Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft

Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft #2664470 19/05/2021 15:37
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Eg skreiv dritlangt, men eg sletta det. Gjer det enkelt:

* vil byte av bremseslanger til stål/kevlar-armert gi maksimal bremsekraft ved kaliper med mindre hendelrørsle på bekostning av modulasjon, samanlikna med standardslanger (sram) ?

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Arnebv] #2664480 19/05/2021 17:22
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Om de gir bedre kraft på grunn av mindre ekspansjon. Ja teoretisk. jeg merket ikke noe annet enn økt grad av kulhet den gangen jeg hadde lilla Goodridge slanger. Jeg ville ikke kalt det modulasjon om bremsene blir "svampete" på grunn av ekspanderende slanger. Det er uønsket fleks (om det skjer).

LarsB

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Arnebv] #2664506 19/05/2021 19:23
chalshus Offline
More than words
More than words
Om det er så mye bedre, ville flere brukt det og heller økt prisen litt.

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Arnebv] #2664539 20/05/2021 06:28
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Bremsekraften blir den samme, men iom at ikke slangen flekser like mye, så får du mer kontant hendelfølelse og dermed bedre modulasjon. I veldig teknisk brattsykling merker man forskjell, f.eks. når du må stoppe på halvmeteren idet du lander noe tungt etc, men til vanlig stisykling med hjulene på bakken funker vanlig slange også helt fint. Jeg savner ikke stålslange på rittfulldemperen selv når jeg kjører stiturer med den, og på den store stisykkelen har stålslangene bare blitt med videre hver gang jeg har byttet bremser eller sykkel så jeg vet egentlig ikke om jeg ville savnet dem der...

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Ole] #2664541 20/05/2021 06:34
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Ole
Bremsekraften blir den samme, men iom at ikke slangen flekser like mye, så får du mer kontant hendelfølelse og dermed bedre modulasjon. I veldig teknisk brattsykling merker man forskjell, f.eks. når du må stoppe på halvmeteren idet du lander noe tungt etc, men til vanlig stisykling med hjulene på bakken funker vanlig slange også helt fint. Jeg savner ikke stålslange på rittfulldemperen selv når jeg kjører stiturer med den, og på den store stisykkelen har stålslangene bare blitt med videre hver gang jeg har byttet bremser eller sykkel så jeg vet egentlig ikke om jeg ville savnet dem der...

Kontant hendelfølelse er ikke nødvendigvis det samme som "bedre modulasjon", høres mer ut som av/på, altså motsatte av modulasjon?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: RazeFaze] #2664548 20/05/2021 06:47
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: RazeFaze

Kontant hendelfølelse er ikke nødvendigvis det samme som "bedre modulasjon", høres mer ut som av/på, altså motsatte av modulasjon?

Kontant følelse på hendelen kan tolkes som det ikke er noen dødgang? Modulasjon kan man jo ha selv om bremsen "tar" allerede på de første mm bevegelse. Dette er hvertfall målet for meg. Ikke glad i dødgang.

Typisk med nye/nesten nye bremseklosser på mine G2, men så øker dødgangen med slitasjen, og bremsene blir mer på kreditt ICON_WINK

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Arnebv] #2664575 20/05/2021 08:19
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er jo lett å kjenne mellom for- og bakbrems (etter en god lufting) at det er merkbar fleks i slangene. For bakbremsen har jeg likevel ikke opplevd dette som et problem, men i teorien gir dette både dårligere makseffekt og dårligere modulasjon.

Det er vanlig å bytte til stålomspunnende slanger til racing på motorsykkel og bil, men det er jo hovedsakelig fordi man opplever mye høyere temperaturer enn på sykkel. På bil er det i tillegg bremserør i metall mesteparten av lengden, dvs kun den siste halvmeteren med slange.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Arnebv] #2664586 20/05/2021 08:46
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for svar :-)

Eg har eit ønske om at maksimal bremsekraft skal slå inn litt tidlegare for bakbremsa, slik at utgangsposisjon til hendel kan vere nærare styret. Dette vil igjen medføre at "normalbremsing" kan gjerast med hendel nærare styret =mindre slitsamt.

Hadde kanskje ikkje vore så påtrengande om eg hadde litt mindre masse, men det tek litt tid å gjere noko med ;-)

Er det forresten nokon som veit kor mykje trykk det blir i bremseslangene for eit gitt trykk på skiva?
Klar over at det er litt sånn kor-langt-er-eit-tau-spørsmål, men ballpark er betre enn ingenting.

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Arnebv] #2664590 20/05/2021 09:00
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arnebv

Eg har eit ønske om at maksimal bremsekraft skal slå inn litt tidlegare for bakbremsa, slik at utgangsposisjon til hendel kan vere nærare styret. Dette vil igjen medføre at "normalbremsing" kan gjerast med hendel nærare styret =mindre slitsamt.

Avstanden til styret kan justeres på de fleste bremser.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: simenf] #2664592 20/05/2021 09:04
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: simenf

Avstanden til styret kan justeres på de fleste bremser.

Det tror jeg Arne er klar over ;-)

Arne: Jeg synes du skal kjøpe tøffe bremseslanger. Det ser jo litt kult ut også.

Alternativt så vil større bremseskive og bedre klosser også gjøre at du må bruke mindre moment mot bremsehendelen, slik at den i praksis også vil bevege seg mindre mellom klosser subber mot skiver og låst hjul.

