Det vil være en overdrivelse å påstå at Lorenzo Fortunato er merittert. Det beste han har gjort før seieren i går er egentlig en 11. og en 8. plass fra junior-VM i 2013 og 2014. Det blir interessant å se om han følger opp dette.
Jeg hadde håpet på et større brudd med Sagan og et par andre kanoner i dag, eller at Bora hadde prøvd å holde bruddet innenfor rekkevidde. Men finalen ble skikkelig spennende allikevel og Dries leverte. Surt for Oscar Risebeek men veldig fortjent seier til Campenaerts.
Det spørs veldig. Jeg kan være litt enig i at når det er kaldt og vått, så kan det blitt mer giddalaushet/tapping av krefter. Det store plusset med drittvær er jo at da skiller man skikkelige syklister fra bermen i utforkjøringer. Håper noen i topp 10 tar ansvar og gønner på som F nedover.
I dag skal GCN-abonnementet få kjørt seg. Bare få sysselsatt fireåringen og satse på at regnværet kommer her hjemme slik Yr sier det skal, så slipper man dårlig samvittighet for å sitte inne.
Stakkars proffer. Vi får se hvordan underholdningsverdien blir.
Man kan også være en ekstremt dyktig utforkjører og samtidig slite fysisk i dårlig vær ( genetikk /fettprosent), disse lever farlig. Å se Bardet fly nedover en teknisk utforkjøring i juli er en fryd men jeg håper ikke å se ham gønne på om han er ordentlig nedkjølt i dag. Han er dog ikke så skrapet som han var når han satset i TdF og kan klare seg, Vlasov gruer seg sikkert. Det gir nesten en fordel til Tobias Foss ( som kommer også til å klatre opp en plass når Remco går hjem i morgen) men topp10 kan forandre seg mye i dag.
Tviler på at vi hadde fått sett så mye. Det tjukk tåke og regn på Fedaia og det snør som et helvete litt lenger opp på Marmolada. Det hadde nok blitt mye bilder av kirker og severdigheter.
*Men hvorfor er hvildagene på tirsdag i denne Giroen egentlig? I morgen blir det bra vær.
Et lyspunkt i elendigheten er at Katrine Aalerud ble nummer 5. i Vuelta Burgos. Det er faktisk en mulighet å se reprise fra etappen i Burgos i går i stedet for å se på det begredelige regnet i Italia.
Ja, det var kjedelig. Men uansett har vi en mann inn på førstesiden av resultatlisten igjen, så med norske øyne blir jo den siste uka spennende. For sammendraget er vel kjørt nå? Og i etterpåklokskapens ånd, hadde alle sammen for høye forventninger til Evenepoel? Rett på sitt første treukersritt etter ni måneder ute.
Et lyspunkt i elendigheten er at Katrine Aalerud ble nummer 5. i Vuelta Burgos. Det er faktisk en mulighet å se reprise fra etappen i Burgos i går i stedet for å se på det begredelige regnet i Italia.
Hvor mange ganger har Egan Bernal angrepet i finalen under Giro’n ? Pokker han er en spektakulær rytter. Og med engelsk språk med setninger som «jeg ville vise dere noe spesielt i dag» og «jeg tok av meg jakken for å hedre Maglia Rosa» etter å ha tatt den av med begge hendene på ryggen på våt brostein ... blir han en rytter man kommer til å huske. Flott fyr !
Ganske splittet mellom GC gutta og jeg må si Tobias Foss leverer varene igjen. Slipper tidlig men sykler kontrollert. Calle var sykt kul å følge da han tok sin 8ende plass i Vuelta’n men tross alt han fikk gå i brudd under radaren mens Tobias har sittet med favorittene.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Ja, det var kjedelig. Men uansett har vi en mann inn på førstesiden av resultatlisten igjen, så med norske øyne blir jo den siste uka spennende. For sammendraget er vel kjørt nå? Og i etterpåklokskapens ånd, hadde alle sammen for høye forventninger til Evenepoel? Rett på sitt første treukersritt etter ni måneder ute.
Jeg tror både han selv og laget var forberedt på at det kunne gå begge veier. Seier eller podium hadde vært over all forventning, topp ti hadde vært bra og den andre hviledagen som kommer i morgen har hele tiden vært et mål. Jeg tror det er sannsynlig at han ikke starter på onsdag og det har de også vært forberedt på. Men jeg tror ikke hele den belgiske pressen ser sånn på det, der er det bare seier som gjelder.
