Ny smart-TV, hvilket merke..
|
Ny smart-TV, hvilket merke..
19/05/2021 15:36
|
123nils
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
På tide å bytte ut plasmaen fra 2007.
Har titta en del rundt på nett og butikk.
Er det på generelt grunnlag noe merke som er hakket bedre enn de andre?
Tenker 43-50". 4-7000-ish.
Modeller kan jeg lete fram til, tenker bare om f.eks Samsung er bedre en LG....
|
|
|
Re: Ny smart-TV, hvilket merke..
[Re: 123nils]
19/05/2021 17:38
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Bedre og bedre. Spørs hva du er ute etter. Oled er bedre enn lcd, men hvis du sitter med sola rett på skjermen så er lcd sannsynligvis bedre enn oled. For 4-7k får du vel kun lcd-skjermer. Tcl kan nok være et merke du kan vurdere. De har ofte veldig gode panel til prisen.
|
|
|
19/05/2021 17:39
|
gabbar
Entusiast
|
Entusiast
Best på hva? Hvis du spør om smart-TV funksjonalitet, er vel fortsatt de du nevner de beste. Hvis du spør om bilde, må man nesten vurdere modell for modell...
|
|
|
19/05/2021 17:42
|
TheOdd
Medlem
|
Medlem
Min erfaring med "smart"-TV: Styr unna.
Jeg har en Phillips. Ganske dyr i sin tid. Den kjører Android TV som jeg tenkte skulle være en smart ting. Problemet er at det blir egentlig ikke laget apper til den, og hardwaren er helt feildimensjonert. Tenk deg en underdimensjonert telefon, som så blir noen år gammel. Det slutter etter hvert å fungere. Og du vil at TVen skal vare en del år. Et konkret eksempel er at TVen min har innebygd Netflix-spiller, med Netflix-knapp på fjernkontrollen og fullt tastatur på baksiden sånn at jeg lett kan søke ved å skrive. I praksis er det ubrukelig, og jeg bruker en Chromecast som styres fra telefonen.
Så mitt råd: Drit i alt av smart-funksjoner på TV, og bruk 3-400 kroner på en Chromecast. Når så hardwaren må byttes om noen år, er det chromecasten som byttes, ikke TVen.
|
|
|
[Re: TheOdd]
19/05/2021 18:17
|
123nils
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har chromecast, men tenker det er bedre å med smart-TV. Men er jo ikke dødsviktig med ny TV egentlig. Chromecasten er tidvos læggete og ustabil, derfor tenkte jeg smart-TV
Redigert av 123nils; 19/05/2021 18:18.
|
|
|
19/05/2021 18:44
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Chromecast er søppel. Legg heller noen kroner i en Nvidia Shield. En boks med tilpasset hardware til Android TV. Vi har hatt vår siden 2017, så og si uten feilslag eller lægging!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
19/05/2021 20:28
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Smart funksjonen på smart TVene er ikke bra nok. Gjelder alle merker. Så se etter den med best bilde i prisklassen din. OLED er best, men ikke om du ha sol mer eller mindre direkte på TVen. Kjøp så en ekstern smartdings som Apple TV, Chromecast eller Nvidia Shield.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
19/05/2021 20:33
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Har to stk Samsung smart-TV (en eldre i kjellerstua, en ny Frame i stua). Veldig fornøyd med smart-tv-funksjonen.
Utfordringen er at når TVene blir eldre, har du ingen garanti for at det fortsatt vil utvikles/oppdateres apper til de eldre operativsystemene. Men so far so good, også for den eldre kjellerstue-TVen.
|
|
|
19/05/2021 20:59
|
perbl
More than words
|
More than words
Jevnt over ganske fornøyd med smart-funksjonen på min 2018-Samsung.
Enkelte av appene er jo bedre enn hva man får på Apple TV, feks har jo Youtube-appen flere funksjoner på TVen enn den har på epledingsen (jeg synes feks det er veldig kjekt å kunne si "denne videoen interesserer meg ikke").
Men jevnt over er man nok garantert at funksjonaliteten vil vedlikeholdes mer, samt at utvalget av apper er større om man går for en mer dedikert medieboks som en Apple TV, etter endel år er det nok sannsynlig at support kuttes for endel apper på TVen, Samsung kutta vel akkurat HBO-støtte for noen 2015(?)-modeller?
