Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Ny halvdemper - med forumets hjelp

Ny halvdemper - med forumets hjelp #2663617 12/05/2021 11:34
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I motsetning til [img]https://www.terrengsykkelforumet.no...in=251769&Number=2622954#Post2622954[/img]Lars B tør ikke jeg potensielt kjøpe ny sykkel uten forumets hjelp.

Jeg har de siste årene syklet desidert mest landevei og til tider også vært uten terrengsykkel. Junior har nå kommet i en alder hvor han syns det er morsomt at hans far henger med i skogen og på terrengsykkeltreninger. Dette har skapt en fornyet glede for teknisk sykling for meg, kall det gjerne stisykling/rundbane.

Som med all fornyet glede kommer jo også lysten på ny sykkel. Jeg har en Cannondale F-29 fra tidlig 2010-tall som egentlig fungerer greit til dette formålet. De skumle tankene som har begynt å murre litt i bakhodet er:

1. Er den ikke litt myk i bakramma, den har jo tross alt qr der bak...
2. Er den ikke litt stor (xl ramme med begrenset mulighet for kort stem pga Lefty)
3. Er den ikke litt bratt i fronten
4. Er ikke 2x10 så gammeldags
5. Osv...

Jeg har ikke fulgt tilstrekkelig med, men har fått forståelsen av at det har skjedd en del, også på halvdemperfronten, geometrimessig. Jeg har notert meg en økning i rammelengde og ikke minst slakkere styrevinkel.

Av en eller annen grunn har jeg falt ned på at jeg ønsker meg en halvdemper selv om "alle" anbefaler at man bør kjøpe en fulldemper. Begrunnelsen er lang, men kan oppsummeres med at jeg liker både spensten i en halvdemper og at en halvdemper kan gi deg mye å fokusere på selv om terrenget ikke nødvendigvis er så grovt. Det er også noe signaleffekt at junior sykler på halvdemper og antakelig kommer til å gjøre det i noen år til (han er 10 år). Det jeg jakter er en sykkel som gir god selvtillit nedover, men som samtidig ikke mister "spensten" som du finner i en halvdemper.

Jeg har tjuvlest lista til Lars B i den nevnte tråden og short-listen ser ca. sånn her ut nå:

Santa Cruz Highball ; litt skeptisk til styrevinkelen, men bortsett fra det ser den riktig ut.

Yeti ARC: redd den er for stiorientert, for dorsk, men det er en Yeti. Sammen med denne bør kanskje Santa Cruz Chameleon også vurderes.

BMC Twostroke : den som ser mest riktig ut per nå, tror det er på grunn av slakk styrevinkel på (lave?) 67 grader.

Canyon Exeed: det meste ser riktig ut.

Orbea Alma: ser riktig ut, jeg vil ikke kjøpe sykkel av Unaas.

Spørsmålet til forumet: er det noen åpenbare kandidater jeg har glemt? Hvilke av disse (endelige) kandidatene vil i størst grad tilfredsstille det jeg er ute etter?

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663620 12/05/2021 11:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hva er stiorientert på Yetien? Synes den ser mer ritt- enn stiorientert ut.

67° er ikke veldig slakt hvis du skal ha selvtillit nedover. Husk at med en HT vil du få enda brattere styrevinkel i praksis.

Canyon Exceed er veldig i bakleksa, selv til å være rundbanefokusert.

Hvis du ikke har som fokus å sykle raskt i rundbane eller ei, ville jeg kjøpt en stiorientert hardtail med 120-140mm gaffel og moderne geometri. Alt under 14kg er bra, og du dør ikke på deg oppover.

