Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2662950 08/05/2021 20:55
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Interessant lesåning om dekk-testing (og god reklame for Rene Herse): https://www.renehersecycles.com/bq-tire-test-results/

Ser brede G-one speed ruller like bra som smalere dekk.

Er Bon jon pass 35mm trygge nok for marka (nrodmarka, lillo og østmarka primært)

Redigert av bigp85; 09/05/2021 08:32.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: bigp85] #2663006 09/05/2021 13:42
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: bigp85

Er Bon jon pass 35mm trygge nok for marka (nrodmarka, lillo og østmarka primært)

Tror svaret på det der vil avhenge helt av hvem du spør. Det vil du ikke minst se i denne tråden og i den som heter noe sånt som 80 % grus og 20 % asfalt.

For egen del har jeg nettopp syklet flere grusturer på delvis vått underlag, i Vestmarka og på vei til Kleivstua i Krokskogen, på G-One-speed 38, som også er av typen semi-slicks, og jeg har vært like komfortabel på dem som jeg tidligere har vært på feite terrengdekk.

Nå har jeg satt på 30mm, og selv om jeg ikke har prøvd dem ennå, er jeg ganske sikker på at også de vil funke glimrende på grus.

Men er du av typen som liker å gi bånn gass i svinger og på vått underlag, er kanskje ikke mine preferanser særlig relevante, da jeg uansett ikke driver med den slags, og tar det ganske rolig i nedoverbakker og svinger, uansett underlag.

Jeg hadde i hvert fall ikke nølt med å kjøpe de dekkene dersom du vil ha dekk som både duger på asfalt og på grus, og siden denne tråden heter 80 % asfalt … og ikke 80 % grus …, er det vel nettopp den typen dekk du vil bli anbefalt til typisk markagrus.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2663041 09/05/2021 17:07
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Ok! Er ikke annet å gjøre enn å teste de og finne et passende dekktrykk.

Kan kort nevne min «dekk-erfaring»:
• Bontrager R1 hardcase 32 mm slicks med slange (ukjent trykk)
Dekk sin fulgte med min første sykkel i 2018 (Trek checkpoint). Funka greit på skogsbilveier i Lillomarka og østmarka.
• G-one allround 700x38C på samme sykkel. Brukt på noen grusturer men mest sykling i Oslo / pendling. Slites raskt.
• Panaracer Gravelking SK 700x43C
God og trygge på grus, noe treg på asfalt og squishy. Eneste de ikke er trygge er på grovgrus som langs veien fra hammeren eller ved movatn

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2663507 11/05/2021 20:54
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Prøvde Rene herse bon jon pass i dag 700x35C. Sørensen hadde bare en standard og en extralight i tanwall, så da satte jeg standard casing på forhjulet.

Virket raske og myke! Testet på landevei og litt lett og grov grus.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2663517 12/05/2021 05:57
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Litt intetsigende å påstå at dekkbredde ikke påvirker aerodynamikken uten å oppgi hvor bred og dyp felg de har testet på. Hvis alle kombinasjonene de har testet bryter 105%-regelen slik at en dyp felg ikke får "gjort jobben sin" eller det kun er lavprofilhjul, er det ikke så overraskende at de fikk et slikt resultat.

Create the problem and sell the solution
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2663869 14/05/2021 13:51
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Da har jeg prøvd G-one Speed 30 mm. Mest asfalt, men noen kilometer på grus i Vestmarka og en grusvei fra Skui mot Lommedalen. Jeg er overrasket over hvordan jeg fortløpende har endret dekkpreferanser. I fjor høst syntes jeg 650B x 47mm var veldig lite sammenlignet med hva jeg tidligere har brukt på terrengsykler. Men det fungerte ypperlig på både grus og sti. Det gjorde også 700Cx38mm da jeg byttet til det, men i starten syntes jeg de så fryktelig smale ut. Nå er jeg på 30mm, og med forbehold om at jeg kun har syklet 5-6 mil til nå, kan jeg ikke si at jeg syntes de oppførte seg veldig annerledes på grus enn 38 mm. Syntes nesten jeg sykla på en sky.

Rolig tur, da jeg fortsatt er litt prega etter en kræsj forrige uke, og det er vel grenser for hva man skal legge i Strava-segmenter, men jeg satte flere PR-er selv om jeg tok det spesielt rolig. Dekkene føltes digg på asfalt også.

Vet ikke om jeg merker særlig forskjell på 30 og 38, sånn utover at disse er nesten helt lydløse, og jeg har ikke lenger toe overlap, men førsteinntrykket er at dette er dekk jeg tror jeg kommer til å bruke til det meste framover.

(Får bare krysse fingra og håpe det ikke legges alt for mye ny grus i markene rundt Oslo i år).

