|
Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
|
Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
#2664470
19/05/2021 15:37
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Eg skreiv dritlangt, men eg sletta det. Gjer det enkelt:
* vil byte av bremseslanger til stål/kevlar-armert gi maksimal bremsekraft ved kaliper med mindre hendelrørsle på bekostning av modulasjon, samanlikna med standardslanger (sram) ?
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Arnebv]
#2664480
19/05/2021 17:22
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Om de gir bedre kraft på grunn av mindre ekspansjon. Ja teoretisk. jeg merket ikke noe annet enn økt grad av kulhet den gangen jeg hadde lilla Goodridge slanger. Jeg ville ikke kalt det modulasjon om bremsene blir "svampete" på grunn av ekspanderende slanger. Det er uønsket fleks (om det skjer).
LarsB
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Arnebv]
#2664506
19/05/2021 19:23
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus
More than words
|
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115 |
Om det er så mye bedre, ville flere brukt det og heller økt prisen litt.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Arnebv]
#2664539
20/05/2021 06:28
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Bremsekraften blir den samme, men iom at ikke slangen flekser like mye, så får du mer kontant hendelfølelse og dermed bedre modulasjon. I veldig teknisk brattsykling merker man forskjell, f.eks. når du må stoppe på halvmeteren idet du lander noe tungt etc, men til vanlig stisykling med hjulene på bakken funker vanlig slange også helt fint. Jeg savner ikke stålslange på rittfulldemperen selv når jeg kjører stiturer med den, og på den store stisykkelen har stålslangene bare blitt med videre hver gang jeg har byttet bremser eller sykkel så jeg vet egentlig ikke om jeg ville savnet dem der...
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Ole]
#2664541
20/05/2021 06:34
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Bremsekraften blir den samme, men iom at ikke slangen flekser like mye, så får du mer kontant hendelfølelse og dermed bedre modulasjon. I veldig teknisk brattsykling merker man forskjell, f.eks. når du må stoppe på halvmeteren idet du lander noe tungt etc, men til vanlig stisykling med hjulene på bakken funker vanlig slange også helt fint. Jeg savner ikke stålslange på rittfulldemperen selv når jeg kjører stiturer med den, og på den store stisykkelen har stålslangene bare blitt med videre hver gang jeg har byttet bremser eller sykkel så jeg vet egentlig ikke om jeg ville savnet dem der... Kontant hendelfølelse er ikke nødvendigvis det samme som "bedre modulasjon", høres mer ut som av/på, altså motsatte av modulasjon?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: RazeFaze]
#2664548
20/05/2021 06:47
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
Kontant hendelfølelse er ikke nødvendigvis det samme som "bedre modulasjon", høres mer ut som av/på, altså motsatte av modulasjon?
Kontant følelse på hendelen kan tolkes som det ikke er noen dødgang? Modulasjon kan man jo ha selv om bremsen "tar" allerede på de første mm bevegelse. Dette er hvertfall målet for meg. Ikke glad i dødgang. Typisk med nye/nesten nye bremseklosser på mine G2, men så øker dødgangen med slitasjen, og bremsene blir mer på kreditt 
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Arnebv]
#2664575
20/05/2021 08:19
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Det er jo lett å kjenne mellom for- og bakbrems (etter en god lufting) at det er merkbar fleks i slangene. For bakbremsen har jeg likevel ikke opplevd dette som et problem, men i teorien gir dette både dårligere makseffekt og dårligere modulasjon.
Det er vanlig å bytte til stålomspunnende slanger til racing på motorsykkel og bil, men det er jo hovedsakelig fordi man opplever mye høyere temperaturer enn på sykkel. På bil er det i tillegg bremserør i metall mesteparten av lengden, dvs kun den siste halvmeteren med slange.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Arnebv]
#2664586
20/05/2021 08:46
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Takk for svar :-)
Eg har eit ønske om at maksimal bremsekraft skal slå inn litt tidlegare for bakbremsa, slik at utgangsposisjon til hendel kan vere nærare styret. Dette vil igjen medføre at "normalbremsing" kan gjerast med hendel nærare styret =mindre slitsamt.
Hadde kanskje ikkje vore så påtrengande om eg hadde litt mindre masse, men det tek litt tid å gjere noko med ;-)
Er det forresten nokon som veit kor mykje trykk det blir i bremseslangene for eit gitt trykk på skiva? Klar over at det er litt sånn kor-langt-er-eit-tau-spørsmål, men ballpark er betre enn ingenting.
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Arnebv]
#2664590
20/05/2021 09:00
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Takk for svar :-)
Eg har eit ønske om at maksimal bremsekraft skal slå inn litt tidlegare for bakbremsa, slik at utgangsposisjon til hendel kan vere nærare styret. Dette vil igjen medføre at "normalbremsing" kan gjerast med hendel nærare styret =mindre slitsamt. Avstanden til styret kan justeres på de fleste bremser.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: simenf]
#2664592
20/05/2021 09:04
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Takk for svar :-)
Eg har eit ønske om at maksimal bremsekraft skal slå inn litt tidlegare for bakbremsa, slik at utgangsposisjon til hendel kan vere nærare styret. Dette vil igjen medføre at "normalbremsing" kan gjerast med hendel nærare styret =mindre slitsamt. Avstanden til styret kan justeres på de fleste bremser. Det tror jeg Arne er klar over ;-) Arne: Jeg synes du skal kjøpe tøffe bremseslanger. Det ser jo litt kult ut også. Alternativt så vil større bremseskive og bedre klosser også gjøre at du må bruke mindre moment mot bremsehendelen, slik at den i praksis også vil bevege seg mindre mellom klosser subber mot skiver og låst hjul.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Arnebv]
#2664594
20/05/2021 09:21
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863 |
Bytte hendel? Magura har f. eks. lengre hendler du kan bytte til. Ref Loic Bruni HC Wide. Å.