Du sier du vil ha noe som gir deg god selvtillit nedover. Ingen av de du har nevnt vil i mine øyne gi god selvtillit nedover. Spenst kan du få fra lette hjul. Skrot alle kandidatene og se etter noe annet:
- Cotic Solaris MAX
- Canyon Stoic (viser poden at man ikke må ha dritdyr sykkel for å ha det gøy)
- Marin El Roy (testere vil sjelden gi denne fra seg)
- Konza Honzo ESD

Du vil sikkert få bakoversveis av at noen av disse er superslakke, men du får også superbratt seterør, så du sitter godt frempå og får trykk på forhjulet.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663634 12/05/2021 12:55
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: kjasmas

Orbea Alma: ser riktig ut, jeg vil ikke kjøpe sykkel av Unaas.

Jeg gjorde en liten prøverunde med å putte Orbea Alma i handlekurven hos Bikester, og det kan virke som om de sender til Norge. Orket ikke å betale, siden jeg ikke skal kjøpe noe slikt, men en kompis vurderte Occam, og det er interessant om det er mulig å få tak i Orbea uten å risikere skjegg i postkassen, eventuelt.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663635 12/05/2021 12:56
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Jeg er på utkikk etter samme type sykkel til min datter og Alma har vært på min liste, men som deg står jeg over av samme grunn. De jeg står igjen med er Twostroke og Specialized Chisel. Det er dessverre ikke flust med sykler tilgjengelig om dagen. Chisel tror jeg er midt i blinken til ditt bruk. De syklene baronKanon nevner føler jeg er litt overkill til den bruken du tenker? Til rundbane er det mer moro og riktig med den typen sykler du nevner. Med 67-68 grader styrevinkel holder til mye morsom sykling. ICON_SMILE

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: Red Devils] #2663638 12/05/2021 13:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Red Devils
Jeg er på utkikk etter samme type sykkel til min datter og Alma har vært på min liste, men som deg står jeg over av samme grunn. De jeg står igjen med er Twostroke og Specialized Chisel. Det er dessverre ikke flust med sykler tilgjengelig om dagen. Chisel tror jeg er midt i blinken til ditt bruk. De syklene baronKanon nevner føler jeg er litt overkill til den bruken du tenker? Til rundbane er det mer moro og riktig med den typen sykler du nevner. Med 67-68 grader styrevinkel holder til mye morsom sykling. ICON_SMILE

Når trådstarter ønsker trygghet nedover, er ikke en rittorientert hardtail veien å gå. SolarisMax er nok den riktige blant de jeg nevnte. Med SID Ultimate på 120mm vandring vil nok dette være en knall sykkel for en som kan få litt høyere puls i nedoverbakker enn det er nødvendig

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: baronKanon] #2663640 12/05/2021 13:07
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: baronKanon

Når trådstarter ønsker trygghet nedover, er ikke en rittorientert hardtail veien å gå. SolarisMax er nok den riktige blant de jeg nevnte. Med SID Ultimate på 120mm vandring vil nok dette være en knall sykkel for en som kan få litt høyere puls i nedoverbakker enn det er nødvendig

Har selv en Chisel som jobbsykkel, og det er en god grus og enkel sti-HT i originalform, men om den skal bli noe tess til nedoverstier må man i det minste ha en bra 120-gaffel (sitter judy gold på min, og den er elendig), kort stem, senkepinne og grove dekk. Men det blir neppe noen sykkel som gir selvtillitt nedover om man ikke er en erfaren pilot.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663642 12/05/2021 13:10
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
kjasmas skriver:
Det jeg jakter er en sykkel som gir god selvtillit nedover, men som samtidig ikke mister "spensten" som du finner i en halvdemper.

Trygghet kommer jo også med erfaring. Han skriver stisykling og rundbane, og da ville ikke jeg ha kjøpt sykkel som gir deg trygghet i alle type nedoverkjøringer. Men enig hvis han skal ha en sykkel til alt i fra grove stier/enduro til å være med på rundbanetrening.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: Red Devils] #2663644 12/05/2021 13:20
Natier Offline
Veteran
Veteran
kjasmas skriver:
Det jeg jakter er en sykkel som gir god selvtillit nedover, men som samtidig ikke mister "spensten" som du finner i en halvdemper.