Jeg tror både han selv og laget var forberedt på at det kunne gå begge veier. Seier eller podium hadde vært over all forventning, topp ti hadde vært bra og den andre hviledagen som kommer i morgen har hele tiden vært et mål. Jeg tror det er sannsynlig at han ikke starter på onsdag og det har de også vært forberedt på. Men jeg tror ikke hele den belgiske pressen ser sånn på det, der er det bare seier som gjelder.
Topp 10 er nok ikke noe plassering han legger alt for mye resurser i nei. Det er verken spes bra for han eller laget. Da er det bedre å se videre. De håpet på at han kunne være med å kjempe i toppen, når han ikke han det enda så har han uansett kommet bra i gang etter skade.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Bernal har løftet seg selv, laget og pro cycling til ukjente høyder. Han har jo virkelig klasse - dette er ikke et passivt tog, men taktisk sykling med forrykende avslutninger igjen og igjen. Chapeau!
Foss er solid. Han er så konsistent at vi fort kan snakke topp 5 her. Kjedelig at han ikke henger med når det ekstra bratt eller ekstra langt, men han er bare 23. Fantastisk GT-debut!
Swimmingpool har fått det hardt, hardere enn forventa. Er det skaden(e) eller er han rett og slett ikke så utenomjordisk som først antatt? Har Lefevere forregnet seg i sin første signering av ordentlig GC-kandidat?
Og for et drittvær. Kaldt, vått og jævlig i hele Europa. Til å bli alvorlig deprimert av
Bernal er herlig! Og Brailsford har virkelig gjort alvor av planene om å gjøre Ineos til et aggresivt lag. Morsomt.
Bernal var/er jo den neste store, men ryggproblemer og raketten Pogacar har vært litt i veien. Hadde vært utrolig morsomt å sett Pogacar vs Bernal i et stort ritt.
Sitat: runermm
Swimmingpool har fått det hardt, hardere enn forventa. Er det skaden(e) eller er han rett og slett ikke så utenomjordisk som først antatt? Har Lefevere forregnet seg i sin første signering av ordentlig GC-kandidat?
Selv om han har hatt et par råe seiere i starten av karrieren, så har han jo tross alt aldri syklet en grand tour, han har vært skadet lenge og sist men ikke minst så har han jo ikke seiere i noen store ritt (kanskje med unntak av Donostia Klasika).
Evenepoel mangler jo i tillegg et lag som kan støtte han i fjellene den dagen han er 100% restituert og klar. "støtten" fra Almeida har ikke akkurat sett ut som "jeg er villig til å dø for deg kompis". Hvilke andre ryttere har de i stallen med Almeida på vei ut og er de egentlig fokusert på GC ? Jeg ser ikke helt at Alaphilippe går inn i hjelperytter rollen.. Det er jo mulig å vinne en Grand Tour uten veldig mye styrke i fjellene, Pogacar har bevist det !
Lagene som prioriterer sterke folk som kan støtte en klatrekaptein er vel i første rekke EF, Ineos, Astana, Movistar og Jumbo-Visma (jada, Scott, UAE, Bahrain, Trek, AG2R mfl har klatrere men ikke et lag som kan hente inn trøbbel på flatene og være med kapteinen helt inn i finalen).
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Det er også litt rart at Remcos bike handling skills, som det heter så fint, er såpass dårlige. Han er veldig god på tempo, noe som ofte krever aggressiv svingkjøring og tøying av veigrep. Det å vinne endagsritt i Baskerland er noe ganske annet enn tre-ukers-ritt, bare spør Bauke Mollema m.fl. Presset Remco blir utsatt for i Belgia er nok heller ikke prestasjonsfremmende i lange etapperitt der hodet må være på rett plass hele tiden.
Relaaax. Han er bare 21 og fikk kun trent bra i to måneder før Girot. Dette er et langtidsprosjekt og denne giroen er en test for å lære å kjøre som et sammenlagtlag. Både Remco og Patje virker veldig pragmatiske. Nå virker det som han kommer til å fullføre og satse på tempoen i Milano.