Redigert av torbus; 14/05/2021 13:51.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2664197 17/05/2021 17:02
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Fikk montert et par Rene Herse Barlow Pass Endurance på stålhesten her om dagen. Etter første tur var jeg litt skuffa, styringa kjentes treig og vag, noe stemte ikke helt. Dette var på rundt 37-40 psi. Neste tur tok jeg i 47-50 psi, og det kjentes umiddelbart mye riktigere ut. Styringa var nå som forventa, og de føltes raske og komfortable. Ikke vært borti dette fenomenet før, men mener å ha lest noe om det at disse ettergivende dekkene godt kan ha litt ekstra trykk.

Strava kan etter et par turer fortelle at på asfalten i Maridalen er jeg like rask som på raceren, og på utforkjøringa på grus Skjærsjøen - bommen gikk det raskere enn på Terra Speed - men merket naturlig nok at grepet var noe redusert på den løsere grusen. Prøvde først å sette de opp slangeløst uten hell, så kjører de nå med slange i første omgang og lurer på om jeg skal fortsette med det (kanskje teste de nye Aerothan-slangene til Schwalbe), ettersom dekkene skal være såpass punkteringssikre og jeg er litt lei av å kludre med slangeløse oppsett i hytt og gevær.

Rakk å gjøre unna ca. 700 km på Terra Speed, og de dekkene kan jeg også godt anbefale, særlig om man i hovedsak kjører gravel. Raske, suverent grep på grus, superlette å sette opp tubeless og de holdt svært godt på lufta.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: olelovold] #2664198 17/05/2021 17:19
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: olelovold
Fikk montert et par Rene Herse Barlow Pass Endurance på stålhesten her om dagen. Etter første tur var jeg litt skuffa, styringa kjentes treig og vag, noe stemte ikke helt. Dette var på rundt 37-40 psi. Neste tur tok jeg i 47-50 psi, og det kjentes umiddelbart mye riktigere ut. Styringa var nå som forventa, og de føltes raske og komfortable. Ikke vært borti dette fenomenet før, men mener å ha lest noe om det at disse ettergivende dekkene godt kan ha litt ekstra trykk.

Strava kan etter et par turer fortelle at på asfalten i Maridalen er jeg like rask som på raceren, og på utforkjøringa på grus Skjærsjøen - bommen gikk det raskere enn på Terra Speed - men merket naturlig nok at grepet var noe redusert på den løsere grusen. Prøvde først å sette de opp slangeløst uten hell, så kjører de nå med slange i første omgang og lurer på om jeg skal fortsette med det (kanskje teste de nye Aerothan-slangene til Schwalbe), ettersom dekkene skal være såpass punkteringssikre og jeg er litt lei av å kludre med slangeløse oppsett i hytt og gevær.

Rakk å gjøre unna ca. 700 km på Terra Speed, og de dekkene kan jeg også godt anbefale, særlig om man i hovedsak kjører gravel. Raske, suverent grep på grus, superlette å sette opp tubeless og de holdt svært godt på lufta.

Jeg har RH Barlow Pass Extralite og kjører slangeløst med Orange seal. Hadde en anna guffe før som ikke fungerte sånn allverden. Kanskje de er litt kilne på guffetype?

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2664312 18/05/2021 11:30
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Problemet var at dekkene gikk for lett på felgen og ikke ville poppe på plass - såpevann, kompressor og en kjærlig hånd var her utilstrekkelig. Noen ekstra lag med felgtape, eller å blåse de opp med slange først for å seate beaden hadde sikkert gjort susen, men det prosjektet gadd jeg ikke å begi meg ut på denne gangen. Jeg er nå oppe i mitt fjerde dekkskift for året, og jeg er sliten og lei av sølet og seremoniene som dessverre ofte medfølger tubeless oppsett. Terra Speed var et hederlig unntak, der har Continental gjort noe riktig for de var en lek å sette opp. Basert på de blandede erfaringene jeg har lest om Rene Herse-dekk og tubeless, velger jeg derfor å kjøre de med slange. Endurance-casingen kombinert med den relativt tykke gummien i kjørebanen tilsier at punkteringer vil være et lite problem med disse uansett.

Tubeless-digresjon: Ironisk nok har jeg merket størst fordel av tubeless på landeveisdekk rundt 28mm, hvor 10 psi mindre trykk tilsvarer en merkbar økning i komfort og lettrullethet på grovere underlag. Siden 38mm dekk er såpass volumiøse i utgangspunktet oppleves ikke forskjellen i komfort like stor, og dersom man holder seg stort sett på asfalt og alminnelige grusveier, skal det uansett godt gjøres å pinch-flatte med 38mm dekk og slange. Blir det riktig grovt og humpete så har tubeless et overtak igjen.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: olelovold] #2664313 18/05/2021 11:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
René Herse Barlow Pass Endurance

Men slange eller ei, må du legge ut et bilde av skjønnheten med nye, vakre dekk ICON_COOL

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: olelovold] #2664358 18/05/2021 22:40
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
... Terra Speed var et hederlig unntak, der har Continental gjort noe riktig for de var en lek å sette opp. ...