Til den setningen passer Solaris Max perfekt. Jeg har 140mm gaffel på min men med 120mm som Baronen foreslår blir den kanskje enda mere allround.
Men sykkelen gjør seg ikke bort hverken oppover eller bortover som den er nå heller,,,

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663648 12/05/2021 13:44
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Klart man kan bruke en Solaris Max, det er helt sikkert en veldig god allroudsykkel, men fortsatt litt overkill til rundbane synes jeg. Mulig jeg henger meg for mye opp i rundbane? Sykle rundbane er full spiker opp,ned og bort og det er teknisk både opp og ned. Jeg ville i hvertfall hatt noe som er mer rittpreget.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: Red Devils] #2663651 12/05/2021 13:50
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Hva gjør egentlig en sykkel "mer rittpreget"?

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: knuthaug] #2663674 12/05/2021 15:55
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Det ble dårlig formulert, men tenkte på lavere vekt, lavere front, raskere/lettere dekk osv.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663689 12/05/2021 19:20
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for gode innspill. I god forumånd kom det noen forslag jeg ikke helt hadde sett for meg.

Den opprinnelige tanken var en klassisk rundbanesykkel, derav de nevnte, men den mest nedoverorienterte av de. Kall det halvdempers svar på kategorien Cannondale Slate SE. Det jeg vil unngå er at sykkelen blir for grov/slakk. Jeg har hatt fuel EX 27,5+ og den ble for dorsk/overkill til tiltenkt bruk. Jeg har (for lenge siden) hatt en Trek Top Fuel (26) og den ble for bratt/spinkel. Egentlig-egentlig har jeg ikke hatt en sykkel jeg har følt meg skikkelig hjemme på siden jeg solgte min Trek 69 med senkepinne, det er kanskje den følelsen jeg jakter i ny sykkel.

Jeg er ikke helt krise verken nedover, bortover eller oppover, men av de er det nok droppende-nedover jeg er dårligst.

Sykkelen må også kunne fungere i lokale klubbmesterskap om jeg skulle finne på å delta.

Selv om det virker fristende å kjøpe seg trygghet med en stålsak på ca. 120 mm heller jeg nok fortsatt mot en karbonrakett....

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663692 12/05/2021 19:54
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
det kan virke som om den ikke er å få tak i akkurat nå, men en Ibis DV9 høres jo ut til å være midt i blinken, karbonrakett med 100 eller 120 mm. Det skader ihvertfall ikke å høre med Ripen https://www.probike.no/dv9/

Redigert av Håvard.; 12/05/2021 19:55.
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: Håvard.] #2663707 13/05/2021 06:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Håvard.
det kan virke som om den ikke er å få tak i akkurat nå, men en Ibis DV9 høres jo ut til å være midt i blinken, karbonrakett med 100 eller 120 mm. Det skader ihvertfall ikke å høre med Ripen https://www.probike.no/dv9/

Er ikke dv9 veldig gammeldags i geometrien? Den er i hvert fall vekk fra siden deres

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: baronKanon] #2663712 13/05/2021 08:14
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: baronKanon
Sitat: Håvard.

Er ikke dv9 veldig gammeldags i geometrien? Den er i hvert fall vekk fra siden deres

Det stod at den skal tilbake i 2022, hva nå det måtte bety. Det er vel omtrent da de tilgjengelige syklene kommer nå i pandemitid.

Gammeldags eller ikke, tja. Den er definitivt ikke den mest moderne, men når alternativer som yeti arc og cotic solaris har vært vurdert som for stiorientert så tror jeg at det kan være et ganske ok kompromiss. En slags oppusset klassisk ritt-ht.

Det er vel strengt tatt ikke så mange karbonraketter som har supermoderne geometri? Eller er det bare jeg som ikke er oppdatert?

