|
data backup hjemme.
|
Re: data backup hjemme.
[Re: ML1]
22/05/2021 20:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kjører backup lokalt til lokal NAS og denne synkes mot Jottacloud. Lokal NAS (med RAID1) for hurtig tilgang til data og Jotta siden lokal NAS er i samme bygg som PC.
|
|
|
[Re: baronKanon]
23/05/2021 10:13
|
ML1
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kjører backup lokalt til lokal NAS og denne synkes mot Jottacloud. Lokal NAS (med RAID1) for hurtig tilgang til data og Jotta siden lokal NAS er i samme bygg som PC. Leser jeg det riktig at du har jotta som backup på samme måte som jeg kunne hatt en offline backup. (Siden jeg har flere bygg å ta av? Sett bort fra automatikk/brukervennlighet) Tenker at en offline backup i mitt tilfelle ville dekke behovet "gratis/abbonementsløst" og spare plass i en energikrevende sky som bonus.
|
|
|
23/05/2021 10:40
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Jeg pleide lagre en backup hos svigers, og hadde også en på jobben
En offline backup lagret i annet bygg/en viss avstand fra resten er for meg fullgod backup utifra det du beskriver som behov.
For tiden har jeg alt i ett lokale, men det eneste som kan ødelegge alt er ett stort jordskjelv. Kommer det et så stort jordskjelv trenger vi ingen backup.
Å.
|
|
|
23/05/2021 14:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kjører backup lokalt til lokal NAS og denne synkes mot Jottacloud. Lokal NAS (med RAID1) for hurtig tilgang til data og Jotta siden lokal NAS er i samme bygg som PC. Leser jeg det riktig at du har jotta som backup på samme måte som jeg kunne hatt en offline backup. (Siden jeg har flere bygg å ta av? Sett bort fra automatikk/brukervennlighet) Tenker at en offline backup i mitt tilfelle ville dekke behovet "gratis/abbonementsløst" og spare plass i en energikrevende sky som bonus. Jeg har lokal backup fordi man trenger å kunne gjenopprette data når de ikke lenger virker der de er, og trenger også et ekstra lagringssted som ikek er hjemme i tilfelle lokal lagring går ad undas eller brann. Har du to forskjellige bygg med liten sannsynlighet for gjensidig påvirkning ifm brann etc. så vil en NAS i hvert sted, der den ene er en replika av den andre være fornuftig. Jeg er veldig fornøyd med Synology, og de mer proffe variantene har god ytelse og replikeringsmuligheter.
|
|
|
23/05/2021 18:12
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Dere som har Synology NAS: Noen gode måter å vise fram bilder fra NAS til TV? Det jeg har prøvd til nå går alt for tregt. Tar sekunder å bla mellom hvert bilde. Har kablet Cat6 hele veien.
Synes ellers det er noe herk å bli kvitt duplikatfiler og slette filer permanent for å frigjøre plass. Har vel 1,8 TB som backes up, men det tar 2,8 TB av lagringsplassen...
|
|
|
[Re: eirikbk]
24/05/2021 09:57
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Dere som har Synology NAS: Noen gode måter å vise fram bilder fra NAS til TV? Det jeg har prøvd til nå går alt for tregt. Tar sekunder å bla mellom hvert bilde. Har kablet Cat6 hele veien.
Synes ellers det er noe herk å bli kvitt duplikatfiler og slette filer permanent for å frigjøre plass. Har vel 1,8 TB som backes up, men det tar 2,8 TB av lagringsplassen... Jeg bruker ds photo. Jeg har ingen forsinkelse annet enn at det tar kanskje 2-3 sekunder å laste inn mappa. Kodi og sbmc kan være alternstiver. Men jeg har ikke prøvd dem selv. For opplasting så fjerner synology sin egen app duplikater. Har ikke noe problem med duplikater i alle fall. Hvis du flytter hele mapper så kan du jo eventuelt bruke et program som søker etter duplikater.
|
|
|
[Re: Paulus]
24/05/2021 18:10
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Synes ellers det er noe herk å bli kvitt duplikatfiler og slette filer permanent for å frigjøre plass. Har vel 1,8 TB som backes up, men det tar 2,8 TB av lagringsplassen... Jeg bruker ds photo. Jeg har ingen forsinkelse annet enn at det tar kanskje 2-3 sekunder å laste inn mappa. Kodi og sbmc kan være alternstiver. Men jeg har ikke prøvd dem selv. For opplasting så fjerner synology sin egen app duplikater. Har ikke noe problem med duplikater i alle fall. Hvis du flytter hele mapper så kan du jo eventuelt bruke et program som søker etter duplikater. Takk, skal se litt nærmere på det. Har Plex installert, men den bruker for lang tid per bilde. Fungerer bra til film da. Ja, det er nettopp det at om man flytter en stor mappe, så spiser det av lagringen. Eller hvis man tar batch endring av filnavn. Har ikke funnet noen god måte å håndtere duplikater eller databasen den bygger. Ville helst bare at det skulle vært én kopi der. Trenger ikke historikk, for føler jeg er ganske godt sikret ellers. Men lenge siden jeg har sett på det nå. Det var hvertfall en periode jeg googlet mye og fant at flere slet med det samme.
|
|
|
24/05/2021 20:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er stor forskjell i ytelse på NAS-er. Noen NAS-er har datarate, selv om det er Gigabit Ethernet direkte kablet igjennom. De billigere har vesentlig dårligere ytelse. Det koster også en del prosessorkraft å transkode noe data som strømmes, og da er du prisgitt lokal CPU på NAS. Kjøpte en Synology DS218play, og angrer, selv om den er laget for media. Ikke like god datarate som andre, og plex var ikke kompilert for denne før for litt siden.
Selv bruker jeg heller VLC for å spille av media på TV-en.
|
|
|
|
|
|