Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Enmannstelt - hva velger man?

Enmannstelt - hva velger man? #2663989 16/05/2021 09:01
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Jeg er på jakt etter enmannstelt, mens om vanlig er det en jungel der ute. Gutta vokser seg til, og det tremannsteltet er strengt tatt til to - og firemanns blir for tung å bære på.

Jeg tenker vekt er viktig, dog skal jeg ikke på 2-ukers tur, og er det raskt å sette opp/ned er det også et pluss. Jeg har satt opp noen telt i min tid.

Bruken er hovedsaklig 2-7 dagers turer, antagelig vesentlig flere 2-3 dagers enn 7.

Vekt, holdbarhet og enkelhet trumfer pris som et utgangspunkt.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2663998 16/05/2021 10:22
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hvis du kun skal sove kan du vurdere bivvy-bag. Lav vekt, lett å sette opp, men der slutter vel fordelene.
https://outdoorsmagic.com/article/best-bivvy-bags/

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664008 16/05/2021 11:22
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ja da ville jeg gått for et av Big Agnes teltene. De har fler aktuelle til bruken du tenker på, men personlig ville jeg valgt Copper Spur HV ul, pga sideåpning. Big Agnes leverer dette teltet også som en ren sykkelverson med litt kortere stangledd som gjør det enklere å plassere på bukkestyret, eller oppi ei sykkelveske. Amerikansk telt helt i toppsjiktet.

Har diverse telt til forskjellig bruk, dog ingen fra B A, men vurderer sterkt å skaffe et i 1p utgaven.

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664011 16/05/2021 11:39
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Jeg har Reinsfjell Superlight 2. Tar mer enn gjerne et par ekstra hundre gram for komfort bagssjeplass og utsikt begge veier.
https://www.helsport.com/no/telt/3-sesong/reinsfjell-superlight-2/?code=7029981039376

Mer minimalistisk er Ringstind. https://www.helsport.com/no/telt/3-sesong/ringstind-superlight-1/?code=7029981045995

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: JoachimV] #2664021 16/05/2021 12:16
perbl Offline
More than words
More than words
Hadde forrige modell av Ringstind, synes det ble for kompakt til en voksen kar som liker litt komfort og plass til litt tykkelse på liggeunderlaget.

Byttet til Hilleberg Niak, rundt 1,6kg, veldig fornøyd.

Men TS sier ikke om det er helårs eller tresesongstelt han er ute etter. Niak er hvertfall ikke noe vintertelt, men veldig fornøyd ellers. Har brukt det i skikkelig ruskevær uten problem.

Redigert av perbl; 16/05/2021 12:16.

Per B.
Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664026 16/05/2021 12:42
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg har Helsport Ringstind Superlight 1 som jeg har brukt i 1år, ca. 15-20 netter, og er godt fornøyd med teltet. Som alle lettvektstelt er stoffet ganske tynt, men det har klart seg fint med endel snø på seg i vinter. Kondensproblemer er vanlig i små telt, Superlight 1 er litt bedre enn andre små enmannstelt jeg har sett, f.eks. Terra Nova Laser Compact og Hilleberg Alto/Enak. Det blir litt kondens i taket, spesielt om teltet er dekket av snø slik at ytter- og innerduk presses sammen. I vinter klarte jeg å få en 3cm rift i døren(brukerfeil), og samtidig som Sømhuset fikset riften, sydde de på et par ekstra pluggfester, slik at man fikk strammet opp ytterduken ytterligere, noe som har hjulpet på å få mer luftsirkulasjon mellom inner-/ytterduk og dermed mindre kondens. Har i tillegg footprint under teltet for å dempe kondens, og for ekstra beskyttelse for rifter.

Det negative med teltet er at det er et lite enmannstelt, det er trangt innvendig, selv for meg som er 175cm/75kg. Det fungerer, men man drømmer alltid om litt mer takhøyde, litt mer plass. Jeg har sett på mange lette enmannstelt, og det er bare slik de er. Derfor, skulle jeg valgt et nytt telt idag, hadde jeg gått for Ringstind Superlight 2. Pakkstørrelsen er ikke mye større enn 1, vekten er ca 400gram mer, 10cm mer takhøyde og skulle du ha med deg en annen person eller hund på tur, så får de plass uten at dere må dele sovepose. I tillegg får du åpning på begge sider, istedenfor kun på høyresiden, noe som er flott hvis du som meg har sovepose med åpning på venstresiden. Det positive med enmannstelt er at gulvarealet er så lite at man kan få plass nesten over alt. Det er grunnen til at jeg ikke har gått over til Superlight 2.

