Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ny smart-TV, hvilket merke..

Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: Hoaas] #2664617 20/05/2021 10:07
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Hoaas

En telefon er ikke en "ekstra dings", de aller fleste har en telefon som de uansett sitter og knoter med. Med integrert spotify måtte jeg tatt opp fjernkontrollen til forsterkeren for å bytte låt, fremfor å bare fiske opp spotify på telefonen jeg allerede trykker på. Og om jeg tar opp telefonen fra lomma eller tar opp fjernkontrollen til forsterkeren fra stuebordet er det ett fett. Jeg ser ikke nytten i det så lenge man kan koble til med BT, er det jeg prøver å si.

Problemet er at telefonen er opptatt med strømming, da kan du ikke knote fritt! Plutselig ringer noen deg, og da ryker lyden. Eller du ser noe på telefonen og det blir plutselig sendt til anlegget.
Det ideelle at ting er integrert på forsterkeren, men styrt av telefonen. Slik som chromecast fungerer. Trodde integrert spotify ville vere tilsvarende?

Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: Appelsin] #2664624 20/05/2021 10:38
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Appelsin

En telefon er ikke en "ekstra dings", de aller fleste har en telefon som de uansett sitter og knoter med. Med integrert spotify måtte jeg tatt opp fjernkontrollen til forsterkeren for å bytte låt, fremfor å bare fiske opp spotify på telefonen jeg allerede trykker på. Og om jeg tar opp telefonen fra lomma eller tar opp fjernkontrollen til forsterkeren fra stuebordet er det ett fett. Jeg ser ikke nytten i det så lenge man kan koble til med BT, er det jeg prøver å si.

Problemet er at telefonen er opptatt med strømming, da kan du ikke knote fritt! Plutselig ringer noen deg, og da ryker lyden. Eller du ser noe på telefonen og det blir plutselig sendt til anlegget.
Det ideelle at ting er integrert på forsterkeren, men styrt av telefonen. Slik som chromecast fungerer. Trodde integrert spotify ville vere tilsvarende?

Det er faktisk er godt poeng som jeg ikke har tenkt på. Selv om jeg nok ønsker å stoppe musikken når jeg skal prate i telefonen, noe den gjør automagisk, ellers måtte jeg uansett skrudd ned lyden eller gått ut av rommet med musikk.
Om samtalen skal gå over BT eller over TLF velger man med et enkelt tastetrykk.

Ellers er jeg enig i at det ideelle hadde vært om integrert spotify fungerer på den måten, dog ser jeg for meg at du likevel må ha en app som fungerer som fjernkontroll, med oversikt over spillelister osv. Eneste forskjellen er da som nevnt at du kan se på youtube på telefonen uten at det forstyrrer musikken (uten at jeg ser helt vitsen når musikken likevel overdøver youtube på tlf), eller man kan ta i mot samtaler uten at det forstyrrer musikken.

Utover det ser jeg ikke noe som skulle hindre fri bruk av telefonen selv om spotify kjører i bakgrunnen.

Redigert av Hoaas; 20/05/2021 10:39.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: knuthaug] #2664637 20/05/2021 11:15
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: knuthaug

Er i samme båt. Jeg tenker som så, at om forsterkeren har BT, hva skal jeg da med integrert spotify osv? Det må da være mye enklere å bare bytte til BT på forsterkeren, fyre opp Spotify på tlf å bestemme musikken der?

Har en slik forsterker, riktignok noen år gammel nå, som har innebygd nettverk, spotify og også airplay. Å bruke innebygd spotify med en utrolig rævva gui på tv'en og fjernkontroll er så inni helvete jævlig frustrerende at jeg aldri har gjort det etter at jeg testet funksjonen en gang.
Spille på telefon eller mac og airplay til forsterker er så enkelt som det høres ut.

Som andre har kommentert her, jeg synes ikke Airplay er noe spesielt behagelig å bruke sånn sett.

Hender rett som det er jeg legger meg litt ned på i sofaen, surfer litt rundt på telefonen, og plutselig er det som airplayes erstattet med noe autospillende video/lyd fra en nettavis etc.