Må bare istemme, det er også mine erfaringer. Jeg opplever de som generelt raske, de var problemfri å sette opp og - bank i bordet - ikke noe problem i drift så langt. Jeg kjøpte tan wall versjonen og jeg synes de ser bra ut.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: olelovold] #2664368 19/05/2021 06:33
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Jeg merket dette fenomenet godt her i våres. Har kjørt lavere og lavere trykk (kom vel ned til rundt 30-35 psi) de siste årene, men siden det ble en del asfaltsykling før snøen gikk så synes jeg styringen var slapp. Pumpa så opp til gode gamle 45-50 psi og det var helt nydelig. 40mm dekk. Nå blir det kun lavt dekktrykk når jeg vet at jeg skal ut på skikkelig grove grusveier.

Strava kan etter et par turer fortelle at på asfalten i Maridalen er jeg like rask som på raceren, og på utforkjøringa på grus Skjærsjøen - bommen gikk det raskere enn på Terra Speed - men merket naturlig nok at grepet var noe redusert på den løsere grusen.

Etter å ha bodd ute av byen en del år nå, så hadde jeg en tur i Maridalen pluss litt ekstra her om dagen. Skjønner godt at cx er raskere på maridalsasfalten, for den var rimelig dårlig. Det er sånn at racer er bedre på markagrusen og cx/grusracer er bedre på asfalten i Maridalen.

Jeg er nå oppe i mitt fjerde dekkskift for året

Prøvd mye dårlige dekk, eller bare glad i å skifte? Høres uansett ut som slanger er tingen for deg.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: aug11x] #2664374 19/05/2021 06:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Må bare gi et rungende +1 til aug11x her.

Sitat: aug11x
Har kjørt lavere og lavere trykk (kom vel ned til rundt 30-35 psi) de siste årene, men siden det ble en del asfaltsykling før snøen gikk så synes jeg styringen var slapp. Pumpa så opp til gode gamle 45-50 psi og det var helt nydelig. 40mm dekk. Nå blir det kun lavt dekktrykk når jeg vet at jeg skal ut på skikkelig grove grusveier.

Her peker du også på en av hovedgrunnene til å ha med pumpe på tur.

40 mm med lavt lufttrykk er ikke noe særlig på fin landevei, særlig med ettergivende dekk. 40 mm med høyt lufttrykk er ikke noe særlig på grove grusveier eller humpete skogsveier. Om man skal trille flere mil på grovt underlag og siden flere mil på landevei, eller motsatt, er det verdt å regulere lufttrykket underveis for en god opplevelse. I hvert fall for oss (eller er det bare meg?) som ikke er på Strava og kan stoppe noen sekunder uten å miste heder og ære.

Det samme gjelder til en viss grad smalere landeveisdekk, men her opplever jeg enda tydeligere skillet mellom ettergivende og stivere sidevegger, i favør av førstnevnte.

Det er sånn at racer er bedre på markagrusen og cx/grusracer er bedre på asfalten i Maridalen.

Ja, ikke sant? Det er et paradoks at landeveissyklistene klumper seg sammen i køer på dårlig, hullete og trafikkert asfalt, men føler at de må ha grovt redskap for å sykle på de jevne velostradaene i Marka ICON_SMILE

Kanskje vil det endre seg ettersom det blir stadig mer grus i landeveisrittene man ser på TV, og man blir vant med å se proffene rulle på skarpe rittredskaper på annet enn asfalt også utenom vårklassikerne.

Sitat: EspenS
Jeg kjøpte tan wall versjonen og jeg synes de ser bra ut.

Må motvillig medgi at jeg er enig. Conti Terra Speed med lyse sidevegger er elegante yes

Noen ekstra lag med felgtape, eller å blåse de opp med slange først for å seate beaden hadde sikkert gjort susen...

Begge deler gjorde susen for René Herse på mine rimelig smale og utdaterte felger, med et ekstra lag med felgtape som den mer varige, enkle og anbefalte løsningen.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2664376 19/05/2021 07:20
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Landevei har testet hvor mye man taper med 32 mm i forhold til 25 mm, og forskjellen er minimal.

Men vil forskjellen mellom bredere dekk, f.eks. 30 mm og 38 mm av samme type (i mitt tilfelle G-One Speed) gi markant større utslag i rullemotstand? Eller er det kanskje 100+ gram (mener jeg å huske) per dekk som betyr mye? Har heller ikke målt den virkelige dekkbredden, men 38 så ganske ballong ut på hjul med 21 mm indre bredde, så forskjellen er trolig større.