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Supermann]
#2664673
20/05/2021 14:36
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Arne: Jeg synes du skal kjøpe tøffe bremseslanger. Det ser jo litt kult ut også.
Auka kulheitsfaktor er jo alltid eit gyldig poeng :-) Alternativt så vil større bremseskive og bedre klosser også gjøre at du må bruke mindre moment mot bremsehendelen, slik at den i praksis også vil bevege seg mindre mellom klosser subber mot skiver og låst hjul.
Usikker om sykkelen/gaffel støttar meir enn 200mm.. Endte opp med å bestille nye slanger. Ville eigentleg ha kjedeleg svart, men dei hadde berre grå. Så då "måtte" eg også kjøpe girstrømpe i grå farge i tillegg. :-D
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Arnebv]
#2664772
21/05/2021 07:22
|
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2020
Innlegg: 976 |
Er det forresten nokon som veit kor mykje trykk det blir i bremseslangene for eit gitt trykk på skiva? Klar over at det er litt sånn kor-langt-er-eit-tau-spørsmål, men ballpark er betre enn ingenting.
Det er kraft/stempelareal
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Arnebv]
#2664783
21/05/2021 07:40
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Endte opp med å bestille nye slanger. Ville eigentleg ha kjedeleg svart, men dei hadde berre grå. Så då "måtte" eg også kjøpe girstrømpe i grå farge i tillegg. :-D
Hvor bestilte du fra? Kan fort være du får to forskjellige gråfarger  Angående bremseskiver: Rockshox Lyrik støtter opp til 220mm skive
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: baronKanon]
#2664882
21/05/2021 13:26
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Endte opp med å bestille nye slanger. Ville eigentleg ha kjedeleg svart, men dei hadde berre grå. Så då "måtte" eg også kjøpe girstrømpe i grå farge i tillegg. :-D
Hvor bestilte du fra? Kan fort være du får to forskjellige gråfarger  Uberbikecomponents. Begge deler merka som "smoke". Nedtur om det blir forskjellig grå'farge' :-o :-D Angående bremseskiver: Rockshox Lyrik støtter opp til 220mm skive
Har Yari. Som også støttar 220, ser eg no. Men bremsene har forsåvidt nok kraft, det er berre at vandringa til bakbremsehendelen er litt lang for dei gongane eg verkeleg vil legge meg på friksjonsgrensa. Godt mogleg at det eg eigentleg vil ha er code rsc-hendel i staden for guide r-hendel (har code kaliper, aka guide re). Alle alternativa er dyrare og vanskelege å få tak i for tida, samanlikna med slanger. Uansett er placebo også ein effekt ;-)
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Arnebv]
#2664887
21/05/2021 14:00
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Endte opp med å bestille nye slanger. Ville eigentleg ha kjedeleg svart, men dei hadde berre grå. Så då "måtte" eg også kjøpe girstrømpe i grå farge i tillegg. :-D
Hvor bestilte du fra? Kan fort være du får to forskjellige gråfarger  Uberbikecomponents. Begge deler merka som "smoke". Nedtur om det blir forskjellig grå'farge' :-o :-D Har gått på samme smellen. De er ikke (helt) like.
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: baronKanon]
#2664893
21/05/2021 14:55
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Endte opp med å bestille nye slanger. Ville eigentleg ha kjedeleg svart, men dei hadde berre grå. Så då "måtte" eg også kjøpe girstrømpe i grå farge i tillegg. :-D
Hvor bestilte du fra? Kan fort være du får to forskjellige gråfarger  Uberbikecomponents. Begge deler merka som "smoke". Nedtur om det blir forskjellig grå'farge' :-o :-D Har gått på samme smellen. De er ikke (helt) like. Bais. I verste fall slepp eg å trekke gjennom ein ekstra kabel då, så det kan jo vise seg å vere ein positiv ting.
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Arnebv]
#2664904
21/05/2021 17:00
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Jeg byttet ut alt av ikke bevegelig bremseslange med rør (som på bil). Det er praktsik sett kun ca. 25 cm slange igjen (udempet bakramme). Du verden hvordan el cheapo tektrobremser ble til firestempla grombremser. https://www.hobbylinc.com/htm/k+s/k+s9830.htmDet er en gåte for meg hvorfor ingen rammeprodusent ser ut til å ha tenkt på intergrerte bremserør..
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Arnebv]
#2664907
21/05/2021 17:29
|
Registrert: Apr 2019
Innlegg: 1,172
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2019
Innlegg: 1,172 |
Må vel være fordi bremser slik de er nå fungerer helt utmerket? Tipper mange som sliter med bremsene sine i hovedsak har 3 problem; dårlig lufting, ikke sentrert kalipter og smuss på skiver og klosser.
Ser jo en del sprayer kjedespray og silikonbaserte greier som om man var en 15 åring i gymgarderoben!
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Tange]
#2664910
21/05/2021 17:55
|
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826 |
Jeg byttet ut alt av ikke bevegelig bremseslange med rør (som på bil). Det er praktsik sett kun ca. 25 cm slange igjen (udempet bakramme). Du verden hvordan el cheapo tektrobremser ble til firestempla grombremser. https://www.hobbylinc.com/htm/k+s/k+s9830.htmDet er en gåte for meg hvorfor ingen rammeprodusent ser ut til å ha tenkt på intergrerte bremserør.. Få Se Bilder!
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: Ndreas]
#2664926
21/05/2021 19:50
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
langen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708 |
-Magnus
|
|
|
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft
[Re: langen]
#2664935
21/05/2021 21:14
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Dæsken, det var sleskt! Me2
|
|
|
|
|