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663714 13/05/2021 08:30
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trådstarter har jo allerede en sykkel som fungerer stårlende til grus og lett sti. Han trenger en sti-ht! Støtter forslaget om Canyon Stoic. Ville også sjekket med Flytsti om de kan skaffe noe fra Whyte.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663738 13/05/2021 12:39
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Valget du har stilt deg ovenfor er vanskelig.
Vil du ha lett, kjapp racingsykkel, eller vil du ha stisykkel. Begge deler er vanskeligere med hardtail enn med fulldemper det en moderne 120 -130 mm til skikkelig masse penger dekker begge områdene.

Jeg valgte Highball etter å ha kommet til at jeg vil ha den kjappe varianten som dekker grustrening, grusritt, terrengritt og sti i (kanskje) synkende kompetansefølelse. Det skal sies at det slett ikke er umulig, eller særlig vanskelig å sykle sti med Highball som den kommer. Dog anbefales virkelig kompetente dekk og senkepinne, 2,25 Aspen er mer enn en håndfull i Nordmarka. Men man må likevel i større grad være på hugget, velge linjer og slakke av på farta innimellom. Til gjengjeld er den virkelig inspirerende på enklere partier og de fleste steder der det går opp.

Nå eksperimenterer jegmed å sette den opp med 120 mm gaffel og 2,4 dekk på 900 gram. Det blir en mer kompetent stisykkel av det. Men jeg føler at jeg gir bort litt av rakettfølelsen.

Tyngre, mer stiorienterte halvdempere er jeg personlig ikke særlig tiltrukket av. Om den veier som en fulldemper, har gaffel som en enduroslede og er like inspirerende på runden min rundt Mylla og tilbake til byen så ser jeg liksom ikke helt poenget. Dette gjelder for meg selv, selvsagt. Haldemper-stisykkel kan kjøres utrolig fort på sti og kan være flott om man enten vil ha avvekslingen, har lite penger, hater vedlikehold eller er sær.

Har du lest denne om stisykling på halvdemper?
https://www.terrengsykkel.no/sykler/leken-stisykling-uten-bakdemper

Øyvind har testet Orbea Laufey som hører til i den solide enden, og har en definitivt overkommelig pris.
https://www.terrengsykkel.no/sykler/stisykkel/test-av-orbea-laufey-h10
Dog kan jeg aldri komme til å anbefale den pga. forhandleren.

Og Canyon Stoic som har blitt nevnt over:
https://www.terrengsykkel.no/sykler/stisykkel/test-av-canyon-stoic-4

Pinkbike har også testet Stoic og i tillegg BMC Twostroke i aluversjon sammen med tre andre rimelige halvdempere:
https://www.pinkbike.com/news/field...s-growler-value-hardtail-roundtable.html

De tre artiklene forklarer greit stihalvdemperenes fremtoning og karakter. De gir masse nedover, men ikke like mye bort og opp som jeg tolker det.
Det skal dog sies at jeg ikke har egne erfaringer med sånne sykler siden Dialled Bikes Prince Albert var moderne. Det ser for meg ut som om det er et hull i markedet mellom 100 mm xc racere og 14 kilos nedoverfokuserte saker. Det er kanskje der den hypotetiske du ønsker deg skulle være. Og det er vel der min Highball er akkurat nå. Jeg vet ikke hvor du er i kongeriket, men om det passer kan du kontakte meg for en prøve på sti-highball.

Og til slutt, skulle jeg kjøpe sykkelen min om igjen i dag, og det var sykler å finne. Da er jeg ganske sikker på at BMC Two-stroke et eller annet ville kommet høyt opp på lista, og trolig dratt forbi Highball på grunn av slakere geometri. Men det er ikke et tema i overskuelig framtid.

Lykke til
LarsB

Redigert av larsb; 13/05/2021 12:42.
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663813 14/05/2021 07:20
Z
ziggy68 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Hva med Merida? Big Trail 600 eller blir kompromisset for stort at det verken blir fugl eller fisk(?)

https://www.merida-bikes.com/nb-no/bike/2011/bigtrail-600

-BSK
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663816 14/05/2021 07:32
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Hei!
Den nisjen der har jeg letet i selv og den er ikke helt lett som LarsB beskriver.
Uansett hva du velger så blir det et kompromiss.