Uten wattmåler og med relativt få mil med 30 mm til nå, blir det i mitt tilfelle vill synsing, og jeg har det nok med å bli i overkant entusiastisk ved nye ting som funker bedre enn ventet, men etter nettopp å ha syklet en 3 mils tur til jobb på en strekning jeg kjenner godt, med typisk morgenrolig vind og lite trafikk på sykkelveiene innover - med en gjennomsnittshastighet som med min vanlige intensitet lå på 1,5 km/t raskere enn tidligere rekord rett før lyskryssene i Bjørvika setter inn, er det lett å tenke at disse dekka ikke bare er markant mer lydløse enn 38 mm, men også så mye raskere at det faktisk merkes. Alt annet er likt. Samme klær. Samme sykkel. Samme rammeveske med samme innholdet som vanlig.

Er forskjellen mellom 30 mm og 38 mm så stor som jeg akkurat nå begynner å innbille meg?

Tid spart og gjennomsnittshastighet til side: G-one Speed 30 mm er de mest behagelige dekkene jeg har sykla med på asfalt til nå, og for 80 % asfalt og 20 % grus må de vel nærme seg ideelle. Gleder meg til å prøve dem på turer med mer grus.

Redigert av torbus; 19/05/2021 07:21.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: torbus] #2664380 19/05/2021 07:43
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Bra gjennomgang.

Er WTB Exposure 30 nevnt? Har de på regnraceren, som også brukes på noe grus. Har ikke finregnet, men føles raske. Null prob på fellesøkt med klubben i ca 30 km/t. Greit grep på grusen, men her har jeg hovedsakelig erfaring fra bakkeintervaller.

Test her:
https://www.bikeradar.com/reviews/components/tyres/wtb-exposure-tyre-review/

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: torbus] #2664386 19/05/2021 08:26
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: torbus
Landevei har testet hvor mye man taper med 32 mm i forhold til 25 mm, og forskjellen er minimal.

Jeg føler 32 mm er ekstremt lite begrensende på landeveien. Syklet 15 mil på søndag i en gjeng der resten av seksmannsgruppa hadde 25 mm. I utforkjøringene rullet jeg fra de fleste i gruppa, uten at jeg hadde noe mer ettersittende jakke eller lignende. Slike rulle-erfaringer er veldig lite vitenskapelige, men de viser i hvert fall at forskjellene ikke er avgjørende.
Fordelen med 32 på grusen er til gjengjeld helt åpenbar. Til Nordmarka-type grus synes jeg 32 er helt supert. 35 er hakket mer behagelig og trygt i utforkjøringene, men jeg kvier meg ikke for å bruke 32 mm på rene grusturer heller.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: torbus] #2664392 19/05/2021 08:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Men vil forskjellen mellom bredere dekk, f.eks. 30 mm og 38 mm av samme type (i mitt tilfelle G-One Speed) gi markant større utslag i rullemotstand? (...) Er forskjellen mellom 30 mm og 38 mm så stor som jeg akkurat nå begynner å innbille meg?

For ordens skyld: Bredden på nevnte G-One Speed er i henhold til ETRTO 30 og 40 mm. 38C referer til annen målestandard.

Uten å gjøre krav på å ha fasit, her er kjapt hva jeg har merket meg om rullemotstand ICON_SMILE

Som bekreftet i utallige tester både av industrien og av uavhengige, vil du i utgangspunktet få lavere rullemotstand jo bredere dekket er, gitt samme lufttrykk.

(Fun fact: Strandrittdekket Big One var en av forløperne til G-One Speed. I versjon 2,35" omtalte Schwalbe det som det mest lettrullende dekk de noen gang hadde produsert, inkludert landeveisdekk. Blåste andre dekk av banen i test i Bicycle Rolling Resistance.)

Men dersom man regulerer lufttrykket til å gi samme grad av deformasjon på begge dekk, vil differansen i rullemotstand kunne reduseres eller utlignes. Lavere deformasjon, lavere rullemotstand.

Det ovennevnte gjelder dog på jevnt underlag under kontrollerte omstendigheter, som på trommel. På grovt underlag ute i den virkelige verden er det ikke i samme grad konsensus. Stadig flere - som Zipp - understreker at den større deformasjonen som lavere lufttrykk gir, faktisk reduserer rullemotstanden.

Luftmotstand er åpenbart et annet spørsmål, i favør av smalere dekk. Her vil også bredde på felg og utforming av rammesettet telle inn, så vel som andre variabler. Og alt etter hastighet, vil luftmotstand på et punkt være like eller mer avgjørende enn rullemotstand, alt annet likt. Det er noe som selv breddekksentusiast Jan Heine motvillig må innrømme ICON_SMILE Men andre har bedre greie på slikt enn jeg.

