" Det skjer oftere enn at jeg føler spranget er for stort.
Tror jeg skal ha blips nede i bukken faktisk. Man blir lat med elektroniske gir. Nå føler jeg at jeg har blitt dobbelt lat, og faktisk ikke lenger gidder flytte hendende mine opp til hendlene, og at de 20-30g slike blips koster meg blir verdt det. Hva skal jeg si? Jeg blir edlre.
Nye produkter fra SRAM, RockShox og Zipp lansert i dag under "XPLR" paraplyen. Noe er for grovere bruk, men nye 1x optimalisert bakgir (Red, Force og Rival) og 10/44 kassetter kan også være relevant for 1x (b)landevei. Kjører midlertidig Rival 10-36 med 46t foran. Det går greit, men er ikke fremmed for et bailout gir særlig til grusturer.
Ny kassett er 10,11,13,15,17,19,21,24,28,32,38,44. Altså ganske lik som deres 10-36, men man mister 12t og 36t økes til 38.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei
[Re: vviz]
#269356004/01/202214:00
Var nylig på Gran Canaria, og fikk testet 1x oppsettet til nye høyder, med nærmere 9000m klatrin på en uke. Her et lite stemnigsfoto fra toppen av øya, Pico de las Nieves (Tenerife i det fjerne):
Sykla en dag med 44T foran og 10-33 bak, som jeg fort merka at ble litt heftig. Hadde også med en 40T ring, som funka fint nok (selv for en 40år gammel mosjonist). Noen av klatringene var likevel så bratte at om jeg hadde hatt 1:1 så hadde nok det også blitt brukt. . Savnet ikke tyngre gir nedover. Var så mye svinger og dårlig asfalt at farten sjelden kom stort over 50 uansett.
Når terrenget i så stor grad er enten oppover eller nedover er ulempene med 2x oppsett mye mindre (svært få girskift med framgiret). Alt i alt, godkjent med 1x oppsett her, men om jeg skulle ta med sykkelen på en slik tur til så ville jeg nok foretrukket 2x oppsett likevel.
---------------
Ellers ser det ikke ut som det har skjedd så mye mer på 1x-ladevei fronten. Interessen virker dreie seg mest rundt gravel-oppsett. Sram XPLR, nevnt i forrige svar, er rimelig uinteressant for landeveisbruk. Når både 12t, 14t og 16t mangler hjelper det lite at spennet er stort nok.
Så fra Sram er det nok fortsatt 10-33 som er best egnet etter min mening, selv om 330% er litt knapt.
Den kanskje mest komplette utveksligen pt er det vel kanskje Ekar 1x13 som tilbyr. (9-10-11-12-13-14-16-18-21-25-30-36-42 og 9-10-11-12-13-14-16-18-20-23-27-31-36) hhv 466% og 400% skulle klare seg. At den starter på 9t er nok ikke så farlig, siden man tilbringer så lite tid i makshastighet, og tråkker så lite der at effektivtetsproblemer er noe man kan se bort fra.
Syns fortsatt at tidligere nevnte Rotor 1x12 har spennende giring for 1x landevei. 354% ( (10-)11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33-39 ) Garbaruk selger ny girarm til Force/Red AXS som gjør at man slipper å bruke flat top kjede, og dessuten kan bruke inntil 42T kassett (eller tilogmed 52T med en ekstra link) Med denne girarma skal det få an å bruke Rotor 11-39 kassetten med KMC kjede. Skal ifølge ting jeg leste på nettet gire veldig bra, men mulig litt skranglete lyd (som i og for seg ikke er noe nytt for Force AXS-brukere). Frister litt og prøve - siden jeg også er nokså lei av den skranglete lyden fra min gamle 10-33 kassett. (Så får man jo oversized pulley med på kjøpet med poensielt halv watt mindre motstand? )
Redigert av Jamez; 04/01/202214:01.
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei
[Re: Jamez]
#269642623/01/202213:15