Gammel klassiker til glede for nye lesere. Så vi gamliser gamper ikke, vi har bare lært å rasjonere på oksygenet.
Jeg leste forresten avsnittet "The nine lab rats who pedalled on stationary bicycle ergometers .." litt bokstavelig første gang og fikk morsomme bilder i hodet
Mye "hating" på tunge gir her. Er jeg den eneste som synes det er morro å gasse på i nedoverbakker?
Det er moro, men min foreløpige rekord er vel 77 km/t og selv der er 50/11 en helt kurant utveksling
Skal vel ikke ha bratte bakken før det lønner seg å innta aeroposisjon og bare trille på. Jeg synes allikevel der er morro å tråkke på nedover. Spesielt i litt duvende terreng. Jeg har en racer med 50/11 og en med 52/11. Merkbar forskjell, både nedover og at jeg med 50 kan ligge ganske så mye mer på storskiva.
Neida. 52x12 er litt for lett mellom Lautaret og Briancon om det er medvind. Det pleier å være motvind. Hva som helst x12 er for lett i en rulle nå. Det var ikke for lett på nittitallet, men da var det ingen som hadde x11.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Jeg liker å ha 52/11 som tyngste, ikke fordi jeg sykler spesielt fort, men fordi jeg trener en del intervaller i bakker. Liker å ha noe å tråkke mot på veien ned i pausene mellom intervallene.
Når det er sagt så vurdere jeg allikevel å bytte fra 52-36/30-11 til 50-34/28-11. Med SRAM får man nemlig det savnede 16-drevet på 11-28 kassetten (11,12,13,14,15,16,17,19,22,25,28). Her snakker jeg selvfølgelig eldgammelt utdatert 11-delt oppsett.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Mye "hating" på tunge gir her. Er jeg den eneste som synes det er morro å gasse på i nedoverbakker?
Nei, jeg har også (selv om jeg er tynn og lett) en tendens til å være førstemann ned bakker, og ledet an ned til Dombås på et av de raskere lagene på vei til Oslo. Med 53/12, som er ørlite lettere enn 50/11 som er temaet her.
[quote=aug11x]og ledet an ned til Dombås på et av de raskere lagene på vei til Oslo. Med 53/12, som er ørlite lettere enn 50/11 som er temaet her.
Litt usikker på hva temaet egentlig er her
Jeg fikk nu 52 foran og 11 bak på Orbea Orca’en. Happy med det. Sykler sjeldent på lille skiva uansett. De lokale bakkene hvor det sykles intervaller foregår på storskiva. Grefsenkollen. Tryvann. Sollihøgda. Hvarnes. Lierbakkene. Skrim. Hanekleiva. Hagatjern er alle snille bakker som kjøres på storskiva, lignende bakker vil også forseres på storskiva i evt. ritt.
Ok, alle de er ikke lokale men inngår av og til på lengre treningsturer.
Ja jeg vet om skjelv kjedeføring og man må ikke sykle i 52-25 påstår noen. Det går faktisk fint. Har eksperimentert mye med dette og fakta er jeg har bedre feeling på storskiva enn spinning på lille.
Med Hvarnes, mener du Holtekleiva? Dvs fra Hvarnes til Høyjord. Å sykle opp der er ubehagelig tungt på 34/28 for meg, jeg er skremt/imponert om du sykler opp der på storskiva, uansett om det er 50, 52 eller 53.
Med Hvarnes, mener du Holtekleiva? Dvs fra Hvarnes til Høyjord.
Stemmer. Første stykket opp til Holtetjønn 700 meter med 12% i snitt går ikke på stor, men de resterende 6,5 km er på stor skiva (52). Denne bakken er ofte med i Norges Cup, Roserittet, Tønsberg 3 dagers etc. Her går det unna og bortsett fra Holtekleiva er det stor klinge som er sjef
Ps. Den er vel helt opp på 20% eller mere på sitt verste tror jeg.
Jeg synes ikke det på noen måte er overraskende eller sjokkerende at Panda sykler på storskiva på alt annet enn de bratteste bakkene når han etter eget utsagn bevisst kryssgirer
Sitat: Panda
Ja jeg vet om skjelv kjedeføring og man må ikke sykle i 52-25 påstår noen. Det går faktisk fint. Har eksperimentert mye med dette og fakta er jeg har bedre feeling på storskiva enn spinning på lille.
Å kryssgire er noe de fleste av oss gjør fra tid til annen, i vanvare eller bevisst. Og vi har alle en sykkelkompis som alltid kryssgirer
Det blir da et slags 1x, med krankdrev på 52t i Pandas og mitt tilfelle. Bare ikke nødvendigvis designet for å fungere som 1x.
Men hvem er disse "noen" som påstår at man ikke skal kryssgire? Det er fremfor alt produsentene.
Det er dog ikke nødvendigvis enighet dem imellom. Både Shimano og Campagnolo har alltid vært krystallklar på at man bør unngå kryssgiring...
Sitat: Ben Hillsdon, Shimano Europe
The most efficient chain line occurs when the chain is running in a straight line. This minimises friction. When you run big-big you're pushing an uneven power transmission to the rollers, plates and bushings, especially at the points where the chain line alters (the points where the chain meets the sprocket and the chainring). This uneven load causes extra friction which increases the wear on the chain and longer term leads to less than optimum gear shifting.
...mens SRAM har vært mer liberale. Dette vil lyde godt i Pandas ører
Sitat: JP McCarthy, SRAM
At SRAM we love big-big. Amongst mechanics on the NORBA and Mountain Bike World Cup circuit (many years ago!), we called big-big the 'pro gear’, because professionals would ride it all the time, no matter what their mechanics told them. The same applies to pro road racers. They'll stay on the big ring as long as possible.
I artikkelen Is cross-chaining disastrous? i Road.cc i 2016, der sitatene er hentet fra, argumenterer SRAM at å gire med framgiret er både tregere og mer belastende for kjedet enn med bakgiret, at det er liten forskjell i friksjon og slitasje under bruk om man kryssgirer eller ei, og at man gjerne kan kryssgire big-big så lenge kjedet ikke subber mot framgiret.
Alt i alt er disse kommentarene fra fem år tilbake et tydelig frempek mot SRAMs store satsing på 1x.
Så kan vi da trygt kryssgire av hjertens lyst og ikke bekymre oss for slitasje eller friksjon?
I dag gjenfinner vi problemstillingen i debatten om 1x versus 2x.
Jeg mener ikke å spore tråden inn på den debatten, men i en hyppig gjengitt undersøkelse i Velonews i 2019 konkluderer Leonard Zinn på besøk hos Ceramic Speed at 1x - der kryssgiring er satt i system - har gjennomgående høyere friksjon enn 2x.
Og GCN har selvsagt sett på kryssgiring, senest i april i år:
Jeg har ikke noen fasit, og ville i grunnen bare dele noen kilder jeg selv har kikket på i årenes løp.
Forsiktig og autoritetstro som jeg er, unngår jeg i utgangspunktet å kryssgire bevisst, særlig på Campagnolo og Shimano. Som tilfeldigvis er det jeg nå har
Men noe jeg ikke har rukket å se nærmere på, er at jeg har en muligens irrasjonell, men klar opplevelse av at følelsen i tråkket, også i klatringer, er forskjellig på den store og lille klinga. Selv når man har lignende utveksling. Jeg må innrømme at jeg, i likhet med Panda, synes følelsen er bedre på den store klinga (som SRAM omtaler som proffenes preferanse )
Men jeg er åpen for at det kan være innbilning. Eller at jeg, som allerede fastslått, ikke kan sykle.