Egne anekdotiske og fullstendig uvitenskapelige erfaringer, som muligens er selvfølgeligheter:

Hadde en tid Speed i både 30 og 40 mm. Begge i den opprinnelige (raske?) versjonen med MicroSkin og 127 TPI.

Kan ikke si at noe om reell rullemotstand ettersom jeg ikke måler hastighet, tid, tråkkfrekvens eller noe som helst.

Er glad i begge dekk/bredder, men følelsen, særlig på landevei, er forskjellig.

Jeg opplever at 30 mm gir mer presis følelse i sporvalg og svinger enn 40 mm.

30 mm gir annen og tydeligere tilbakemelding fra underlaget, noe som styrker følelsen av presisjon og - som kjent - fartsfølelsen.

Både tyngde og større omkrets av dekk og hjul vil kunne påvirke akselerasjon. Jeg innbiller meg at jeg med 40 mm akselererer seigere, men til gjengjeld får utmerket fremdrift når jeg først er i farten.

Og vissheten om at større omkrets på hjul og dekk gir lengre slep/trail, gjør at jeg innbiller meg at svingeegenskapene blir dempet med de bredeste dekkene thinking

På sommerføre er jeg mest glad i versjonen i 30 mm på både landevei, grus og skogsveier, med unntak av de groveste strekkene.

Men jeg har som regel valgt 40 mm for de lange turene over flere dager med oppakning. Man flyter av sted som på luftputer.

Artig å registrere - helt anekdotisk og uvitenskapelig - at en fullastet doning med skjermer, bikepacking-vesker og brede dekk kan holde følge og vel så det med aero-racere på tynne dekk på flaten og i nedstigninger ICON_SMILE

For øvrig er jeg tilhenger av å bruke en dekkbredde som noenlunde sammenfaller med hva rammesettet er designet for. Da får du tiltenkte egenskaper og som regel en estetisk gevinst.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: torbus] #2664395 19/05/2021 09:13
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O

Jeg er nå oppe i mitt fjerde dekkskift for året

Prøvd mye dårlige dekk, eller bare glad i å skifte? Høres uansett ut som slanger er tingen for deg.

Suomi Routa TR (pigg) > Panaracer Gravelking slick (dødt etter 800 km) > Conti Terra Speed > RH Barlow Pass

Ingen dårlige dekk her forsåvidt, selv om jeg synes Gravelkingsa burde holdt lenger. Alle var krevende å sette opp slangeløst, unntatt Terra Speed, som jeg forøvrig godt kunne fortsatt å kjøre på om det ikke hadde vært for estetiske hensyn og at jeg dessverre er hekta på å kjøre fort, selv på en 11 kilos stålsykkel med heldekkende skjermer...

Apropos det, til min forskrekkelse fant jeg ut at butyl-slangene jeg nå har i Barlow Pass-dekkene veier 209 gram per stykk (!!). Gikk rett på Bike24 og bestilte et par Vittoria latex-slanger. 200 gram og 10 watt rullemotstand spart! Turte ikke å prøve de nye TPU-slangene, de virker ikke helt modne enda.

Men vil forskjellen mellom bredere dekk, f.eks. 30 mm og 38 mm av samme type (i mitt tilfelle G-One Speed) gi markant større utslag i rullemotstand? Eller er det kanskje 100+ gram (mener jeg å huske) per dekk som betyr mye? Har heller ikke målt den virkelige dekkbredden, men 38 så ganske ballong ut på hjul med 21 mm indre bredde, så forskjellen er trolig større.

Uten wattmåler og med relativt få mil med 30 mm til nå, blir det i mitt tilfelle vill synsing, og jeg har det nok med å bli i overkant entusiastisk ved nye ting som funker bedre enn ventet, men etter nettopp å ha syklet en 3 mils tur til jobb på en strekning jeg kjenner godt, med typisk morgenrolig vind og lite trafikk på sykkelveiene innover - med en gjennomsnittshastighet som med min vanlige intensitet lå på 1,5 km/t raskere enn tidligere rekord rett før lyskryssene i Bjørvika setter inn, er det lett å tenke at disse dekka ikke bare er markant mer lydløse enn 38 mm, men også så mye raskere at det faktisk merkes. Alt annet er likt. Samme klær. Samme sykkel. Samme rammeveske med samme innholdet som vanlig.

Er forskjellen mellom 30 mm og 38 mm så stor som jeg akkurat nå begynner å innbille meg?

Jan Heine har testet nettopp dette og hans konklusjon er at dersom casingen er lik så vil ikke dekkstørrelsen ha noe å si for hastighet. Men han har jo åpenbart interesse av å bevise at brede dekk er like raske, siden han lever av å selge de, så ta det med en klype salt.