Hvis du skal steder med sterk vind, hvor det ikke er mulig å finne ly(høyfjellet, vidda, etc), ville jeg gått for f.eks. Hilleberg Akto eller Helsport Ringstind Pro 2. Har sett på diverse forum at folk har brukt Superlight teltene til Helsport på steder med sterk vind, men det det krever litt mer innsats for å sikre at teltet sitter godt uten at det blafrer hele natten.

Tarptent er et merke som er hipt blandt youtuber-backpackerne for tiden. Noen av teltene er veldig lette, men det er fordi stoffene ofte er veldig tynne(lav Denier/lav slitestyrke).

OR Helium Bivy eller OR Bug Bivy er gode alternativer om man ønsker å sove på bakken, og unngå småkryp i soveposen. Helium har Pertex ytterstoff som er delvis vanntett. Bivy generelt er ganske trangt, og hvis man vil prøve så selges det liknende saker på aliexpress for 30-40$. MSR Mesh House 1 er jo også et alternativt. Personlig føler jeg det er litt vel dyrt mtp. hva man får. Vektmessig kommer man i nærheten med en lettvekts hengekøye med myggnetting(f.eks. Amazonas Adventure Moskito Hammock Thermo med Adventure Rope).

[Linket bilde]

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664029 16/05/2021 12:58
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sjekk ut Locus Gear Khufu også.
Det har vært mitt hovedtelt til 3-sesongbruk i 8 år.

Mitt er en lett ombygd variant med stormmatte på 3 sider siden jeg bruker det på høyfjellet hvor pluggfester kan være utfordrende og det ofte er litt mye vind.
Er rikelig plass til en med bagasje men har flere ganger brukt det som tomannstelt også uten innertelt.

Har tålt mye og veier bare 400 gram uten innertelt.
Bruker innertelt når det er myggsesong men da øker vekta til det dobbelte.

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664041 16/05/2021 13:47
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Gode ledetråder allerede - takker.

Det er tresessongstelt jeg er ute etter ja, vinterstid er ikke innenfor scope denne gangen.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664046 16/05/2021 13:55
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg har Bergsans Superlight 1-manns. Fungerer som det skal og har ikke savnet noe funksjonalitet. Veier vel under 900g. Var ofte på halv pris på xxl (før pandemien).

Redigert av Skikongen; 16/05/2021 13:56.
Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: saktetur] #2664093 16/05/2021 19:07
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: saktetur
Ja da ville jeg gått for et av Big Agnes teltene.

Verdt å nevne; Big Agnes kom med Bikepacking-serie i år, med kortere teltstenger som gjør det enklere å pakke, bag som passer selv i normale bukkestyrer, osv. Har kjøpt et slikt selv, Tiger Wall UL2 for litt ekstra plass, men ikke fått testet ennå. Se f.eks.
https://bikepacking.com/gear/big-agnes-tiger-wall-ul2-bikepack-tent-review-video/

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664104 16/05/2021 19:30
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det viktigste er å slå til på et godt tilbud - så fint å ha en kortliste på aktuelle telt.

Selv har jeg Nemo Hornet 1P kjøpt til kr 2399 hos XXL. 905 g. God høyde. Kan brukes med bare innerteltet når det er tørt og varmt også, gode luftemuligheter med myggnetting m.a.o. Bonus er at på baksiden av Tyvek-bruksanvisningen som henger fast i teltet er det trykket stjernekart. ICON_SMILE

Andre telt jeg vurderte i samme kompakte størrelse (til bikepacking)
-Big Agnes Tiger Wall UL2
-MSR Carbon Reflex (var å få til saklig pris for 2-3 år siden)
-Naturehike VIK 1p kr 1699 hos pakklett.no, må man ha telt utenom gode tilbud ville jeg valgt dette. Bra omtale i UTE i fjor, "mest for pengene"

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: Andreas83] #2664121 16/05/2021 20:51
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: Andreas83

Det negative med teltet er at det er et lite enmannstelt, det er trangt innvendig, selv for meg som er 175cm/75kg. Det fungerer, men man drømmer alltid om litt mer takhøyde, litt mer plass. Jeg har sett på mange lette enmannstelt, og det er bare slik de er. Derfor, skulle jeg valgt et nytt telt idag, hadde jeg gått for Ringstind Superlight 2.

Dette to-mannsteltet er et reelt tomannstelt? Eller er det voksen + barn? Det er absolutt av interesse egentlig, og kanskje særlig om det greit huser voksen + 1 "liten voksen".