Ut på tur!

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Arnebv] #2664594 20/05/2021 09:21
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Bytte hendel? Magura har f. eks. lengre hendler du kan bytte til. Ref Loic Bruni HC Wide.
Å.

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Supermann] #2664673 20/05/2021 14:36
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Supermann

Arne: Jeg synes du skal kjøpe tøffe bremseslanger. Det ser jo litt kult ut også.

Auka kulheitsfaktor er jo alltid eit gyldig poeng :-)
Sitat: Supermann

Alternativt så vil større bremseskive og bedre klosser også gjøre at du må bruke mindre moment mot bremsehendelen, slik at den i praksis også vil bevege seg mindre mellom klosser subber mot skiver og låst hjul.

Usikker om sykkelen/gaffel støttar meir enn 200mm..

Endte opp med å bestille nye slanger. Ville eigentleg ha kjedeleg svart, men dei hadde berre grå. Så då "måtte" eg også kjøpe girstrømpe i grå farge i tillegg.
:-D

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Arnebv] #2664772 21/05/2021 07:22
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Er det forresten nokon som veit kor mykje trykk det blir i bremseslangene for eit gitt trykk på skiva?
Klar over at det er litt sånn kor-langt-er-eit-tau-spørsmål, men ballpark er betre enn ingenting.

Det er kraft/stempelareal

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Arnebv] #2664783 21/05/2021 07:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Endte opp med å bestille nye slanger. Ville eigentleg ha kjedeleg svart, men dei hadde berre grå. Så då "måtte" eg også kjøpe girstrømpe i grå farge i tillegg.

Hvor bestilte du fra? Kan fort være du får to forskjellige gråfarger ICON_TONGUE

Angående bremseskiver: Rockshox Lyrik støtter opp til 220mm skive

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: baronKanon] #2664882 21/05/2021 13:26
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: baronKanon

Hvor bestilte du fra? Kan fort være du får to forskjellige gråfarger ICON_TONGUE

Uberbikecomponents. Begge deler merka som "smoke". Nedtur om det blir forskjellig grå'farge' :-o :-D

Angående bremseskiver: Rockshox Lyrik støtter opp til 220mm skive

Har Yari. Som også støttar 220, ser eg no. Men bremsene har forsåvidt nok kraft, det er berre at vandringa til bakbremsehendelen er litt lang for dei gongane eg verkeleg vil legge meg på friksjonsgrensa.

Godt mogleg at det eg eigentleg vil ha er code rsc-hendel i staden for guide r-hendel (har code kaliper, aka guide re). Alle alternativa er dyrare og vanskelege å få tak i for tida, samanlikna med slanger.

Uansett er placebo også ein effekt ;-)

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Arnebv] #2664887 21/05/2021 14:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Uberbikecomponents. Begge deler merka som "smoke". Nedtur om det blir forskjellig grå'farge' :-o :-D

Har gått på samme smellen. De er ikke (helt) like.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: baronKanon] #2664893 21/05/2021 14:55
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Har gått på samme smellen. De er ikke (helt) like.

Bais.

I verste fall slepp eg å trekke gjennom ein ekstra kabel då, så det kan jo vise seg å vere ein positiv ting.

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Arnebv] #2664904 21/05/2021 17:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Jeg byttet ut alt av ikke bevegelig bremseslange med rør (som på bil). Det er praktsik sett kun ca. 25 cm slange igjen (udempet bakramme).
Du verden hvordan el cheapo tektrobremser ble til firestempla grombremser.

https://www.hobbylinc.com/htm/k+s/k+s9830.htm

Det er en gåte for meg hvorfor ingen rammeprodusent ser ut til å ha tenkt på intergrerte bremserør..

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Arnebv] #2664907 21/05/2021 17:29
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Må vel være fordi bremser slik de er nå fungerer helt utmerket? Tipper mange som sliter med bremsene sine i hovedsak har 3 problem; dårlig lufting, ikke sentrert kalipter og smuss på skiver og klosser.

Ser jo en del sprayer kjedespray og silikonbaserte greier som om man var en 15 åring i gymgarderoben!

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Tange] #2664910 21/05/2021 17:55
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: Tange

Jeg byttet ut alt av ikke bevegelig bremseslange med rør (som på bil). Det er praktsik sett kun ca. 25 cm slange igjen (udempet bakramme).
Du verden hvordan el cheapo tektrobremser ble til firestempla grombremser.

https://www.hobbylinc.com/htm/k+s/k+s9830.htm

Det er en gåte for meg hvorfor ingen rammeprodusent ser ut til å ha tenkt på intergrerte bremserør..

Se

Bilder!

Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Tange] #2664920 21/05/2021 18:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Det er en gåte for meg at du ikke vet at det finnes:
https://singletrackworld.com/2018/0...nes-taking-integration-to-another-level/

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: Ndreas] #2664926 21/05/2021 19:50
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: Ndreas

Se

Bilder!

What

he

said

-Magnus
Re: Bremseslangen sin effekt på modulasjon og kraft [Re: langen] #2664935 21/05/2021 21:14
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Det er en gåte for meg at du ikke vet at det finnes:
https://singletrackworld.com/2018/0...nes-taking-integration-to-another-level/

Dæsken, det var sleskt!
Sitat: langen
Sitat: Ndreas

Se

Bilder!

What

he

said

Me2