Holder på å kjøpe ny sykkel og ser at flere og flere sykler kommer med 50/34 foran, kombinert med 11-28 bakerst. Er ikke dette veldig lett giring? Dette er jo ikke alpene liksom.
Jeg bor i flatlandet og pleier vanligvis å kjøre hardt med høy fart. Det går jo ikke an å holde 45 km/t med 50-11!
11-28 er vel ut? Nå er det 11-30 eller 11-32, evt. 10-ettellerannet fra SRAM som er inn. Og 53 eller 54/39 krank for proffene og 52/36 for vanlige folk. Eventuelt en rar utveksling fra SRAM.
52 eller 53 tenner foran gir "liten" forskjell og mange i Follo-rulla som havner på pallen i T-O har 52/11 som tyngste. Tydeligvis holder det når de tråkker til i 55 km/t km/t nedover. Jeg liker å spinne på lette gir oppover, sykler mye bakker, hjemme på Nesodden og ellers. 39/28 synes jeg er for tungt og koser meg meg 36/30 eller 34/28.
Jeg er bare gubbesyklist som kjører et og annet master og tur-ritt men jeg liker 52/36 - 11/30 som jeg har på en sykkel bedre enn 50/34 - 11/28 som jeg har på en annen. Jeg synes heller ikke jeg mangler noe med større 11/30 kassett. 11/32 begynner også å bli vanlig på endurance sykler med 50/34 foran. Gjetter på at jeg ville savnet 15 bak på 11/32.
Bikeshop (kun komplett gruppe), Tender i Sfj, Bike Brothers har alle latt meg velge utveksling ved kjøp. Og når jeg har vært i kontakt med Milslukern, Spinn, Anton, Unaas (!) og Sykkelbutikken i Bergen har jeg diskutert dette uten at det gikk ble noe av kjøpet i den omgang.
Kjøper man direkte fra Canyon skjønner jeg at man få pakken slik den er. Men grunnen til at det så billig er vel nettopp dette. Da er jo et nytt drev, worst case en ny krank, en liten sak. Ikke-italienske kassetter er jo uansett forbruksvare.
Forrige gang jeg kjøpte sykkel (2006) var den med kompakt krank og 34-25 som letteste utveksling. Da var det ganske nytt og hipt med kompaktkrank. Spurte selgeren om det kunne være mulig å få på noe enda lettere enn 25 på kasetten, men fikk beskjed om det var unødvendig lett og at jeg heller burde trene mer og bli sterkere. Times they are a-changin.
1995-ish. Min første landeveissykkel. 52/42 og 12(13?)-23. "-Og så sette du på ein einogtjue når du blir sterkare." Ikke lenge før jeg må kaste inn håndkleet, bytte ut 52/26 med 50/34. Og oppgradere bakgiret slik at jeg kan bruke en kassett med 34 tenner også.
Men at 50x11 skulle være for kort til rask sykling flatt og utfor? Tren kadens.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Jeg trengte ny kassett i år og slo til på DA 11-25 til min 50-34. Girene er greie nok til de (to) turene jeg har hatt på Racer ut fra Oslo så langt. Men plasseringen av kjedet på kassetten derimot. Det var jo nesten bare for å få bedre kjedelinje og bedre utnyttelse av storskiva jeg gikk for den større kassetten for lenge siden. Nå må jeg velge mellom 25-23 og storskive eller lilleskiva og langt nede på kassetten når jeg skal cruice rolig. Det ser skikkelig kløne ut uansett.
1995-ish. Min første landeveissykkel. 52/42 og 12(13?)-23. "-Og så sette du på ein einogtjue når du blir sterkare." Ikke lenge før jeg må kaste inn håndkleet, bytte ut 52/26 med 50/34. Og oppgradere bakgiret slik at jeg kan bruke en kassett med 34 tenner også.
Men at 50x11 skulle være for kort til rask sykling flatt og utfor? Tren kadens.
Husker når jeg kjøpte min første skikkelige racer, en Pinarello fra Cykel City i Gøteborg. De anbefalte å droppe 53 klinga og heller gå for 52t med 13-26 kassett siden jeg var ganske fersk og ikke aktiv. 39-26 er ikke spesielt lett for en mosjonist men 52-13 spant jeg faktisk ut de gangene jeg slang meg med i turritt.
Er årsaken til at Coppi, Gimondi, Valentino og de andre gamlingene hadde så blytung utveksling tradisjon, konservative tanker, manglende nytenkning, ikke forståelse for at høyere kadens var noe poeng eller rett og slett at det var vanskelig å lage skiftere og girsystemer som taklet større spredning mellom minste og største ring på drev og kassett ? Det tok jo lang tid fra de begynte å sykle alpe-etapper osv til de fikk lettere utveksling.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Bikeshop (kun komplett gruppe), Tender i Sfj, Bike Brothers har alle latt meg velge utveksling ved kjøp. Og når jeg har vært i kontakt med Milslukern, Spinn, Anton, Unaas (!) og Sykkelbutikken i Bergen har jeg diskutert dette uten at det gikk ble noe av kjøpet i den omgang.