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664127 16/05/2021 21:24
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis du er på fjesboka anbefaler jeg virkelig gruppen Friluftsliv Norge, veldig bra gruppe med hauger av kunnskap.

https://www.facebook.com/groups/543184319153241/

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664133 16/05/2021 21:54
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har du ikke FB, fortvil ikke. Fjellforum har drøssevis av telttråder.

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664139 16/05/2021 22:44
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Jeg er veldig fornøyd med Hilleberg Unna, funker for to om man vil. Men et lett enmannstelt er det ikke. Jeg tror det er det teltet jeg er mest glad i. Draumer-hengekøya fra Amok, det er favoritten, men det er jo ikke et telt... Har også Allak 2, Kaitum 3 og Keron 4 GT. Komfort fremfor vekt er vel slagordet, så lenge kroppen klarer

Redigert av Kodo; 17/05/2021 10:18. Rediger grunn: Utbrodreinger

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664165 17/05/2021 10:03
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: eOpseth
Dette to-mannsteltet er et reelt tomannstelt? Eller er det voksen + barn? Det er absolutt av interesse egentlig, og kanskje særlig om det greit huser voksen + 1 "liten voksen".

Har et eldre Ringstind pro 2 (ikke superlight). Det går med 2, men du har ikke mye å gå på rundt deg med 2 liggeunderlag. Bagasje har vi da utenfor (fortelt). Sånn sett lurer jeg på om det er bedre logistikkmessig for 2 nå med åpning på begge sider. I bruk er det veldig enkelt og greit.

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664190 17/05/2021 15:28
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: eOpseth

Har kun testet Ringstind Superlight 2 en gang i butikk, så jeg er kanske ikke den beste til å svare på spørsmålet. soeder har erfaring med Pro utgaven av teltet og ga et godt svar. Finnes masse informasjon om teltet på fjellforum.

Jeg er en sidesover og da jeg testet det fungerte det ok for to, men det innebar at man måtte fordele utstyret i hvert sitt fortelt og egentlig ikke ha så mye annet i innerteltet enn det nødvendige plus klær. Det er lommer på veggene til småting og fester i taket til lys. Et godt utgangspunkt er å tenke hvor store liggeunderlag man har, og hvordan man fyller ut disse. Mitt Thermarest Neoair er 51cm bredt og skulderbredden min er rundt 60, så to av meg kunne ikke ligget på ryggen i Ringstind Superlight 2 siden det er 110cm innvendig. Sover begge på siden eller den ene er betydlig mindre, så går det bedre, men romslig blir det aldri. Det er litt det man ofrer for vekten.

Alle telt er egentlig rangert etter n-1 metoden, hvis man skal tenke komfort. Så et tomannstelt fungerer for to personer, men det er litt intimt.

Alternativ hvis dere er 1stor+1liten og synes Ringstind Superlight 2 er litt for lite kan være(det skinner godt gjennom at jeg foretrekker telt med åpning på siden):
- Hilleberg Niak(1,7kg), 120cm bredt innvendig, mister at hver person har egen inngang. Noe som er undervurdert, hvis man har vært på tur med personer som er på do 2 ganger om natten. Hilleberg Rogen(2.1kg), 120-130cm bredt. Todørsutgave av Niak.
- MSR Hubba Hubba NX(1,72kg), 127cm bredt innvendig, kun en dør, men det har mulighet for å ta av ytterduken så man kan ligge å se på stjernene(gjennom mesh).
- Helsport Reinsfjell Superlight 2 er også 120cm bredt innvendig og har to dører, men da er vekten på 2.25kg, og for 250gram til får du tremannteltet til 2,5kg. Vektmessig kan man da ta sjansen på f.eks Naturehike Mongar 2D fra Aliexpress til 1/4 av prisen, uten at jeg vet noe om kvaliteten på teltet, men det ser ut som inspirasjonen er hentet fra MSR Hubba.

Ultralightoutdoorgear.co.uk er en ok side å titte på lettvektsutstyr, dog aldri bestilt noe derfra.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664208 17/05/2021 18:58
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Har diverse telt i stallen, men det er et ganske simpelt telt jeg oftest har brukt på soloturer i marka:
https://www.xxl.no/campx-backpacker-1-campingtelt-gronn/p/1172448_1_style
Faktisk...
Kjøpte det for 300 kr.
Jeg er 2 meter og det går akkurat. God takhøyde, så trivelig å sette det oppblåsbare liggeunderlaget i stol posisjon og fyre opp primusen på utsiden og sitte og se utover. Eller glo på bålet. Er jo ikke så redd for dette teltet.
Har ofte med en liten tarp også og har slått opp dette over om det virkelig bøtter ned.
Man bør naturligvis ha god åpen spalte om natten, siden det bare er én duk.
Dette teltet rommer meg på 2 meter, en 22 kg hund og bagasje.
1,6 kg. Superraskt å sette opp. Strikken i stengene kan med fordel strammes.

