Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Setepinnebrett

Setepinnebrett #2664020 16/05/2021 12:15
T
TheOdd Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Rallarvegen dukket plutselig opp som en mulighet denne sommeren. Jeg har syklet over en del ganger før, men da har det alltid vært dagstur og jeg har tatt det lille som trengs i en sekk. I år vurderer vi å legge inn en teltnatt. Som selvfølgelig krever mer oppakking.

Det praktiske tenker jeg vil være å ha sovepose og liggerunderlag i hver sin sideveske, sammen med det som evt ellers måtte gå nedi. Telt på tvers over, og sekk til det som evt måtte være til overs av klær og mat.

Men så har jeg ikke noe feste til bagasjebrett på terrengsykkelen.

Tenker jeg har to muligheter:

Rack som festes på setestag:

[Linket bilde fra cdn.topeak.com]

eller brett som festes på setepinnen:

[Linket bilde fra bikeshop.no]

Sistnevnte ser ut til å skulle tåle 10 kg, og isolert sett burde det være nok. Men 10 kg måles kanskje for sykling på asfalt, ikke veier med mer bevegelse?

Til sykling på grusveier i Marka o.l., har jeg hybrid med bagasjebrett allerede. Til Rallarvegen vil jeg foretrekke litt bredere dekk og demping, men ser ikke for meg at det er mange ganger jeg vil trenge bagasjeoppakking på terrengsykkelen. Da er det fristende å komme seg unna med en hundrelapp eller to for et setepinnebrett. Men vil det holde?

Re: Setepinnebrett [Re: TheOdd] #2664025 16/05/2021 12:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ikke for å være vanskelig, men det er kanskje egnet til å misforstås når du poster i forum for bukkestyresykler og legger ut bilde av Topeak Tetrarack i landeveis/kross/touringversjonen når det du er ute etter er bagasjebrett/bagasjebærere for en terrengsykkel ICON_SMILE

Håper du får svar her, ellers er det gjerne verdt å gjøre et forsøk på et av underforumene for terrengsykler.

Re: Setepinnebrett [Re: TheOdd] #2664035 16/05/2021 13:29
T
TheOdd Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Tenkte det gikk i kategorien "bikepacking" uansett hva slags styre som sto på :-)

Re: Setepinnebrett [Re: TheOdd] #2664036 16/05/2021 13:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: TheOdd
Tenkte det gikk i kategorien "bikepacking" uansett hva slags styre som sto på :-)

Bagasjebrett/bagasjebærere for terrengsykler er gjerne andre modeller enn dem som egner seg for bukkestyresykler - derfor min kommentar. Ikke bare snobberi, altså ICON_SMILE

(Men hvis man skal være skikkelig vanskelig, inkluderer ikke alminnelig bikepacking bagasjebrett med sidevesker. Sistnevnte oppsett regnes gjerne som touring. Men det flyter over i hverandre, altså!)

Igjen - det var ikke vondt ment - vet at det er diverse lette og fine løsninger, men har ikke satt meg inn i det selv - håper du får svar!

Re: Setepinnebrett [Re: TheOdd] #2664045 16/05/2021 13:54
T
TheOdd Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Tror ingen tar det for å være vanskelig, du står for din rikelige andel av gode svar på forumet her :-)

Ser absolutt dilemmaet med hvor spørsmålet hører hjemme. For meg handler det mer om hensikt enn om sykkelmodell. Om man bikepacker på en sykkel med bukkestyre eller flatt styre tenker jeg gir mye av de samme utfordringene. Så tenker jeg også at det er en ganske glidende overgang mellom å klare seg uten racks (er det et asketisk mål jeg har gått glipp av?) eller ikke. Jeg fulgte akkurat denne fantastiske linken i en annen tråd her: https://bikepacking.com/plog/cycling-home-from-china-video/ Om dette er touring eller bikepacking er egentlig ikke så viktig for min del. Ser ut som en drøm uansett! Og det selv om han altså har tydd til racks på sykkelen ;-)

Bildene i opprinnelig innlegg var ment som illustrasjon for å beskrive, og kanskje avslørte illustrasjonsbildet hvilket underforum jeg leser mest..

Re: Setepinnebrett [Re: TheOdd] #2664048 16/05/2021 14:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: TheOdd
Og det selv om han altså har tydd til racks på sykkelen ICON_WINK

Huffameg, beklager, nå avsporer jeg, men for ordens skyld: Han kjører vesker på gaffelen. Det regnes for å inngå i bikepacking, til forskjell fra tradisjonelt bagasjebrett med sidevesker ICON_SMILE Ikke spør meg hvorfor!

Men 100% enig at det er opplevelsen og eventyret som teller, ikke hvordan man har festet veskene eller hva man måtte kalle oppsettet. Jeg har flørtet med bagasjevogn selv!

Poenget mitt er fortsatt kun at du ser etter bagasjebrett/bærere som passer på en terrengsykkel, og at de som svarer bør være oppmerksom på det ICON_SMILE

(Hvorvidt det er riktig av forumet å kjøre full apartheid basert på formen på styret kommer opp som et spørsmål med varierende mellomrom. Ikke alltid logisk, nei.)

Re: Setepinnebrett [Re: TheOdd] #2664118 16/05/2021 20:47
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg har syklet mye med bagasjebrett. Jeg vil ikke anbefale det til terreng hvis du er litt tøff i fart. Ristingen gir sjokkbelastninger, jeg vil absolutt heller anbefale bikepackingvesker som stroppes fast. Det er mye snillere mot sykkelen. Til bikepacking på hovedsaklig asfalt eller fin grus er det noe annet. Der kan et smart bagasjebrett fungere veldig bra. Jeg foretrekker mest mulig oppå og minst mulig på sidene for å være mer aero. [Linket bilde]

Tailfin leverer den kuleste varianten som passer på alle typer sykler, også de som ikke har fester i ramma. https://www.tailfin.cc/

Re: Setepinnebrett [Re: TheOdd] #2664131 16/05/2021 21:42
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Enig med "sun flyer" ang. brett og sidevesker. Bikepackingbager sitter mye bedre i litt rufset terreng og du risikerer ikke at de spretter av ved et uhell.