Personlig synes jeg lysstyrken og det at de er helt trygge mot innbrenning er ting som taler like mye for ting som gode QLED-skjermer framfor det bedre sortnivået på OLED. Moderne LED-skjermer er jo rimelig gode på mørke parti de og, særlig om man skal sitte i litt belyste omgivelser. Der vil jo gjerne lysstyrken like viktig.
Synes også funksjoner som den geniale One-connect-boksen til Samsung er en grunn til å vurdere dem, veldig kjekt å slippe mer enn en transparent tynn optisk og strømførende kabel opp langs veggen, framfor flere HDMI-kabler, optisk kabel, strømkabel etc hvis TV skal henge på veggen. Særlig for oppsett som mitt, der jeg har flere HDMI-kabler inn på TVen grunnet mangel av forsterker/receiver med HDMI (nå har jeg riktignok solgt den forsterkeren jeg hadde da, så er på utkikk etter noe nytt på den fronten).
Redigert av perbl; 19/05/2021 21:03.
Per B.
|
|
|
20/05/2021 03:58
|
123nils
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
TV står på stereobenk.
Ikke sollys rett mot skjerm.
Ikke eksterne høytalere
Vil ikke ha noe med Apple å gjøre.
Aldri hørt om Nvida Shield, verdt å sjekke ut.
|
|
|
20/05/2021 05:51
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Phillips kan ikke software, så SmartTV derfra kan ikke funke.
Men Samsung har jo løst dette ypperlig med sitt Tizen OS. Det samme systemet er brukt på både rimelig og dyrere modeller. Meget bra saker, bildekvalitet og ymse finesser øker med pris, en modell i nedre halvdel, men med QLED teknologi er et trygt valg.
Apple TV, Chromecast o.l. er vel ingen som gidder dille med lengre, det er i hvert fall ingen grunn til det.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
20/05/2021 06:36
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Apple TV, Chromecast o.l. er vel ingen som gidder dille med lengre, det er i hvert fall ingen grunn til det.
Jo, fordi "smarttv" fra Samsung ennå er langt bak appletv :-) Men, her kommer sikkert det flotte begrepet bruksmønster inn igjen.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
20/05/2021 06:42
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Ehhh..? Drive å styre med fjernkontroll når man skal se på Hbo, youtube, NRK, etc. da? Nei takk. Her brukes fjernkontrollen kun til å slå på og av tv'en. Mye diggere å bla på tlf, finne det man skal se på, trykke på en knapp og få det umiddelbart opp på tv.
|
|
|
20/05/2021 06:52
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Smart-tv er greit når du vet hva du skal ha og slipper å lete fram det du trenger. Men når det gjelder å bla og lete fram en film, søke litt her og der på ulike apper, da er mobilen min foretrukne enhet og så caste til tv-en. Har for øvrig en ny og superduper Samsung 2020-modell.
Redigert av universalis; 20/05/2021 06:53.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
20/05/2021 07:04
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Kjøpte ny Samsung TV i vinter. Etter å ha brukt Chromecast til alt de siste årene regnet jeg med at det ville fortsette, men er gledelig overrasket over funksjonen til Smart TV'en."Alle" strømmetjenester jeg bruker fungerer bra og med enkel betjening fra fjernkontrollen. Chromecasten blir lite brukt nå.
|
|
|
20/05/2021 07:04
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
20/05/2021 07:32
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjøpte en 65" TV med god panel, resten styres fra Apple TV. Det er det eneste epleproduktet jeg har. Fungerer alldeles nydelig. Ja, du får en ekstra dings, om det er ATV, chromecast eller shield er uvesentlig. Poenget er at disse er små og fjernstyring går over bluetooth, hvilket betyr at boksene kan festes bak på TVen, legges i TV-bordet e.l. Skjult, ut av syn ut av sinn. Det er billigere å bytte en dings, enn å måtte bytte TVen etter noen få år fordi hardwaren er så treg eller ikke oppdateres.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
20/05/2021 08:01
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg har en shield tv. Bruker knapt chromecast. Men chromecast er kjekt hvis du eller en gjest skal vise noe fra telefon.
Kan anbefale shield tv. I begynnelsen var det mye bugs og lite med apper samt at den annonserte funksjonaliteten ble ikke implementert før det var gått sikkert to år. I dag derimot er det en utmerket maskin.