Da er det bedre med innebygde klienter du kan styre ved å bruke den "Play on device"-type funksjonaliteten til Spotify, som jeg ofte gjør når jeg bruker den innebygde Spotifyen på TVen eller Sonosanleggene her.

Ser derfor mer for meg at jeg kommer til å handle en sånn Sonos Port eller lignende om jeg ikke kjøper en forsterker med alt innebygd.

Redigert av perbl; 20/05/2021 11:16.

Per B.
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: 123nils] #2664638 20/05/2021 11:20
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Jeg har to LG smart-TV'er, som forsåvidt funker fint. På den ene har jeg både en Chromecast Ultra og en Apple TV 4k koblet til, så bruker aldri smart-funksjonaliteten på denne. Apple TV er bedre på alt enn LG, men bruker nå nesten bare Chromecast. Mye raskere å søke opp ting på telefonen enn med fjernkontroll, men det krever jo at man har apper for hver enkelt tjeneste på telefonen. Bruker Youtube, Netflix, Discovery+, NRK og Red Bull TV med Chromecast.

Når barna skal se på noe er det litt enklere med Apple TV, men den blir ikke mye brukt lengre.

Kjøpte først Apple TV, i et forsøk på å sette opp screensaver med hele bildebiblioteket mitt. Dette var mye styr (med homesharing osv), og fungerte ikke spesielt bra. Kjøpte så en Chromecast, hovedsakelig for å løse samme oppgave, og dette fungerer nesten optimalt (eneste problem er at bilder i liggende format blir croppet over og under for å fylle TV'en.

Konklusjon: Om jeg skulle kjøpt nytt hadde jeg kjøpt en TV basert på bildekvalitet, og kjøpt en Chromecast Ultra.

Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: 123nils] #2664656 20/05/2021 12:31
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Vi er veldig fornøyd med Samsung sin frame-tv. One-connect er kjekt, og det er bare en tynn gjennomsiktig kabel til tv. Med eikeramma blir den som et diskret maleri. Er ingen bildekvalitetsnerd, men jeg synes bildet er godt nok. Er koblet opp med en apple-tv, men er jo innebygd også. Har Samsung tlf også, så enkelt å speile. Siden jeg er vant til å bruke Appletv, bruker jeg nok mest den fjernkontrollen. Den fortjener bedre lyd, og har lyst på en høytalerbenk fra Lemus, de får mye ros.

Big wheels keep on turning
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: 123nils] #2664657 20/05/2021 12:45
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har hatt 65" LG OLED 4K med WebOS siden 2017. Veldig fornøyd med den. Pushes jevnlig oppdateringer på alt av apper og firmware så jeg har ikke merket noe til forfallet på SW, enda. Men nå nærmer den seg jo 5 år med stormskritt så.... Brukte den en periode med Apple-TV og Chromecast, men nå har vi bare en miks av de integrerte appene og Altibox.

Eneste jeg har å utsette på den er rask panorering, da er de tidlige 4K panelene kjent for å ikke henge med i svingene. Men det er ikke så ofte at det er noe stort problem.

Redigert av Anders A-R; 20/05/2021 12:45.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: simson] #2664661 20/05/2021 13:11
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: simson
Sitat: Ugla
Jeg ville derfor ikke lagt særlig vekt på hva de ulike tilbyr av smart TV-funksjonalitet og heller gå for en 3. partsløsning om nødvendig, det må du uansett før eller siden.

Jeg ville ventet med å kjøpe 3. partsløsning til man må.
Har en gammel Apple-TV-boks, der det er veldig begrenset utvalg apper.

Tja, er nå lett å skifte ut da, i forhold til å bytte TV. En Chromecast koster 390/780 avhengig av modell og en bruker mobil som remote. Bruker det både hjemme og på hytta og den er stabil og fin begge steder. Eneste er at jeg ikke får castet AppleTV+ innhold, men det er heller ikke noe stort savn.

I tillegg er jo grensesnittet ekstremt mye mer effektivt via mobil.

Lars-Erik
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: 123nils] #2665017 22/05/2021 16:26
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Mye bra innspill her.