Kjøper man direkte fra Canyon skjønner jeg at man få pakken slik den er. Men grunnen til at det så billig er vel nettopp dette. Da er jo et nytt drev, worst case en ny krank, en liten sak. Ikke-italienske kassetter er jo uansett forbruksvare.
Da jeg hentet min Orbea Orca for en måned siden byttet Unaas kassett uten å nøle da vi kom inn på diskusjon om utveksling. Ingen forskjell i pris.
Er årsaken til at Coppi, Gimondi, Valentino og de andre gamlingene hadde så blytung utveksling tradisjon, konservative tanker, manglende nytenkning, ikke forståelse for at høyere kadens var noe poeng eller rett og slett at det var vanskelig å lage skiftere og girsystemer som taklet større spredning mellom minste og største ring på drev og kassett ? Det tok jo lang tid fra de begynte å sykle alpe-etapper osv til de fikk lettere utveksling.
Det siste. Teknologi altså. For 25 år siden var trippelkrank noe man drev med på Angliru, for bakgir klarte ikke så stor forskjell på største og minste kassettannhjul. Kudos til SRAM som med wi-fli gjorde det mulig å ha noe som liknet kadens opp disse epo-bakkene som har blitt så in siden nittitallet. Nå kan vi dødelige sykle opp vanlige alpepass uten at det må bli en øvelse i knebøy.
--
Gratla med Orbea!
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Holder på å kjøpe ny sykkel og ser at flere og flere sykler kommer med 50/34 foran, kombinert med 11-28 bakerst. Er ikke dette veldig lett giring? Dette er jo ikke alpene liksom.
Jeg bor i flatlandet og pleier vanligvis å kjøre hardt med høy fart. Det går jo ikke an å holde 45 km/t med 50-11!
Hva skjedde med 53/39?
Du må lære å sykle - få fart på beina. 55km/t (eller 65km/t) er enkelt med 50-11. Med en normal kadens på 90 er farten 51,5, utfordringen kommer i hastigheter over 70, ikke alle kan holde 120 i kadens over tid - men heller ikke det er krevende i en utforbakke hvis en har noe fart i beina.
Flott artikkel i Landevei om den nye R5'n til Tobias Foss inkl div gir-utveksling for tempo, flate etapper og klatring. Bak betalingsmuren men kan røpe et stikkord "32"
Holder på å kjøpe ny sykkel og ser at flere og flere sykler kommer med 50/34 foran, kombinert med 11-28 bakerst. Er ikke dette veldig lett giring? Dette er jo ikke alpene liksom.
Jeg bor i flatlandet og pleier vanligvis å kjøre hardt med høy fart. Det går jo ikke an å holde 45 km/t med 50-11!
Hva skjedde med 53/39?
Du er tydeligvis en som gamper mye på lav kadens, og det er mange av de på Jæren her jeg bor. Har hørt 55-åringer klage på at 53-11 er for lett gir for dem.
Løsningen din kan være å gå for SRAM 12-delt og 50-drev foran. Da får du 50-10 bak som er like tungtrødd som med 55-drev og 11 bak.
Flott artikkel i Landevei om den nye R5'n til Tobias Foss inkl div gir-utveksling for tempo, flate etapper og klatring. Bak betalingsmuren men kan røpe et stikkord "32".
Ikke sant?
Men hvis Knut tillater at vi røper enda flere stikkord: 53/39 på flaten og 53/36 ved ti prosents stigning
Bare sånn for å huske at noen faktisk kan sykle, og kan sykle fort, men likevel velger tyngre utveksling.
Ikke vi, men noen andre.
Selv trives jeg med semikompakt krank 52/36 for forfengelighetens skyld, men gedigen kassett 11-32 som i stikkordet over.
Det er fint for meg som er gammel og treig, ikke kan sykle, hverken nedover, på flaten eller oppover, likevel liker saftige tråkk også i nedstigningene, og som sverger til n minus 1.
Sitat: KnutFH
Da jeg hentet min Orbea Orca for en måned siden byttet Unaas kassett uten å nøle...
Ja, hvorfor skal man ellers ha forhandlere? Men akkurat Orbea skal ha ros for å være blant dem som tilbyr valg mellom alternative komponenter også ved bestilling på nett. Et visst tysk selskap må skjerpe seg.
Avsporing: Da jeg trillet min BMC ut fra samme sted for noen år siden, var eneste gjenværende originale komponenter setepinnen og bremsekaliperne Siden forsvant kaliperne også.
Sitat: Panda
Kjøpte ny sykkel i dag. Orbea.
Orca Aero?
***
Ellers har jeg de siste årene registrert noenlunde slike vurderinger:
[ det er mange av de på Jæren her jeg bor. Har hørt 55-åringer klage på at 53-11 er for lett gir for dem.
Knegg Jeg skal forsøke å huske å klage på dette i august neste år ... men det vil jo være jug. Jeg har aldri syntes at 53-11 er lett, og det var en fryd å komme over på 50.
Derimot kan jeg være med på at 50-12 kan bli i letteste laget om man sykler på to rekker med et lag og haster nedover Gudbrandsdalen, alene er det jo mer av akademisk interesse hva som er lett eller tungt.