Så inntil jeg prioriterer et mer ordentlig solotelt bruker jeg dette. Og jeg kommer nok til å ha det en goood stund til, for det er neimen ikke mange telt jeg kan sitte oppreist i og se ut av åpningen.

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664226 17/05/2021 20:44
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
https://zpacks.com/products/duplex-tent

Legendarisk telt fra Zpacks. En favoritt for vandrere på jakt etter et svært lett solid telt med god plass for 1 person. Meget solide. Lages av samme materiale som seil til seilbåter. Bråker litt i vinden.

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664331 18/05/2021 17:33
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Kan prøve hengekøye/tarp kombi:
https://www.ognoy.no

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664333 18/05/2021 18:21
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Helårs inkludert fjell eller 3-sesong?

To helt forskjellige telt, men har vært veldig happy med hilleberg soulo og scarp tarptent

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664362 19/05/2021 04:54
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
3-sesong det er snakk om.

Hengekøy + tarp har jeg allerede, det fungerer fint i lavlandet - men går å gjærer på noen turer rett over/under tregrensen.

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664404 19/05/2021 10:14
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Veldig fornøyd med mitt nye Gossamer Gear The One. Veier rett i overkant av 700 gram med alt man trenger for å sette det opp. Det er et nylontelt, så det kan pakkes ned vesentlig mindre enn tilsvarende i DCF - det tar nesten mindre plass enn mitt Thermarest Neoair X-lite underlag. Jeg bruker det til bikepacking så lite pakkvolum er alfa omega og jeg vet ikke om noe bedre telt i så måte.

I bruk så er teltet veldig enkelt å sette opp. Ventilasjonen er god noe som minimerer kondens, særlig viktig med slike enveggstelt hvor kondens er et uunngåelig faktum. For meg på 178 cm føltes det stort og romslig og det var ikke noe problem å holde seg unna vegger og tak. God takhøyde gjør det lett å sitte oppreist inne i teltet. Virker som et meget gjennomtenkt og utprøvd design.

Minuset må være at det er relativt skjørt og at det ikke er bygget for storm på høyfjellet, akkurat. Men jeg er syklist og triller bare ned i lavlandet om det er sånt vær.

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664411 19/05/2021 10:38
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har ikke noe konkret forslag til telt, men jeg har lenge sett etter et lett 2-mannstelt til omtrent samme bruksområde: tregrensa +/- i tre sesonger. Over tregrensa senhøstes kan jo være røft nok, så jeg har også sett på helårs-varianter. Det jeg synes er vanskeligst med telt er å finne de med løsninger der soveposen holder seg unna teltveggen. I små telt med mye skrå i taket er posen dømt til å ligge oppunder duken, og inner- og ytterduk som gnis mot hverandre betyr ofte blaut pose om være er dårlig. Selv i et ellers ganske romslig Nallo GT sliter jeg med dette, siden fotenden er så innmari "trang" mellom bunn og toppduk. Ser for meg at dette må være en enda større utfordring på solotelt.

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2664421 19/05/2021 11:27
B
Brodern Offline
Medlem
Medlem
B
Fri Flyt fra 5. mai 2020, har test av 7 enmannstelt.
Best i test: MSR Freelite 1
Mest for pengene: NATUREHIKE Vik 1

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2681184 15/09/2021 08:48
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Tilbud/xxl-reward på Ringstind og endel andre telt frem til 19 sept.

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2682573 26/09/2021 21:30
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Er godt fornøyd med dette, ga ca 800 på AliExpress for et par år siden: https://pakklett.no/collections/2-manns-telt/products/cycling-enmannstelt-1-3kg

Re: Enmannstelt - hva velger man? [Re: eOpseth] #2682588 27/09/2021 07:22
chalshus Offline
More than words
More than words
Er du høyere enn 180 vil ikke Helsport Ringstind fungere veldig bra.
Jeg er 190 og har brukt et Nordisk Telemark en tid. Kjøpte Niak tidligere i år, men har ikke vært på telttur ennå. Hillebergteltene er tegnet rundt en person på 192cm.

Moderator  support