Tviler ikke på at dine 30mm er raskere - særlig siden de bråker mindre, vil jeg tro de også er mer effektive. 100 gram spart per dekk vil også kjennes raskere ut, særlig når man akselererer og klatrer.

og jeg har det nok med å bli i overkant entusiastisk ved nye ting som funker bedre enn ventet, men

Ikke noe men! Dette er jo livet :-)

Sitat: Sepeda
Men jeg har som regel valgt 40 mm for de lange turene over flere dager med oppakning. Man flyter av sted som på luftputer.

Artig å registrere - helt anekdotisk og uvitenskapelig - at en fullastet doning med skjermer, bikepacking-vesker og brede dekk kan holde følge og vel så det med aero-racere på tynne dekk på flaten og i nedstigninger ICON_SMILE

Helt enig, større volum kommer virkelig til sin rett på slike turer.

Ellers har man vel forsket og funnet ut at seterakett gir en liten wattgevinst ettersom det minsker turbulens bak rytter, heldekkende skjermer er også noe mer aero enn uten. Enkelte lærde mener også at rando-bag bryter luften på en gunstig måte.

Her har vi altså verdens raskeste sykkel:

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2664399 19/05/2021 09:55
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Takker for gode svar Øyvind, Sepeda og Ole.

Det er artig å se forskjellene på relativt små ting, og kjenne relativt store forskjeller.

Jeg glemte forresten å si at det er en forskjell jeg har gjort, og det er trykket jeg sykler med. Men det sa seg vel selv. Bruker Srams kalkulator og eksperimenterer litt der. Med 30 mm lå jeg i dag på det kalkulatoren anbefalte til våt asfalt, så rett over 60 tpi bak og rett under foran.

Jeg kommer nok også til å skifte til 38 for bikepacking. Det gir mer rom for lavere trykk på tøffere grus enn jeg nå har vært på med disse. Sikkert en fordel med oppbakking også, og trolig litt bedre punkteringsbeskyttelse.

Redigert av torbus; 19/05/2021 09:56.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2665116 23/05/2021 13:51
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Fikk latex-slangene fra Vittoria i posten i går, monterte de umiddelbart i Barlow Passene og dro på en 9 mils landeveisrunde ned til Vestby og Hvitsten i drittværet (takk og pris for heldekkende skjermer). Det var virkelig en merkbar forskjell fra butyl, føltes vesentlig raskere og mer komfortabelt. Snittfarta ble 28 km/t, ikke verst for en 11 kilos stålhest!

24 timer senere har de mista 5 psi, dette er også over all forventning. Dette lover godt!

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2666141 31/05/2021 09:22
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Har kjørt litt med bon jon pass i det siste og byttet til panaracer gk sk 43mm til noen nye utforskende turer.

Må si panaracer-dekkene er mye mer komfortable og muligens mer stabile på vindfulle dager.

Er det dekkbredden som er grunnen til dette? 35 vs 43mm?

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2669737 23/06/2021 09:01
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har testet Gravelking SEMI-SLICK 38mm. Personlig opplever jeg å være veldig tett på sweet spoten for blandeveis dekk. Funker veldig bra på grus og asfalt. Tar det litt rolig nedover på grus, men det er et greit kompromiss for asfaltegenskapene.

Se feks review her: https://road.cc/content/review/panaracer-gravelking-semi-slick-plus-tlc-280513

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2670195 27/06/2021 06:21
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S
Har rullet ca 1100-1200km med Gravelking slick nå (RF650B48-GK-D).
Skal sies at jeg vel har brukt på det på 70/30 grus/asfalt, og til tider ganske så grov grus og kjerrevei, men hadde sett for meg at det skulle holdt litt lenger likevel selv om jeg har lest om mange som ikke har fått ut noe særlig mer av de før punkteringene kommer på rekke og rad.

På gårsdagens tur fra Kalhovd turisthytte og over vidda mot Rjukan (noe grovt underlag der fortsatt såpass tidlig på sommeren siden bilveien opp akkurat har åpnet) så punkterte jeg til slutt midt i rullebanen. Plugga dekket og da holdt det tett resten av turen uten at jeg hverken fylte mer luft eller guffe. Tok det i overkant rolig ned under Krossobanen da ICON_WINK

Men så klart, når man bruker det på grovere underlag enn hva det er tiltenkt for så er det vel ikke annet å forvente. Ruller knallbra og er komfortable å sykle på i det minste.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2670222 27/06/2021 11:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
[Linket bilde]

Full åpenhet: En av landets største forhandlere har forært meg et par Challenge Strada Bianca (Race) TLR 36 mm som yolo har rapportert om i tråden.

Altså en vulkanisert versjon i 120 TPI av Strada Bianca, som i håndlaget versjon nylig steg til topps på Jarno Biermans liste på Bicycle Rolling Resistance.