Løste seg sånn delvis faktisk...
Kom på at jeg kunne bytte ut den gamle Get-boksen til den nye Telia-boksen... gratis..og gratis i drift. Den er jo "smart".. så da trenger jeg ikke chromecasten.

Har to Marshall trådløse høytalere (kjøkken og stue).. de funker jo uten CC.

Streamer mest Youtube.... og er av-og-på med Discovery for å se litt ballspill.
Samt NRK...

Lyst på ny TV uansett... litt mindre... og mer "sexy".. som ikke blir så voldsom når jeg får ny TV-benk straks.

Så en 43" "dum"-TV er kanskje det jeg skal sikte meg inn mot?

Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: 123nils] #2665036 22/05/2021 18:46
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Vi har en relativt dyr Samsung fra noen år tilbake, og har egentlig vært fornøyd med den på alle måter. Jevnt over ganske bra apper og oppdateringer. Men nå i det siste har den begynt å vise reklame fra Samsung i menyene, og da merker jeg at det aldri mer blir Samsung TV igjen på meg. Blir faktisk en smule irritert bare av å skrive det her.

Redigert av MrAlfred; 22/05/2021 18:47.
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: 123nils] #2665072 22/05/2021 23:43
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Om du er opptatt av hvordan det er når tv-en er av så skaffer du en "The Frame" og henger den på veggen.
43 er ellers fryktelig lite i disse tider med slanke rammer. Og på veggen virker tven mindre. Ville gått for 50 i alle fall.

Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: MrAlfred] #2665073 23/05/2021 00:12
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: MrAlfred
Vi har en relativt dyr Samsung fra noen år tilbake, og har egentlig vært fornøyd med den på alle måter. Jevnt over ganske bra apper og oppdateringer. Men nå i det siste har den begynt å vise reklame fra Samsung i menyene, og da merker jeg at det aldri mer blir Samsung TV igjen på meg. Blir faktisk en smule irritert bare av å skrive det her.

Tror alle smart-tv har reklame. I alle fall ikke mange jeg har sett som ikke har det. Det er en skikkelig uting.

Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: 123nils] #2665158 23/05/2021 23:31
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Kvar einaste snart-tv eg har prøvd, har eg blitt I dårleg humør av å bruke. Den smartaste TVen meiner eg er ein tv du kopler til ein pc med det OS'et du likar best.

Trådlaus mus og tastatur (evt trådlaus tastatur med TouchPad).

Her heime kjører vi alt gjennom ein 10+ år gamal pc. Alt av tv via strømmetenester. Om ein vil, kan ein ha ein litt nyare pc, skaffe trådlaus kontroller og spele dataspel også.

Då kan du velge den TVen med det beste bildet du vil betale for og vere uavhengig av kor lenge tv produsenten gidd å levere oppdateringar.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: 123nils] #2665167 24/05/2021 07:41
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
LG Nano-Cell.

Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: Arnebv] #2665190 24/05/2021 09:39
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Arnebv
Kvar einaste snart-tv eg har prøvd, har eg blitt I dårleg humør av å bruke. Den smartaste TVen meiner eg er ein tv du kopler til ein pc med det OS'et du likar best.

Trådlaus mus og tastatur (evt trådlaus tastatur med TouchPad).

Her heime kjører vi alt gjennom ein 10+ år gamal pc. Alt av tv via strømmetenester. Om ein vil, kan ein ha ein litt nyare pc, skaffe trådlaus kontroller og spele dataspel også.

Då kan du velge den TVen med det beste bildet du vil betale for og vere uavhengig av kor lenge tv produsenten gidd å levere oppdateringar.

Problemet er at PC raskt er hjerneskada når det gjeld HDR og andre greier med bildekvalitet. Avhengig av at operativsystemet og appene til PC-en er like bra som de direkte i TV-en.

PC på TVen er flott det, men det er ikke sikkert det beste bildet er mulig å få med denne løsningen.

Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: Appelsin] #2665218 24/05/2021 15:34
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Appelsin
Om du er opptatt av hvordan det er når tv-en er av så skaffer du en "The Frame" og henger den på veggen.
43 er ellers fryktelig lite i disse tider med slanke rammer. Og på veggen virker tven mindre. Ville gått for 50 i alle fall.

43 er ikke for lite for meg.. og ikke aktuelt med veggheng.

Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: ] #2665219 24/05/2021 15:35
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: what
Sitat: 123nils
På tide å bytte ut plasmaen fra 2007.

Har titta en del rundt på nett og butikk.

Er det på generelt grunnlag noe merke som er hakket bedre enn de andre?

Tenker 43-50". 4-7000-ish.

Modeller kan jeg lete fram til, tenker bare om f.eks Samsung er bedre en LG....

I den prisklassen kan jeg anbefale Philips "The One". Det beste kjøpet er nok 58" (58PUS8505) når den har vært på tilbud til 5990,- (ved flere anledninger på Komplett).

Både integrert programvare (Android TV) samt diverse tilbehør (Chromecast, HTPC, konsoller osv) fungerer problemfritt.

Vil ikke ha større en 50... blir too much. Med den nye tv-benken tenker jeg 43 er innafor.

Vil ha en enkel stilten skjerm. Litt bedre bilde en den jeg har (plasma trur eg..2007).

Gjerne med så lite specs og bloatware og nips jeg ikke kommer til å bruke.

Telia-boksen har det jeg trenger av apper... og jeg kan streame fra pad.

Redigert av 123nils; 24/05/2021 15:41.
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: 123nils] #2665233 24/05/2021 17:56
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Brukte en HTPC i en del år koblet til TV. Det er på noen områder bedre, men etter at vi fikk smarte TV'er har jeg ikke savnet den. Enklere for barn og øvrig familie å trykke rundt på TVen. Samsungen er rask også.
Får uten problem 4K og 5.1 lyd der hvor det tilbys. For øvrig har vi kun streamet siste 3,5 år. Aldri mer dekoder!

Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: 123nils] #2665239 24/05/2021 19:01
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Min erfaring med Smart tv er litt sånn Njæææ.. Jeg har Nvidia Shield i stuen å Apple tv på soverommet. Liker begge deler.. Apple tv er veldig fint til Airplay siden jeg har IPhone, men veldig fornøyd med Nvidia også.

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: 123nils] #2665509 26/05/2021 13:28
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Vil fraråde Samsung mest fordi de ikke klarer å spille alle .mkv filer, noe som er ganske lættis i 2021.

Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: Ndreas] #2665566 26/05/2021 19:24
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
....og siden Samsung er tatt med buksene nede når det kommer til 'planned obsolescence' litt for mange ganger i min bok...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: Ndreas] #2665568 26/05/2021 19:38
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Ndreas
Vil fraråde Samsung mest fordi de ikke klarer å spille alle .mkv filer, noe som er ganske lættis i 2021.

Kan de andre smart-TVene spille alt?

Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: Ndreas] #2665617 27/05/2021 07:12
RazeFaze Offline
More than words
More than words

I realiteten har alle som spiller mkv-filer en egen boks for slikt uansett, og de er tilsammen omtrent null av en tv-produsents kunder...ergo gidder ikke Samsung lage funksjonaliteten.

Altså kun en anbefaling for de tre personene i Norge som spiller mkv :-D

Redigert av RazeFaze; 27/05/2021 07:13.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: Ndreas] #2665626 27/05/2021 07:38
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev

Min 10 år gamle Samsung spiller .mkv hvis du renamer de til .mp4. Et annet alternativ er å bare konvertere til .mp4 uten å reenkode, men det kan være litt mer pes.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: 123nils] #2665844 28/05/2021 10:28
M
mpe Offline
Avhengig
Avhengig
M
Kan man ikke buke Chromecast på smart tv'n når det "går ut på dato"?

Redigert av mpe; 28/05/2021 10:28.
Re: Ny smart-TV, hvilket merke.. [Re: mpe] #2665865 28/05/2021 11:25
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: mpe
Kan man ikke buke Chromecast på smart tv'n når det "går ut på dato"?

Såklart. Da er tv en monitor, noe min har vært fra den var spiller ny, men da med en appletv som eneste mediaboks/avspiller istedenfor chromecast.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support