Apple tv er bra det også, men for meg var den litt for begrenset på funksjonalitet, samt at youtube er ganske dårlig på appletv av en eller annen grunn.
|
|
|
20/05/2021 08:37
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Leverandørene synes ikke å ha noen strategi for å holde SW vedlike på smart TV plattformen gjennom et fornuftig livsløp, snarere tvert i mot. Det spiller ingen rolle hvor dyrt det er, det skjer uansett. Har en 9-serie Samsung som er fem år i disse dager, det vil si sånn ca. halvveis i antatt levetid - dette er en svært kostbar TV. Pt. er det kun Netflix som fungerer, NRK klarer jeg å få til å fungere med et par triks, HBO har trukket sin support og det betyr at man må koble på tredjeparts løsninger som AppleTV, Chromecast el. Bakgrunnen for at HBO har trukket sin support er at Samsung alene har et utall av forskjellige plattformer.
Legg det på toppen av en ganske svak moral ift. tilgang til reservedeler (slik er det i det minste for Samsung) som kan gjøre at TVen ikke lar seg reparere skulle noe skje utenfor reklamasjonsfristen.
Jeg ville derfor ikke lagt særlig vekt på hva de ulike tilbyr av smart TV-funksjonalitet og heller gå for en 3. partsløsning om nødvendig, det må du uansett før eller siden.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: perbl]
20/05/2021 08:44
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Synes også funksjoner som den geniale One-connect-boksen til Samsung er en grunn til å vurdere dem.
Jepp, den er suveren, men tror den er løfta ganske høyt opp i modellhierarkiet? Hva er laveste modell (i 85") med OneConnect nå?
|
|
|
[Re: Ugla]
20/05/2021 08:46
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville derfor ikke lagt særlig vekt på hva de ulike tilbyr av smart TV-funksjonalitet og heller gå for en 3. partsløsning om nødvendig, det må du uansett før eller siden. Jeg ville ventet med å kjøpe 3. partsløsning til man må. Har en gammel Apple-TV-boks, der det er veldig begrenset utvalg apper.
|
|
|
[Re: Ugla]
20/05/2021 08:48
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Leverandørene synes ikke å ha noen strategi for å holde SW vedlike på smart TV plattformen gjennom et fornuftig livsløp, snarere tvert i mot.. Du har nok delvis rett, det er flere sektorer som vil merke at "alt er software". Ikke minst bilindustrien kan få seg noen overaskelser.
|
|
|
20/05/2021 09:19
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Du har nok delvis rett, det er flere sektorer som vil merke at "alt er software". Ikke minst bilindustrien kan få seg noen overaskelser.
Planlagt foreldelse er ingen overraskelse. Fint å ha alt inkludert i TVen, men jeg kan leve ganske greit med en TV som har tilkoblingene til eksterne systemer når jeg vil. Og da er man avhengig av at tilkoblingen er hardware, om ikke får man ting som ikke fungerer pga. kommersielle interessekonflikter. Det samme er det med bil, et visst sikkerhetsaspekt å kunne styre ting direkte i bilen, men er det skikkelig tilkobling til eksternt utstyr så fungerer det. Men i motsetning til TV er jo dette ofte ganske dårlig.
Redigert av Appelsin; 20/05/2021 09:21.
|
|
|
[Re: simson]
20/05/2021 09:24
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville derfor ikke lagt særlig vekt på hva de ulike tilbyr av smart TV-funksjonalitet og heller gå for en 3. partsløsning om nødvendig, det må du uansett før eller siden. Jeg ville ventet med å kjøpe 3. partsløsning til man må. Har en gammel Apple-TV-boks, der det er veldig begrenset utvalg apper. De gamle ATVene uten harddisk har selvsagt et svært begrenset utvalg apper, ATV4 og nyere er det derimot tilnærmet ubegrenset hva du kan laste ned fra appstore.
|
|
|
[Re: Appelsin]
20/05/2021 09:25
|
perbl
More than words
|
More than words
Fint å ha alt inkludert i TVen, men jeg kan leve ganske greit med en TV som har tilkoblingene til eksterne systemer når jeg vil. Og da er man avhengig av at tilkoblingen er hardware, om ikke får man ting som ikke fungerer pga. kommersielle interessekonflikter.
Det samme er det med bil, et visst sikkerhetsaspekt å kunne styre ting direkte i bilen, men er det skikkelig tilkobling til eksternt utstyr så fungerer det. Men i motsetning til TV er jo dette ofte ganske dårlig. Går egentlig gjennom samme filosofering på ny forsterker for tiden. Frister litt med en av disse alt i ett-boksene med både Tidal, Spotify og det meste inkludert i én boks, men på den andre siden vil jo en "dum" sak gjerne være relevant om ti år og, mens HWen til de smarte dingsene som gjerne er dyrere vil være for utdatert til å kjøre kommende versjoner av strømmeplattformene.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
20/05/2021 09:28
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fint å ha alt inkludert i TVen, men jeg kan leve ganske greit med en TV som har tilkoblingene til eksterne systemer når jeg vil. Og da er man avhengig av at tilkoblingen er hardware, om ikke får man ting som ikke fungerer pga. kommersielle interessekonflikter.
Det samme er det med bil, et visst sikkerhetsaspekt å kunne styre ting direkte i bilen, men er det skikkelig tilkobling til eksternt utstyr så fungerer det. Men i motsetning til TV er jo dette ofte ganske dårlig. Går egentlig gjennom samme filosofering på ny forsterker for tiden. Frister litt med en av disse alt i ett-boksene med både Tidal, Spotify og det meste inkludert i én boks, men på den andre siden vil jo en "dum" sak gjerne være relevant om ti år og, mens HWen til de smarte dingsene som gjerne er dyrere vil være for utdatert til å kjøre kommende versjoner av strømmeplattformene. Er i samme båt. Jeg tenker som så, at om forsterkeren har BT, hva skal jeg da med integrert spotify osv? Det må da være mye enklere å bare bytte til BT på forsterkeren, fyre opp Spotify på tlf å bestemme musikken der?
|
|
|
[Re: Hoaas]
20/05/2021 09:38
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Er i samme båt. Jeg tenker som så, at om forsterkeren har BT, hva skal jeg da med integrert spotify osv? Det må da være mye enklere å bare bytte til BT på forsterkeren, fyre opp Spotify på tlf å bestemme musikken der?
Fint å ikke måtte ha en annen ting som må stå på for å fore forsterkeren med lyden. Ofte litt knot med blåtann. Ting som fungerer på nye greier er ofte bedre/like bra enn å måtte ha en annen dings. Og om det en gang blir foreldet, og tingen har de nødvendige inngangene kan man kjøpe en dings til å styre den da, da en bedre dings enn man kunne fått i første omgang.
|
|
|
[Re: Hoaas]
20/05/2021 09:39
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Er i samme båt. Jeg tenker som så, at om forsterkeren har BT, hva skal jeg da med integrert spotify osv? Det må da være mye enklere å bare bytte til BT på forsterkeren, fyre opp Spotify på tlf å bestemme musikken der?
Har en slik forsterker, riktignok noen år gammel nå, som har innebygd nettverk, spotify og også airplay. Å bruke innebygd spotify med en utrolig rævva gui på tv'en og fjernkontroll er så inni helvete jævlig frustrerende at jeg aldri har gjort det etter at jeg testet funksjonen en gang. Spille på telefon eller mac og airplay til forsterker er så enkelt som det høres ut.
|
|
|
[Re: Appelsin]
20/05/2021 09:50
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fint å ikke måtte ha en annen ting som må stå på for å fore forsterkeren med lyden. Ofte litt knot med blåtann. Ting som fungerer på nye greier er ofte bedre/like bra enn å måtte ha en annen dings. Og om det en gang blir foreldet, og tingen har de nødvendige inngangene kan man kjøpe en dings til å styre den da, da en bedre dings enn man kunne fått i første omgang. En telefon er ikke en "ekstra dings", de aller fleste har en telefon som de uansett sitter og knoter med. Med integrert spotify måtte jeg tatt opp fjernkontrollen til forsterkeren for å bytte låt, fremfor å bare fiske opp spotify på telefonen jeg allerede trykker på. Og om jeg tar opp telefonen fra lomma eller tar opp fjernkontrollen til forsterkeren fra stuebordet er det ett fett. Jeg ser ikke nytten i det så lenge man kan koble til med BT, er det jeg prøver å si.
|
|
|
[Re: knuthaug]
20/05/2021 09:51
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har en slik forsterker, riktignok noen år gammel nå, som har innebygd nettverk, spotify og også airplay. Å bruke innebygd spotify med en utrolig rævva gui på tv'en og fjernkontroll er så inni helvete jævlig frustrerende at jeg aldri har gjort det etter at jeg testet funksjonen en gang. Spille på telefon eller mac og airplay til forsterker er så enkelt som det høres ut. Nettopp.
|
|
|
|
|