Var i tvil om hvilken tråd jeg skulle nevne dette poenget, men her er det i hvert fall:

Dekkene ble returnert splitter nye av kjøper på grunn av lekkasje i sideveggene, og ville så vidt jeg vet blitt kastet om jeg ikke tilfeldigvis hadde overtatt dem for å se om de kunne reddes på noe vis. Ved slangeløst oppsett uten guffe kunne jeg da også bekrefte at sideveggene lekket luft, noe som bobler etter en lett dusj med såpevann avslørte. Men et visst trykktap gjennom sideveggene kan som kjent forekomme i slangeløs-klare (TLR) blandeveisdekk med høy TPI og lyse sidevegger, herunder René Herse. Det forutsettes bruk av guffe.

[Linket bilde]

En generøs dose Orange Seal var også alt som skulle til for å gjøre sideveggene tette. Godt fordelt etter Jan Heines metode ICON_SMILE

Så det var det hele jeg ville si: Ikke forkast TLR-dekk selv om sideveggene kan lekke noe luft uten guffe.

Dekkene gikk forresten på mine (smale) 19C felger uten bruk av spaker, og poppet på ved første forsøk med kompressorpumpe uten at jeg måtte fjerne ventil.

Disse Challenge-dekkene er i grunnen altfor flotte til hverdagssykling og langtur som jeg bruker min groveste sykkel til på sommerstid. Jeg burde la noen med forkjærlighet for Strava, ritt og brede dekk på grus overta dem. Men jeg kjenner at forfengeligheten har grepet tak, og en liten italiensk djevel sitter på skulderen min og hvisker at de vil jo ta seg bra ut... Hmm... tvilen nager.

Sitat: Skoje
Har rullet ca 1100-1200km med Gravelking slick nå (RF650B48-GK-D) (..) På gårsdagens tur fra Kalhovd turisthytte og over vidda mot Rjukan så punkterte jeg til slutt midt i rullebanen. (...) Ruller knallbra og er komfortable å sykle på i det minste.

Takk for rapport og kudos for å opplyse varenummer for å unngå enhver forveksling ICON_SMILE

Ville bare si at dersom dekket ennå ikke er utslitt, kan du muligens gi det et lengre liv ved å lappe det. Vet ikke hvordan det fungerer midt i rullebanen, men i sideveggen har jeg god erfaring med å fjerne larven og lappe slangeløse dekk med Tip Top Tubeless. Om du lar superlim tørke godt i selve hullet før lapping, hjelper det ytterligere. Og eventuelt Shoe Goo eller lignende på utsiden av hullet etter lapping. Har selv brukt litt McNett Black Witch neoprenlim, som jeg hadde for hånden fra skotrekk, utenpå lappet sidevegg.

Godt å vite at slangeløse dekk lar seg reparere varig uten skjemmende larve, særlig om man har falt for fristelsen til å kjøpe dekk som er kostbare og/eller vanskelig å få tak i, og utsetter det for grov bruk, slik som vi begge gjør.

De fleste dekkene som omtales i tråden kan forresten med fordel brukes mer enn 20% for marka/grus, så ingen bør ta overskriften helt bokstavelig ICON_SMILE

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2670232 27/06/2021 12:18
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
@yolo har vel PRO-versjonen med 260 TPI? Det er den modellen jeg vurderer som mine neste dekk på Grailen.

https://bikeshop.no/challenge/ch005...-pro-tlr-dekk-sort-brun-clincher-700x36c

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2670233 27/06/2021 12:27
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
[Linket bilde]

Full åpenhet: En av landets største forhandlere har forært meg et par Challenge Strada Bianca (Race) TLR 36 mm som yolo har rapportert om i tråden.

En stor gratulasjon til forumets første influencer! Som en av mange som har nytt godt av dine grundige tilbakemeldinger ifm. store og små kjøp, skjønner jeg Bikeshop godt: Du er blitt innflytelsesrik.

Redigert av mob; 27/06/2021 12:28.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: anonym22] #2670236 27/06/2021 12:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: anonymous22
@yolo har vel PRO-versjonen med 260 TPI?

Fra innlegg og bilder i tråden, og omtale på Challenges hjemmeside, vil du se at det etter alt å dømme er den vulkaniserte versjonen med 120 TPI som yolo hadde. Her har det trolig vært en misforståelse hos forhandler, som jeg håper yolo har oppklart. Dekket kommer i flere versjoner, så det gjelder å være oppmerksom.