Jeg har selv 2 jenter på 13 og 16 som sykler aktivt rundbane og har ved flere anledninger bygget og/eller kjøpt meg en ht for å bruke sammen med de på trening etc. men jeg har aldri funnet den ideelle og alltid endt opp med en fulldemper.
De 2 siste har vert Santa Cruz Tallboy 3 og nå en Ibis Ripley AF.

Tanken med ht var å ha noe enkelt som alltid funka, sendte de rette signalene til ungene og kunne parkeres på et ritt uten at jeg fikk hjerteattakk når jeg var mer enn 50m unna.

Har fortsatt en sterk dragning mot ht til dette bruket samt for raske, korte turer i skogene hjemme for å rase av seg litt og trene teknikk.

BMC Twostroke ser ut til å være et veldig bra utgangspunkt til dette bruket.
Den er slakk nok foran og bratt nok i setevinkelen til at du får gode egenskaper både opp og ned.
Det er godt mulig at den tåler en 120mm gaffel for å virkelig skinne nedover, men da gir du sikkert bort litt oppover.

Jeg er som mange glad i stålrammer og har drømt litt om Pipedream Sirius som er tenkt for 120mm gaffel og har slakk styrevinkel med 65 grader og bratt setevinkel med 77.5.
Tror den hadde vært dritkul (les: helt perfekt) med en Fox 34 SC eller SID 120mm, breie karbonhjul og et passelig lett bygg.

AG

40+ and still climbing......
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663820 14/05/2021 07:49
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det som er et "problem" er at mange sti-ht-er bygges veldig grovt, nesten som endurosykler. Da forsvinner en del kvikkhet. Samme om man setter på veldig brede dekk ,med mindre man kompenserer med lettrullende gummi.

Det finnes en nisje mellom "rundbanderitthardtail" og "grov endurohalvdemper", men kanskje ikke så stort marked.

Hadde jeg trengt en terrengsykkel nummer to i dag hadde jeg sendt en mail til Aslak / Letth om denne:

https://www.pipedreamcycles.com/shop/sirius/

Stålsykkel, men tipper den kan bygges gankse kvikk om man vil.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: larsdx] #2663822 14/05/2021 07:51
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk til alle for gode innspill og tanker.

Sitat: larsdx
Trådstarter har jo allerede en sykkel som fungerer stårlende til grus og lett sti. Han trenger en sti-ht! Støtter forslaget om Canyon Stoic. Ville også sjekket med Flytsti om de kan skaffe noe fra Whyte.

Jeg er ikke ute etter en sykkel til, jeg er ute etter en (terreng-)sykkel som skal fungere til "alt". Den må kunne henge med på grusturer, den må kunne fungere i rundbane og i tillegg bør den ikke gjøre meg dårligere enn nødvendig ned enduroløypene på Eggemoen (Ringerike enduro). Jeg kan komme i skade for å sykle både Grenserittet, Birken og Terrengsykkelrittet, det sier vel noe om nødvendig fleksibilitet. Jeg har tidligere hatt en stisykkel, det er ikke det jeg er ute etter, verken full- eller halvdemper.

Sitat: larsb

Tyngre, mer stiorienterte halvdempere er jeg personlig ikke særlig tiltrukket av. Om den veier som en fulldemper, har gaffel som en enduroslede og er like inspirerende på runden min rundt Mylla og tilbake til byen så ser jeg liksom ikke helt poenget. Dette gjelder for meg selv, selvsagt. Haldemper-stisykkel kan kjøres utrolig fort på sti og kan være flott om man enten vil ha avvekslingen, har lite penger, hater vedlikehold eller er sær.

LarsB

Dette samsvarer med mitt synspunkt. Av de kategoriene du ramser opp ville jeg nok først og fremst falt i kategorien sær og særheten er litt sammensatt: en tur skal starte fra døra og sykkelen må fungere greit når du setter den på den utenfor døra. Å sykle opp Dronningveien fra Sundvolden til Kleivstua på Trek Fuel ex 27,5+ har jeg gjort en gang og da er turen ødelagt før jeg treffer sti for min del. Det jeg kanskje liker best med en halvdemper er at terrenget trenger ikke være så grovt for at det skal være morsomt, men det er en fordel at den ikke for tidlig går tom for (mitt) potensiale.

Etter litt internettnerding og ytterligere fundering så vil jeg si at grovheten er oppad begrenset til Santa Cruz Chameleon (med 120 mm), men jeg syns også den virker i groveste laget til tiltenkt bruk. Jeg mistenker at den sykkelen som hadde passet best som utgangspunkt kanskje hadde vært Orbea Alma eller BMC Twostroke, begge med litt tilpasninger. Jeg tenker jeg skal se nærmere på muligheten til å få tak i en BMC Twostroke, 67 grader styrevinkel og 75 grader seterørsvinkel som et utgangspunkt virker etter min mening å være ganske riktig for det jeg er ute etter, med senkepinne. Rammen gir jo en viss mulighet for å gjøre den mer stivennlig med grovere gaffel i front, uten nødvendigvis å øke vandringsmengden, og fartspotensialet kan antakelig ivaretas med lette hjul og dekk.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: larsdx] #2663830 14/05/2021 08:17
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: larsdx
Det som er et "problem" er at mange sti-ht-er bygges veldig grovt, nesten som endurosykler. Da forsvinner en del kvikkhet. Samme om man setter på veldig brede dekk ,med mindre man kompenserer med lettrullende gummi.

Det finnes en nisje mellom "rundbanderitthardtail" og "grov endurohalvdemper", men kanskje ikke så stort marked.

Hadde jeg trengt en terrengsykkel nummer to i dag hadde jeg sendt en mail til Aslak / Letth om denne:

https://www.pipedreamcycles.com/shop/sirius/

Stålsykkel, men tipper den kan bygges gankse kvikk om man vil.

Tok deg på ordet. Om man setter denne opp med 100 mm i front vil det jo være mye av det samme som BMCen med sjel....

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663835 14/05/2021 09:36
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Kom til punkt to på lista de.
YETI Arc i turkis.
Absolutt fantastisk. Ruller opp på 1 plass over ht sykler.
Hadde kjøpt om vi ikke allerede hadde en Nydelig Vertex i huset som tross 70° styrevinkel, tar seg frem på magisk vis.
Sannsynligvis på grunn av en god dose RM DNA i ramma.

I forhold til måtehold, har YETI samme signaleffekt som en Rollex Gmt II.

Når der gjelder sykkel som triller lett, er god til å klatre og som også tåler en dag i Whistler med Blake, så finnes det ikke.
Beste kompromiss er nok en Scott Scale som er god nok til å kjøres rimelig hardt og teknisk av en proff og samtidig er lett og kvikk.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663840 14/05/2021 10:06
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sirius er kult. Får håpe Letth har rammer inne, Pipedream er utsolgt på nettsiden.

En ikke fullt så slakk, men ellers er vel mye riktig her for rask stisykling.
https://www.terrengsykkel.no/sykler/nye-mondraker-podium-verdens-letteste-hardtail

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: eldo472] #2663861 14/05/2021 12:18
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: eldo472

Når der gjelder sykkel som triller lett, er god til å klatre og som også tåler en dag i Whistler med Blake, så finnes det ikke.

Men det er jo det vi alle vil ha! Og helt ærlig, så ser jeg ikke noen grun til at man ikke kan lage det heller. Svært mye av det handler om dekk og bittelitt ekstra reserve i ramme, hjul, gaffel og bremser.

Min drømmehardtail har geometri som en moderne XC sykkel(66-67 grader styrevinkel, 74/75 grader setevinkel), ikke for lav krank eller lange kjedestag, halvsolid gaffel, 750mm styre, 180mm bremser og lettrullende dekk samtidig som ramme og hjul tåler en tur på en pumptrack og middels store hopp. Jeg ser ingen grunn til at en slik sykkel ikke skal kunne bygges rundt 11-12kg avhengig av pris samtidig som den er både kvikk leken og solid. At dekkene griper litt dårligere er ikke så viktig.

Har selv en Canyon Grand Canyon med 120mm gaffel og 68,5 grader styrevinkel som er kvikk som bare det, problemet er bare at jeg ikke tør hoppe/droppe noe særlig med den fordi føler meg rimelig trygg på at kjede/setestag vil takke rimelig raskt for seg hvis den utsettes for en mindre optimal landing. Det har jeg opplevd før...

Ellers enig med det flere skriver at poenget med hardtail må jo være å kunne transporteres raskt på lett underlag og det forsvinner jo i det øyeblikket man pøser på med tunge dekk, korte krankarmer og "passiv" sittestilling. Jeg ønsker meg solid sykkel som kjører som en XC sykkel men som som er solid som en enduro HT. Føler litt at markedet ikke helt tilbyr denne typen sykler. Tror eksempelvis Canyon Stoic eller META HT med 29er hjul og liten gaffel kunne fungert, om ca. alle komponentene ble byttet ut. Allikevel så vil en slik sykkel kunne føles litt seig på en pumptrack. Noe særlig mer enn 120-130mm vandring ser jeg heller ikke noe særlig poeng med når hekken allikevel er lite fleksibel.

Ut på tur!

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663863 14/05/2021 12:56
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror for eksempel Sirius kan være en sånn sykkel, llitt avhengig av hvordan man bygger den. Vil selvsagt ikke være optimal i Whistler, men bør være mulig å sykle der uten å være redd for å ødelegge noe om man bygger med litt solide hjul og for eksempel Fox 34-gaffel. Blir spennende å høre om trådstarter velger den sykkelen.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663866 14/05/2021 13:10
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
GT ZASKAR LT ELITE? Styrevinkel på 66 og setevinkel på 75.

https://www.gtbicycles.com/esp_en/zaskar-lt-elite

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663881 14/05/2021 17:15
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I løpet av dagen har følgende plan/sykkel tatt form:
Pipedream Sirius
Judy ultimate bygget ned til 100 (om det går)
Ett eller annet 1x12 som ikke koster skjorta (gx?)
Passe fjonge hjul (hva er nye hope bygget med arch/flow?)
2021 versjonen av det som var Ardent for 10 år siden

Dette skal på papirer kanskje være den sykkelen jeg er ute etter. Jeg får med meg litt mye vekt av stålramme, men kombinert med en judy ultimate i front veksler jeg det forhåpentligvis inn i stivhet og tar igjen en del vekt sammenlignet med fox f34.

Tror også 100 mm vandring, slakk styrevinkel og «xc-dekk» tror jeg kan bli en ok kombo.

Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663885 14/05/2021 17:35
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Høres ut som en bra plan, men jeg hadde heller ofra litt vekt på gaffelen for økt stivhet.
Judy er vel heller ikke kjent for det råeste dempingssystemet.
En Fox 34 SC veier ikke noe mer men gir adskillig mer.

Satte en 100mm Fox 34 SC Factory på jentungen sin sykkel etter at hun knakk en SID RLC og det er en super gaffel
Så super at den blir min når hun bytter sykkel, om styrerøret er langt nok ;o)

Det går jo an å begynne med Judy og oppgradere om de ikke funker som planlagt

AG

40+ and still climbing......
Re: Ny halvdemper - med forumets hjelp [Re: kjasmas] #2663945 15/05/2021 12:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Håper du tenker på SID Ultimate, og ikke Judy. Judy er ikke i ultimateversjon, og hele gaffelen er dritt for terrengsyklister.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support