Jeg måtte som mange andre legge om planene på denne tiden i fjor. På den tiden var unødig reise utenfor kommunen fy-fy og da utgikk langtur.

Valget falt på bikepacking selv om jeg ikke hadde annet enn sykkelen. Det ble bikepacking på budsjett og jeg kom unna med 1.300,- kroner for fullt oppsett. Da får jeg med alt jeg trenger for selvforsynt tur i noen dager med telt og sovepose.

Billig, ja, men det holdt i fjor og er også det jeg skal bruke nå i år. La ut en gjennomgang av veskene + en vanntest på YouTube (saktetur) som kan sjekkes om det skulle være aktuelt med en budsjettur.

Re: Setepinnebrett [Re: TheOdd] #2664207 17/05/2021 18:54
T
TheOdd Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Jeg begynner å innse at min tur blir for softcore for forumet :-)

Det skal pakkes:

Telt
2x sovepose
2x liggeunderlag
primus
mat
litt klær

Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare å pakke dette uten å ty til brett?

Håpet var at jeg klarer å laste alt på egen sykkel/skuldre, og la kona få en best mulig sykkelopplevelse over fjellet. Det blir ikke noe race, og så både vekt og aero er egentlig helt irrelevant akkurat på denne turen.

(Kommer tilbake med flere spørsmål når det skal pakkes på raceren og jeg skal sykle alene!)

Re: Setepinnebrett [Re: TheOdd] #2664210 17/05/2021 19:16
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ja da ser jeg ikke hvordan du skal få det med deg, annet enn å ta i bruk brett og vesker bak som du sier. For å slippe ryggsekk kan du kanskje ha brett, eller Lowrider på gaffel foran med vesker også her.

Det er ikke stor forskjell på mengde bagasje på en 2 dagers og en 20 dagers tur. Det er stort sett bare matmengden som utgjør forskjellen.

Re: Setepinnebrett [Re: Sepeda] #2664222 17/05/2021 20:24
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Sepeda
Ikke for å være vanskelig, men det er kanskje egnet til å misforstås når du poster i forum for bukkestyresykle.

Dette er ikke et forum ekslusivt for bukkestyresykler. Det er - blant annet - den eneste subforumet med en tråd for bikepacking.

Re: Setepinnebrett [Re: EspenS] #2664223 17/05/2021 20:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: EspenS
Dette er ikke et forum ekslusivt for bukkestyresykler. Det er - blant annet - det eneste subforumet med en tråd for bikepacking.

ICON_SMILE

Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige: Dette var kun for å hjelpe trådstarter og gjøre andre oppmerksom på at det han søker er bagasjebærere som egner seg for nettopp terrengsykkel. Ikke bukkestyresykkel, til tross for bildet øverst i tråden av en landeveissykkel med bagasjestativ - som jeg skrev i resten av setningen, men som du fjernet og heller satte inn et punktum ICON_SMILE Det er forskjellige modeller av bærere og ikke alle passer til alle typer sykler.

At både magasinene Landevei og Terrengsykkel og dertil hørende forum og underfora tradisjonelt har delt seg alt etter form på styret, får du ta med redaksjonen ICON_SMILE Jeg er selv blant dem som har påpekt at det ikke alltid fungerer, gitt overlappende bruksområder.

Men det kan altså tenkes at noen av dem som henger på terrengdelen av forumet har mer erfaring med bærere som egner seg for terrengsykler uten fester, og lettere kan svare på trådstarters spørsmål, slik jeg antydet.

Det som vil fungere best for trådstarter, gitt mengden bagasje for to personer, synes å være touring-oppsett for terrengsykkel, med bagasjebærere/stativ og vesker bak og eventuelt også på gaffelen. Håper han får tips om gode bærere som egner seg for sykkelen, og som takler vekten og bruken han skriver om.

Dersom han vil bruke vogn, har jeg en enkel modell for QR som han i så fall gjerne kan få låne. Fungerer utmerket yes

[Linket bilde]

(Samme vogn, ikke jeg.)

Og gratulerer med 17. mai til alle sun

Re: Setepinnebrett [Re: Sepeda] #2664230 17/05/2021 21:01
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
For bikepacking vil jeg selv slå et slag for racks hvis det passer på sykkelen, jeg foretrekker å feste drybags på racks med voile straps fremfor seterakett, det sitter som støpt. Og racks behøver ikke være veldig tungt heller, tubus airy på 300 gram et fint eksempel.

I tillegg har man f eks micro panniers på rack som sitter stramt og godt og gir lastekapasitet ut over drybaggen man har i raketten eller på racket, uten å bli alt for bulkete aeromessig.

Når man kommer over på tradisjonelle ortliebs osv så er man selvsagt langt inn i touringverdenen... Når det er sagt, mange her inne bruker nok også seterakett til touring.

Når det gjelder trådstarters første innlegg så har jeg dessverre ikke erfaring med racks på terrengsykkel uten mounts. Ser at merker som Aeroe og Thule nevnes litt her og der.

Re: Setepinnebrett [Re: TheOdd] #2664336 18/05/2021 18:50
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Til den bruken som beskrives ville jeg vært litt skeptisk rack uten egnede fester. Kan du supplere med styreveske for å minske belastning bak? Ellers blir det vanskelig å komme utenom vogn eller hybriden din tror jeg.

Moderator  support, Valentino