Men ja, versjonen du lenker til og vurderer er den håndlagede, ikke-vulkaniserte Pro-versjonen med 260 TPI, som ble målt i Bicycle Rolling Resistance. Jeg har som nevnt samme dekk i 30 mm. Det er et aldeles deilig dekk som jeg er godt fornøyd med, men vær oppmerksom på at ikke-vulkaniserte dekk ikke nødvendigvis er like solide. Jeg har opplevd hos både Vittoria og Challenge at rullebanen stedvis har løsnet fra dekkstammen. Det er åpenbart unntakstilfeller, og reklamasjon i disse tilfellene har gått knirkefritt. Er også kommet i tvil om alminnelig guffe og larver binder seg like godt til ikke-vulkanisert naturgummi, uten at jeg har fått avklart det. Uansett er jeg glad i de silkemyke skjønnhetene.

For øvrig interessant bakgrunn i Challenge Technology.

Sitat: mob
...forumets første influencer!

Takk for det, men det er nok en mye mer hverdagslig tilfeldighet som førte disse returnerte dekkene i min retning. De ville så vidt jeg vet blitt kastet om jeg ikke ville eksperimentere med dem for å se om de kunne reddes.

Om noen er influencere på forumet, er det ryttere som Ole Christian, Valentino og redaksjonen. Men da i ordets beste betydning.

Selv tenker jeg å sprøyte Restylane i leppene, gumle Betakaroten Gold og posere i mankini i Dubai. Det burde gjøre susen.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2670238 27/06/2021 12:46
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ser i ny lenke til seinere i tråden at @yolo trodde han hadde andre dekk enn han faktisk hadde, ja. Det har jeg jo lest før.

Men det er den håndlagde 260TPI-versjonen jeg er fristet av. Ikke sikkert det er så god idé pga. holdbarhet, men da kan det hende alternativet blir helt andre dekk, ikke nødvendigvis 120TPI.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2670241 27/06/2021 13:38
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S

Sitat: Skoje
Har rullet ca 1100-1200km med Gravelking slick nå (RF650B48-GK-D) (..) På gårsdagens tur fra Kalhovd turisthytte og over vidda mot Rjukan så punkterte jeg til slutt midt i rullebanen. (...) Ruller knallbra og er komfortable å sykle på i det minste.

Takk for rapport og kudos for å opplyse varenummer for å unngå enhver forveksling ICON_SMILE

Ville bare si at dersom dekket ennå ikke er utslitt, kan du muligens gi det et lengre liv ved å lappe det. Vet ikke hvordan det fungerer midt i rullebanen, men i sideveggen har jeg god erfaring med å fjerne larven og lappe slangeløse dekk med Tip Top Tubeless. Om du lar superlim tørke godt i selve hullet før lapping, hjelper det ytterligere. Og eventuelt Shoe Goo eller lignende på utsiden av hullet etter lapping. Har selv brukt litt McNett Black Witch neoprenlim, som jeg hadde for hånden fra skotrekk, utenpå lappet sidevegg.

Godt å vite at slangeløse dekk lar seg reparere varig uten skjemmende larve, særlig om man har falt for fristelsen til å kjøpe dekk som er kostbare og/eller vanskelig å få tak i, og utsetter det for grov bruk, slik som vi begge gjør.

De fleste dekkene som omtales i tråden kan forresten med fordel brukes mer enn 20% for marka/grus, så ingen bør ta overskriften helt bokstavelig ICON_SMILE

Liten rettelse, varenummer RF738-GK-D.
Takk for tips, mulig jeg prøver med en liten rep. Får vel en del km til ut av dekket om jeg holder meg unna det groveste underlaget. Samtidig så har jeg andre dekk liggende klare som jeg har lyst til å prøve. Time will show :-)

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: anonym22] #2670428 28/06/2021 12:42
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
@yolo har vel PRO-versjonen med 260 TPI?
Ser i ny lenke til seinere i tråden at @yolo trodde han hadde andre dekk enn han faktisk hadde, ja. Det har jeg jo lest før.

Men det er den håndlagde 260TPI-versjonen jeg er fristet av. Ikke sikkert det er så god idé pga. holdbarhet, men da kan det hende alternativet blir helt andre dekk, ikke nødvendigvis 120TPI.
Ja, riktig. Jeg kjøpte PRO, eller trodde jeg da, men fikk 120 TPI-modellen tilsendt. Fornøyd med dekket altså! Selv om jeg nå er over på Gravelking, som føles ganske lik, men lettere, og virker å ha samme holdbarhet per nå. Har nå 32 mm, så er ikke så lett å sammenligne helt 1:1.

Her har det trolig vært en misforståelse hos forhandler, som jeg håper yolo har oppklart. Dekket kommer i flere versjoner, så det gjelder å være oppmerksom.
Jeg tok aldri en "runde" med Bikeshop, men står tydelig "PRO" på kvittering og på bildet fra artikkelen jeg kjøpte, som ligger i tråden du linket til over. Kanskje burde de sendt MEG dette gratis-dekket, men skal ikke være vrien... Unner alltid med-bergensere noe fersk gummi.

Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino